2/3 neuvolakäynnit :-)

Olipas vihdoin neuvolakäyntikin! Jotenkin jäi paha mieli tuosta, oli eri terveydenhoitaja kun oma on sairaana (kaks kertaa siirretty tätä aikaa). Ihan mukava täti oli muuten, mutta jotenkin aliarvioi tätä mun yöllistä käyntiä äippäpolilla josta tuolla elokuu-ketjussa puhuin, eikä tuntunu kuuntelevan tai uskovan mitään mitä sanoin.

Rv 24+3
Painonmuutos/vko: +485g (Hui kamala! Yhteensä tullu siis 6,4kg lisää)
Verenpaine: 120/75
Pissanäyte: U-prot + eli valkuaista virtsassa.
Kohdunpohjan korkeus: 20cm
Sydämensyke: ~151
Liikkeet: ++

Virtsassa tosiaan valkuaista, meinasivat tehdä lisää testejä tuon takia, mutta koska samat testit oli jo tehty äippäpolilla niiden supistusten vuoksi niin ei niitä toista kertaa ruvettu tekemään. Muita raskausmyrkytyksen oireita ei toistaiseks oo ollu, niin toivotaan että johtuu vaan virtsanäytteen pienestä määrästä (heräsin klo 9 ja neuvola klo 11, en todellakaan pystynyt sinne asti pidättämään). Näin ainakin terveydenhoitajan puheista käsitin, että saattaisi siitä johtua. Saa nyt nähdä.

Sisätutkimus mulle tehtiin sillon polilla, kohdunsuulla ei ollu tapahtunu muutoksia. Sikiö oli raivotarjonnassa ja painoarvioksi antoi 700g. Lapsiveden määrän kohdalla lukee AFi 12, onko jollain tietoa mitä tuo tarkoittaa?

(edit: Soitin äippäpolille, pissanäyte puhdas, bakteeriviljely negatiivinen. Eli ei tulehduksia jotka olis voinu aiheuttaa supistukset. Huh, helpotti!)

AFi kertoo lapsiveden määrän, en nyt tiedä tarkkaa miten se "lasketaan" mutta jos muistain oikein normi väli on jotain 5-25. Mulla tais olla Janikasta toi AFi 24 eli ylärajoilla mentiin ja sen huomaa kun vertaa tämän raskauden liikeiden tuntemiseen.

huomenna ois neuvola lääkäri vihdoin, jännityksella ja pelolla vähän odotan kun on noita supisteluja ollu ja tänään vähän selkää särkeny :(

No niin.. Mun neuvolasta sain taas kuulla et verenpaine on ihan olematon 100/58 ja hemoglobiini hurjat 103... Painoa ei onneks ollu tullu ku himpan päälle 100g/vkk, et se ei oo paha.. Mut sokerirasitukseen joudun kuitenkin ja ottavat verenkuvan siinä samalla et näkee ton Hb:n oikean tilanteen...Vauvalla kuitenki kaikki kunnossa ja muuten munki asiat ihan ok.

Kiitos Inxu! Eli AFi 12 on ihan normaali :) Vaikka tietäähän sen, että lääkäri olis asiasta maininnu jos jokin olis vialla ollu, mutta oon sellainen persoona että kaikki pitää tietää.

Purri, käsittääkseni verenpaine lasketaan alhaiseks vasta kun yläpaine on alle 100? En ole asiantuntija, mutta näin muistan koulussa kuulleeni.. Salmiakkia nassuun sitten vaan :) Hienoa että vauvalla kaikki hyvin!

Te joilla hemoglobiini on laskenu, onko teille kerrottu että rauta kannattas aina ottaa c-vitamiinin kanssa? Se auttaa rautaa imeytymään paremmin. Mulla tuo hemoglobiini ei heti rautalisän aloittamisen jälkeen juuri noussu, mutta kun aloin ottaa rautalääkkeen välillä appelsiinimehun ja välillä hedelmien tai mustikkakeiton kanssa yhtäaikaa, niin nyt oli sitten lukemat noussu. Ja maitotuotteitahan ei sais vissiin käyttää samaan aikaan sen raudan kanssa, koska kalsium puolestaan estää sen raudan imeytymistä. Muistaakseni jossain oli että kalsiumin nauttimista pitäs välttää noin tunnin ajan raudan ottamisen jälkeen. Näitäkään asioita ei luultavasti tuu ajatelleeksi, ellei satu jostain noita jo tietämään, siksi aattelin tästä nyt mainita.

minä kun juon rautalääkkeen niin parin tunnin päästä kun saano syödä niin ruoan kanssa juon myös appelsiinimehua aina ekä ole auttanut koskaan. Olen menossa verikokeisiin jossa katotaan miksi rauta ei imeydy ja varastoituuko se ollenkaan mulla tätä hemoglobiinia on seurattu 2006 vuodeta lähtien kun mukka todettiin anemia mutta näin

Neuvolalääkäri ohi vihdoin ja viimein.

Kävin maanantaina antamassa virtsanäytteen ja oli puhdas.

4.8. 26+1:

Paino: 71,3 (muutos 400g) mutta nyt ollaan suunnilleen lähtölukemissa että raskauden alusta + 0,5kg
Verenpaine: 140/86(lääkäripaineet ja kotona matalemmat)
Turvotus: -
pissa: - -
hb 116, eli vähän lähteny nousemaan vihdoin ja viimein
sf: 26
lapsivedenmäärä: N
sikiön syke 150+
liikkeet: ++

kohdun suu kiinteä, kiinni ja 3cm että kaikki onneksi hyvin, mutta kirjoitti 2vk sairaslomaa kun ei yllä usko pystyväni töihin etenkin kun viime aikoina saan öisin nukuttua sen 4-5 tuntia tunnin pätkissä.
Laittoi mun selkäkipujen takia tulehdusarvo labra lähetteen että kun sinne jaksais joku päivä tässä niin vois sitten miettiä tota mun lääkityksen nostamista. Kipulääkityshan mulla alkaa olemaan sitten kauratyyny vaan kun parasetamolille olen allerginen, kuten toi lääkäri sanokin hyvin: no sullahan on erikoinen allergia, ja sopii hyvin raskaana olevalle ;) Seuraavaksi olisi tiedossa pelkopolin lääkäri aika jorviin =/

en tiedä miks toi lääkäri sano erikseen että tulee vielä ultrattua pelkopolilla ja synnytystapa arviossa että kaikki on kunnossa o.O Mua ärsyttää tommoset lääkärit kun ne heittää ilmaan jonkun lausahduksen mutta jättää sitten asian siihen.

moikka..

huomenna mulla ois neuvolalääkäri ja vähän jännittää jo..
mulla todettii raskaudenajan diabeettes ja siihen saan samalla mittarit ja uuden ruokavalion,
olen ite aatellut että kärsinkö raskaus myrkytyksestä koska valkuaista on ollut joka kerta pissassa ja pääkipee ollu koko raskauden ajan ja viel verenpaineet on ollut koholla koko raskauden ajan.. :( mun äitillä on ollut 2 raskaus myrkytystä.. että olen alkanut sitäki vähän pelkäämään.. ei neuvolassa ole vaan ottanut oikee mua tosissaa vaikka olen kertonut asiasta monta kertaa.. aina vaan sanovat että taas oli valkuaista pissassa.. no pitää taas huomenna koittaa valaista niille asiaa jospa ne alkais tutkimaa vähä tarkemmin..

sanot Emppu sille lääkärille että sun äidillä ollu ja joka kerta ollu valkuaista ym niin jos ei laita lähetettä äippäpolille niin sit soitat sinne itse suoraa. On se kumma kun neuvoloissa kitsastellaan lähetteiden kanssa, ihan kun se olis niiltä pois. Pidät vaan pääs huomenna sieltä niin voi olla hyvin jo ens viikolla aika äippäpolille tarkempiin tutkimuksiin.

Afi arvot= http://www.gynob.com/biopamfl.htm tuolta löytyy jos jaksaa suomentaa.

Inxu: synnytystapa arviossa ultrataan. Ja on se hyvä jos pelkopolillakin. Nauti vaa jos ultrataan enemmä :)

Emppu: faktat pöytään äidistäs ja sanot että sullakin on ollut oireet ja on. Ja että nyt on jo kuunneltava sua niiden. Kyllähä tuo vaikuttas lievälle myrkytykselle joka voi pahentuu todella todella nopeastikkii jos eivät neuvolassa reagoi, kyl niiden ainakin vähä enemmä pitäs asiaa tutkia. Jos eivät suostu tutkimaan nii potilasasiamieheen otat yhteyttä. Ja tosiaan soita vaa ite sinne äitipolille ja kerro asiasta jos ei neuvolassa tee mitää asian hyväksi.
Jos tarviit neuvoi siinä diabetes asiassa nii vinkkase vua. Alan olla o aika haka ku taistelen ite tääl jo toistamiseen sen asian kanssa :)

joo ultraus on hyvä mutta se tapa millä se sano sen jäi vähän että niin oliko siellä jotain hämminkiä mun mahassa kun tunnustelit. ehkä se vaan tarkotti tohon mun sf mittaan kun menee ylärajalla, vaikka Janikasta oli vielä korkeampi

Voi olla et se o käsittäny että olis iso vauva tai jotai sellasta et haluaa tarkistaa kokoa. Elä panikoi. Ne o ne lääkärit jotka arvioi aina välillä vähä väärin ja ne sit panikoi ja haluu noita turhia testejä. Mut mukavempaa et tutkitaan yli tarkasti kuin että ei tutkittas ollenkaan vaikka mielen alle jää joku arveluttamaan.

Inxu, turhaan varmaan jäit miettimään noita sanoja. Luultavasti lääkäri vaan yritti lohdutella sua, että näät vielä vauvan myöhemminkin ultrassa (monestihan se on äideille helpottavaa tietää että näkee vielä ennen vauvan syntymää että miten vauva voi). Jos se vaikka ajatteli että sua edelleen jännittää meneekö kaikki hyvin. Mulla oli sama sf-mitta kun sulla, eikä se lääkäri ainakaan tuumannu siihen mitään. Mutta kun lääkäreitäkin on erilaisia. Ainakin tiedät että vauva kasvaa :) Oon lukenu että noi sf-mitatkin vaihtelee raskaanaolevilla aika paljon, ja siksi joka paikassa ei aina niitä mitatakaan. Tulee kuulemma turhaa stressiä äideille siitä jos se on itellä pienempi tai suurempi kuin muilla. 

moikka moi..

nyt on käynti käyty ja sain hyvää tietoa ruokailusta siihen diabeettes hommaan ja sen mittaus laitteen.. kaikki oli hyvin mitä valkuaista löyty pissasta ja verenpaine koholla taas.. sf mitta oli 26 eli aika iso :D nyt rv 26+1.. laittoivat lähettee ultraan ja ravitsemus terapeutille joka kahtoo mulle hyvän ruokavalion.. ihanaa nähä vauvaa vähä useammin.. jospa se sukupuoli saatas selville ku ei rakenne ultrassa saatu näkyvii ku oli nii liikkuvainen vauveli.. :) noo nyt pitäas alkaa kahtelee vähä ruoka puolta ja sokeri mittaus hommia, mut ei siinä muu auta.. kyllä tääl pärjätää iha hyvi, ja siskolta saan kans vähä neuvoja jos tarvii koska silläki eka raskaudessa sama juttu.. nii ja vauva oli raivotarjonnassa tulossa, ukolle sanoin siitä se heti hätäänty että joko se on tulosa :D mä vähä toppuuttelin että malta ny vielä ootella.. :)

Neuvolassa käyty, oli toinen neuvolatäti kun oma on kesälomalla. En tykännyt tästä toisesta tädistä ollenkaan, yritti jyrätä oman neuvolatädin päätöksiä ja muutenkin yritti patistaa turhiin verikokeisiin.

Hemoglobiini oli 115, aloitan syömään Obsidania jokatoinen päivä. Verenpaine oli ok.
Liikkeet oli hyvät, isosisko oli katsomassa myös :) Äänet oli myös hyvät, syke 154.
Pissa oli puhdas.
Sf-mitta oli 40cm. emoticon  Että ihan omilla käyrillä mennään...

Mutta siis kaikki hyvin tälläkin kertaa.

Narskulla sf nyt jo 40? mulla oli korkea janikasta mutta ei sekään ollut kun isoimmillaan 39 :)

en mä käsikopelolla usko kehenkään että ois iso lapsi tulossa. Janikankin piti olla niiiiin iso kun lääkäri kokeili mahan päältä mutta alipainonen pituuten nähden. tosin yks lääkäri sanokin että kun vettä on edes vähän normaalia enemmän niin todella vaikea sanoa vauvan koosta yhtään paikkaansa pitävää arvioita. Janikasta sain jo ravata tutkimuksissa niin ois ollu kiva jos tää ois ollu vähän "rauhallisempi" odotus ;)

Inxu: Joo, 40 cm :D Neuvolatätikin mittas kolmeen kertaan mut pakko sen oli uskoa. Mut se totes kyl sit kans että ku oon muutenkin lihava niin sekin lisää senttejä. Mut kohtu ylettyy kuitenkin ihan palleaan saakka että korkeella se on.

Mulla esikoisesta yks lääkäri arvioi että yli 6 kiloinen olis tulossa, mut ei neiti ollu ku 4430 g kun syntyi. Uskoisin että tää pikkukakkonen menee samoihin painoihin. :)

moikka..

te jolla on jo toinen tulossa.. nii millä viikolla teillä vauva kiinnitty alas kunnolla raivotarjontaan? mulla oli perjantaina se lääkäri neuvola homma ja sielä lääkäri sano että ihan on kiinnittyny jo alas rt.. alko siinä vähä sit mietityttää että miten teillä on ensimmäisen kans ollut?? :)

emppu: ei kiinnittynyt edes synnytyksen aikana = kiireellinen sektio. tossa muistelin pari päivää sitten ja luin sieltä että sektion alussa vauva edelleen liikkuvana. mutta tämä vain minun "synnytykseni".

Emppu: Ei ollu kiinnittynyt mut oikeassa asennossa kuitenkin oli.

Neuvola:
10,8 vko 26+0
paino 122,7kg eli +564g vko
turvotus ++
rr 127/83
pissa - -
hemppa 134
Sf 26 eli yläkäyrillä
tarjonta rt
sykkeet 145-155
liikkeet ++

Syömiseen pitää kiinnittää huomioo ku tuli hirveesti painoo, joo en kiinnittäny vaa nautin elämästä normisti ehkä hieman liikaa herkutellen ja sokerisii juomii juoden koko heinäkuun. Joten onko ihmekkää et sokerit oli vähä koholla ja painoo tuli, mut oli kyl turvotustakkii lämmön takia. Neuvolatädille sit kerroin siitä lääkäri käynnistäni ja tuumas että ompa ollu ihme täti siellä oikeasti ja toivoi minun puolesta että jospa en tarvitse enää sitä naista nähdä.

Mutta joo ainii raapeli yli 2 senttiä kohdunsuuta on normaali. mulla oli esikoisesta kans se 3cm ja nyt on 4-5 cm vaihtelevasti ollu.

Takaisin