1/3 neuvolakäynnit :)

Meidän pienellä oli pituutta 58mm, ja ikää saman verran kuin Pampulan pienokaisella, 12+2. En tosin tiedä jaksanko tota tickeriä kahen päivän takia lähtee muokkaamaan. Kai ne tietää, jotka mittaukset tekee, että millä viikoilla sikiö on minkäkin pituinen. Mutta on kyllä hassua jos on noin päässy käymään että neuvolan lehtisissä on tommonen virhe.
 
np-ultra takana ja meille siis se eka ultra, kun ei varhaisultrasta alettu maksamaan.
Kaikki ok, so far. :) Siellä se pieni heilutteli meille ja saatiin vino pino kuvia mukaan. <3 Vastasi täysin viikkoja, eli nyt 12+1 ja oli 54mm pää-perä-mitta.

 
ultra oli ja pääperämitta viikolla 11+5 oli 54mm joka vastas 12+1 viikkoi. Ne kirjasen arvot ovat viite arvoja. Ja ultran kootkin ovat viite arvoja aina että ei välttämättä prikulleen täsmällisii ole. Vaan kaikki on viitettä antavia koosta. PIttee käyttää maalaisjärkee.

Kaik oli siis hyvi ja niskaturvotuskin vain 1 että ei hätiä mitiä. Sain vain yhen kuvan joka ei oo kovin hyvä. :(

Insuliinit joudun aloittaa varmuuden vuoksi iltasin pitkällä mini annoksella. minusta vähä turhaan hätäili se lääkäri mut tehää nyt sitten niin. en vaa kehanna sanoo että en oo noudattanu prikulleen rytmiä ja ohjeita jonka vuoksi tilanne tuo että aamu arvot o koholla.

jahass olis töihi lähtö ilalla ja mulla nostaa lämpöö...ei kiva.
 
Nyt olisi ultra takana ja voin olla rauhassa raskaana <3 Siellä se sintti köllötteli ihan oikeassa paikassa ja viikkoja ultran mukaan olisi tasan 11. Ei lähtenyt laskettua aikaa kuitenkaan muuttamaan kun Hyvinkäällä se raja on 5 päivää ja nyt heitti vain 4. Juuri ja juuri sai kätilö mitattua kaiken tarpeellisen joten tämä oli nyt samalla tuo np-ultra. Seuraava sitten heinäkuun alussa.

Kovin oli vielä uninen näin aikaisin aamusta ja kätilö joutui herättelemään ihan urakalla että sai sintin kääntymään oikeaan asentoon niskaturvotuksen mittaamiseksi (oli 0,7). Esikoinen kun aikanaan viuhtoi hirveällä tahdilla jalkoja ja käsiä :D
 
Jee, hienoa mimmu, oon täällä koko aamun jännänny sun mahaasi! :) Meidänkin masukki oli kovin väsyny ultrassa, ehkä kakkoset ei jaksa vouhottaa niin kun ekat :D Mutta ihana kuulla että kaikki oli hyvin :)
 
Kiitos, kieltämättä nyt on ihan älyttömän hyvä fiilis. Ja kun ajelin Hyvinkäältä kotiin niin oli ihan semmonen olo et jes, nyt voin olla rauhassa raskaana kun kaikki oli niinkuin piti. Tähän asti yritin vaan koko ajan asennoitua niin et ei siellä mitään oo kuitenkaan tai jos on niin ei kaikki ole kohdallaan kuitenkaan. Niin se taitaa olla joo :D No mikäs siinä, Joa nyt on edelleen semmonen touhupeppu et oksat pois XD Eilen veteli koko päivän 40min unilla ja oli tosi hyväntuulinen. Sai vielä illalla jonku ihme hepulin ku iltatoimia tehtiin; konttas ympyrää ja naureskeli emoticon
 
Neuvola takana 15+0
painonmuutos -2,3kg
hb: 127 (luultavasti näyttää liian korkeata kun en ole juonut tarpeeksi)
kohdunpohjan korkeutta ei mitannut mutta kirjoitti tuohon :tunt (on tuossa vähän navan yläpuolella)
sikiön syke: 150

Seuraava neuvola heinäkuun alussa ja lääkäri on elokuun alussa :)
 
Meilläkin oli eilen neuvola+lääkäri 12+1
Paino -2kg
Hb 128 (viimeksi 141)
Verenpaine 127/79
Sydänääniä ei vielä kuulunut kunnolla. Ajoittain tosi vaimeana mutta en siitä huolestunut kun ei lääkärikään. Mullakun on vielä tuota rasvakudosta vaimentamassa niitä ääniäkin. Käski kyllä soittaa heti ylimäärästä aikaa kuuntelua varten jos alkaa huolestuttaa. Kohdunsuu oli just niinkuin piti ja en tiedä olisko pitänyt ottaa kehuna vai mitä mutta totesipa lääkäri ett ei kyllä uskoisi että täältä on jo kerran lapsi tullut ulos XD Pikkasen repesin tuosta kommentista.

Verinäytteet joudun mennä antaa tk:n labraan koska meidän neuvolassa alkavat kaikki th:t tehdä sekä äitiys-että lastenneuvolaa ja tämä jonka olis mua pitänyt piikittää totesikin heti alkuun että hän ei ole tässä vielä kovin hyvä. Sokerirasitukseen pitäis varata myös aikaa.
 
NLA käynti 14+6
paino 117,7 muutos viikoissa +300g
rr 123/76
prot ja gluk -
hb 136 (laskenut 148:sta)
kohdun pohjan korkeus 4 sormen leveyttä navasta alas päi
sykkeet 150-160

Siinäpä tärkeimmät.
 
Ai niin, tännehän tuo minun neuvolavuodatus olisikin kuulunut!!
vko 14+5

RR: 128/76
Paino: +/-
HB: 107 (ed. 125)
SYKKEET 150

Ja täällä on yks tietämätön ja tiukkis neuvolalääkärillä käynyt niin auttakaa mua kertokaa mitä tuo mienaa tossa neuvolakortissa kun siinä lukee kohdunsuun pituus 3cm ? Ja kaylies mitä meinaa kohdunpohjan korkeus? Olisin niin tykänny kun siellä neuvolassa olis asioista puhuttu ääneen eikä vaan ruksattu tuohon korttiin. Ja tosiaan täti oli niin tiukkis että vei minut ihan sanattomaksi enkä yhtään osannut tilanteessa kysellä... emoticon
 
Jon: Sulla on katsottu sitä kohdunsuun pituutta ja tuo on ihan normaali. Synnytyksessä se lyhenee ja häviää sitten kokonaan. Et ei tartte todellakaa hätäillä siitä.

Kohdunpohjan korkeus tarkoittaa sitä että missä kohdassa on kohdun ylin kohta menossa vatsalla. eli sf mitta on se. Nyt se oli mulla tosiaan neljä sormen leveyttä navasta alas päin. Sitten kun se ylittää navan tai oikeastaan tuolla puolen välin mailla se aletaan mittaamaan sitten ihan mittanauhalla että kuinka korkealla se on, löydät sen käyrä taulukon siitä neuvolakorttisi toiseksi viimoiselta sivulta. Ja noi korkeudet on suuntaa antavia sitten, että jos o masua jo ennestää voi näyttää enemmä mut siis siitä vähä seurataa mahan ja lapsen kasvua myös.

Suosittelen sinua kirjoittamaan lapun jossa o kaikki mahdolliset kysymykset mitkä painaa mieltä tai askarruttamaan ja siitä sitten lukemaan sille tädille tai antamaan sen sille. Eipähä unohu mikkää sillo :)
 
Jon, ilmeisesti nykyaikana oletetaan, että raskaana olevat naiset tietävät nuo käsitteet, eikä siellä kysellä kuka tietää ja mitä. Vaikka olisihan se kivempi varsinkin ujompia ihmisiä ajatellen, että siellä kysyttäis vähintään se "olisko sulla mitään kysyttävää?", niin uskaltas sitten viimestään alkaa kysellä. Mulla on ollu jo kaks eri neuvolatätiä (sijaista) ja vähän aikaa vaan ehdin eka käynnillä nähdä sitä mun varsinaista neuvolatätiä. Nää molemmat sijaiset oli semmosia että mielellään ja kärsivällisesti vastailivat mun kysymyksiin vuodoista, vitamiineista yms. Ja oikeesti paneutuivat asiaan, eivätkä hoputtaneet ollenkaan emoticon Tuli semmonen olo, että hei, toihan nyt oikeesti haluaa auttaa mua! Oijoi, nyt meinaa tulla ihan kyynel silmään kun aloin ajatella tuota... emoticon Ja se mun oma neuvolatäti vaikutti ihan yhtä ihanalta, tosin kaiken lisäksi oli tosi ilonen ja huumorintajunen, mitä nyt sitä siinä 10 min ehdittiin nähdä kun se teki sen ultran ekan neuvolakäynnin yhteydessä viikolla 8+.

Muista, että ne ihmiset on siellä töissä SUA varten, ja että sun ja vauvan hyvinvointi on tärkeintä! Sulla ON OIKEUS kysyä siellä mieltäsi askarruttavista asioista. Kannattaakin tehdä niinku Kaylies neuvo, ja kirjottaa paperille valmiiksi niitä kysymyksiä sitä mukaa kun niitä tulee mieleen. Ei oo sitten muistin varassa se kysyminen. emoticon

 
alkuviikosta oli käynti neuvolalääkärillä. saatiin kuulla vauvan sydänäänet <3 on se vaan ihana käydä jossain tutkimuksessa ja kuulla, että kaikki on hyvin! tosin hemoglobiiniarvoni oli vain 100, joten lisärautaa joutuu nyt syömään. olen kyllä syönyt raskauden alusta asti raskausmonivitamineja, joissa on myös rautaa mutta se ei ole riittänyt. tässäpä sitten odotellaan rakenneultraa kesäkuun puoliväliin, jospa siellä näkyis vauvan sukupuoli...
nauttikaa kaikki raskaudestanne täysillä! (16+5)
 
Ihania uutisia kaikilla ollut :) Itse en olekaan tänne kirjottanu tuosta np-ultrasta joten kävin rv 12+5 np-ultrassa, nyytti oli 66mm pitkä ja nt oli 0,9mm eli nou hätä :)

Toinen neuvola on 1.6 klo: 9.00 ja sillon kuunnellaan pienokaisen sydämen sykkeitä ensimmäistä kertaa jos ei lasketa niitä mitä oon kotidopplerilla kuunellu, sydämensyke luvuista ei ole mitään tietoa paljon ne on. :) Ja vauvan sydämensykkeistäkin voi päätellä kumpi on tulossa, nimittäin meillä neitillä on ollu silloin sykkeet siinä 175-153 paikkeilla ja pikkusisko odotti poikaa ja sillä oli ollu sydämen sykkeet siinä 140-150 paikkeilla jos oikeen muistelen :)
 
Ai niin. Torstaina oli neuvola tän uuden raskauden johdosta ja tässä tietoja:

Sokerirasituksen tulokset oli tulleet ja ne oli erinomaiset (4.7, 5.8 ja 5.4). Ei siis ainakaan tässä vaiheessa oo vielä raskausdiabetesta.

Yllättäen mulla olikin myös neuvolalääkäri tällä kerralla. En tiennyt. :D Tai ehkä terkkari viimeks sano, mutta mulla meni ohi...?
Joka tapauksessa kohdunsuun tilanne normaali, eli kiinteä ja kiinni ja pituus sen 3cm.
Verenpaine: 134/80
Hemoglobiini: 127
painonmuutos: +242g/vko (on tullut siis 1.8kg edellisestä käynnistä)

Stixasin myös pissan ja siinä oli proteiinit ja nitriitit molemmat yhdellä plussalla, eli pitää huomenna viedä virtsanäyte labraan, niin tarkistavat ettei ole vti:tä.

Sydänääniä lääkäri ei löytänyt millään, joten kutsui sitten terkkarin avukseen. Sekään ei ensin löytänyt, mutta sitten kun siirryttiin pois lääkärin huoneesta takaisin terkkarin huoneeseen, niin siellähän se jumputti ihan niinku kuuluukin <3 :) Se on raukka vielä niin pieni, että oli vissiin jossain selkärangan puolella piilossa.
 
Eilen oli 2. neuvolakäynti ja samaan syssyyn myös 1. neuvolalääkäri. Täytyy kyllä sanoa, että nyt kävi suorastaan peikkomainen flaksi, mitä tulee neuvolalääkäriin! Hän oli aivan ihana nuorempi nainen; todella lämmin, iloinen ja ystävällinen. Jännitin lääkäriä aika paljon, kun np-ultrassa edell. viikolla tuli sitä veristä vuotoa, mutta kaikki oli kunnossa - kohdunkaula kiinteä ja kiinni ja pituutta väh. 3 cm. Lääkäri vahvisti epäilyjä siitä, että viikon takainen vuoto oli peräisin kohdunkaulan herkistyneeltä limakalvolta. Murun sydänäänet löytyivät pienen etsimisen jälkeen ja paukuttivat vahvoina 150-155 x min. Olihan se suloista, mieskin tuli kuuntelemaan pikku-Tiuhdin jumputusta! So far, so good, siis - uskaltauduimme eilen miehen kanssa 1. kertaa ihmettelemään pinnasänkyjä ja hoitopöytiäkin!
 
Heippa mammat :)

Eilen kävin siellä 2h sokerirasituksessa klo: 7.40 ja paasto oli 5,4 emoticon Nooh, tänään aamulla klo: 9.00 oli toinen neuvola ja siellä sain sitten ne tulokset, ensin oli 6,1 sitten 7,6 ja viimisenä jopa 8,6 eli pitää soittaa diabeteshoitajalle ja kysyä koska se vois antaa sen sokerin seurantalaitteen kun pitää alkaa 2krt/viikko testailemaan sokereita.

Tänään oli toinen neuvolakäynti: Rv 16+4


Painoa oli tullu viimekäynnistä +314g
Verenpaine oli: 123/58
Pissanäyte oli: - -
Sydämensykkeet oli: 140-155
Liikeet ja syke oli vauvalla: + +

Äitiyskortin veriryhmä osioon oli tullu tulokset Veriryhmä B+,   va = vasta-aine
                                                                                                  +

Eli rv24 pitää mennä uudelleen verikokeisiin ja katsotaan minkä tuo va aiheuttaa, oli ollut tuntematon, eli eivät olleet löytäneet Punaisessa ristissä minun verestä sitä mikä tuon aiheuttaa plussaksi. Th (Terveydenhoitaja) sanoi että kun mulle ei ole verensiirtoja koskaan tehty niin vauva tai mies on voinut sen mulle aiheuttaa. Ei kuitenkaan vakavuudesta puhunut mitään koska sanoi vaan että se on joku iisibiisi juttu :) Lähetin vielä varmuuden vuoksi kysymyksen tuonne Punaiseen ristiin että saan tarkemman tiedon tuosta va:sta.
 
Kolmannessa neuvolassa kävin maanantaina ja tässäpä hiukan tietoja:

Painoa oli tullu viimekäynnistä (5.5): +634g!! (apua, taidan alkaa katsomaan mitä suuhuni laitan...)
Verenpaine: 112/69
Pissanäyte: - -
Sydämensykkeet oli: 155
Liikeet ja syke oli vauvalla: + +

Vauvalla oli tosiaan hurja spurtti päällä ja potkiskeli koko ajan sitä anturia, terkkaopiskelijaakin kävi naurattamaan... ;-) Mies ei ollut mukana neuvolakäynnillä, ja kun hänelle kerroin tuosta potkiskelusta, niin totes vaan että ei taida meille taaskaan tulla rauhallista vauvaa. :-D Esikoinen kyllä oli masussa aika rauhallinen, mutta nykyään sitte menoa ja meininkiä riittää! :-D

 
Äh, unohdin laittaa tuon kohdunpohjan korkeuden ja hemoglobiininkin... :-o eli

Sf-mitta: 16 cm (keskikäyrillä siis mennään)
Hb: 113

Hemoglobiini oli taas tippunut, kun viimeksi oli 122... :-/ eli nyt täytyy alkaa säännöllisesti ottamaan rautatabletteja, pitänee laittaa puhelimeen muistutus, ku tuntuu etten muuten muista...
 
Takaisin
Top