1/3 neuvolakäynnit :)

romppu88

Silmät suurina ihmettelijä
Ajattelin jos vähän jakaisi vielä näitä käyntejä niin pysyisi selkeänä. Tykkään pitää asiat järkestyksessä (kotona muutama mappi). Sanotaan näin, että sana vapaa. Kaikki mikä tuntuu itsestään oleelliselta niin antaa palaa! :) Itsellä siis vielä neuvola edessä, joten en osaa laittaa nyt esimerkkiä. Kokeneilta otetaan vastaan  ehdotuksia!
 
itse menen ensimmäiseen neuvolaan ensi viikolla. voisi tietysti tänne sitten höpötellä mitä jäi päällimmäisenä mieleen ja mikä jäi vaivaamaan.

neuvolassa kun sitten yleensä mitataan (kaikkea ei ensimmäisellä kerralla, koska on niin alussa) painon nousua, otetaan sf-mitta (mahan pituus), kuunnellaan sydänääniä ja mitataan verenpaine. näistä voisi sitten kertoa tänne.

Tännehän voisi sitten laittaa listaa omasta kehityksestä esim. painoa +2kg ja muita arvoja. niin voi sitten vertailla muihin samassa vaiheessa meneviin!
 
Aamulla oli eka neuvolakäynti sitten, heti pitää päästä tänne hehkuttamaan!! :)

Oli oikein mukava terveydenhoitaja, oltiin mieheni kanssa sielä yhdessä.. hän kertoi haluavansa tulla neuvolakäynneille aina mukaan, voi toista <3

Huomenna mulla vaihtuu 9 vko, eka UÄ on sitten n. vko:lla 12, meni jonnekkin enskuun loppuun. varhaisultrassa en ole käynyt, enkä varmaan käykkään joten vielä on hieman odotettavaa. Terkka kertoi, että kaikki raskauden poikkeavuudet antavat epätyypillisiä oireita, että kuulemma rauhallisin mielin siitä että kaikki on hyvin koska mitään oireita ei ole (vuodot, kivut) ollut. Itse olen jotenkin todella rauhallisella mielellä ja jaksan odottaa tuonne asti.
Eka lääkäri käynti sitten vasta toukokuun alussa.
Verenpaine ja hb mitattiin, hb aivan liian matala,mutta rautaa ei saa vielä alkaa syömään, vasta kuulemma vko n. 16 jälkeen.

Mitään ylimääräsiä kromosomi tutkimuksia ei haluttu, koska se ei vaikuta meidän päätökseen mitenkään pitää vauva, niin turhaa huolestuttaa tiedolla itseään jos tutkimuksissa jotain löytys. Toivotaan kuitenkin että sieltä terve vauva syntyy!!

Käynnin jälken tuli jotenkin vielä enemmän todellisemmaks tää asia <3
 
ihana positiivinen neuvolakäynti krepalla! Missä neuvolassa kävit? Etkös Tampereen suunnalta ole?
Me päätettiin tällä kertaa nää kromosomipoikkeamat tutkia, ei sen takia että poikkeavuudet todellakaan vaikuttaisi meidän haluun pitää tämä vauva, mutta siksi että jos tällainen riski nyt sattuisi olemaan niin osaisipa sitten varautua. Ja tällee.

Mutta onneksi nuorilla odottajilla harvemmin esiintyy mitään poikkeavuuksia ja terveitä lapsia saadaan! Tätä toivotaan meille kaikille odottajille!!!
 
Heh..nyt vasta huomasin että täällähän on ihan omana aiheenaan nämä neuvolajutskut. :)

Tänään oli toinen neuvolakäyntini (ekalla kerralla lääkäri vain melko pikaisesti arvioi kohdun koon). Yritettiin kuunnella jo sydänääniä, mutta ei saatu kuulumaan vielä mitään... Harmittaa, ettei kuulunut, vaikka ei se mitään huolen aihetta pitäisi vielä tarkoittaakaan. Viikkoja on kuitenkin vielä niin vähän. Olen vaan niin malttamaton! emoticon Perjantaina onneksi se ultra. Nyt on vielä niin epätodellinen olo että onko siellä oikeasti ketään. Oireetkin kun on niin minimaaliset... Tsemppiä ja voimia kaikille pahoinvoinnista kärsiville! Toivotaan että pian helpottaa.

Olisi kiva kuulla  onko teillä muilla mies ollut mukana neuvolassa/ultrassa ja aikooko osallistua niihin tulevaisuudessa?(muutama on jo kertoillutkin) Itse ajattelimme ettei hänen ehkä näillä alkuajan neuvolakäynneillä tarvitse olla. Ehkä ei saa niistä niin paljoa irti. Kuulee kuitenkin minulta AIVAN VARMASTI kaiken informaation mitä sieltä saan.  emoticon Ultraan toivoin että hän tulisi mukaan, koska jännitän. Ja onhan se hänelle varmasti myös mielenkiintoista.
 
Meilläkin oli tänää eka neuvolakäynti, oli ihan mukavaa kun pääsen käymään samalla neuvolatädillä, joka hoitaa myös lastenneuvolaa ja esikoista siis.emoticon  On kiva, ku terkkari on jo niin "tuttu", et on helppo puhua hänen kanssaan. Varsinaisesti uutta tietoa ei niin hirveästi tullu, mut nyt tämän jälkee pääsen varailemaan aikaa np-ultraan, jeee!

Verenpaineet oli hyvät ja hb:kin oli 140. Sokerirasitustesti tulee mulla olemaan edessä, ku esikoisen odotusaikana puhkesi raskausdiabetes.. tai siis arvot oli ihan vähän päälle sallitun, mut ite seurailin verensokereita sit parin viikon välein. Onneks ei mitään insuliinia tarvinnu alkaa piikittämään,vaan aika hyvin sain sen ruokavaliolla kuriin. Mutta se on sit sen ajan murhe,yritän olla stressaamatta liikaa tuosta asiasta, kun tuntuu päässä muutenkin pyörivän niin paljon kaikenlaista...emoticon

Ai niin Pampula85, meillä mies oli muistaakseni esikoisen aikana joka kerta mukana neuvolakäynneillä jne. Uskoisin, et hän haluaa nytkin tulla mahdollisuuksien puitteissa mukaan. Ainakin ultriin, se tuntuu tekevän vauvasta miehelle hieman konkreettisemman ku näkee sen pikkuisen siellä masussa.. emoticon
 
Onko se muuten aina niin, että jos BMI on 25 tai yli niin tiedossa on se sokerirasitustesti? :|

Meillä miehen työ tekee vähän haastavaksi sen, että pääsisi mukaan joten mies tulee sitten silloin vk 12 tienoilla olevaan ultraan.

Meillä siis ensi viikolla maanataina terkkari ja keskiviikkona lääkäri. :)
 
Käsittääkseni sokerirasitukseen joutuu, jos BMI on yli 24, edellisessä raskaudessa on todettu raskausdiabetes, aamuvirtsassa on sokeria tai ikää yli 35v. Voihan toki olla, että nämä kaikki vaihtelee paikkakunnittain, mutta näin asian itse olen käsittänyt.

Korjatkaa jos olen aivan väärässä.
 
Sokerirasitustestistä: Ainakin Itä-Helsingin alueella viime vuoden puolella oli sellainen käytäntö, että KAIKKI menee sokerirasitukseen, PAITSI: jos on tosi hoikka JA alle 25v JA suvussa ei ole ollut diabetestä. Toisin sanoen siis lähestulkoon jokainen. :)

Ei se sokerirasitustesti kyllä mikään herkku oo, mutta hyvähän se on, että testaavat, niin osataan sitten hoitaa asiaa kunnolla.
Mulla tuli raskausdiabetes tuota esikoista odottaessa, mutta niin lievänä, että pelkkä ruokavalion seuraaminen riitti. Toivottavasti tälläkin kertaa. :)

Mulla on tämä eka neuvola vasta ens maanantaina, 4.4., eli siihen siis!
 
Täällä Lappeenrannassa sama käytäntö, kuin Itä-Helsinginkin alueella eli kaikki yli 25-vuotiaat odottajat joutuu sokerirasitukseen osallistumaan. Komppaan Peekay67, et ei se sokerirasitus mitään herkkua ole, mut mitäpä sitä ei pienokaisen vuoksi kärsis.. emoticon

Ite pelkäsin viime raskauden aikana hirveesti tota rasitusta, ku en tykkää yhtään piikeistä tai verikokeista tms. En kuitenkaa pyörtynyt tai mitään ja se litkukin mikä piti juoda, meni alas ettei mitään. Siinä kun on ollu sen 12 h syömättä ja juomatta, ni se on ihan sama mitä saa suuhunsa. emoticon
 
Sinii, juuri tuota me kanssa eka pohdittiin että osaa sitten varautua ym, jos jotakin löytyy, mutta tähän tulokseen (ettei ylimääräsiä tutukimuksia) tultiin sitten kun olen semmonen ressaaja että olis voinu mennä koko odotusaika ressatessa. Mutta vaikee päätös tosiaan tuo on!! Kummassakin hyvät ja huonot puolet!!!
Kävin Tampereen Tesoman äitiysneuvolassa, vanha ja pieni paikka mutta jotenkin miellyttävä! :)
Mulla oli se hb 114, on kyllä sen mukaan väsyttänytkin... kokoajan tekis mieli nukkua. Mutta ehkä sitten helpottaa kun saa sitä rautaa ruveta syömään!!
 
Tamikuussa kun kävin ekan kerran neuvolassa ekan raskauden kanssa mitattiin hb oli 121 oli mun maailman paras mitä ikinä ollutkaan mulla on siis anemia todettu noin 4-5 vuotta sitten jonka takia syön "jatkuvaan" rauta lääkettä koska vaikka syön oikein ja sellasia aineita niin yksin kertasesti hb ei vaan pysy oikeilla pakoillaan parhaimillaan hb ollut 90... joo mut mun anemia johtuneen vain siitä kait en ole ihan sata varma mutta kuitenkin TODELLA KOVISTA menkoista kun ei edes paksummat siteet välillä pysynyt imussa mukana... mulle sanottiin sillon neivolassa että voin jatkaa ihan normaalisti raudan sytöntiä en muista antoko jonkun tietyn ajan ... mut huomenna on tän toisen raskauden eka neuvola käynti saa nähdä mitä sielä sitten sanoo hoitaja kun harmillisesti vauhtunut tässä välissä ja tämä uus ei ole ollut oikein mukava puhelimessa
 
eka neuvola käyty samat paperit kun viimeksikin saatiin paino oli huomattavasti tippunut mikä hyvä hb oli 114 mulla jopa todella hyvä pissa näyte oli ok mies sai enemmänkin ehkä uutta tietoa kun minä... siinä sitten varailtiin aikoja viralliseen ultraan rv 12 ja lääkäri aikaa... huomenna on epävirallinen ultra katotaan onko se pikkunen oikeesti matkassa hui tällästä
 
Täällä eka neuvola oli maanantaina vko 8+0. Mukava terkkari oli vastassa, paljon tuli asiaa ja kotiin luettavaa. Otettiin paino+pituus, RR, hemog. ja pissanäyte. Lähete verikokeisiin samalle kertaa kun on ensimmäinen ultra, jonka sitte varasin heti neuvolan jälkeen ja sain sen 21.4. Neuvolalääkärin tapaan vasta sitte toukokuun puolessa välissä. :) Tällästä minulla! :)
 
Meillä mies oli esikoista odottaessa mukana ekoilla käynneillä ja ultrissa. Sit ite totesin ettei välttämättä tarvii koska lähinnä katottiin vaan aina ne samat: paino, verenpaine, sydänääne, pissanäytet ja aika usein hb. Ekalla käynnillä on kyllä isinkin hyvä olla mukana etenkin jos esikoinen on tulossa. Me ainakin saatiin sillon niin kattava tietopaketti et oli hyvä että oli kahdet korvaparit kuuntelemassa :)

Esikoisen kanssa käytiin niissä tutkimuksissa että sit osataan varautua jos jotain on ja mennään nytkin. Esikoisella todettiin syntymän jälkeen silmissä vikaa ja se että se todettiin vasta syntymän jälkeen niin vaikutti tosi paljon niihin ekoihin viikkoihin. Sitä vello surussa yms (vaikka silmät saadaankin ainakin aikalailla kuntoon ajan myötä) eikä osannut nauttia siinä vaiheessa niin täysillä siitä uudesta tulokkaasta. Se oma suru ja pelko oli käsiteltävä, jos olisin tiennyt etukäteen, olisin voinut käsitellä ne jo raskausaikana, jolloin olisin voinut täysin rinnoin nauttia pienokaisesta heti syntymän jälkeen. Yhtä rakas poika on vaikka nyt ollaan kaikenlaista käyty läpi :) Ja tottakai nautin silloin alussakin mutta sitä vain varjosti pitkälti muut tunteet.

Taitaa olla aika yleisesti käytössä sen sokerirasituksen suhteen juuri nuo tekijät.
Jos on pahoinvointia tai ällötystä niin siinä tapauksessa se sokerirasitus on aika karua. Niin ällöttävää se litku ja kun sen juomiseen on vaan tietty aika et ohhoh. Mulla ei meinannu pysyy sisällä...Mutta mitäpä sitä tosiaan ei tekisi :)
 
Meillä päin on se periaate että kun paino indeksi on yli 24 niin sokerirasitukseen ehottomasti, mutta yleisesti ottaen ensisynnyttäjät laitetaan täällä kaikki siihen varmuuden vuoksi. Ja me jotka olemme kokeneet raskausdiabeteksen nii enne 20 viikkoa ja 26 viikolla.
 
Vihdoin oli ensimmäinen neuvolakäynti tänä aamuna! emoticon Neuvolan täti oli aivan mahtava. Verenpaine, hemoglobiini ja pissanäyte oli ok, ja tietysti katottiin paino ja pituus. Onneksi mies oli mukana, sillä ihana täti teki niin kuin oli puhelimessa luvannut, ja käytti meitä lääkärin huoneessa jossa teki ultraäänitutkimuksen! Luulin että sydänäänet vaan kuunnellaan mutta hän sanoi, että eivät välttämättä kuulu niin katsotaan ultraäänellä :) "En minä mikään ammattilainen tässä ole mutta katotaan jos sieltä saa jotain näkymään, harrastuksena mä vaan näitä teen", täti tuumasi, mutta sai sieltä heti näkymään pikku möhkäleen :) Sano että "no siellähän se on... niin, en kyllä osaa sanoa että kumpaa tuo muistuttaa enemmän, isää vai äitiä" emoticon syke näkyi ja kuuluikin vähän aikaa, mutta sitten mua alko naurattamaan tän tädin jutut niin että anturi pomppasi eikä se sit enää löytäny sykettä siihen hätään... se sano että on niin hyvä rytmi tuossa sykkeessä että taitaa olla musikaalisesta suvusta emoticon  ja tosiaan, masun päältä tehtiin toi ultra ja hyvin näky meiän "Pulla" sykkeineen jo tässä vaiheessa (8+3).
Sokerirasitushommista vielä, että mulle ei puhuttu siitä yhtään mitään. Itellä on painoindeksi nyt 25 ja vähän päälle, ja ikää siis 27. Että ei ne vissiin niitä testejä joka paikkakunnalla harrasta, ainakaan kovin hepposin perustein.
Tuntuu niin kuin ois kivi vierähtäny sydämeltä kun tietää että Pulla on oikeessa paikassa ja sillä on kaikki hyvin. emoticon
 
Täälläkin tänään ensimmäisellä neuvola käynnillä käyty ja hemoglobiini 127, verenpaine 111/73 ja virtsa puhdas, pituus ja paino katsottiin myös.. Kontrolli ultrassa piti tosiaan neuvolan jälkeen käydä kun epäiltiin kohdun ulkoista ja selvisi että ihan oikeassa paikkaa papunen oli sydämen sykkeineen ja liikkeineen :) Laskettu aika muuttui 6 päivällä eteenpäin :) 5.5.2011 sain sitten np-ultra ajan valmiiksi.
 
Sokerirasituksesta, mulle sanottiin että lähes kaikki kuuluvat ns. Riskiryhmään ja siksi rasitukseen. En muista tarkkaa BMI:tä mutta ei ollu kovin suuri.
 
Noniin ensimmäinen neuvola sitten takana :) Sokerirasitus sitten joskus 20 viikon jälkeen. Se raja ainakin täällä Vantalla on 25, siis bmi.

Pissa oli puhdas, hb 136(jota jäätiin vähän epäilemään kun pari viikkoa sitten kyynertaipeesta 116), verenpaineet mulla on aina koholla tommosissa tilanteissa niin mittailen niitä aina kotona.
Pikkusen sydän sykki 170 emoticon  Otti sillä ehdolla että en menetä yö unia jos ei kuulu, mutta kuulupa kuitenkin :)
 
Takaisin
Top