1/3 neuvolakäynnit :)

Mulla kans oli se eka neuvolakäynti maanantaina 4.4., mut en oo ehtiny/jaksanu tänne käydä päivittämässä tietoja, kun on pitäny huutaa ja kinastella tuon miehen kanssa koko viikko. Elättelen toivoa, että tämänaamuisella huudolla päästiin jo johonki eteenpäin asiassa...

Painoa ei tällä kertaa katottu, kun just viime viikolla olin käyny vaa'alla kotona ja terkkari hyväksyi sen tuloksen. :)
hB oli 133, joka on mulla melko normaali, ehkä vähän jopa alakanttiin.
verenpaine oli hyvä (en nyt muista, enkä jaksa ettiä korttia...:)).
Ja koska edellisessä raskaudessa oli raskausdiabetes, niin meen sokerirasitukseen viikolla 12.
Ai niin, ja pissassa proteiinit yhdellä plussalla, joten pitää viedä näytettä labraan tässä kun ehtii. Mulla kun tulee virtsatientulehduksia niin usein ja helposti, että pitää taas seurailla tarkasti koko raskauden ajan, kun voi tulla tulehdus ihan oireettomana. Viime raskaudessa oli sama juttu, joten ihan vapaaehtoisesti kävin viemässä näytteitä labraan noin kerran kuussa.

Postissa tuli sit jo se np-ultran ja rakenneultran ajat. Eka on 2.5. ja toinen 23.6.
 
mun neukku laitto automaattisesti menemään labraan pissasta näytteeen josta katotaan jos on pissatulehdus. Ei ollu mikään plussalla o.O
 
meillä myös takana ensimmäinen neuvolakäynti. tietoa tuli mukavasti ja kotiin lukemista. me on päädytty tekemään nuo helpoimmat kromosomipoikkeavuustestit mutta lapsivesipunktio vain jos downin seulonnassa ja verikokeessa on jotain hälyttävää. neuvolakäynnistä jäi mukava olo, hyvin ne pitää huolta odottavista äideistä ja masuasukista. meillä mies aikoo olla neuvolakäynneillä mukana niin usein kuin töiltään ehtii. ensimmäisellä kerralla tietoa tuli niin paljon, että oli hyvä miehen olla mukana. sitä myös neuvolasta toivoivat.
nyt odotellaan, että sairaalasta ilmoittavat ultra-ajan. tämähän on jo meille toinen ultra samassa paikassa, kun varhaisultra tuli meille asiakkuusetuna:) (9+4)
 
Eka neuvola käynti siis vasta ees päi, mut ku kävin näistä eräistä syistä sokerirasituksessa eli siis unohtu se synnytyksen jälkeinen niin tänää sain sitten siihen jatko-ohjeet.

Kysiltä soittivat tänää. Aamuarvoja tarkkailtava ja jos ne o jatkuvasti koholla nii saatan illaksi saada pitkävaikutteisen insuliinin. 3 aamuna aamuarvot katsottava ja 2 päivänä sitten aterian jälkeisiä arvoja tässä siis jatko ohje. ja sitte varattii jo lääkäri aikakin sinne ens kuun alkuun että siel käyn sitten kaikki ultrani enkä täällä, kiva rampata ees taas tota välii mut saampaha syitä käydä kavereiden luona.
 
Miulla on kanssa eka neuvola takanapäin. Oon vielä tosi nuori (16-vuotias, mutta vauvan syntyessä kuitenkin 17) niin näkivät kuulemma parhaaks, että meen jo ajoissa neuvolaan, joka oli viimeviikon tiistaina ja viikkoja oli sillon 7+5.

Neuvolatäti oli tosi sulonen semmonen marimekko mummo :) tosi ihana ja herttanen, oli kovin huolissaan miun perhesuhteista, kun vanhemmat ei tätä uutista lievästi sanottuna hyvin ottaneet, mutta enpä muuta olettanutkaan. Hemoglobiini oli miulla vaan 123 ja oli siitä myös vähä huolissaan ja sano että pitää alkaa syömään rautatabuja ja minähän tein työtä käskettyä. Kaikki muut arvot olivat kunnossa, paino pituuteen nähden jne. Seuraava neuvola on vasta toukokuun lopussa, mutta ultra onki jo sitte 5.5! Ootan jo ihan innolla. Poikaystävä ei päässy töitten takia ekaan neuvolaan niin tueks otin sitte hyvän ystävän, kun olin ihan jännittyny enkä yksin halunnut mennä. Ikävä kyllä rakas ei pääse muillekkaa käynneille mukaan, kun äiti miut laitto sitten raskauden johdosta isälle etelä-suomeen. Tosi surullinen tilanne meijän kaikkien kolmen puolesta. Olisin tarvinnu tukee ja rakkautta, poikaystävä ei saa olla mukana odotusaikana ja jää kuulematta sitte sydänäänet tms tämmöiset.
 
Tervetuloa mukaan Pinja ja onneksi olkoon :) Oot todellakin nuori, tässähän tuntee ittensä jo ihan ikälopuksi kun sun ikäsetkin alkaa jo lapsia odottamaan emoticon Kuulostaa tosiaan hankalalta tuo sun tilanne, kun et saa poikaystävän kanssa olla nyt kun eniten tukea tarvitsisit. Kai vanhemmillasi on sitten syynsä, miksi he halusivat sinun muuttavan isäsi luokse? Vai oliko tarkoituksena nimenomaan se, ettet saisi olla yhteydessä poikaystäväsi kanssa? Toivottavasti pystyt kaikesta huolimatta iloitsemaan raskausajasta ja tulevasta vauvasta. Me ollaan ainakin täällä sun tukena emoticon
 
Kiitos hirveästi Zaana! Eihän sitä nyt vielä kannata heittää lusikkaa nurkkaan ;) Juups vanhempien ideana on juuri pitää minut erossa poikaystävästäni. Luulevat, että tämä on kokonaan suunniteltu juttu, vaikka tosissaan sitä ei ole. Otin jälkiehkäisypillerin, mut nyt se pilleri maakuuttelee kaikesta huolimatta nyt miun mahassa ja ainaki toivottavasti kasvaa kovaa vauhtia! En oo antanu tän tilanteen sen kummemmin masentaa itseäni, eihän tässä olekkaan kysymys vaan miusta. Ehkä vauvalle on täällä vähän paremmat lähtökohdat elämään, kun kotona meillä olisi ollu turvana vaan lapsen isän tulot, jotka eivät mitään päätä huimaavia ole.
 
Eilen oli eka neuvola (9+4) jossa kävin yksin, mutta muille kerroille mies haluaa mukaan. Pääsen ens tai seuraaval viikol Kotkaan ultraan ja siihen kromosomipoikkeavuus seulontaan. jonka tekee joku hoitaja tms niin ei maksa mitään. Pituus, paino verenpaine ja mitä kaikkea katsottiinkaan oli hyviä. Hirveä kasa lukemista mukaan! :)
Neuvolan täti sekotti jo aikaa varatessani minut ilmeisesti veljeni vaimoon kun pyysi ottamaan aiemmat neuvola kortit mukaan ja nyt oli erittäin pahoillaan kun silleen meni sekoilemaan! =D
Vähän OT, mutta tuli tänään postissa tämän Vau.fi:n "tervetulisispaketti", leikkasin paketin ympäriltä nauhat pois ja kas, tässähän oli kaksi pakettia joista toinen osoitettu naapurilleni..!
 
Heissan!

Eka neuvolakäynti takana.. Muuten meni hyvin, mutta... Mun verenpaineeni (mitä mulla siis ei ole)... 104/58!!!!! Siis ei oo ikuna ollu noin alhanen mulla!! Ja mulla on aina alhanen! Jaiks. Salmiakkia kehiin!!!

Pinja: Ihana asenne sulla Kaveri kanssa aikoinaan (10v sitten) sai 16-17v esikoisensa ja hyvin on pärjänny. Hänelläkään ei äiti oikein sulattanu tilannetta, isästään en muista mite reagoi. Mutta kundi oli tukena ja hyvin kaikki meni!! Kunhan muistat sitten, että jos missää vaiheessa raskautta alkaa masentamaan, ni sanot siitä neuvolaan!!! Ja siis sitä masennustahan nyt voi tulla kenelle vaan, että en ikäs takia siitä sulle mainitse
 
eka ultra ens keskiviikkona apuwaa jännää ihan hulluna et onks siellä oikeesti jotain actionii masussa =)
 
Hurjasti tsemppiä Pinjalle! Kyllä kaikki varmasti järjestyy parhain päin ja vanhempasikin alkujärkytyksestä yli päästyään ovat iloisia ja sinun tukenasi. Toivottavasti sallivat myös lapsen isän olla odotuksessa mukana. Täältä saat ainakin virtuaalista tukea. :) Nauti odotuksesta.emoticon

Purri: Sinun ei sitten ainakaan tarvitse salmiakin/lakritsan syöntiä rajoittaa. Itselleni tuottaa hieman vaikeuksia, kun mieli tekee tietysti kamalasti semmoista mitä ei saisi hirveästi syödä. :D Paineet oli kyllä ainakin toistaiseksi ihan ok, että kai sitä joskus voi vähän herkutella.
 
Pampula: juu ei tartte ei, mut arvaa tekeekö sitä salmiakkia sit ees enää mieli ku on lupa ahmia? :D :D :D Mutta ostin tänää pussin salmiakkia ja pussin lakua ja kävin viel Hesessäki, et kaikki keinot on kyllä käytössä :D
 
Kiitos hirveesti teille, oikeesti tulee aina paljo valosampi ja parempi mieli, ku välistä kuulee jotain positiivistaki! :)
 
Moikka!

Täälä käytiin eilen ekassa neuvolassa. Mies oli mukana. Saatiin aika nt-ultraan 10.5. Eli ei päästä äitienpäivänä kertomaan mummuille ilosia uutisia :) Voi olla, että kerrotaan aikasemmin kuitenkin, kun mennään nyt pääsiäisenä käymään mun vanhemmilla ja siinä samalla vois kertoa (vaikka ei ookkaan vasta ku rv 9) kun ei varmaan keretä koko toukokuun aikana käydä.. (500 km päässä asuvat) Mutta kahtotaan nyt, että mitä miehen kans päätetään, että kerrotaanko vielä ja sanotaan, että ei kuitenkaan kerro vielä kellekkään ku niin alusa. Tekis niin mieli kertoa ja varsinki kasvotusten! :)

Mutta siis, neuvolasa meni kaikki hyvin. Verenpaine oli 116/68, että ihan normaali. Lähetteet pissakokeisiin heti ku mahdollista ja verikokeisiin nt-ultran jälkeen. Neuvolatäti oli tosi mukava! :) Kauhea määrä paperia tuli mukaan, että piti ihan kotona laittaa kulmalukkokansioon.. (Järjestys se olla pitää..:) Nyt saiki sitte piilottaa kaikki paperit ku pikkusisko tulee käymään viikonloppuna.. Ja kaikki muutki vauvakirjat :)

Toivottavasti aika menee nopiaa tuohon ultraan asti!! :) En malttais oottaa ollenkaan. Sitte tietää lasketun ajanki tarkemmin. Pitää vaan keksiä paljo kaikki tekemistä että aika menis nopiammin ;) Nyt siis vasta 7+6 kasassa (varhaisultran mittauksen mukaan, toivottavasti muuttuu nt-ultrassa ylöspäin :)...
 
Moii :)

Aamulla oli sitten se kauan odotettu ensimmäinen neuvola, lappuja täytellessä meni :) Huomenna olisi tarkotus alkaa sitä ultra- aikaa varaamaan, esikoista odottaessa sain ajan seuraavalle päivälle, tuskin tarvii tätäkään pitkään odottaa :) kaikki oli kunnossa mutta tässä raskaudessa joudun sitten siihe sokerirasitukseen mummoni 2 tyypin diabeteksen takia, esikoista odottaessa en joutunut :o no nyt on tosin eri neukku-täti, mahdollisia rytmihäiriöitä tarkkaillaan nyt paljon enemmän jne. Ihan hyvä juttu se on mutta nyt näin alussa stressaa enemmän vaa kaikki tollaset jutut... no mutta eiköhän tämä tästä ,jännittää jo että näkyykö siellä elämää sitten kun ultraan päästään! :) onko muuten kenelläkään muulla todettu hematoomaa kohdun suulla? minulla on ja koska vuotoa ei ole tullut niin pelottaa että kohtu ei ole kasvanut ollenkaa ja että on mennyt kesken :/
 
Neuola kuulumiset: kaik oli ok ja sydänäänet saatiin kuulumaan ja jumputteli siellä 170. emoticon  Verenpaineet oli 128/83 ja teitä kaikkia muita lohduttaakseni painon suhteen mulla oli jo tullut 2kg painoa lisää (johon vaikuttaa minun yötyö aika pitkälti) eli paino oli nyt 116kg. hemppa oli 148.

Pinja: Mun täytyy nyt sanoa ett minulla keitti kun luvin sun jutun. Varsinkin tuo vanhempiesi käytös. Mikään ei ole naiselle tärkeämpää kuin saada olla oman rakkaansa kanssa ja varsinkin tälläisessa vaikeassa tilanteessa se on erittäin tärkeää varsinkin jos se sun poikaystäväsi on oikeasti myös vastuun kantamassa. Ymmärrän rahalliset puolet ja sellaset mutta sosku on sitä varten että sieltä saa tukea ja apua jos eivät oo vanhempas valmiita auttamaan. Tietty ymmärrän että ovat järkyttyneitä, mutta silti tuo heidän tapansa on todella väärä sillä se antaa myös sulle aivan väärän kuvan miten pitää asioihin suhtautua. Omissa kavereissa on todella monta jotka ovat saaneet lapsen 14-17 v:nä eikä heillä ole koskaan ollut mitään ongelmaa, yksi heistä jopa sai ekan 14 ja teki toisen 16 ja kolmanne 18vanhana ja on edelleen saman miehen kanssa ja suunnittelevat neljättä lasta. Ihana positiivinen asenne sinulla silti kaikesta takapakista huolimatta ja me kyllä ollaan sun tukena täällä!!!!
 

 
Pinja94: hirvittävän paljon tukea sulle tilanteeseesi! lapset ovat aina aarre, on ne sitten tehty nuorena tai vähän vanhempana. tai on ne sitten saaneet alkunsa suunnittelematta tai suunnitellusti. nyt vaan nautit raskausajasta, kyllä ne muutkin asiat sitten järjestyy ajan kanssa! tsemppiä!
meillä oli jo toinen ultra. siis varhaisultran jälkeen. naistenklinikalla on todella puhelias ja hassu kätilö. ja masuvauva oli maailman ihanin <3 siellä se pötkötteli rauhaksin kunnes päätti kääntää meille selkänsä ja kääntyä masulleen nukkumaan. kätilö joutui häntä herättelemään, jotta asettuisi paremmin, kun piti saada kaikki mitat. olin niin liikuttunut siitä, kun sai nähdä vauvan liikkuvan. minä hölmö en ollut osannut edes odottaa sitä:) siellä se potki jaloillaan ja heilutteli käsiään <3 jännä, kun ei kuitenkaan itse tuntenut vielä vauvan liikkeitä. kuvia saatiin mukaan runsaasti ja niskapoimumitta oli niin loistava ettei pitäisi olla huolta kromosomipoikkeavuuksista. lopullisen tuloksen saa kuulemma viikon päästä, kun verikoe on analysoitu. mutta vauva oli hyvin kasvanut ja kehittynyt. nenänpääkin erottui:) ihana ihana ultrakäynti <3 (11+3)
 
Heissuli hei kaikille!

Läppärini koki kosteusvaurion aamukahvistani, niin olen vain vieraissa käynyt lukemassa palstaa ja nyt kerkeän uuden läppärin johdosta laittaa päivitystä omalta osaltani. Neuvola ja neuvolalääkäri käyty sekä eka ultra. :)

Oli todella upeaa nähdä vappu fiiliksissä oleva masukki ja sydänäänet! <3 Laskettu aika siirtyi 3.11 sijaan 17.11. Ihmettelen vain, että oman kirjaseni mukaan vauvan mitan perusteella olisi vk 12+0, mutta kätilö sanoi vk 11+0? Olisinki kiinnostunut kuulemaan mitenkä teillä on masukilla ollut mittaa meidän papusella oli 41mm. Kaipa sitä kätilöä pitää uskoa uteliaisuuteni kuitenki heräsi... :)

Neuvolassa arvot oli hyvät, mutta ei tullut lääkärin eikä terkkarin kanssa puhetta siitä sokerirasituskokeesta vaikka BMI 25? Veriseulat minulla tehtiin liian aikasilla viikoilla joten ei muuta ku uudestaan ensi viikolla. Niskaturvotusta oli 0,7 ja kätilö sanoi ettei näytä olevan rakenteessa mittään vikaa ainakaan tältä katselmukselta. Oli oikeen mieltä rauhoittava reissu ja kätilö oli oikein ihana! :)
 
romppu: meillä rv 12+2 pikkukaverilla oli mittaa 58mm. olisikohan siis tuo 11+0 sinulla todellinen. mistä kirjasesta olet itse tuon tiedon katsonut?
 
Takaisin
Top