đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 5. luukku (onko pukki totta?) đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 5. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ
TĂ€ssĂ€ ketjussa keskustellaan siitĂ€, onko pukki totta. 🎅 Eli miten teillĂ€ puhutaan joulupukista ja tontuista? Sanotteko niiden olevan totta vai satua? EntĂ€ pitÀÀkö olla kiltti, jotta saa lahjoja?

Jos et ihan ole pÀÀttĂ€nyt, miten toimia, tÀÀltĂ€ löytyy kolme tavallisinta tapaa punnittavaksi. 🎅

1764917240656.png

đŸ“· Unsplash / __ drz __

MeillĂ€ pukki on totta (minĂ€hĂ€n uskon edelleen joulupukkiin 😉), mutta opetetaan myös, ettĂ€ muutkin antavat lahjoja. VĂ€hĂ€n sen perinteisen pukkitarinan mukaan, ettĂ€ hĂ€n oli ikÀÀnkuin esikuva sille antamisen ilolle, jota jouluisin toteutetaan. Lapsi on saanut olla mukana "joulupukin töissĂ€" valitsemassa lĂ€heisille lahjoja. Tonttuovella huutelee myös tontuille tĂ€rkeitĂ€ huomautuksiaan ja yrittÀÀ houkutella heitĂ€ nĂ€yttĂ€ytymÀÀn. đŸ€­

Ei. Me pÀÀtettiin ennen esikoisen syntymÀÀ, ettĂ€ meillĂ€ opetetaan vain sellaisten asioiden olevan totta, mihin me itse uskotaan, eli Jumala, Jeesus, PyhĂ€ Henki, enkelit jne. Ei haluta opettaa ettĂ€ jokin sellainen ois totta, joka myöhemmin paljastuu saduksi. đŸ€” NiitĂ€ yliluonnollisia asioita mihin me uskotaan on jo ihan riittĂ€vĂ€n monta đŸ˜„đŸ€­ TÀÀ meidĂ€n linja on kyllĂ€ aiheuttanut vĂ€hĂ€n haasteita, kun esikoinen on joskus tullut pĂ€ikystĂ€ ja sanonut, ettĂ€ siellĂ€ kaikki aikuiset vĂ€ittÀÀ ettĂ€ joulupukki on totta, niin kyllĂ€ sen tĂ€ytyy olla 😅🙈 Ja isovanhemmat sitkeĂ€sti sanoo tonttujen tuoneen lahjoja, johon me todetaan ettĂ€ ei kun ukki osti, ei pukki đŸ€Ł Mulle itselle jĂ€i lapsuudesta vĂ€hĂ€n paha maku suuhun, kun 5-vuotiaana itse tajusin, ettei joulupukkia ole oikeasti olemassa (viinalta haiseva pukki, jolla naru nĂ€kyi tekoparran sivusta ja oikea parta alta). En oikein ymmĂ€rtĂ€nyt, miksi mulle on valehdeltu asiasta - miksei voitu alusta asti reilusti kertoa ettĂ€ pukki ja tontut on satua. đŸ€” Meille ei myöskÀÀn tule hammaskeijua tms., ja mua suoraan sanottuna vĂ€hĂ€n Ă€rsyttÀÀ kun esim. neuvolassa terkkari kysyi esikoiselta onko hammaskeiju kĂ€ynyt. 😒 Kun eka hammas lĂ€hti, me pidettiin hammasjuhlat. â˜ș❀

Esikoiselle me vielÀ kerrottiin pukista totena siihen asti, kun lapsi alkoi kyseenalaistaa. Silloin kerrottiin sen olevan satua - sellainen joululeikki. Kuopukselle on kokoajan puhuttu pukista satuna. Meille ei myöskÀÀn ole tullut pukkia korona-ajoista alkaen. Pahimpaan korona-aikaan ei otettu pukkia tartuntavaaran vuoksi ja silloin todettiin aaton olevan mukavampi ilman.

Minusta lapsuuden parasta antia oli se, kun pystyi uskomaan, ettĂ€ keijut ja muut ovat oikeasti totta. 😌 SitĂ€ mukaa, kun se usko hĂ€visi, hĂ€visi myös lapsuus. đŸ’đŸŒâ€â™€ïž
đŸŽ…đŸ§žâ€â™€ïžđŸ§œâ€â™€ïžđŸ§šâ€â™€ïžđŸ§™â€â™‚ïž

LapsuudenperheessĂ€ on menty artikkelin kolmannella linjalla, eli pukista ei tietoakaan, paitsi koulun nĂ€ytelmĂ€ssĂ€, jota varten on pitĂ€nyt hankkia tonttulakki. Jouluista ei kuitenkaan ole puuttunut perinteitĂ€ ja iloa đŸ„° Miehen perheessĂ€ mennÀÀn taas ykkösellĂ€, eli lapsille uskotellaan ja uhkaillaan pukilla. Itse en tykkÀÀ yhtÀÀn siitĂ€ ÀÀrimmilleen menevĂ€stĂ€ valehtelusta. Luulen, ettĂ€ jatkossa mennÀÀn heidĂ€n perheen puolelta kakkosella kun muut lapset alkaa olla niin vanhoja. Ja jos he uhkailevat omaa lastani niin olen valmistautunut pilaamaan aikuisten huvin kertoen lapselle ettĂ€ aikuiset vain leikkivĂ€t, ei joulupukki oikeasti vie kaikkia saamiasi lahjoja vaikka ei jaksaisi syödĂ€ lautasta tyhjĂ€ksi tms. đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

MeidÀn ydinperheessÀ mennÀÀn pukittomuudella, vaikka lapsi on kuvioon tullutkin. Kasvatetaan ajattelemaan, ettÀ lahjat tulee lÀheisiltÀ ja joulu on iso juhla, koska se on Jeesuksen syntymÀpÀivÀ. Joulupukki on leikki, jota toiset perheet pitÀÀ tÀrkeÀnÀ osana joulua ja siksi sitÀ nÀkyy paljon joka paikassa, mutta meillÀ en halua sen vievÀn huomiota olennaisesta.

MiehellÀ on 2 lasta ennestÀÀn, ja nuorempi uskoo joulupukkiin ja hammaskeijuun, vaikka me ollaan sanottu niiden olevan satua ja leikkiÀ. Lapsi tahtoo uskoa. Mutta kristittynÀ se vÀhÀn harmittaa ja pelottaakin, ettÀ meneekö Jeesuskin sitten samaan satulaariin vanhemmalla iÀllÀ. Harmi kun joka paikasta työnnetÀÀn taikuutta lapsen mieleen. Lapsi on myös erittÀin innokas viettÀmÀÀn halloweenia toisessa kodissa. SiellÀ onkin sitten erilaiset arvot.

En mitenkÀÀn halua arvostella kenenkÀÀn elĂ€mĂ€nkatsomusta tai uskoa, mutta pakko myöntÀÀ ettĂ€ hĂ€mmennyin ajatuksesta, ettĂ€ joulupukki olisi jotenkin kristinuskon vastainen. KristillisestĂ€ lahjojen antamisesta (kolmesta itĂ€maan tietĂ€jĂ€stĂ€) se on tainnut kehittyĂ€kin ja englanniksihan se on Santa Claus eli pyhĂ€ Nicolaus. Ja loppujen lopuksi se on satua ja leikkiĂ€ kuten muutkin sadut mitĂ€ lapsille luetaan. 😊

Mutta kuten sanoin, en halua arvostella ja toivon ettei tĂ€tĂ€ sellaisena oteta. Olen vain yllĂ€ttynyt. Jokaiselle tavalle viettÀÀ joulua ja myös uskoa on kyllĂ€ tilaa. 🙏

@Vargynja mie oon ollut paljon erilaisten uskovien kanssa tekemisissÀ ja tuo suhtautuminen joulupukkiin on ollut aika perhekohtainen niissÀ. Eli ei sitÀ kai suoranaisesti pidetÀ kristinuskon vastaisena.
Mutta mie oon huomannut tuota samaa trendiÀ siitÀ, ettei kerrota satuolennoista lapsille myös uskonnottomien keskuudessa.
EhkĂ€ kyse on jostain ihan yleisestĂ€ nousevasta trendistĂ€. đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

Itselle joulun merkitys tulee enemmĂ€n perinteistĂ€ ja valon tuomisesta pimeyden keskelle. En siis ole itse uskonnollinen, mutta joulu on silti merkityksellistĂ€ aikaa. ElĂ€mĂ€ssĂ€ on hyvĂ€ olla pientĂ€ taikaa ja juhlaa, etenkin tĂ€mĂ€n pimeyden keskellĂ€ – oli syy sitten uskonnollinen tai ei. âœšïžđŸŽ„âœšïž

Joulua on juhlittu pakanallisena juhlana jo kauan ennen kristinuskoa ja sana joulukin on pakanallista perua. Siksi en itse pidĂ€ siitĂ€, ettĂ€ joskus olen kuullut niitĂ€kin puheenvuoroja, etteivĂ€t muut kuin kristityt saisi juhlia joulua. TĂ€mĂ€ nyt ihan vaan ohiksena omasta elĂ€mĂ€stĂ€, ei tÀÀltĂ€ forumilta. Kuten @Vargynja sanoi niin kaikille tavoille viettÀÀ joulua lienee tÀÀllĂ€ tilaa. 😊

Ei uskotella, kuten ei mitÀÀn muutakaan meidÀn katsomuksen mukaan epÀtodellista. Tarinoiden ja satujen muodossa kerrotaan jo ihan kulttuurin jakamiseksi, mutta en tee saduista tai tarinoista vallankÀytön vÀlineitÀ. Jos lapsi haluaa uskoa niin saa ja yllÀpidÀn taikaa jos lapsi siitÀ iloa saa.

MeillĂ€ vielĂ€ vauva. Mutta kyllĂ€ meillĂ€ pukki tulee varmaan jo nyt ekasta joulusta alkaen. Lapsi alkaa uskomaan siihen jos alkaa. Omasta mielestĂ€ se jĂ€nnööminen lapsena, onko se taika totta vai ei, oli hauskaa. Muistan miettineeni, miten kaikki lahja toimitetaan 😅 pelottelu ei kuulu kasvatukseen, edes pukin muodossa.

Luulen, ettĂ€ yksi syy siihen miksei osa kristityistĂ€ halua opettaa lapsia uskomaan joulupukkiin tms. on se, ettĂ€ pĂ€ivĂ€kodissa ja koulussa ei puhuta oikeastaan mistÀÀn kristillisestĂ€ jouluun (tai pÀÀsiĂ€iseen, tai mihinkÀÀn juhla-aikaan) liittyvĂ€stĂ€. Ainakin itsestĂ€ tuntuu, ettĂ€ ihan kaikki kristillinen kasvatus on tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ tehtĂ€vĂ€ kotona (toisin kuin omassa lapsuudessa), ja kaikkea muuta oppia tulee kaikkialla muualla. Esimerkiksi: jos kotona lauletaan pÀÀasiassa tonttulauluja, niin lapsi kuulee niitĂ€ suhteessa merkittĂ€vĂ€sti enemmĂ€n, kun mitÀÀn hengellisiĂ€ joululauluja ei lauleta pĂ€ikyssĂ€. Ja ainakin itseĂ€ hĂ€iritsee se, ettĂ€ lapselle pĂ€ivĂ€kodissa vĂ€itetÀÀn joidenkin asioiden olevan totta (joulupukki, tontut, jopa kummitukset), muttei voida edes kulttuurin nĂ€kökulmasta mainita sanallakaan Jeesusta, johon meidĂ€n perhe ihan oikeasti uskoo. Ja ettĂ€ pĂ€ikyssĂ€ juhlitaan Halloweenia ja vĂ€ritetÀÀn Dia de los muertos -naamioita, vaikka niihin liittyy monia (pakana)uskontojen elementtejĂ€ 🙄. Se tĂ€ssĂ€ hommassa nĂ€in kristittynĂ€ riepoo. EttĂ€ jos lapselle ei hoidossa opeteta kristinuskosta, niin Ă€lkÀÀ nyt sentÀÀn opettako uskomaan mihinkÀÀn muuhunkaan..!!

SittenhĂ€n on myös kristittyjĂ€, jotka eivĂ€t juhli joulua ollenkaan, juurikin sen osittain pakanallisista juurista johtuen. đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

@Pinjada ymmĂ€rrĂ€n harmituksen siun nĂ€kökulmasta, mutta nuo mainitsemasi asiat lasketaan satuolennoiksi eikĂ€ minkÀÀn varsinaisen uskonnon elementeiksi, kuten vaikka se Jeesus. Se onko se tarpeellista opettaa niiden olevan totta, on sitten toinen arvokysymys. ItsestĂ€ni se ei ole niin vaarallista. Kolmevuotiaani on vakaasti pÀÀttĂ€nyt uskoa yksisarvisiin (ihan sama mitĂ€ Ă€iti sanoo niiden olemassaolosta) ja halusi vielĂ€ kesĂ€llĂ€ dinosauruksen lemmikiksi. 😅 Tonttuovi on hĂ€nestĂ€ maailman paras asia ja se ilo mikĂ€ siitĂ€ on tullut, on aivan mieletön.

Me taidetaan miehen kanssa olla niitÀ harvinaisia uskonnottomia, joille on ihan ok, ettÀ lapsi lÀhtee pÀivÀkodin mukana joulujumalanpalvelusretkelle.
Toisaalta tuntui hassulta kirjoittaa erikseen lupalappu sellaista varten, kun omassa lapsuudessa tuollaiset olivat ihan normaaleja.
Toisaalta taas on ihan hyvÀ, ettÀ pÀivÀkodit ja koulut on erotettu tunnustuksellisesta uskonnon opetuksesta. En tiedÀ toimisiko se enÀÀ nykyaikana, kun meillÀ on paikoin tilanne, ettÀ koululuokalla kristityt ovat vÀhemmistössÀ.

Kristityt arvot sinÀllÀÀn ovat minusta ihan hyvÀ ohjenuora elÀmÀÀn ja ihmiset saisivat useamminkin pohtia arvojaan sitÀ kautta, ettÀ mitÀ minÀ voin muille tehdÀ, kuin sen kautta, ettÀ mitÀ muiden pitÀisi tehdÀ sopeutuakseen minun arvoihini. Arvopuheessa kolisevat nykyÀÀn todella paljon tyhjÀt brÀndisanat ja itsekeskeisyys sen muille hyvÀn tuottamisen sijaan.

MeidĂ€n neiti on vasta 11kk, joten tĂ€nĂ€ jouluna on aivan sama mitĂ€ hĂ€nelle kerrotaan, vaikka vĂ€itettĂ€isi lahjojen tulevan kuubalaiselta rantatontulta niin ei vĂ€liĂ€ 😂 Mutta kyllĂ€ meille pukki on totta, ja samoin kaikki muutkin satuolennot. Koska minusta elĂ€mĂ€ olisi tylsÀÀ ilman pientĂ€ ripausta taikuutta (ja mielikuvitusta!) ✹ PidĂ€tĂ€n myös oikeuden muuttaa mielipidettĂ€ni sitĂ€ mukaa kun lapsi kasvaa ja nĂ€hdÀÀn mitĂ€ mieltĂ€ hĂ€n itse on asioista 😅

Luulen, ettĂ€ yksi syy siihen miksei osa kristityistĂ€ halua opettaa lapsia uskomaan joulupukkiin tms. on se, ettĂ€ pĂ€ivĂ€kodissa ja koulussa ei puhuta oikeastaan mistÀÀn kristillisestĂ€ jouluun (tai pÀÀsiĂ€iseen, tai mihinkÀÀn juhla-aikaan) liittyvĂ€stĂ€. Ainakin itsestĂ€ tuntuu, ettĂ€ ihan kaikki kristillinen kasvatus on tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ tehtĂ€vĂ€ kotona (toisin kuin omassa lapsuudessa), ja kaikkea muuta oppia tulee kaikkialla muualla. Esimerkiksi: jos kotona lauletaan pÀÀasiassa tonttulauluja, niin lapsi kuulee niitĂ€ suhteessa merkittĂ€vĂ€sti enemmĂ€n, kun mitÀÀn hengellisiĂ€ joululauluja ei lauleta pĂ€ikyssĂ€. Ja ainakin itseĂ€ hĂ€iritsee se, ettĂ€ lapselle pĂ€ivĂ€kodissa vĂ€itetÀÀn joidenkin asioiden olevan totta (joulupukki, tontut, jopa kummitukset), muttei voida edes kulttuurin nĂ€kökulmasta mainita sanallakaan Jeesusta, johon meidĂ€n perhe ihan oikeasti uskoo. Ja ettĂ€ pĂ€ikyssĂ€ juhlitaan Halloweenia ja vĂ€ritetÀÀn Dia de los muertos -naamioita, vaikka niihin liittyy monia (pakana)uskontojen elementtejĂ€ 🙄. Se tĂ€ssĂ€ hommassa nĂ€in kristittynĂ€ riepoo. EttĂ€ jos lapselle ei hoidossa opeteta kristinuskosta, niin Ă€lkÀÀ nyt sentÀÀn opettako uskomaan mihinkÀÀn muuhunkaan..!!

SittenhĂ€n on myös kristittyjĂ€, jotka eivĂ€t juhli joulua ollenkaan, juurikin sen osittain pakanallisista juurista johtuen. đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž
TÀmÀ on kyllÀ kieltÀmÀttÀ jÀnnittÀvÀ elementti nykyÀÀn kouluissa ja pÀikyssÀ. Kaikki mikÀ on suoraan liitettÀvissÀ johonkin uskontoon niin ei tuoda esille, mutta sitten on kaikkea muuta mikÀ on harmaata aluetta. En itsekÀÀn haluaisi halloweenia juhlittavan, itselle henkilökohtaisesti se on hiljentymisen aikaa. Olen vain yrittÀnyt ottaa sitten asennetta ettÀ menköön yleissivistÀvÀnÀ toimintana, jotta lapsi oppii ettÀ on monia tapoja katsoa maailmaa ja toimia siinÀ.

En mitenkÀÀn halua arvostella kenenkÀÀn elĂ€mĂ€nkatsomusta tai uskoa, mutta pakko myöntÀÀ ettĂ€ hĂ€mmennyin ajatuksesta, ettĂ€ joulupukki olisi jotenkin kristinuskon vastainen. KristillisestĂ€ lahjojen antamisesta (kolmesta itĂ€maan tietĂ€jĂ€stĂ€) se on tainnut kehittyĂ€kin ja englanniksihan se on Santa Claus eli pyhĂ€ Nicolaus. Ja loppujen lopuksi se on satua ja leikkiĂ€ kuten muutkin sadut mitĂ€ lapsille luetaan. 😊

Mutta kuten sanoin, en halua arvostella ja toivon ettei tĂ€tĂ€ sellaisena oteta. Olen vain yllĂ€ttynyt. Jokaiselle tavalle viettÀÀ joulua ja myös uskoa on kyllĂ€ tilaa. 🙏
YmmÀrrÀn ettÀ voi vÀhÀn hÀmmentÀÀ. Itselle pukkiongelma on siinÀ lÀhinnÀ ettÀ joulu on toinen kristillisistÀ pÀÀjuhlista, ja sitten tulee pukki joka varastaa kaiken huomion ja siitÀ tuleekin se joulun pÀÀhenkilö, jota odotetaan ja hehkutetaan. Ei ne itÀmaan tietÀjÀtkÀÀn pitÀisi olla joulun pÀÀpointti, se ei saisi minua yhtÀÀn sen enempÀÀ innostumaan. Lahja-ajatuksen takana on se ettÀ Jeesus on annettu meille lahjana.
Joulua on juhlittu pakanallisena juhlana jo kauan ennen kristinuskoa ja sana joulukin on pakanallista perua. Siksi en itse pidÀ siitÀ, ettÀ joskus olen kuullut niitÀkin puheenvuoroja, etteivÀt muut kuin kristityt saisi juhlia joulua.
TÀmÀ on jÀnnÀ, en ole ikinÀ kuullut tÀllÀistÀ ajatusta! Vaan tuo ettei kristittyjen kuuluisi juhlia joulua, koska se on pakanallinen juhla, eikÀ edes oikea ajankohta milloin Jeesus olisi syntynyt. Itse ajattelen ettÀ on hienoa ettÀ Jeesuksen syntymÀn ympÀrillÀ on juhla, koska se on iso juttu. Vaikkakin ihmisillÀ on eri syitÀ ja eri teemoja joiden ympÀrillÀ joulua juhlii, ei se varsinaisesti ole minulta pois, vaikka vesittÀÀkin joulun laajempaa ymmÀrrystÀ.

ÄrsyttÀÀ kyllĂ€ tosiaan paljon se ettĂ€ yksittĂ€isen perheen valitus saa maallakin (missĂ€ ei ole tietÀÀkseni mitÀÀn muita uskontokunnan harjoittajia kuin ateisteja ja kristittyjĂ€) pyyhittyĂ€ ihan kaiken kristillisyyden kouluista ja pĂ€ivĂ€kodeista. MeillĂ€ ei siis juhlita pĂ€ivĂ€kodissa joulujuhlaa ollenkaan, johon lapset saisi harjoitella esitystĂ€. Se on ihan hĂ€mmentĂ€vÀÀ kun Suomi on kuitenkin kristitty maa đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

YmmĂ€rrĂ€n pointin tĂ€ssĂ€ joulupukki - kristinusko asiassa. Itse en vain nĂ€e niiden sulkevan toisiaan pois, mutta en vĂ€itĂ€ ajatukseni olevan ainoa oikea. 😊 Kiitos kun olette jaksaneet avata ajatuksia asian ympĂ€riltĂ€.

MeidĂ€nkÀÀn lapsuuden perheessĂ€ ne ei sulkenut toisiaan pois. Äitini on erittĂ€in harras uskovainen. Silti meillĂ€ on juhlittu pukin kanssa joulu ja noitien kanssa pÀÀsiĂ€inen. KĂ€yty myös kuuntelemassa joulusaarna ja koristeissa nĂ€kyi Ă€idin vakaumus. Omassa lapsuudessa koulun joulujuhlissa oli jouluevankeliuminĂ€ytelmĂ€, kuten myös pukkinĂ€ytelmĂ€, joka saatiin itse kĂ€sikirjoittaa. MielestĂ€ni kuitenkaan yhden uskonnon opetus ei kuuluisi kouluun, vaan se on kodin asia mihin uskontoon tai ei mihinkÀÀn, haluaa kasvattaa. MeidĂ€t kasvatettiin uskoon, vaan ei yksikÀÀn meistĂ€ ole uskossa ja vain minĂ€ kuulun kirkkoon enÀÀ. Itse nautin lapsena siitĂ€ taiasta ja mielikuvituksesta mitĂ€ kaikki satu olennot toivat elĂ€mÀÀni. Kuten @Pilkki24 totesi, se lapsi uskoo mihin haluaa aikuisista riippumatta 😂 ymmĂ€rrĂ€n kuitenkin, jos asia tuntuu itselleen vieraalta tai siihen ei ole tottunut, niin sitten ei ole pukkia tai virpomisia yms😊 nĂ€mĂ€hĂ€n on niin perhekulttuuriin sidonnaisia

@Selah syyhĂ€n sille Jeesuksen syntymĂ€pĂ€ivĂ€n laittamiselle tuohon kohtaan oli juuri se, ettĂ€ siinĂ€ kohtaa vuotta pakanoilla oli omat isot perinnejuhlansa. 😅 Olisihan sen syntymĂ€pĂ€ivĂ€n voinut viettÀÀ vaikka keskellĂ€ kesÀÀ, mutta isot kristilliset juhlat haluttiin tuoda korvaamaan pakanallisia juhlia. Eli ymmĂ€rrĂ€n hyvin tuon nĂ€kemyksen, ettei kristitty viettĂ€isi joulua, mutta en toisinpĂ€in. 😅
Mutta joo tosiaan olen saanut kuulla nĂ€itĂ€ "miksi vietĂ€t joulua, kun et ole uskossa" -kommentteja useampiakin. 🙈 Tai, ettĂ€ olisi jotenkin vÀÀrin juhlia joulua muuna kuin Jeesuksen syntymĂ€pĂ€ivĂ€nĂ€. En ihan ymmĂ€rrĂ€ sitĂ€kÀÀn, ettĂ€ miksi minun pitĂ€isi juhlia sitĂ€, kun en ole uskossa. đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

Takaisin