Jos et ihan ole pÀÀttÀnyt, miten toimia, tÀÀltÀ löytyy kolme tavallisinta tapaa punnittavaksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
TÀmÀ on kyllÀ kieltÀmÀttÀ jÀnnittÀvÀ elementti nykyÀÀn kouluissa ja pÀikyssÀ. Kaikki mikÀ on suoraan liitettÀvissÀ johonkin uskontoon niin ei tuoda esille, mutta sitten on kaikkea muuta mikÀ on harmaata aluetta. En itsekÀÀn haluaisi halloweenia juhlittavan, itselle henkilökohtaisesti se on hiljentymisen aikaa. Olen vain yrittÀnyt ottaa sitten asennetta ettÀ menköön yleissivistÀvÀnÀ toimintana, jotta lapsi oppii ettÀ on monia tapoja katsoa maailmaa ja toimia siinÀ.Luulen, ettÀ yksi syy siihen miksei osa kristityistÀ halua opettaa lapsia uskomaan joulupukkiin tms. on se, ettÀ pÀivÀkodissa ja koulussa ei puhuta oikeastaan mistÀÀn kristillisestÀ jouluun (tai pÀÀsiÀiseen, tai mihinkÀÀn juhla-aikaan) liittyvÀstÀ. Ainakin itsestÀ tuntuu, ettÀ ihan kaikki kristillinen kasvatus on tÀllÀ hetkellÀ tehtÀvÀ kotona (toisin kuin omassa lapsuudessa), ja kaikkea muuta oppia tulee kaikkialla muualla. Esimerkiksi: jos kotona lauletaan pÀÀasiassa tonttulauluja, niin lapsi kuulee niitÀ suhteessa merkittÀvÀsti enemmÀn, kun mitÀÀn hengellisiÀ joululauluja ei lauleta pÀikyssÀ. Ja ainakin itseÀ hÀiritsee se, ettÀ lapselle pÀivÀkodissa vÀitetÀÀn joidenkin asioiden olevan totta (joulupukki, tontut, jopa kummitukset), muttei voida edes kulttuurin nÀkökulmasta mainita sanallakaan Jeesusta, johon meidÀn perhe ihan oikeasti uskoo. Ja ettÀ pÀikyssÀ juhlitaan Halloweenia ja vÀritetÀÀn Dia de los muertos -naamioita, vaikka niihin liittyy monia (pakana)uskontojen elementtejÀ. Se tÀssÀ hommassa nÀin kristittynÀ riepoo. EttÀ jos lapselle ei hoidossa opeteta kristinuskosta, niin ÀlkÀÀ nyt sentÀÀn opettako uskomaan mihinkÀÀn muuhunkaan..!!
SittenhÀn on myös kristittyjÀ, jotka eivÀt juhli joulua ollenkaan, juurikin sen osittain pakanallisista juurista johtuen.![]()
YmmÀrrÀn ettÀ voi vÀhÀn hÀmmentÀÀ. Itselle pukkiongelma on siinÀ lÀhinnÀ ettÀ joulu on toinen kristillisistÀ pÀÀjuhlista, ja sitten tulee pukki joka varastaa kaiken huomion ja siitÀ tuleekin se joulun pÀÀhenkilö, jota odotetaan ja hehkutetaan. Ei ne itÀmaan tietÀjÀtkÀÀn pitÀisi olla joulun pÀÀpointti, se ei saisi minua yhtÀÀn sen enempÀÀ innostumaan. Lahja-ajatuksen takana on se ettÀ Jeesus on annettu meille lahjana.En mitenkÀÀn halua arvostella kenenkÀÀn elÀmÀnkatsomusta tai uskoa, mutta pakko myöntÀÀ ettÀ hÀmmennyin ajatuksesta, ettÀ joulupukki olisi jotenkin kristinuskon vastainen. KristillisestÀ lahjojen antamisesta (kolmesta itÀmaan tietÀjÀstÀ) se on tainnut kehittyÀkin ja englanniksihan se on Santa Claus eli pyhÀ Nicolaus. Ja loppujen lopuksi se on satua ja leikkiÀ kuten muutkin sadut mitÀ lapsille luetaan.
Mutta kuten sanoin, en halua arvostella ja toivon ettei tÀtÀ sellaisena oteta. Olen vain yllÀttynyt. Jokaiselle tavalle viettÀÀ joulua ja myös uskoa on kyllÀ tilaa.![]()
TÀmÀ on jÀnnÀ, en ole ikinÀ kuullut tÀllÀistÀ ajatusta! Vaan tuo ettei kristittyjen kuuluisi juhlia joulua, koska se on pakanallinen juhla, eikÀ edes oikea ajankohta milloin Jeesus olisi syntynyt. Itse ajattelen ettÀ on hienoa ettÀ Jeesuksen syntymÀn ympÀrillÀ on juhla, koska se on iso juttu. Vaikkakin ihmisillÀ on eri syitÀ ja eri teemoja joiden ympÀrillÀ joulua juhlii, ei se varsinaisesti ole minulta pois, vaikka vesittÀÀkin joulun laajempaa ymmÀrrystÀ.Joulua on juhlittu pakanallisena juhlana jo kauan ennen kristinuskoa ja sana joulukin on pakanallista perua. Siksi en itse pidÀ siitÀ, ettÀ joskus olen kuullut niitÀkin puheenvuoroja, etteivÀt muut kuin kristityt saisi juhlia joulua.