đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 5. luukku (onko pukki totta?) đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 5. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ
TĂ€ssĂ€ ketjussa keskustellaan siitĂ€, onko pukki totta. 🎅 Eli miten teillĂ€ puhutaan joulupukista ja tontuista? Sanotteko niiden olevan totta vai satua? EntĂ€ pitÀÀkö olla kiltti, jotta saa lahjoja?

Jos et ihan ole pÀÀttĂ€nyt, miten toimia, tÀÀltĂ€ löytyy kolme tavallisinta tapaa punnittavaksi. 🎅

1764917240656.png

đŸ“· Unsplash / __ drz __

MeillĂ€ pukki on totta (minĂ€hĂ€n uskon edelleen joulupukkiin 😉), mutta opetetaan myös, ettĂ€ muutkin antavat lahjoja. VĂ€hĂ€n sen perinteisen pukkitarinan mukaan, ettĂ€ hĂ€n oli ikÀÀnkuin esikuva sille antamisen ilolle, jota jouluisin toteutetaan. Lapsi on saanut olla mukana "joulupukin töissĂ€" valitsemassa lĂ€heisille lahjoja. Tonttuovella huutelee myös tontuille tĂ€rkeitĂ€ huomautuksiaan ja yrittÀÀ houkutella heitĂ€ nĂ€yttĂ€ytymÀÀn. đŸ€­

Ei. Me pÀÀtettiin ennen esikoisen syntymÀÀ, ettĂ€ meillĂ€ opetetaan vain sellaisten asioiden olevan totta, mihin me itse uskotaan, eli Jumala, Jeesus, PyhĂ€ Henki, enkelit jne. Ei haluta opettaa ettĂ€ jokin sellainen ois totta, joka myöhemmin paljastuu saduksi. đŸ€” NiitĂ€ yliluonnollisia asioita mihin me uskotaan on jo ihan riittĂ€vĂ€n monta đŸ˜„đŸ€­ TÀÀ meidĂ€n linja on kyllĂ€ aiheuttanut vĂ€hĂ€n haasteita, kun esikoinen on joskus tullut pĂ€ikystĂ€ ja sanonut, ettĂ€ siellĂ€ kaikki aikuiset vĂ€ittÀÀ ettĂ€ joulupukki on totta, niin kyllĂ€ sen tĂ€ytyy olla 😅🙈 Ja isovanhemmat sitkeĂ€sti sanoo tonttujen tuoneen lahjoja, johon me todetaan ettĂ€ ei kun ukki osti, ei pukki đŸ€Ł Mulle itselle jĂ€i lapsuudesta vĂ€hĂ€n paha maku suuhun, kun 5-vuotiaana itse tajusin, ettei joulupukkia ole oikeasti olemassa (viinalta haiseva pukki, jolla naru nĂ€kyi tekoparran sivusta ja oikea parta alta). En oikein ymmĂ€rtĂ€nyt, miksi mulle on valehdeltu asiasta - miksei voitu alusta asti reilusti kertoa ettĂ€ pukki ja tontut on satua. đŸ€” Meille ei myöskÀÀn tule hammaskeijua tms., ja mua suoraan sanottuna vĂ€hĂ€n Ă€rsyttÀÀ kun esim. neuvolassa terkkari kysyi esikoiselta onko hammaskeiju kĂ€ynyt. 😒 Kun eka hammas lĂ€hti, me pidettiin hammasjuhlat. â˜ș❀

Esikoiselle me vielÀ kerrottiin pukista totena siihen asti, kun lapsi alkoi kyseenalaistaa. Silloin kerrottiin sen olevan satua - sellainen joululeikki. Kuopukselle on kokoajan puhuttu pukista satuna. Meille ei myöskÀÀn ole tullut pukkia korona-ajoista alkaen. Pahimpaan korona-aikaan ei otettu pukkia tartuntavaaran vuoksi ja silloin todettiin aaton olevan mukavampi ilman.

Minusta lapsuuden parasta antia oli se, kun pystyi uskomaan, ettĂ€ keijut ja muut ovat oikeasti totta. 😌 SitĂ€ mukaa, kun se usko hĂ€visi, hĂ€visi myös lapsuus. đŸ’đŸŒâ€â™€ïž
đŸŽ…đŸ§žâ€â™€ïžđŸ§œâ€â™€ïžđŸ§šâ€â™€ïžđŸ§™â€â™‚ïž

LapsuudenperheessĂ€ on menty artikkelin kolmannella linjalla, eli pukista ei tietoakaan, paitsi koulun nĂ€ytelmĂ€ssĂ€, jota varten on pitĂ€nyt hankkia tonttulakki. Jouluista ei kuitenkaan ole puuttunut perinteitĂ€ ja iloa đŸ„° Miehen perheessĂ€ mennÀÀn taas ykkösellĂ€, eli lapsille uskotellaan ja uhkaillaan pukilla. Itse en tykkÀÀ yhtÀÀn siitĂ€ ÀÀrimmilleen menevĂ€stĂ€ valehtelusta. Luulen, ettĂ€ jatkossa mennÀÀn heidĂ€n perheen puolelta kakkosella kun muut lapset alkaa olla niin vanhoja. Ja jos he uhkailevat omaa lastani niin olen valmistautunut pilaamaan aikuisten huvin kertoen lapselle ettĂ€ aikuiset vain leikkivĂ€t, ei joulupukki oikeasti vie kaikkia saamiasi lahjoja vaikka ei jaksaisi syödĂ€ lautasta tyhjĂ€ksi tms. đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

MeidÀn ydinperheessÀ mennÀÀn pukittomuudella, vaikka lapsi on kuvioon tullutkin. Kasvatetaan ajattelemaan, ettÀ lahjat tulee lÀheisiltÀ ja joulu on iso juhla, koska se on Jeesuksen syntymÀpÀivÀ. Joulupukki on leikki, jota toiset perheet pitÀÀ tÀrkeÀnÀ osana joulua ja siksi sitÀ nÀkyy paljon joka paikassa, mutta meillÀ en halua sen vievÀn huomiota olennaisesta.

MiehellÀ on 2 lasta ennestÀÀn, ja nuorempi uskoo joulupukkiin ja hammaskeijuun, vaikka me ollaan sanottu niiden olevan satua ja leikkiÀ. Lapsi tahtoo uskoa. Mutta kristittynÀ se vÀhÀn harmittaa ja pelottaakin, ettÀ meneekö Jeesuskin sitten samaan satulaariin vanhemmalla iÀllÀ. Harmi kun joka paikasta työnnetÀÀn taikuutta lapsen mieleen. Lapsi on myös erittÀin innokas viettÀmÀÀn halloweenia toisessa kodissa. SiellÀ onkin sitten erilaiset arvot.

Takaisin