Äitiysraha/äitiysloma/vanhempainraha...

Vieläkään ei oo tullu Kelalta päätöstä vaikka jätin anomuksen 9.11. Lukee vaan että "odottaa tietoja työnantajalta"... Kohta 2kk käsittelyaikaa menny, aikaa hidasta...

Sama juttu, mulla lukee myös aina vain tuo "odottaa tietoja työnantajalta"

7.12 laitoin vanhempainraha hakemuksen ja siit lähtien ollu käsiteltävänä. Näinköhä tulee joskus päätös.

Ja mites muute jos tekee äippäloman aikana töitä nii onko jollai kokemust mite siit pitää ilmotella kelaan? Luultavasti ku saan muutenki sen minimimäärän rahaa ku oon opiskelija

Jään hoitovapaalta äitiyslomalle, eli tässä välissä en ole palannut töihin. Mulla on vakituinen työpaikka kunnallisella puolella. Saanko ekalta kolmelta kuukaudelta täyden palkan?

mimk, pitää ilmotella kelaan sitten, nekin muistaakseni onnistui netin kautta :) koska ainoa päivä kun tulot ei vaikuta sun vanhempainrahaan on sunnuntai...sitä en enää muista että pitikö silti sunnuntaitkin ilmottaa (ma-la ainakin pitää) vaikka ne vaikuttanut :D

Onko nykyään vielä se joku pari sataa euroa jotka saa tienata niin, ettei se vaikuta äippärahaan?

Mun mielestä se on silleen että niiltä päiviltä jollon teet töitä ni saat sen minimi äprahan. Ei oo mitään rajaa mitä sais tehä. Paitsi sunnuntait ei vaikuta ku niistä ei makseta muutenkaan.

Taitaa olla Kelalla aika ruuhkat kaikissa palveluissa kun alkoivat sitä toimeentulotukea maksamaan heidän kautta, niin siellä on systeemit ihan jumissa :-o Eilen kävin ihan henk.koht siellä asioimassa ja oli puhetta...nyt sain toimitettua työtodistuksen sinne (loppui määräaikainen soppari vuoden,vikaan päivään) ja viimesimmän palkkakuitin josta näkyy vuosiansiot. Sanoi sitten että he siellä päättävät mikä on paras laskentavaihtoehto mulle, ja ottavat sitten suoraan työnantajaan yhteyttä kun luultavasti tarvitsevat tarkat palkkatulot tasan 6kk ajalta...en vaan tajua miksei siitä vuosituloista voi vaan laskee sitä puolia :-D NOOH, vähän kuitenkin jännittää kauanko siihenkin mahtaa mennä.. :-P
Lisäksi jouduttiin tekeen asumistukeen muutos nyt, kun jäin työttömäks ja äippäloma alkaa 25.2., tulee tällänen kiva väli tähän :-D Ja sit taas muutos siihen kun vauva syntyy...kyllä on herttilei taas säätämistä niiden kanssa... :-|
Ja onko Kelalla tosiaan niin huono työllisyystilanne (ainakin hämeenlinnassa) että kun aulassa on selkee ruuhka, ihmisiä melkein parikymmentä, niin siellä on KAKSI virkailijaa vastaanottamassa...?! Ja koppeja on se 8... :-o :-D Onneks ei itellä ollu kiire, mutta ei kaikki siellä asioivat kuitenkaan ihan toimettomia oo että olis aikaa odotella yli tuntia siellä...

Äh.. En oo vieläkään saanut aikaiseksi hakemusten tekoa. Tälle viikolle olin sen suunnitellut, mutta flunssa sitten sekoitti ohjelman kokonaan. Muistaakseni 2kk ennen laskettua piti hakea, että ois tässä vielä hetki aikaa. (LA 18.3.) Kaipa sen saa tässä viikonloppuna väännettyä...

Mä sain vihdoin tehtyä sen muutosverokortin netissä. Veroprosentiksi tuli 25% niin ehkä turhaan tein kun kelan papruissa luki, että tuista menee verokortin mukaan tai vähintään se 25% :D mut lähetin silti sen uuden kortin varmuuden vuoksi.

Mä en kyllä uskalla kajota veokortteihin, 2015 vuoden olin 100% kelan tuilla, eli äitiys-, vanhempainraha ja kht enkä tehnyt muutosverokorttia ja silti makselin mätkyjä tänä vuonna 160€ :confused: Katselin jo silloin, että muutosverokorttiin olisin saanut 18%, mutta onneksi jätin sikseen, sillä toi 160€ tuntui jo ihan kivasti kukkarossa miehen 600€ mätkyjen lisäksi :D

Joo tätit aikanaan verotoimistossa varottelivat että jos meinaa olla koko vuoden etuuksilla (jatkaa khh:lla mammaloman jälkeen) niin ei ois pienempi prosentti riittänyt, mutta koska olin menossa töihin äitiysloman jälkeen, pienempi prosentti riitti. Todettiin yhdessä että näin sitä kannustetaan kotona hoitamaan lapsia :P

Minä oon tehny hakeukset kelalle valmiiksi jo reipas 2kk sitten, palkan laskijallekkin ilmoitin että ilmoittaa sinne kelaan ne tarvittavat tiedot ja lähetin raskaus todistukset sinne niinkuin meidän järjestelmä käski... Ei oo sitä se muija siellä sitten tehny, korpeaa pikkusen. Helmikuun alkuun mennessä pitäs olla ilmoitettuna ne tulot työnantajan puolesta, ärsyttävää roikottamista...

Pitää hiillostaa palkan laskijaa huomenna lomani alkajaisiksi sähköpostilla, pitäs muutenkin saada tilinumero palkanlaskuun vaihdatettua niin sähköposti lienee kaikista helpoin kun eivät aina edes vastaakkaan siellä palkkatoimistossa puhelimeen...

Itsekkin tuota verokortti asiaa mietin ja nyt kun on tuo asuntolainakin niin mietin että pitäisikö laskettaa uusi kokonaan. Jos se vähään tippuis siitä.

Mä oon yleensä maksellut verot kajoamatta verokortteihin ja tullut takasin päin useampi satanen. Sillon ku töissä olin, takas tuli 40e, että hyvin meni prosentti kohdalleen :) Nyt laskin uuden verokortin ja on se useampi kymppi kuukaudessa kotiin päin, miehen palautuksista menkööt mätkyt jos niitä tulee...

mulla olivat hyväksyny sen 18,5% kun nyt tuossa viimesiä työmarkkinatukia hain(vielä 2,5vko päästä laittaa vika hakemus ja sit alkaaki mammaloma). Toivottavasti ei mätkyjä tule,vaik tuli toissa vuonna vaikkei ollu ku työmarkkinatuki tulona josta meni sit se normi 20% vero... :/ noh sen näkköö sitte.

Takaisin