Äitiysraha/äitiysloma/vanhempainraha...

Olipa masentavaa luettavaa toi äitiys- ja vanhempainrahapäätös :hilarious:
jatketaan kituuttelua siis. Just toi "vähintään kuitenkin 25%" mua hämmensi... ja masensi.

Täytyy varmaan kysyä keikkatöitä yhdestä entisestä työpaikasta, vois tehdä taas sunnuntaisin niinku esikoisen vauva-aikana, ei vaikuta vissiin tukiin sit.

Verottajan sivulta löytyy laskuri verokortille, googleen näppäilee verokortti etuuksille. Siihen tarvitsee sitten tiedot tuloista vuoden alusta alkaen ja tiedot maksetuista veroista. Sieltä sit klikkaillaan verokortti menemään suoraan kelalle. Ja kyllä se prosentti voi olla reilustikin pienempi kuin tuo 25% :)

juu nii on mullekin ihan hepreaa noi verosivut,mistä mä ny osaan laittaa tulot ku koko vuoden saanu työttömyysetuutta ja sit ens vuonna tulen saamaa nuo äitiys-ja vanhempainrahat... Miks sinne ei vaa kävis tuo uus verokortti mikä tuli just postissa?!?!? :/

Toistan: googleen kirjoittaa verokortti etuuksille. Sitten auki kelan sivu ja se päätös esille tai jos löytyy paperiversio, niin siinähän ne sitten suoraan näkyypi lähes koko ens vuoden tulot. Kelan sivulta sitten näkyy työttömyysetuuden määrä, jos sitä saa vuoden alusta ä-loman alkuun, niin laskee kalenterista päivät ja sit summan. Tulot ja verot siis laitetaan vuodelta 2017, tämä vuoshan alkaa olla taputeltuna :) Sitten tuolla verottajan sivulla oli semmonen, et vanhempainetuuksien verotus menee 40%:lla siinä tapauksessa jos saa palkkaa lisäksi o.O

noniiih,kävinpä ny samantien tekee sen muutosverokortin,jospa nyt meni ees jotenkii oikein eikä ainakaa mätkyjä tule :D 18,5% tuli veroprossaks et vähä vähemmän jos ny tolla menee... Hyvä ku just postissa tuli 3% verokortti nii sen oisin iha mielelläni voinu kelalle viiä jos ois kelvannut:D
mut kiitos warheart avusta :)

Eipä mittään! Monellehan nuo on mukamas vaikeita juttuja, mut ei ne sit lopulta niin vaikeita olekaan :D

No niin, äitiyspakkaus vm. 2016 noudettu ja tongittu. Pakko kehua, aivan ihania ja laadukkaita vaatteita!:love017

Olisi ollut sitten kumpi tahansa, tyttö eli poika tulossa, niin vaatteet kyllä sopivat mielestäni molemmille! Tosin ne yhdet, kirkkaankeltaiset housut otan nyt reilu vuosikkaalle tytölle käyttöön, muut jää odottamaan pojan syntymää maaliskuulle.. :happy:

Eilen luki vielä että odotetaan tietoja verottajalta ja tänään olikin jo tullut päätös näkyviin :happy: Mennään samoilla rahoilla kuin aiemmankin kanssa. Kävin kans hetimiten laskemassa veroprosenttia netissä että mitä se vois olla ensivuonna palkan ja etuuksien kanssa ja muutosverokorttia kyllä pukkaa. Ei tartte 25% kuitenkaan vetästä.. Meinaan kuitenkin jättää sen korkeammaksi (niinku aiemminkin) niin tiedossa on sitten edes pikkasen palautuksia)

Hmm.. Oon vieläki hämmentynyt, että miten voisin edes tässä vaiheessa hakea viimeisen 6kk:n tulojen mukaan nuita tukia, kun täsäs ois 2kk vielä tehokasta työaikaa jäljellä? .... :o En tiedä miksi tämä ei jotenki mee itellä jakeluun yhtään, eikä siitä neuvolan tätistä ollu minkäänlaista apua. "Kato sieltä kelan sivuilta" oli hänen neuvonsa asiaan,.... Kiva, kiitos tästä :D

Haet ne rahat ja palkanlaskija laittaa sit tulotiedot kun jäät äitiyslomalle, näin olettaisin :)

Mä hain esikoisen aikaan huhti-lokakuun palkkatodistuksilla avustuksia lokakuun lopulla, vaikka jäin vapaille joulukuun lopussa ja ekat rahat tuli tammikuun lopussa. Ne määritti noiden puolen vuoden tulojen mukaan kai koko vuoden tulot ja laski avustukset siitä. Päätös tuli kyllä ennenkuin jäin vapaille.. Tosin mulla oli kk palkka, niin pystyivät suoraan laskeen tulot.

Nitella mulla oli sama tilanne. Kysyin Kelalta.
Neuvoi, että laittaa ne hakemukset sisään ja palkanlaskija tosiaan voi toimittaa sen 6kkn tulotiedot suoraan kelaan. Sun täytyy vaan palkanlaskijaa pyytää toimittamaan se lomake sitten kun työt alkaa olla finaalissa.

Ei näytä viel tullee päätöstä mulle. Mä oon täs miettinyt et saankoha mitää rahaa tammikuus. Oon siis opiskelija ja jätin nyt joulult koulun kesken ku alkais harjoittelu ja ei oo mitää järkee mennä kk sinne ku äl alkaa 9.2. Ja muutenki ku harjottelus ois pitäny nostella paljo ja koko aja seistä/kävellä

Ei sulle varmaan tuu mitään.. opintotuki varmaan on katkolla ja itseasiassa eka äippärahakin tulee vasta maaliskuussa.

Vieläkään ei oo tullu Kelalta päätöstä vaikka jätin anomuksen 9.11. Lukee vaan että "odottaa tietoja työnantajalta"... Kohta 2kk käsittelyaikaa menny, aikaa hidasta...

Kanattaa palkanlaskijalta kysästä että miksi ei oo toimittanut tietoja kelaan :) edellisessä raskaudessa tosiaan oli "unohtanut" ja just näin vuodenvaihteessa sitten pakotin sen vielä ennen lomalle jäämistä ne tiedot sinne ilmottamaan sillä tammikuussa jäin silloinkin mammalomailemaan. Päätös tulikin sitten tosi nopsaa!

Eilen lasketin netissä palkkatulot ja etuudet ja vedin veroprosentin uusiksi ja tein muutosverokortin :) palkkatulojen reilulla nostolla kuitenkin nostin veroprosenttia muutamalla yksiköllä annetusta...

Eikös sen muutosverokortin voi tehdä netissä? Voiko sieltä sit valita, että se lähetetään suoraan kelaan? Viimeksi soitin verotoimistoon ja ne laski mulle uuden veroprosentin siinä puhelimessa ja sanoi, että laittaa suoraan kelaan menemään. Nyt en jaksais soitella..

Takaisin