Äitiysraha/äitiysloma/vanhempainraha...

Mä ajattelin jäädä äitiyslomalle sit ihan normaalisti... Rahallisesti tuo ä-raha on sama kuin työmarkkinatuki, kun taas kotihoidontuki on sitten reilusti pienempi kun vanhempainrahakausi päättyy.

Juttelin pomon kanssa ja mun pitäisi jossain vaiheessa kirjallisena lähettää koska mun äitiysloma alkaa ja loppuu. :wideyed: Huh! Kai Kelan sivuilta nekin löytyy... Onneksi vielä ei ole kiire. Kun pari kk ennen kun jää pois pitää viimeistään ilmoittaa.

Ja eikös tes määritä, että joutuuko työnantaja maksamaan kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta palkan? Näin ainakin ymmärsin kun tessiä luin...

Nyt ois hakemukset naputeltuna! Puhelimen liian hyvä kamera taas aiheutti päänvaivaa, kun kelan nettisivut ei niin isoa liitetiedostoa huolineet :D No hetken kun kikkaili, sai otetuksi tarpeeksi huonon kuvan raskaustodistuksesta... On jotenkin entisestään helpottunut tuo etuuksien hakeminen, vaikka eihän tuosta edellisestä kerrasta vielä kauaa ole. Saas nähdä kauanko päätöksissä menee :)

Mua ainakin jännittää jo etukäteen osaanko tehdä niitä oikein. Kelan sivuilla asiat kun on aina niin vaikeasti selitetty.:hilarious:

No tuo on kyllä totta, että sieltä sivuilta ei selkoa saa :D Verkkopalvelu sitten oli mun mielestä todella selkeä.

tänään tuli jo päätös mammapakkauksesta.nyt sit ootellaan et tulee postiin :) ja et rahapäätökset tulee..ja muistin nyt tehä senkin lapsilisä hakemuksen :) eli kaikki hakemukset pitäs oll nyt ok :)

Hakemukset (äitiysraha, vanhempainraha, äitiysavustus ja lapsilisä) naputeltu verkossa menemään, jännityksellä odotan äitiyspäivärahan suuruutta... Kauankohan päätöksissä kestää... Myös työnantajalle kiikutin raskaustodistuksen ja anoin äitiyslomat yms.

Meillä palkanlaskija jumittaa tiedon kanssa, laitoinkin sille tulikiven katkusen sähköpostin alkuviikosta niin meinasi tällä viikolla vielä tarvittavat tiedot sinne lähettää. Mulla tulee kyllä menemään edellisen mukaan, mutta saa kela tiedon palkanmaksusta äitiysrahakaudelta :)....

Täh, mulle selvisi tänään että saankin palkkaa ekat 4kk äitiyslomasta, en ollut tuommoisesta kuullutkaan :) jeee :) en oikein oo näistä käytänteistä ollut selvillä, tuokin tuli ihan vahingossa ilmi keskustelussa työpaikan kanslistin kanssa!

kääks,tajusin et oon varmaa sit helmikk kokonaa ilman"tuloja" ku mammaloma alkaa 25.1(jollon haen viimeset työttömyysrahat) ja sit eka vanhenpain/äitiysraha maksetaan varmaa vasta 1.3... :O

Jooh, mulla kans sama sitten, että tulee rahantulossa pidempi katko... Täytyy katella ettei jää mtn isompien laskujen eräpäiviä tuohon väliin, niin eiköhän sitä pärjää. Onneks se eka raha on myös isompi kun useammalta päivältä tulee, niin saa sairaalalaskun sit sillä kuitattua. Selviäisköhän tällä kertaa vain yhden vrk:n laskulla :D

Tänään kun kävin kelan sivuilla, niin näkyi, että nyt ois vihdoin käsittelyssä hakemus, eli varmaan tällä viikolla varmistuu sitten lopullisesti vanhempainrahan määrä ja maksuajankohdat :)

Mulla on iha vaiheessa vielä tämä homma.. Raskaustodistuksesta oon kuvan ottanut ja kelan sivuilla yrittäny jo jotain tehä, mut ne sivut alko temppuileen heti ja ku viidettä kertaa täytin samaa sivua, ni alko nii tympiä, että päätin koittaa uuelleen joku toinen kerta :D

Myöskin tuo tulohomma mietityttää, et meneekö sieltä -15 vuoden tuloista vai viimeseltä 6kk.. Ku saattaa mennä iha vähä yli nämä puolen vuoden tulot. Mutta miltä ajalta se viimeinen 6kk katotaan? :O typerä kysymys varmaan, mutta en ite tajua :) :D

Viimeinen 6kk katsotaan vissiin 6kk ennen äitiysloman alkua. Eli äitiysloma jos alkaisi 1.2. niin tulot katsottaisiin 31.1. asti. Kela laskee rahat hakijan eduksi, että kannattaa kokeilla josko sitä euroja ropisisi enemmän :)

No niin, tänään oli päätös rahoista tullut :) 6.2. alkaa äitiysloma ja eka maksu 10.3., saas nähdä onko vauva jo syntynyt ennen tuota :P

niimpä oli näkyny tuleva päätös,täällä siis mammaloma alkaa 25.1 ja eka maksu on 28.2..
mites ku tuossa luki et vois verokortin sinne viiä? Mut sit siinä oli kuitenki et otetaa vähintää 25%,eli ei varmaa toinna pienemmällä % olevaa korttia viiäkää vai?!?!? :O
onha toi kyl aika huima tuo 25% 1/4 osa koko rahasta :O

Juu sinne voi toimittaa sen muutosverokortin halutessaan :) Mulla meni viimeksi sillä 25% ja varmaan saa mennä nytkin. Tulee sitten joskus palautuksia :D Oon aina tarkoituksella töissä ollessakin nostanut prosentit turhan korkeeksi. Mulla ei vielä eilen ainakaan ollut päätöstä, mutta vapaa alkaakin vasta 22.2 :)

Takaisin