Äitiysraha/äitiysloma/vanhempainraha...

Fransesca

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elikkäs: Yritin katella mitenkäs sitä äitiysrahaa kohta haetaan, mutta en ihan nyt hoksaa että mistä kohdasta vuoden 2015 verotuspäätöslappusesta se tulo katsotaan? Siis onko se verotettava tulo valtion- vai kunnallisverotuksessa? Vai vähennänkö työtulovähennyksen kohdalla olevan summan ansiotuloista kokonaisuudessaan?

Joko sä neuvolan kanssa täytit jotain papereita? Me seuraavalla käynnillä täytellään jotain ja sit mä haen äitiyspakkauksen ja -rahat. Näin käsitin. Kolmisen viikkoa vielä niin oon minäkin viisaampi. :)

Samaa mä olen pähkäillyt kun olen mielenkiinnosta selannut, olen kyllä aivan ulkona asioista. Eiköhän ne neuvolassa osaa tosiaan auttaa sitten.:rolleyes:

Ei oo mullakaan se neuvola kuin vasta viikon kuluttua, mutta yritin itsekseni vähän jotain jo laskeskella... Kertokaas joku viisaampi mitä lukuja nakutellaan laskuriin?

Joko sä neuvolan kanssa täytit jotain papereita? Me seuraavalla käynnillä täytellään jotain ja sit mä haen äitiyspakkauksen ja -rahat. Näin käsitin. Kolmisen viikkoa vielä niin oon minäkin viisaampi. :)

Me ei neuvolassa täytetty mitään. Anto vaan laput kouraan ja sano että kato netistä.

Onneks ei oo kiire sen kanssa. Mulla menee esikoisen kanssa samoilla tuloilla paitsi nyt ei varmaan makseta sitä palkkaa alussa ku en palaa töihin. En vaan oo saanu aikaseksi irtisanoutua.

Mä en enää ees muista, laitoinko mitään summaa ite mihinkään.. Tai ei varmaan tarvinnut, kun ruksasin sen, että lasketaan uudempien tulojen mukaan.. Mulla ois esikoisesta tullu rahat 2013 tulojen perusteella ja mulla oli tulot tuplaantunut siihen nähden, joten laitoin kelalle vaan palkkatodistukset ja he laskivat sitten sen mukaan mun tuloni.

Jos niitä kotona haluaa valmiiksi laskeskella, niin kai se on sama useampaan kertaan laskea eri tuloilla, niin jtn suuntaa sais?

Sen tiedän sanoa, että jos edellinen raha mennyt työttömyystuen mukaan, sitä ei voida käyttää seuraavassa laskennassa, vaan tippuu minimille jos ei välissä tuloja, eli se kaksi raskautta kolmessa vuodessa koskee vain työtuloja... Piti sitten työttömäksi ilmoittautua, vaikka periaatteessa ei tässä välissä ole tarkoitus töihin mennä. No jos joku paikka löytyisi, niin toki työtä ottaisin vastaan kuten kuuluukin :)

Osaako joku sanoa, tuleeko se sitten työttömyysetuuden mukaan jos olet juuri ennen vapaan alkua nippanappa kuukauden työttömänä? ja jos haenkin jo nyt, tän vuoden puolella ja saan päätöksen -15 tulojen mukaan, vaihtuuko se maksuperuste kumminkin ? ja mikä prosentti se sitten työttömyysetuuden työttömyysetuudesta on? ts. tippuuko summa huomattavasti, vaikka se etuuskin on laskettu -15 tuloista?

Olikohan niin, että ä-rahaa edeltävän 4kk aikana kun yhdeltä päivältä saa työttömyysetuutta, voidaan ä-rahaa laskea sen perusteella. Varmaan kannattaa suoraan Kelalta kysellä miten menee :)

Eilen tein kelan sivuilla heti todistuksen saatuani vanhempainrahahakemuksen ja tänään vien vielä esimiehelle laput jotta saa palkanlaskijakin täytellä sen Y-lomakkeen netissä :) kyllähän tämä tästä alkaa todellisemmaksi muuttumaan :)

Mä laitoin myös hakemuksen äitiysavustukseen rahana, lapsilisät hain samalla ja äitiys- sekä vanhempainrahan :)

Täällä kanssa ei neuvolan täti tiennyt oikeastaan yhtään mitään kelan asioista, oli ihan hämmästynyt kun sanoin että viimeisen 6kk tulojen mukaan lasketan oman äippärahani enkä hänen sanomansa 2014 verotuksen mukaan. :D
Joo ehkä hyvä niin, kunhan saan sen todistuksen postissa pitää hakea kerralla kaikki tuet ja jos netissä on epäselvää marssin suoraan Kelalle.

Epäselväksi mulle vaan jäi se että pitääkö minun se todistus raskaudesta kiikuttaa nyt työpaikalle jos ne ei jatkakkaan vuoden lopusta mulle töitä vaikka aikaisemmin suullisesti on sovittu jatkoa helmikuun loppuun? Eihän sillä silloin ole merkitystä vai onko? Tietääkö joku. :D
Työn jatkot ei tokikaan tuohon jää jos tammikuun loppuun asti vaan yrittävät sopparia jatkaa vaikka on sovittu ja kirjattu kokouspöytäkirjoihin että jatkan sen henkilönsijaisuutta helmikuun loppuun jota nyt vuoden oon jo tehnyt.

Mä saan huomenna raskaustodistuksen neuvolasta, niin sieltä kotiuduttua sitten laitan hakemukset menemään :) Viimeksi taisi mennä alle kaks viikkoa hakemuksesta kun oli ä-pakkaus postissa ja muista rahoista päätökset.

Kolahtikin just postiluukusta myönteinen päätös äitiysavustukseen, maksetaan 10.11. ja hakemuksen taisin jättää viime viikon ke tai to :)

Raskaustodistusta tuskin tarvii, jos ei ole sopparia voimassa, mutta kai sen voi sinnekin laittaa niin ompahan olemassa jos soppari jatkuukin.

Jos on työtön edeltävät kuukaudet ennen äippälomaa..niin missä vaiheessa kannattaa jäädä äippälomalle eli ottaako työttömyysrahaa mihin asti ennen äitiyspäivärahaa?

Takaisin