Äitiysloma

Minusta taas tuntuu, ettei 24h vuorokaudessa riitä [:D] Mulla menee aikaa koirien kanssa. Eilinenkin hurahti nopeasti.. sisko kävi kylässä, sit siivottiin pihamaata ja mies ajoi nurtsin.. itse siivosin sisällä. Sitten meni ulkoiluun ueampi tunti, koirien juoksuttaminen ja uittaminen. Lauantaina meen palveluskoirien jälkikokeeseen töihin ja sunnuntaina ajelen ystävän kanssa seuraamaan hänen ja koiransa tottelevaisuuskoetta. Vaan näin minä nautin kesälomasta [:)] Ystäviä tapaan harrastuksen oheessa.
Vauvan vaatteet olen pessyt, vielä yksi pussillinen petivaatteita odottaa pesua. Ikkunat on pesty, mutta vaatekaapit täytyy siivota. Myös kaikki matot ajateltiin pestä ennen vauvan syntymää, ei sitten enää tarvitse matoista huolehtia. Aikaisemmin vein ne pesulaan, mutta kun ostettiin tämä talo, hankittiin myös painepesuri mm. mattojen ja autojen pesua varten. Yksi iso projekti olisi autotallin siivoaminen.. se on ihan järkyttävässä kunnossa, täynnä laatikoita ja kaikenlaista tavaraa. Jos sen ehtisi siivoamaan, ennen vauvan syntymää.

Minulle tuli tuo kelan päätös. Äitiysrahaa saan ensimmäiset 56 arkipäivää saan 105,05 e/pv.
Sitten 46 arkipäivää 79,58 e/pv. Vanhempainrahaa 30 arkipäivää 87,54 e/pv ja loput 128 arkipäivää 79,58 e/pv.
 
Täällä ollaan ekaa viikkoa lomalla, ä-loma alkaa 16.6, mutta kesäloman piti alkaa 31.5, mutta lääkäri kirjoitti sairaslomaa ä-loman alkuun supistusten takia. Tein muutenkin ennätyksen... Tai kukaan ei työssäni ole ollut näinkään pitkään töissä, kivuttomia supistuksia on tullut jo kauan. Olen siis fyysisessa tehdastyössä ja loppuajan olin sähkönaisena, tai mikä nimike ikinä onkaan sähkömiehelle kun nainen olen :)

Näin alkuun en osaa tehdä mitään kotona päivisin kun pyörin ja mietin mitä teen... Onhan esikoinen 5v kotona kanssani, kohta lähdemme jatkamaan herneiden laittoa peltoon, kesäkukatkin voisi kohta uskaltaa laittaa..?

Vielä on hommaa vauvaa varten, mutta tuntuu että olisi liian aikaista.. vaikka onhan laskettuaika ensikuussa.
 
Mulla on tänään ensimmäinen äitiyslomapäivä[:)]
Heräilin kun esikoinen lähti kouluun ja nuorimmainen nukkuu yhä. Outoa kun on näin rauhallista ja hiljaista. Täytyy nyt yrittää nauttia omasta ajasta[;)]
Ensi viikolla koululainenkin on jo kotona, eikä 3-vuotiaskaan normaalisti näin kauan nuku.

Tekemistä olisi vaikka millä mitalla. Vauvan sänkykin on vielä laittamatta... Mutta onhan tässä vielä aikaa, kai[8|] Nyt eletään kuitenkin jo niin raskauden loppuvaiheita, että lähtö laitokselle voi tulla päivänä minä hyvänsä.

Olen tämän viikon odotellut että posti toisi minulle tullessaan ultra-ajan. Pitäisi käydä tarkistuttamassa tällä tai ensi viikolla se, miten päin vauva massussa majailee. Vahva tunne on, että perätilassa yhä edelleen...
 
Mulla on neljäs viikko nyt kotosalla kohta takana ja tästä ajasta ensimmäinen äitiyslomaviikko kohta pulkassa.

Välillä tekemistä löytää mistä milloinkin, välillä tuntuu ettei oikein ole mitään tekemistä. Vaihtelevalla olotilalla olen mennyt nämä päivät. Tiistaina päätin lähteä tuulettumaan vauva-asukin kanssa ja mentiin kaupunkiin moikkaamaan ensin työkavereita, jotka pitivätkin minua parin tunnin ajan puhepälpätyksessä [:D] ja siitä sitten lähdin ostamaan siskon valmistujaislahjaa sekä vauvalle pieniä tarvikkeita. Lisäksi ostin itselleni kivat kesäkengät ja ristikkolehden.

Ristikkolehti onkin ollut hankinnan arvoinen, sitä teen aina silloin kun aika käy todella pitkäksi. En tosin ole mikään ristikonharrastaja muuten, joten niiden vihjeiden tuijottamiseen menee varmaan enemmän aikaa kuin itse ruutujen täyttöön.

Sitten olen ottanut hieman selvää kirjastojen aukioloajoista, vielä en ole tosin päässyt käymään kun lähikirjasto on hölmösti auki aina iltapäivää neljästä ilta seitsemään. Noh, mieshän on silloin jo kotosalla niin eipä tule lähdettyä sitten. Pitäisi hankkia jotain lukemista.

Turun Sanomat tilasin nyt kolmeksi kuukaudeksi päivittäin, jotta saan kaikki mahd. vaippatarjoukset sun muut käsiini. Ja meneehän siinä aamu mukavasti; eipähän jää kokonaan maailman ulkopuolelle vaikka 4 seinän sisällä istunkin [;)]

Eilen shoppailtiin sitten se lipasto, jota olen jo pitkään odottanut niin pääsen VIHDOIN laittamaan vauvan huoneen järjestykseen. Äiti tulee huomenna auttamaan lipaston kokoamisessa, joten luulenpa saavani ainakin ensi viikon sujumaan sutjakkaasti huoneen parissa. [:D]

Ja kauhea leipomisvietti koko ajan päällänsä...mitään en ole vielä tosin leiponut, joten oliskohan sitten aika kun niitä mahtavan herkullisia ja isoja mansikoita on myytävänä torilla. [;)]
 
saman ilmiön aiheutti täälläkin nuo mansikat[:)] joko teillä saa kotimaista..? meillä on ulkomaista vasta tarjolla[&o]

2 mansikka riviä vaalin tuolla omalla pihalla ja muutama kukka on jo[:)]
 
oij, enpä oo käynykkään kattoon joko meillä mansikat kukkii.. viime talvi oli kyllä niin kamala et osa taimista oli kuollu talven aikana, häätyy istuttaa uusia taimia joku 20-30kpl, mut eihän siinä ole kuin murto-osa kun mami innostui viime kesänä tekemään meille mansikkamaata niin taimia on yhteensä joku sata[:D]
stte pitäis irtutella vielä porkkanat, potut, salaatit, herneet, sipulit.. olishan tuota hommaa ja aikasemmin valitin ku tylsää tahtoo olla.. [;)]

mansikoita en oo katellut minkä maalaisia ovat, kuitenki niin kalliita etten ostaa raski! [&:]

mut yks kaunis päivä kävin kaupassa ja mitä silmiini osuikaan!! UUSIAPOTTUJA!!!
eikä se innostus siitä hävinnyt kun hinnan näin.. 4,99€/kg, ihan kamalan hintasia mut pakko mun oli ostaa pikku pussi. eilen ne sit keitin, tein voikastikkeen ja paistin possun pihvit, ja voi kun oli hyvää!! [:)]
 
kääk tiger!! [:D] homer simpson reaktio iski uusista potuista ja piffeistä...nam!!

Ainiin, sain tänään hoidettua vihdoin ja viimein pv-rahalaskelmat kuntoon. Tai siis KELAn sivuilta näin että olivat tehneet uuden päätöksen korjatuin tiedoin (olen tyytyväinen) ja soitin heti verotoimistoon ja tilasin verokortin etuutta varten. Meinasin tosin senkin jo tällä viikolla aika pahasti mokata, mutta onneksi nyt oli tosi ihana verotoimiston täti ja mainitsi asiasta! Jos mokani olisi jäänyt korjaamatta niin mun päivärahan veroprosentti olisi ollut huikeat 26,5%!! Nyt kun korjattiin tiedot niin se laski 16 %.. onneksi en jäänyt odottamaan aiemman verotädin antamaa ohjetta; tilaa vasta kun olet saanut kaikki palkat työnantajaltasi.

Ihanaa päivänjatkoa kaikille [:D]
 
Heippa vaan heinämammat!
Itse jäin kesälomalle tiistaina ja äippäloma alkaa 8.6...tuntuu aika huikeelta, kun saa olla koko kesän kotona [:D]
Pari päivää mennyt tässä siivoillessa ja puutarhassa möyriessä. Ikkunanpesu olis edessä, siis sisäpuolelta. Kun tällasessa vanhassa rintsikkatalossa ikkunat aukee ulospäin niin mies saa kyllä kykkiä tänä kesänä tikkailla [;)]
Ja tosiaan makkariremppa vielä kesken, joten en ole päässy vauvan kamoja vielä laittamaan paikoilleen.Me ei osteta hoitopöytää vaan aion maalata vanhan lipaston ja ostaa siihen päälle hoitoalustan, saa sitten vauvan vaatteita ja tavaroita laatikoihin. Ja on myöhemminkin käyttöä tolle laatikostolle [:)]
Aluksi tuntui, että tässähän on aikaa vaikka muille jakaa, mutta toisaalta kun ajattelee, se toukkahan voi tulla koska vaan, joten kiirettähän tässä alkaa pukkaamaan...niin ja vaikka hyvin olen voinutkin, niin on toi liikkuminen jo hiukan hitaampaa ja vartalon taivutukset melkosen koomisen näköistä [;)]
 
Heippa pitkästä aikaa!


Äippäloma alkoi virallisesti tänään. Tosin olen ollut jo koko viikon vapailla, koska oli vielä 4 käyttämätöntä ylityövapaata jäljellä. [:D]
 
Tänään oli mun viimenen työpäivä. Oikeastaan äloma alkaa vasta ens keskiviikkona mut ma ja ti on kesälomaa. Tälläsen läksiäislahjan sain, on se vaan hieno! [:)]

 
huutelen tuolta elokuisista.. On tuo Iines05 saama lahja hienon näkönen kyllä, mutta mitä siinä on? Kun ei oikeen erotu kuvasta..[:)][8|] Olen hieman utelias..[;)]
 
Olisko Iines05 läksiäislahjassa ainakin vaippoja ja purulelu vauvalle? Mun veikkaus? Näyttää hauskalta kyllä! [:D]
 
Joo meni vähän pieneksi toi kuva, on siis kehaden kokoista vaippaa, purulelu, kaksi tuttia ja tuttipullo tungettu tuon ylimmän kerroksen sisälle. [:)]
Eilen just katoin tutteja ja pulloja mut jätin vielä ostamatta.
 
Hieno vaippakakku Iineksellä! [:)] Mulla oli tänään kans viimeinen työpäivä, mutta työpaikan naiset järjesti jo viikko sitten saunaillan ja siinä yhteydessä mulle täysin yllätyksenä myös pienimuotoiseet babyshowerit. Samantapaisen vaippakakun ja muutaman muunkin paketin sain silloin. Ihan älyttömän kivoja lahjoja kyllä, oli kaikkea sellasta pientä hyödyllistä käyttökamaa (vaippoja, talkkia, pesuaineita, liivinsuojia, tutteja, tuttipullo, vaatteita jne.) jota ei ollut vielä ehtinyt itse hommaamaan.

Tänään sit tarjosin lähdön kunniaksi työkavereille jäätelökakkua ja kahvia, ja sain vielä kukkia ja yhden kirjan mammalomalle luettavaksi. Ihan älyttömän hyvä mieli tuli itselle, en olis yhtään arvannut että muistavat noin paljon ja ihanasti! Kahveilla kävi useampi kymmennen ihmistä (firmassa yhteensä vajaa 200 henkeä), nippa nappa mun varaamat tarjoilut riitti. Ja tosi moni kävi vielä erikseen päivän aikana moikkaamassa ja toivottamassa hyvää loppuodotusta.

Tosi hyvillä mielin nyt siis jäämässä lomille. Eilen sain Kelastakin postia, vihdoin tiedän tulevan vuoden tulot tarkasti. Eihän se paljon ole verrattuna nykyiseen, mutta en valita. Ei ole kovin monta vuotta siitä, kun tienasin palkkatyössä yliopistolla lähes yhtä vähän kuin nyt noilla tuilla...
 
moi!

Olin sitkeästi loppuun asti töissä (kaupassa), vaikka viimeisinä päivinä selkä meinasi alkaa kiukuttelemaan. Tänään onkin sitten äippäloman ensimmäinen päivä.[:)]
 
Takaisin
Top