Äitiysloma

Täällä äitiysloma alkaa 14.6. mutta sitä ennen pidän 2 viikkoa kesälomaa. Ja toukokuun alussa myös viikko. Meillä on mahdollista säästää lomapäiviä, kunhan kesäkaudella on käyttänyt 15 päivää. Tästä johtuu tämä mun ratkaisuni. 
 
Mä jään äittärille 4.6 alkaen, eli sen 30pv ennen LA:ta. Kesäloman siirrän 2011 loman jatkoksi. talviloma olisi vielä pitämättä, samoin 6 vuoden aikana kertyneet pitämättömät sairaslomat!  [;)]  [:D]
 
Nytkin saisin suppareista  ( ei kipeitä) sairaslomaa, mutten ota ennenkuin saan myöntävän vastauksen vauvavakuutuksesta. Sitten voin jäädä vaikka loppuajaksi, ei paljon haittaa! Olis ihana päästä nauttimaan kevätkeleistä ilman ressiä!
 
Tuosta Kelasta, itsekin laitoin paperit eteenpäin palkanlaskennan kautta ( ekat 3kk tulee palkkaa) ja sitten alkaa kelan korvaus juosta mulle. Siinä vaiheessa haen verokorttia (sosiaali)ETUUTTA varten, jolloin sen ei kuulema pitäisi olla kaavan vero%+2% mukainen. Sitä ei vain kelan sivuilla sanota. Jos hakee muutosta palkkaan, on % suurempi. Näin mua on kokeneemmat ohjeistaneet.
 
Toki jos haluaa suuremmat veronpalautukset niin sitten ottaa suuremman vero%:n, mutta jos tuosta pikkurahasta jää vielä säästöön, ni ehkä mä mieluummin säästän ihan muualla ku valtion tilleillä. [:)]
 
 
 
moi!

Jep, toi kelan paperi teettää harmaita hiuksia!!!
Olen kaupan alalla osa-aikatöissä ja vuorot jakautuu niin, että olen iltaa ja aamua miten sattuu.. En ole ollu paljon sairaslomalla, pikemminkin tehnyt toisten sairaslomatunteja :) Joten katsotaan mitä tilille rapsahtaa sitten mammalomalla.

Olen kuitenkin tuon oma lappuni saanut vihdosta viimein täytettyä ja työnantaja hoitaa oman kaavakkeensa! :)

..tälläisiä ajatuksia..
 
Heippati!

Itse sain just Kelan lappuset täyteltyä tässä monta päivää pähkäiltyäni ja ympäriinsä kyseltyäni. :/ Että nuo osaa olla venkuloita aina! Ihme jos ei tuu bumerangina takasin kun oon unohtanu jonkun TÄRKEÄN kohdan.

Ite oon koulussa ja töissä. Valmistun 3.6. koulusta ja töistä jään äitiyslomalle 21.6. Eli pari viikkoa vaan jää sitten varsinaista kokopäiväistä työntekoa - sillä edellytyksellä tietysti että pystyn olemaan. Onneksi on maailman ihanin esimies joka jo valmiiksi sanoi että "alat sitten 4.6. tekemään isommilla tunneilla oman jaksamisesi ehdoilla."

Kesäloman otan rahana, ei ole tarvetta pitää lomaa kun huhti-touko iisiä työharjottelua ja 20h/vko töitä. Ja tosiaan se 30 päivää ennen alotan. Lähinnä just siksi että osu noin kivasti muutenkin äippäloman alku ja toiseksi ahistaa lyhentää sieltä lopusta.
 
Mä päädyin aloittamaan varhennetun äitiysloman 1.6 alkaen, koska olisi kiva että olisi alkukuustakin jotain tuloja, ei vain 21.6 alkaen, jolloin äippäloman pitäisikin viimeistään alkaa. Opiskelijana ei niin haittaa, että vanhempainloma loppuu sitten kolmisen viikkoa aiemmin kuin joillain muilla, sillä voin sitten ensi keväänä järjestellä hommiani melko joustavasti.

Enkä mä äitiyslomalla mitenkään lomalla ole, varmasti teen ihan yhtälailla gradua kuin muulloinkin, ehkä jopa enemmän jos on tylsää eikä kunto riitä kesälaitumilla hyppäämiseen. Sitä paitsi lähestyvä synnytys saattaa yllättäen antaa intoa opiskeluun. [:D]No, varhennetulla äitiyslomalla ei periaatteessa saisi opiskella, mutta kukapa sitä tarkistaa montako sanaa olen graduuni kirjoittanut kolmen viikon aikana - suoritusmerkintä tulee kuitenkin koko työstä, ei muutaman viikon jaksosta. Kukaan ei seuraa, milloin työ on tehty, kunhan se on tehty.
 
Juu, nyt mä tiedän, miten tää äitiysloma juttu mulla menee [:D] Jään siis kesälomalle 17.5. Loma loppuu 6.6 ja äitiysloma alkaa 7.6. Saan työnantajalta palkkaa 7.6-30.8 ja kelankorvaukset vasta 31.8 alkaen.
Äitiysloma loppuu 15.4, mutta en vielä silloin mene töihin. Jätin lomapäiviä jemmaan+äitiysloman aikana kertyy lomaa... ja muutenkin olen sitten pienemmällä rahalla kotona niin kauan, kun vauva täyttää 1v <3
Sitten harkintaan, lähdenkö tekemään lyhyempää työpäivää vai ihan normaalisti töihin.
 
Mulla alkaa äitiysloma 2.6 ja sitä ennen pidän kaikki lomat pois. Ja mulla on määräaikainen työsuhde joka loppuu 5.6.
Palaamiseni työelämään ei ole kiirettä, koska ei ole sitä työpaikkaa johon palata. Kieltämättä vähän kyllä "hirvittää" , mutta enköhän keksi jotain...
 
Minulla vielä viisi viikkoa töitä jonka jälkeen jään 3 vk kesälomalle. 29.5. alkaa äitiysloma, jonka jatkeeksi ensi vuonna pidän sitten vuosilomaani 6+6 pv sekä äitiysloman ajalta kertyneet 24 lomapv. Lomapäiviä ehtiikin kertymään se 30 pv ensi vuodeksi, mutta talviloman osuushan jää vasta v. 11-12 talvilomakaudelle..
[:D]

Onko joku jo saanut laskelmia KELAsta?
 
Hittolainen... tänään oli tullu Kelasta nettiin näkyville päätös siitä kuinka paljon saan rahaa missäkin kuussa äippäloman ajan ja monesko päivä on maksupäivä yms... Olin jo lentää katosta läpi, että "jee, näinkö paljon sitä rahaa nyt sitten kuitenkin saan...", kunnes huomasin että ottavat vähintään 20 % veroa noistakin vähistä rahoista... :( Murrrr! Ottaa päähän tollanen kiskurointi, että siitäkin vielä pitää viedä tuhkat pesästä :S
 
Mun piti kirjottaa Elaisah just tuosta, että jos veroprosentti on yli 20% kannattaa hakea uus verokortti, mutta jos on alle niin sitten peritään aina vähintään se 20%.

Ite loikkasin katosta läpi, kun luin siitä päätöksestä. Mulla tehty päätös aikasempien työtulojen mukaan (kas kummaa kun halusin niin tehtävän[;)]) ja nyt opiskeleessa/ sivussa töitä tehessä jää vähempi käteen kuin sitten äitiyslomalla. Lisäksi loppuu vuokran maksaminen, kun muutamme vihdoin tuon ukon kans samaan osoitteeseen.[:)] Niin ja diesel kulut tipahtaa tooosi paljon, kun ei pidä enää kouluun/töihin kulkea 140km/päivä ja vapaapäivinä ukon luo 80km suuntaansa.Äitiyslomalle jään sen 30pv aiemmin 17.6. Määräaikasia sijaisuuksia tehneenä/tehessä saatan kyllä jättää ottamatta jo kesäkuun alusta töitä vastaan. Saa nähä miten jaksaa sitten.

Tuosta rahasta tuli vielä mieleen, että on hassu, kun on ilonen siitä, että saa niin paljon äippärahaa, niin sitä ei viiti oikeen hehkuttaa ihmisille. Silloin alkuun keille kerroin oli naama rutussa, että kuin niin paljon voit saaha. (Kas, kun ne laskettiin sen "huippuvuoden" mukaan jolloin tein töitä pirusti![&:]) Äiti oli tuossa suhteessa ehkä "paras"(suurimpia) ihmettelijä. Niille joiden olen oikesti tiennyt loukkantuvan asiasta en ole siitä etes maininnu. Ainoastaan yksi kaveri on ollut iloinen siitä, että saan hyvin äippärahaa. Olen tässä vain miettinyt, että keneltä se on pois, kun saan tehdyn työn mukaista etuutta?!
 
KARIINA: Itsekin olen opiskellut nyt vuoden... ja olin tosi iloinen myös, että äippäraha lasketaan vuoden 2008 vuoden tulojen mukaan, koska olin silloin täysipäiväisesti duunissa koko vuoden :D
 
Tässä lainaus suoraan KELAn sivuilta;

"Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 %:n suuruisena, jollet hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten."
 
^eli www.vero.fi kun saa päätöksen, sieltä uusi verokortti, se kelaan ja hops! ennakkopidätys tippui just.
 
Tänään on sitten ensimmäinen vuosilomapäiväni..kolme viikkoa lomailua ja sitten äitiysvapaa alkaa.

Nyt on sellainen olo että ihanaa, kun ei tarvitse mennä enää töihin, mutta toisaalta, en osaa oikein aloittaa täällä kotonakaan vielä mitään projektia (esim. vaatekaappien järjestelyt, vaatehuoneen tavaroiden läpikäynti jne.) jotenka on vähän "tyhjä olo".

Pitäisi varmaan relata tämä viikko, keskiviikkoon asti, jonka jälkeen saadaan miehen kanssa muuttovaihe yläkerran osalta alkuun. Yksinään en ala tavaroita alakerrasta ylös kantelemaan, joten siinäkään mielessä ei ole mitään apua [&:]

Taitaa siis olla parempi, että tänään rentoudun television ääressä enkä murehdi huomista! Ehtiihän sitä vielä, vaikka viikot alkavatkin olemaan jo loppusuoralla..[:D] Mutta sehän ei haittaa!

Kesäkuussa saan varmaan tietää äitiysrahan määrän, jota alan saamaan sitten syyskuun alusta (ensimmäinen maksuerä lokakuussa). Täytyypi muistuttaa pomoa laittamaan ne paprut vain eteenpäin KELAan..

Nyt syömään ja huomisenpäivän ruuan laittoon. Ehkäpä se innostus vielä herää tämän päivän aikana myös niiden kaappien osalta [;)]

Hyvää viikonalkua! [:D]
 
Mulla alkoi mammaloma tällä viikolla! Olin semmosessa työpaikassa missä tulot oli aika pienet eikä ihan taatut niin saan enemmän rahaa kun jäin varhaistetulle vapaalle [:)] Mäkin saan rahan vuoden 2008 tulojen mukaan jolloin pidin välivuotta ja oli suurimmat tulot. Ensin 37,95 e/pv ja sen jälkeen 29,52 e/pv josta tietty verot vielä pois [&o]
 
Mä jäin tänään kesälomille ja mammaloma alkaa 2.6. Itsekin otin verotuksesta 2008 olevat tulot ku tänä vuonna olen saanut pienempää palkkaa ku työtunnit ovat olleet vähäiset. Mutta eipä tuolla summalla kyllä rikastumaan pääse. 
 
Heippa

Täällä äitiysloma alkaa virallisesti 22.6., sitä ennen mulla on lomaa 16 päivää, koska 15 oli pakko pitää pois kesälomakaudella. Nyt kuitenkin jäin sairaslomalle selän takia jo 29.4. ja eilen sitä jatkettiin loman alkuun asti eli 30.5. Siihen sitten loma ja äippäloma perään.
Töihin ei tarvitse enää mennä ja hyvä niin. Tai no menen mä siellä maanantaina käymään kun vien avaimet sun muuta pomolle.

Mä olen myös miettinyt noita vanhempainrahoja. Päätöstä en ole vieläkään kelalta saanut kun palkanlaskija ei ole toimittanut kelalle palkkatietoja. Täytyy ensi viikolla soittella niiden lähettämisen perään.
 
Moro!

Tänään hain sairasloman tästä äitiysloman alkuun asti. Ihanaa, helpottaa kyllä kun ei tarvii miettiä että millon taas töihin ja pakko nukkua nyt ja jaksankohan ja voi voi. Oonkin ollu saikulla jo pitempään muutenkin.

Mitä ootte ajatellu tehdä äitiyslomalla? Jossain oli puhetta DVD-bokseista ym.. Itse kerrostaloasujana vähän stressaan siitä että miten se aika kuluu. Varmaan lähettävä evakkoon maalle vanhempien luo, järveen lillumaan. Kaapitkin on kohta kaikki siivottu kun oon ollu saikulla niin pitkään. Vauvan vaatteet pitää kyllä onneks vielä pestä, siinäpä parille päivälle savottaa:D
 
Mä oon ollut nyt reilut 3 viikkoa mammalomalla ja kyllä alkaa aika käydä pitkäksi.. Oon tehnyt 2 kpl 1000 palan palapeliä, siivonnut ja järkännyt kotia, leiponut, nähnyt kaikkia mahdollisia kavereita, pelannut wiitä, neulonut vauvalle.. Palapelien teko on ollut mieluista, siinä aika kuluu niin mukavasti ja samalla voi kattoa jotain hömppää telkkarista. En vaan viittis enää samoja tehdä uudestaan, oon kaveritkin pistänyt jo lainaamaan mulle omia pelejään [:D]
 
mulla on kans vähän tekemisen puute, vaikka vasta kesälomaa viedään ja mammaloma on vasta eessäpäin.. [;)]
mitäs mä, yrittäny nukkua päikkäreitä vaikkei edes väsytä ja tässä koneellahan tää aika kyllä menee....[;)]

sit ostin vihdoin ja viimein hääkuvillemme albumin, joka on sellasta sorttia mihin kuvat liimataan kiinni. aattelin sit sitä alkaa väsäämään kohta puoliin ja koristella jotenki oikeen kauniisti.. eihän häistä ookkaan vasta ku pian pari vuotta..... [:D][;)]

pihalla olis touhuttavaa jos kuin, risusavottaa yms mut ollut nyt muutamana päivänä selkä niin perkeleen kipeä, polttelua ja pistämistä, etten uskalla pahemmin tuonne lähtee rienumaan. ja sitte ku yrittää jotain tehä vähänkään raskaampaa niin alkaa supistaa ja ne ei sit hevillä lopu.. [&:]

et kovasti jotain tekemis vinkkejä kaipailtais.. [:D]
 
Takaisin
Top