Äitiysloma

TyhjäSyli

Jostain jotain jo tietävä
Tästä on ollut keskustelua tuolla muun keskustelun lomassa, mutta ajattelin vähän tiedustella ajatuksia tästä aiheesta erityisesti...

Milloin ajattelit jäädä äitiyslomalle?

Itsellä ajatukset kohtalaisen sekavat, toisaalta tiedostan että jäämällä aikaisin "syön" äitiyslomaa sieltä loppupäästä, toisaalta henkinen jaksaminen työssä on vähän niin ja näin... Stressiä on ollut kovasti viimeaikoina, ja olen sen vuoksi ollut huolissani... Rytmihäiriöitä ja syke pilvissä...[&o]
Olin ajatellut, että jäisin aikaisin ja sen ajatuksen voimin olen jaksanut töissä olevaa tilannetta, mutta nyt kun mietin että pitäisikö sittenkin yrittää sinnitellä niin ahdistaa ihan kamalasti....[:o]
Fyysisesti luulisin jaksavani hyvin vielä pitkään, mutta tulehtunut ilmapiiri-tilanne työpaikalla on kyllä aika kamala...

Tarkoitus olisi, että olisin kotona 2-3vuotta, joten siihen suhteutettuna ei tuo aikaisin jääminen kyllä sitten enää venettä kaada.
Sairaslomalle jääminen on minulle jotenkin raskas ajatus, en edes tiedä miksi... Mitään kruunua siitäkään palkaksi koskaan saa, että marttyyrinä painaa mutta mutta...

Ajatuksia tähän?
 
Hei.
Mulla ihan samoja tuntemuksia ollut. Aivan kuin olisin omia ajatuksiani lukenut kun tuota sun tekstiä luin! Olen kokenut tosi raskaaksi henkisesti nämä viimeisiet kuukaudet. Työnteko ei kiinnosta tippaakkaan ja töihin lähtö on joka päivä vain raskaampaa.. [&o] En ole pitkiin aikoihin viihtynyt työssäni ja ilmapiiri siellä on välillä todella ahdistava. Fyysisesti kyllä myös jaksaisin varmasti ihan loppuun asti mutta tuntuu että henkinen kuormitus alka olla liikaa..[&o]
Olen onneksi saanut järjestettyä asiat niin että jään kesälomalle Toukokuun alussa ja siitä sitten suoraan äitiyslomalle. Äitiysloma siis mun laskelmien mukaan alkais mulla virallisesti 5.6. Kyllä ajatukset ovat jo niin tuolla toukokuussa että vaikea keskittyä töissä enää mihinkään. . .
 
voi tyhjäsyli ja nonunen, ihan kuin omaa tekstiä lukisin. mulla sen henkisen jaksamisen kans on sitte myös tuo fyysinen puoli, kun ei mitään kestä nostaa tai selkä huutaa hoosiannaa. ja nostoilta en voi työssäni välttyä mitenkään päin. olen ollut nyt sairaslomalla kuukauden putkeen ja ovat neuvolassa ja fysioterapeutillakin suositelleet että jatkan kesäloman alkuun, jään siis kesälomalle toukokuussa niinkuin nonunenkin ja äitiysloma alkaa sitten kesäkuussa.
onhan se aina kynnys astuttavaks että jää sairaslomalle mutta itteni kannalta se on parempi. töihin ei kiinnosta mennä pätkän vertaa enkä kyllä tosin pystykään tuon selän takia. suosittelen tyhjäsylillekin edes parin viikon sairaslomaa, sillä kun sinulla on huono olla niin henkisesti tai fyysisesti nii ei se vaavikaan kovin hyvin silloin voi.. [:(] kukaan ei ole korvaamaton ja raskaus aikana SAA ja PITÄÄ olla vähän itsekäs oman voinnin suhteen. meillä kaikilla on sitten heinkuussa ihan tarpeeksi jaksamista kun pienokainen syntyy ja stressi ei varmasti karkaa yhtikäs mihinkään.. [:D]
 
Mää teen nyt töissä tosi lyhyttä päivää tän loppu ajan, johtuen tosta selästä..viihdyn kyllä hyvin mun työpaikassa[:)] Viiminen työpäivä on 30.4 jee sitten kesälomille ja perään äippäloma[:)] kovasti sitä kyllä ootan! Musta kyllä tuntuu että en edes pystyis työssäni olemaan loppuun asti, vatsa on sen verta iso sitten ja tiellä kaikessa eikä sitä kyllä jaksakkaan. Varmasti menee nää viimiset työviikot nopsaa ja kiva kun tulee kevät!
 
Itselläni onneksi sellainen työ, jossa voi aika paljon itse säännellä aikatauluja, mikä auttaa vähän tuon henkisen jaksamisen kanssa. Neuvolassa kehotettiin ehdottomasti jättämään tämän kesän lomat pidettäväksi vasta äitiysloman jälkeen. Äitiysloma menee äkkiä ja tuet sen jälkeen mitättömät. Terveydenhoitajan mukaan sairaslomaa saa helposti, jos tuntuu ettei touko-kesäkuussa enää jaksa.
 
Jään äitiyslomalle kai 31.5. tai 1.6.
Vuosilomasta pidän 3 viikkoa pois eli 18 vuosilomapäivää, joista loput TES:n mukaan pidettävä heti vanhempainvapaan jälkeen. Näin ollen siis minulle jää 12 lomapäivää pitämättä + äitiysloman aikana kertyneet lomapäivät yht. 30 pv. Alustavien laskelmien mukaan (KELA sivuilta) vanhempainvapaani päättyisi 7.4. jonka jälkeen mieheni jäisi isyysvapaalle..pidän samanaikaisesti sitten omaa vuosilomaani pois, joten ei talous tipahda sitten pelkän isyysrahan päälle.
Onneksi siis synnytys sijoittuu heinäkuulle (kesäaikaan) jotta mieheni saa pitää oman kesälomansa heti, kun lapsi syntyy.

Itse teen toimistohommia ja selän kanssa tuo istumatyö on välillä aika haasteellista. Saas nähdä, jos kaikki menee hyvin niin pyrin olemaan töissä vuosiloman alkuun asti. Sijainen (jonka koulutan omaan työhöni) aloittaa huhtikuun alussa...

Mutta teille, joilla on sekä henkisesti että fyysisesti raskas työ: älkää miettikö työtänne vaan itseänne ja vauvaanne! Teidän pitää tuntea nyt olonne maailman onnellisimmaksi ja mikäli työ estää sen, jääkää sairauslomalle! Älkää sinnitelkö, jos se vaatii jatkuvaa ponnistelua aamuisin -- pitäkää ensisijaisesti huoli itsestänne. Voimia ja tsemppiä!!
 
Kiva kuulla tästä muiltakin, NONUNEN taitaa olla samalla alalla kuin minä, ellen väärin arvaa..?[;)]
Sairaanhoitaja olen siis, ja kyl on mukavaa välillä tämä naisvaltainen ala etten sano![>:]

Nyt viikonlopun pohdin asiaa ees ja taas, ja päädyin nyt sitten tekemään niin että jään 40 pvä ennen laskettua aikaa äitiyslomalle, ja ne mun tän vuoden lomat +kertyneitä lomia pidän sitten kun se äitiysloma loppuu.

Asiaa tänään jo alustavasti pomolta kysyin, ja vakuutti ettei ole ongelma tehdä niin. Parempi kuitenkin vielä itse selvittää tätä, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Ei olisi enää pitkälti edessä, ja odotan jo kovasti tätä uutta vaihetta elämässä...
Pikkusen pelottaa, että kuinka paljon sitä rupeaa kaipaamaan "aikuiskontakteja" jos päivät pitkät vauvan kanssa vaan höpsöttää, mutta haluisin kyllä harrastaa sitten jotain vauvajuttuja jo senkin takia...
Vauvajumppaa, vauvakuoro, äitilapsikerho, vauvamuskari, vauvajooga.... huhuhu... [:D]
 
[font="Trebuchet MS"]Toisenlaista kokemusta mukaan..

Lasketunajan mukaan mulla alkais äippäloma 22.6. ja oon ajatellu olla sinne asti töissä jos se vaan suinkin on terveyden kannalta mahdollista. Toukokuun alussa pidän viikon tai kaksi kesälomaa kun ollaan siihen varattu viikon ulkomaanloma. Olisin kyllä mieluusti töissä vaikka viikkoa ennen laskettuakin tai miksei synnytykseen asti. Mikään kiire ei ole pois päästä, tykkään työstäni ja on sinne mukava joka aamu lähteä. Joissain työpaikoissa on kuulema mahdollista siirtää tämän vuoden kesälomat ensi vuoteen mutta meillä se ei onnistu joten pidän sen viikon / kaksi ja loput sitten rahana jos pystyn töissä olemaan. Alaselkä vaan tuppaa kettuilemaan jo nyt siihen malliin että tuo suunnitelma tuskin onnistuu. Mun "korvike" töihin tulee myöskin huhtikuun alusta että olin minä siellä loppuun asti tai en niin aikaa opettamiseen kyllä on. Ajatuksena oli myöskin että lähden äitiysloman jälkeen, kun vauva on 9kk, takaisin töihin. Mies on tästä hieman erimieltä mut sen näkee sitten lähempänä miten tehdään.
 
Minä aloitan kesäloman 17.5 ja sen jälkeen vain lomailen. Laskettuaika vasta 29.7, mutta keksin varmaan kesänajaksi tekemistä kolmen koiran kanssa [:D] Nyt jo ilmoitin kaksi vesipelastuskoulutukseen.
 
Mulla alkaa virallisesti äippäloma 4.6 ja reilu 2 viikkoa olis kertyny lomia jotka pidän varmaankin äitiysloman jälkeen[:)]
Kun vaan pärjäisi töissä siihen asti..saa nähdä
 
no, minäpä olen kaupan alalla töissä ja LA on 30.7.

Viihdyn työssäni mutta pakko se on myöntää ettei koko päivä jalkojen päällä seisten tee hyvää jaloille eikä selälle.

Tarkoituksena kuitenkin on, että olen toukokuun loppuun asti töissä, pidän vuosilomani (koska meidän firmassa se on pakko edes yrittää pitää ennen ÄL:n alkua) ja äitiyslomani alkaa sitten kesäkuun lopulla.

Ja, kuten nimim. Mie kertoikin, niin itselleni juuri neuvolantäti tänään kertoi, ettei kannata jäädä ennen aikaiselle ÄL:lle. Sairaslomaa saa kyllä, jos sitä tarvii.

Lopuksi vielä, tarkoituksena on palata sitten vajaan vuoden päästä takaisin töihin, vaikka se niin haikealta tuntuisikin. Asuntovelallisen on vain pakko.
 
Heip
 
Minä olen töissä niin kauan kuin vain voin. Viihdyn täällä tosi hyvin ja  verenvuotojen ajan olen ollut saikulla (viikko) mutta muuten ei ole ongelmia. Jään siis kesäkuun alussa pois (LA 9.7.) ja kahdet kesälomat kertyvät sitten, jäävät pitämättä. Eli pitämättä jää tämän ja seuraavan kesän lomat, yhteensä siis pari kuukautta. Pidän ne sitten siellä äitiyslomien/vapaiden lopussa.
 
Ihana jäädä pois, mutta erittäin haikeaa sekä haastavaa! Tuppaan tekemään töitä välillä saikullakin kotona ja työni on aika vastuullista joten voi käydä niin että siitä huolehdin vähän myös äitiyslomalla. Tottakai pyrin unohtamaan, mutta en tiedä onnistuuko. Onneksi mulle haetaan sijaista ja ehdin ehkä opettaa häntä onkin verran. Mutta jotta luottamuksella pestini voisin jollekin jättää, olisin halunnut tyypin jo oppiin puoli vuotta sitten...
 
Hyvillä mielin silti! Kyllä täällä suuressa firmassa kaikki hyvin menee, mun on ihan turha luulla olevani jotenkin niin tärkeä että mun panos olisi sen merkittävämpi kuin muillakaan[:D] joten yritän unohtaa 2,5kk päästä tämän ja haikeana sit vaan ikävöidä näitä ihmisiä ja päivittäistä sosiaalista hauskaa olemista heidän kanssaan. ja kunhan valmistelee hyvin kaiken ja tekee "loppuun" työpaikalla niin voi lähteä täysin kokonaan keskittymään muuhun elämään[:)].
 
Ihana jäädä kotiin Hemmo-vauvan kanssa, se kyllä peittää alleen kaiken muun[:D]
 
Moi!

Mulla on kanssa suunnitemissa jäädä äitiyslomalle vasta 30 pv ennen laskettua aikaa, eli kesäkuun alussa. Lomat (2kk), aion pitää äityisloman loppuun. Pari kolme kuukautta ajattelin sen jälkeen vielä yrittää sinnitellä kotihoidontuella. Sais olla vielä kesän 2011 kotona[:)] Hurjaa suunnitella jo aikaa niin pitkälle, mutta niin se vaan on tehtävä.

Mä saan ensi kuun alussa sijaisen opetettavaksi tähän mun työhön. Eli jos pystyn olemaan ihan loppuun asti töissä, pari kuukautta jää perehdyttämisaikaa. Tuleva sijainen on iältään noin 50-v ja tuntuu hiukan hassulta näin nuorempana alkaa häntä opettamaan. Tai onhan hänellä kokemusta vastaavasta työstä, joten kyse on vaan käytössä olevan järjestelmän tutuksi tekemistä. Hyvin se varmasti menee, haastattelun perusteella vaikutti ainakin tosi mukavalta ihmiseltä[:)]

Täällä on sama virsi kun usealla muullakin, asuntolaina painaa päälle[:'(] Kovin montaa kuukautta ei siis äitysloman jälkeen pysty olemaan kotona. Tosin voi olla, että jo siinä vaiheessa kaipaan takaisin aikuisten juttujen pariin.
 
Heissa!

Mie aloitan äitiysloman 24.5 koska se la on jo 24.6 ja lähen vasta takaisin työmarkkinoille elokuussa 2011.Näin ollaan laskeskeltu miehin kans...Tiukkaa tulee olemaan mutta en halua vauvaa niin pienenä hoitoon.Isot veikatki ovat menneet hoitoon vasta 2v...tai siis kahta isompaa hoidin yhteensä 6,5v kotona...Nyt ei pää kestäis[:(]
 
Minulla alkaa äippäloma 15.6. mutta jään lomille jo 5.5! [:)] Joten ei enää pitkästi, kun pääsee pesänrakennuspuuhiin...
 
Heippa, äitiysloma alkaa 31.5. (LA 6.7.), jos vaan kroppa kestää, niin kyllä siihen saakka töissä meinaan olla. Vielä ei onneks ole mitään ongelmia ollut.
 
Töihin olis tarkoitus palata maaliskuussa 2011.. ja mies jää pienen kanssa kotiin isyyskuukauden viettoon. Olis tarkoitus saada hoitopaikka syksyksi, jolloin pikkuinen olisi reilu vuoden ikäinen. Mies onneksi vuorotöissä, joten isovanhempien apua tarvitaan päiväksi tai kahdeksi viikossa ja sillä mennään kesään saakka.
 
Kyllähän sitä kotiin voisi jäädä kauemmaksikin aikaa, mutta kuten muutama täällä jo maininnut, niin eipä ne asuntolainat itseään maksa..
 
Lomat jää pitämättä, mutta toivon aurinkoa ja lämpöä kesälle 2011, jolloin meinaankin pitää kahden vuoden lomat putkeen [:D]. Oon koululla töissä, joten pitkäkin kesäloma onnistuu hyvin ilman tuuraajia.
 
Kyllä sitä jo odottelee kesän tuloa.. [:)]
 
Toi on kyllä loisto juttu kun voi siirtää tämän vuoden kesäloman äitiysloman loppuun. Kysyin kyllä itsekkin mut ei oo meillä mahdollista. Mun "tilalle" tuleva alottaa jo parin kuukauden päästä, huhtikuun alussa. On ainakin aikaa oppia eikä tuossa tarvii mikään ruudinkeksijä ollakaan. Oppii kyllä jos vaan oma mielenkiinto riittää. Toukokuun alussa oon kaks viikkoo kesälomalla, sit pitäs 5 viikkoa tehdä töitä ja alkaa äitiysloma. Ja just tajusin että viitisen viikkoa on töitä ennen tota lomaa että yhteensä 10 viikkoa on töitä jäljellä. [:)]
 
Minä[8|] yritin laskea tuota tulevaa äitiysrahaa. Vuoden 2008 olin kokoajan yötyössä, joten hoitoalan yölisät teki mukavan lisän tiliin. Nyt teen enää päivä-ja iltavuoroa.. mulle jää samanverran tai jopa enemmän käteen äitiyslomalla, kuin nyt töissä ollessa. Jos vaan oikein laskin, niin minä maksan asuntolainaa paremmin lomalla ollessa, kuin töitä tehdessä[8|] 
 
Taiga, mie olen laskeskellu samaa asiaa. Just oikeana vuonna on lapsi tulossa.[;)] Rahan kannalta siis.. 2008 palkka lisineen teki sen verran, että nyt koulutuspäivärahat (joita maksettiin myös vuonna 2009) ei pääse samalle tasolle kuin tulevat tuet.. Totta aina välillä olen töitä tehnyt, mutta en niin säännöllisesti, että ne riittäisivät nostamaan 2008 tasolle. Niin pitkään haluan töissä/koulua käyä kuin vaan mitenkään mahdollista. Meillähän ei koulussa ole kuin parin viikonloma kesällä. Alkuun suunnittelin, että olisin jäänyt sitten muiden kans yhtäaikaa lomalle, mutta tuo 30pvän "pakkoloma" aikaisti sitä suunnitelma about kolmella viikolla.
 
Itsekin laskeskelin äitiysrahan määrää, mutta päätin jättää ne laskelmat sittenkin KELAn armoille...alkoi niin olemaan "hepreaa" etten jaksanut enää tutkia.
Niin, ja ennen kaikkea alkoi ottamaan päähän se, että jos veroprosentti on töissä ollessa esim. 16 niin kela lisää veroprosentin päälle 2 prosenttia...niinpä! Ja syy on se, että ne "katsotaan verotuksessa erilaiseksi tuloksi". Joo, onhan se, mutta oliskohan syytä tiputtaa veroprosenttia sillä 2 %-yksiköllä...[:'(]

Muutosverokorttikin pitäisi toimittaa KELAan jos on alle 20% veroprosentti palkassa. Muuten veroprosentti on 20% kelan tuesta... Ihmeellisiä sääntöjä! KÄÄK!

Jos olen KELAn sivuilta jotain väärin ymmärtänyt, oikaisettehan väärinymmärrykseni [:)] Kiitos!

P.S. Laitoin viime torstaina hakemuksen eteenpäin, joten saapi nähdä mitä ne minulle laskevat tuloiksi. Pelkään että olen laskelmilla saanut maalailtua pilvilinnoja, jotka romahtavat KELA kirjeen saapuessa...[:D] Siksi jätin laskelmat sikseen. Itse haen viimeisten 6 kk osalta äitiyspäivärahaa.
 
Takaisin
Top