Äitiysavustus - äitiyspakkaus vai rahana?

Mä en oikeastaan kenenkään lapsen kohdalla oo miettinyt otanko pakkauksen vai rahana, aina ottanut pakkauksen. Ja niin mitä luultavammin tälläkin kertaa.

Toki nyt jo senkin takia, että kuopus täyttää tänä vuonna jo 11v joten yhtään mitään ei ole edes tallella enää:tears: Oon myös jokaiselle säästänyt pakkauksesta tulleen makuupussin ja jotenkin haluan siitä perinteestä pitää myös tämän kanssa kiinni:red-heart:

Pakkaus oli omaan makuun, tykkäsin väreistä ja kuoseista joten ihan mielelläni otan käyttöön. Aikasemmin on jäänyt ehkä joitain vaatteita jäänyt käyttämättä, mutta kyllä itselle fiksumpana oon pitänyt pakkausta kuin rahaa. En välttämättä osais ostaa fiksuja juttuja sillä:tears:

Mulla on kans lapsuudenkodin perintönä jäänyt se, että pakkaus otetaan ja ne makuupussit vähintäänkin säilötään. Ja eihän niillä pakkauksen vaatteilla pelkästään pärjää, eihän siinä ole alkua varteenkaan kuin muutama vaatekappale, enkä viitsisi joka päivä pestä pyykkiä sen takia, että saa vauvalle joka päivä puhdasta päälle. Alennusmyynneistä sitten ehtii ostella kaikkea mahdollista ja toki esikoiseltakin on jäänyt. Nyt vaan tosiaan kun ei tiedä, että jos tulokas on poika, niin sitten aika monet vaatteista ei käy, koska jotenkin koen, että en kuitenkaan kukkakuosia ja röyhelöitä pue pojalle päälle :rolling: Mä en ole muuten mitenkään nirso värien suhteen, kaikki värit käy ja siksi minua on helppo miellyttää. Ja tosiaan koen, ettei sillä rahalla saa edes puolta siitä mitä äitiyspakkauksessa on.
 
Rahana tällä kertaa. Esikoisesta otimme pakkauksen ja valitettavasti aika pitkälti jäi käyttämättä ne vaatteet. Ne on niin kovin isojakin ettei alkuun ole käyttöä.
Sen laatikon haluaisin :tears:
 
Mää nyt kuitenkin mietin tarvitaanko me pakkausta. Vaatteita ei hirveää määrää tarvitse ja niitä yleensä saa lahjaksikin vauvalle. Aika monta settiä meillä vaatetta on ja peitot, makuupussit yms löytyy. Turha tavara ärsyttää. Ehkä mielummin ostan ne muutamat puuttuvat tarvikkeet, kun otan koko pakkauksen, vaikka söpö onkin.
 
Me ei otettu ensimmäisestäkään, eikä tästä tulevastakaan. Pakkauksen kuosit ja sisältö ei miellytä mua yhtään joten siks mielummin rahana:tears:
 
Joku pohti tummaa väritystä vaatteissa. Esikoisten pakkauksissa oli paljon vaaleaa, valkoista ja raidallista ja harmittaa kun iso osa niistä on "pilalla", valkoiset kun ei pysy valkoisina kun niitä paljon pesee. Lisäksi porkkana, banaani, mustikka jne vauvojen suosikit jätti jälkeensä vaaleisiin vaatteisiin vaikka kuinka pesi, rautalisästä puhumattakaan. Eli ite oon värikkäiden ja tummien puolella!

Oon alkanut kallistua kuitenkin pakkauksen puoleen jotta uudella tyypillä olisi myös jotain uutta ihanaa. Tuskin raaskin paljoa ostaa kun vanhoja on säilössä mut on pienen kiva saada jotain ihan omaakin :red-heart:
 
Pakkaus otetaan. Innolla odotan, että pääsee sitten availemaan laatikkoa, vaikka olenkin jo etukäteen sisältöön tutustunut.
 
Otetaan pakkaus vaikka esikoisen jäljiltä tavaraa ja vaatetta löytyykin. En koe, että tuolla rahamäärällä saisi lähellekään yhtä paljon vastinetta. Haluan sen haalarin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: muutenkin tykkäsin kuoseista.
 
Esikoinen tuloillaan eli pakkaus.. yks asia kävi tossa just mietityttämään, eli onko se sisältö ihan täysin sama kaikille, syntyy vauva missä kohtaa vuotta tahansa? Mietin esim toppavaatetta, kai se alkutalvella syntyvällä ois tarpeen olla pienempää kokoa kuin esim keväällä syntyvällä?
 
Esikoinen tuloillaan eli pakkaus.. yks asia kävi tossa just mietityttämään, eli onko se sisältö ihan täysin sama kaikille, syntyy vauva missä kohtaa vuotta tahansa? Mietin esim toppavaatetta, kai se alkutalvella syntyvällä ois tarpeen olla pienempää kokoa kuin esim keväällä syntyvällä?

Kaikille sama sisältö. Monilla jääkin talvivaatteet käyttämättä / osa on käyttänyt äp:n toppapukua vasta 1-vuotiaana tai pienikokoisimmat lähes 2-vuotiaana. Muistaakseni se toppapuku on kokoa 68, eli todennäköisesti elokuisille ekana talvena liian iso :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta toisaalta vauvat kasvaa niin eri tahtia, että ois tosi hankala saada kaikille sesonkivaatteet oikean kokoisena.
 
Toppahaalarin saa myös makuupussiksi, joten se menee jo tosi pienellä vaunuissa. Meillä on lokakuiset kaksoset ja haalarit sopi 1,5 v kevääseen asti. Muistaakseni koko oli 68/74.
 
Meillä oli äp-toppahaalari käytössä esikoisella jo ihan 2 viikon iässä, makuupussina tietenkin. Vaikka koko on sen 68/74, mutta kun makuupussina käytti niin ei sillä merkitystä ollut. Hyvin meni myös sitten seuraavanakin talvena, nyt tälle elokuisellekin samalla tavalla käyttöön meinataan makuupussiksi ottaa. Hyvin piti lämpimänä ja ajoi asiansa päikkäriaikana ulkona. :smiling-eyes:
 
Esikoinen on syntynyt syyskuun loppupuolella ja hänellä pidettiin äp-toppahaalaria jo ensimmäisenä talvena, alkuun pussina. Seuraavana syksynä haalari olikin jo kittana, kun pituutta vuoden iässä oli jo n. 80 cm. Elokuisella tullaan käyttämään äp-haalaria samalla tavalla.
 
Esikoinen syntyi heinäkuussa ja kyllä äpk:n haalari on ollut jo kuukausia käytössä. Täytyy olla tosi pienikasvuinen, että menisi päälle 2-vuotiaana. Mun tyttö oli jo 7 kk:n neuvolassa 74,5 senttiä. Mulla on jo odottamassa ensi talvea varten 86 senttinen haalari. Mun tyttö on todennäköisesti 90-93 senttiä 2-vuotiaana. Sitä luokkaa me edellinen sukupolvikin ollaan oltu.
 
Näistä päätellen voi todeta että lapset kasvaa niin eri tahtia että olisi mahdotonta laittaa pakkaukseen kaikille sopivat tuotteet. Monilla jää pienimmät vaatteet kokonaan käyttämättä, meillä taas pienimmät vaatteet oli ensimmäiset kuukaudet ihan jättimäisiä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Samoin vaatteiden malli ei sovi kaikille, vuoden 2017 pakkauksessa oli kapeansorttisia vaatteita jotka sopi meille hyvin, mutta olen kuullut että monilta jäi käyttämättä juuri siksi kun pituutta riitti mutta leveyttä ei. Meillä taas vanhempien pakkausten kierrätysvaatteista osa oli niin löysiä että ei pysynyt päällä.
Mutta olkaamme silti iloisia ilmaisesta pakkauksesta, siinä saa joka tapauksessa arvoonsa nähden tosi paljon hyödyllistä kamaa, varsinkin ensikertalaisille. :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Näistä päätellen voi todeta että lapset kasvaa niin eri tahtia että olisi mahdotonta laittaa pakkaukseen kaikille sopivat tuotteet. Monilla jää pienimmät vaatteet kokonaan käyttämättä, meillä taas pienimmät vaatteet oli ensimmäiset kuukaudet ihan jättimäisiä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Samoin vaatteiden malli ei sovi kaikille, vuoden 2017 pakkauksessa oli kapeansorttisia vaatteita jotka sopi meille hyvin, mutta olen kuullut että monilta jäi käyttämättä juuri siksi kun pituutta riitti mutta leveyttä ei. Meillä taas vanhempien pakkausten kierrätysvaatteista osa oli niin löysiä että ei pysynyt päällä.
Mutta olkaamme silti iloisia ilmaisesta pakkauksesta, siinä saa joka tapauksessa arvoonsa nähden tosi paljon hyödyllistä kamaa, varsinkin ensikertalaisille. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Viime vuoden pakkauksesta meillä oli yksi vaatekappale, jonka mitoitus oli outo. Ne olivat potkuhousut kokoa 50-56. Hulluinta oli, että ne oli jumalattoman pitkät ja leveät. Meidän tyttö pystyi käyttämään niitä siinä vaiheessa, kun oli jo lähes 65 senttiä pitkä. Kaikki muut oli toimivia ja nythän sieltä on jo isoimmat koot käytössä ja nekin pikkuhiljaa tässä joutuu lappamaan syrjään. Ehkä elokuisemme sitten ainakin osaa niistä käyttää, jos hänet meille suodaan.
 
Takaisin
Top