Äidin vointi ja palautuminen synnytyksen jälkeen

Onko normaalia että kohtu tuikkii viäkin ,vaikka sektiosta on jo yli kaks viikkoa ja eilen loppui antibiootti kohtutulehduksen taki? Ehkä viisaampaa ottaa arkena lääkäriin yhteys.
 
Mulla oli jälkisupistuksia imettäessä kolme viikkoa. Muita epämääräisiä vihlaisuja alavatsassa on yhä, samoin oikea lonkka on kipeä ja kipu säteilee jalka pitkin yli polven. Se ei tunnu koko ajan, mutta on tosi ärhäkkä kipu kun tulee.
 
Hei, mulla myös ollut yksittäisiä vihlaisuja alavatsalla silloin tällöin, neuvolasta ei osannut siihen sanoa mitään, ehkäpä on vielä paikat palautumassa. Jälkivuotokin on lähes loppunut, huomenna tulee 5vko synnytyksestä. Alavatsa oli alkuun tuskallisen kipeä ja huomasin sen erityisesti kyykkyyn mennessä, kun innostuin kasvimaalla jotain puuhailemaan ja joku tukivyö olisi voinut olla paikallaan. Nukkuessa en vieläkään osaa nukkua selällään tai vatsallaan vaan kolmen tyynyn kanssa kyljellään niinkuin massun kanssakin, yksi tyyny pään alle, toinen jalkojen väliin ja kolmas halittavaksi:) Varmaan tilanne muuttuu, kun keskivartalon tuki kasvaa. Onneksi alavatsa on jo toipunut sen verran, että kyykkyyn pääsee ja on palautumista tapahtunut lihasten osalta. Olen suunnitellut alkaa tekemään jumppaa sairaalan fysioterapeutin ohjeilla, erityisesti keskivartaloa kehittäviä liikkeitä kropan omalla vastuksella. Oletteko te muut jumpanneet tms. harrastaneet kevyesti rasittavaa liikuntaa ?
 
Kunusiini kannattaa jälkitarkastuksessa kysyä sitä. Voihan se tietty vaikuttaaki asiaan.
 
Jolanda: Minä ainakin teen "kevyttä" lihaskuntotreeniä kotona, joskus kuuden kilon kahvakuulan kanssa, joskus ihan perustreeniä oma kroppa vaan vastuksena. Ulkoilun lisäksi käyn myös pari kertaa viikossa ratsastamassa, kivasti siinäkin joutuu keskikropan lihakset töihin, varsinkin kun ratsulla ei ole mikään ihan tasainen ravi. :) Joutuu oikeasti tekemään töitä, että pysyy takapuoli siististi satulassa. Oman voinnin mukaan olen tehnyt ja kuunnellut tuntemuksia. Ei ole pahalta tuntunut, vaikka toki usein pienempi määrä toistoja riittää, kun lihakset ei ole ihan entisenlaisessa kunnossa. :wink
 
Menkat? Koska ne alkaa.. tällä olemattomalla imettämisellä varmaan minullakin aika pian. höh.
 
Toisilla vuoden päästä, toisilla muutaman viikon päästä synnytyksestä, kuten mulla...perC! :-/
 
Mulla alko esikoisesta menkat noin kuukauden päästä siitä, kun lopetin imetyksen eli vähän yli vuoden päästä synnytyksestä. Toivottavasti käy nyt samanlailla :) Toisillahan alkaa vaikka imettävätkin, ei se imetys aina takaa sitä että menkat ei alkais.

Mulla taitaa vihdoin ja viimein olla jälkivuoto loppumaisillaa. Yöt menee ilman sidettä, mutta päivällä olen vielä pitänyt pientä sidettä kun liikkeessä saattaa vähän vuotoa tulla.
Jossain kohtaa luin täällä siitä virtsasuihkun pysäyttämisestä. Kokeilin ja yllätyin, että minulta se ei onnistunut. Luulin kykeneväni siihen, mutta virtsaa vain valui ja valui vaikka kuinka yritin puristaa. Pysähtyi vasta kun rakko tyhjä. Nyt tyhmänä kysyn mitä siis teen? Miten te harjotatte näitä lihaksia? Ihan vaa telkkaa kattoessa puristelette? :D
 
mä en oo viel ruvennu tekee lihaskuntoa. ihan vaa vaunulenkkiä. ajattelin oottaa jälkitarkastukseen että lääkäri voi katsoa onko vatsat palautunut. ehtii sitä sit köydä jumpassa, vaikka kauhee hinku olisi jo :)
 
Taidan suunnata päivytykseen illalla tän vuodon kans... Vai onko muilla synnytyksen jälkeen ekoja menkkoja poteneilla ollut todella runsas verivuoto kera hyytymien/repaleiden?
 
LadyMoon Itellä ei oo kokemusta, mut kälyllä oli todella runsaat vuodot. Lorahti välillä niin paljon et siteestä huolimatta oli housut ja lattiakin märkänä. Sitä en muista oliko hänellä hyytymiä.

Tiutsi, mä harjotan aina ku muistan. Yleensä imettäessä ja pyykkiä pestessä :D Tosin en muista tehä niitä joka päivä vaik todellaki pitäs :/
 
Mä oon kovasti rutistellu lantionpohjalihaksia, mutta virtsasuihkuun ne ei yhäkän vaikuta niin mitenkään :/.
 
Älkää sitten liian usein kokeilko pysäyttää sitä virtsasuihkua. Sitähän ei saa harjoituksena käyttää. Ja lohdutuksen sanana: en minäkään siihen pystynyt oikein aiemmin, vaikka ihan oikein lantionpohjanlihaksia treenasin. Nyt se sitten onnistuu. Aika ahkerasti olen niitä nyt synnytyksen jälkeen treenannut, kun oli sitä laskeumaepäilyä. Itse tein siis alkuun päivittäin niitä harjoituksia niin, että pidin sen jännityksen 10 sekuntia, ja toistin noita aina 30 kerrallaan. Ja useita kertoja päivässä toistin. Eli aika paljon treenasin. Nyt en ole enää jaksanut niin paljon treenata, kun tilanne on jo parantunut, mutta teen noita 10 sekunnin jännityksiä, lisäksi lyhyempiä viiden sekunnin, ihan lyhyitä nopeita jännityksiä ja sitten myös välillä pidän jännitystä yllä niin kauan kuin pystyn. Eli oikeastaan kunnes kyllästyn tai unohdan jännittää lihakset. :D Alkuun kannattaa harjoitella makuultaan, niin tuntee hyvin, kun lihakset on jännityneinä. Sittemminhän voi treenata istualtaan ja seisaaltaan, itse monesti muistan treenata lenkillä. Tsemppiä, kyllä se treeni kannattaa, vaikkei sitä virtsasuihkua onnistuisi pysäyttämäänkään.

LadyMoon: Ei kyllä pitäisi mitään hyytymiä olla, eli todellakin kannattaa käydä näytillä! Milloin sinulla loppui jälkivuoto? Sehän voi tauota ja alkaa uudestaan.
 
Jaahas, en sitten olekaan yksin näiden tuntojeni kanssa. Alapäässä on jatkuva paineen tunne ja käveleminen tekee todella tiukkaa. Melkein vielä pahempaa on istuminen ja imetänkin miltei aina kyljellä makoillen. Ehkä täytyy kokeilla niitä lantionpohjalihaksia, jos auttaisivat. vielä kun ehtisi, kun on tuo supersyömäri aina huomiota vaatimassa. Tulisi jo se kantoliina kotia, niin olisi helpompi jakaa aika äidin teen ja vauvan kanssa! Ajattelin alunperin, että nuo tuntemukset liittyisivät ompeleisiin häpyhuulissa, ne kun hiersivät niin tolkuttomasti, etten ekaan viikkoon kävellyt yhtään mihinkään - oli ihan tarpeeksi vaikeaa nousta ylös tai kääntää kylkeä.
 
Oon ottanut tavaksi treenailla lp-lihaksia aina imettäessä ja silloin kun tulee mieleen. Synnärillä kehoittivat heti ensimmäisenä päivänä aloittamaan treenaamisen, aika ilkeeltä se silloin alkuun tuntui. Virtsasuihkun pysäyttäminen ainakin viime viikolla onnistui kun jouduin virtsanäytteen ottamaan. Huomasin kyllä että ei ollut ihan yhtä helppoa kuin ennen, meinas tulla vähän hoppu alta pois. Joskus olen jostain lukenut että korkokenkien käyttö treenauttais ja kohottais lantionpohjanlihaksia, liekö pitää paikkansa? Oli muuten aivan luksusta laittaa päälle eilen kauppareissulle korkeapohjaiset nilkkurit. Viimeksi se on onnistunut silloin kun raskausmaha oli vielä piilossa. :)
 
Mä en oo lp-lihaksia erityisemmin ees treenannu, tai no satunnaisesti, mut en läheskää joka päivä.. mutta en oo huomannu sinänsä ees mitää tarvetta. lenkillä pystyy käymää hyvin ilman että pissa karkailis yms. Kysyin äitiltäkin että treenasko se synnytysten jälkeen (Hänellä on synnytyksiä 6), eikä äiti oo koskaa treenannu niitä... Kai se on kanssa vähä yksilöllistä et tarviiko treenata. ku luulis että kuuden synnytyksen jälkee ainaki olis huonossa kunnossa ne jos ei oo treenaillu.
 
Mun täytyy kanssa myöntää että ei ole kyllä tullut paljon treenailtua, vaikka se olisi tosi helppoa esim. imetyksen yhteydessä. Varmaan tilanne olisi ihan eri jos mulla olisi ollut pidätyskyvyn kanssa ongelmia, onneksi ei ole ollut! Geishakuulatkin ostin, mutta kaapissa ne ovat avaamattomassa paketissa :wink Kipua oli tosi pitkään seistessä ja sain ylimääräisen lääkäriajankin kun asiasta neuvolassa mainitsin. Mutta sitten vaan yhtenä kauniina päivänä n.viikko sitten kipu loppui kuin seinään ja siitä olen onnellinen :)
 
Jälkitarkastuksesa käyty ja kaikki ok. Hyvät on lantionpohjalihakset, kyllä lääkäri silti suositteli niitä treenamaan. Koittaa ottaa tavaks treenata vaikka aina samalla kun imettää. Raskaus aikana kävin äitiysjoogassa ja siellä treenattiin myös näitä lp-lihaksia, tuli samalla opittua hyvä lantionpohjalihas treeni :)
 
Se ohjekirjanen, joka tuli mukaan ainakin TAYS:sta, niin siinä oli kans aika hyvin neuvottu niitä treenausliikkeitä. Minunkaan ei ole aiemmin synnytysten jälkeen tullut yhtään liikettä tehtyä, mutta tämä kolmas synnytys sitten tekikin jotain vähän enemmän tuolla alapäässä, että oikein pelästyin. Siis kai se sitä laskeumaa oli. Nyt aina kun muistan, niin treenailen istun, makaan, seison tai peräti kävelen, mutta en ota mitään stressiä, kun sitten ne varmasti jäävät tekemättä...
 
Takaisin
Top