Pakko tulla tännekin osallistumaan, kun on niin mielenkiintoinen aihe menossa. Kyllähän minäkin tiesin, että se raskaaksi tuleminen ei ole kaikilla helppoa, ja että kaikki eivät tule raskaaksi, vaikka mikä olisi. Silti kyllä täytyy myöntää että kuvittelin, että jos nyt ei ekalla kerralla napsahda, niin toiseen tai kolmanteen kiertoon mennessä varmasti. Äitikin on varoitellut, että minä veljeni kanssa tultiin molemmat ensimmäisellä yrittämällä. Miehen nuorin poika paukahti saman tien paikalle, kun ehkäisy jäi pois. Vaikka on itsellä vasta neljäs kierto menossa, eikä vuosi saatikka toinen, niin kyllä täytyy myöntää, että nyt jo tunnen itseni tavallaan epäonnistuneeksi.
Hiljalleen olen alkanut tottua ajatukseen, että meillä nyt vaan kestää vähän pidempään. Varsinkin kun itsestä tuntuu, että nimenomaan minussa on jotain vikaa - vaikka kuten mies itsekin sanoi, se edellinen saattoi olla hänelläkin ihan täysi onnenkantamoinen, tai se viimeinen simppa, joka vielä osasi uida. Eipä sitä varmaksi voi tietää.
Näillä palstoilla tietysti vielä osaltaan vääristyy tuo ongelmia kokeneiden määrä - no toki tietty monikaan ei esimerkiksi keskenmenoista avoimesti työpaikalla puhu, mutta ne, jotka tulevat pian raskaaksi ongelmitta, tapaavat sitten jatkaa elämäänsä muualla. Tänne palstalle jäävät ne, jotka tarvitsevat enemmän tukea. Tai näin itse uskoisin.
Jotenkin itse olen uskonut lasten tulemisen jotenkin kohtalon huomaan ja ajatellut vain, että tulee, jos on tullakseen. Ehkä se on sitten ikä, tai ihan vaan tuo ehkäisyn pois jäänti ja lapselle mahdollisuuden antaminen, mikä on sitten tehnyt tehtävänsä. Nyt kaipaus on kasvanut aivan järisyttäväksi jo näiden muutamien kuukausien myötä. Ja vaikka haluaisin uskoa, että kaikelle on tarkoituksensa, ehkä minun on syytä oppia jotain kunnioitusta, kärsivällisyyttä, arvostaa lasta enemmän tms...
Niin toisaalta on sellainen olo että KETUT, se on biologiaa eikä kohtaloa. En sit tiedä kummin päin asiaa on helpompi ajatella. Jotenkin itse olen aina alitajuisesti ollut huolissani, että ehkä en saa lapsia ikinä, koska olen niin huono ihminen. Logiikka sen kertoo, että monet hyvätkin vanhemmat jäävät ilman, ja monet, jotka eivät lapsistaan juuri välitä, tuntuvat lisääntyvän vaivattomasti.