Raskausajan sokerirasitus

Mulla on vuoden viimeisenä päivänä rasituskoe, oikein huippulopetus vuodelle! :p Kriteerinä rasituskokeeseen joutumiselle oli että bmi oli just se 25, mikä ainakin mulle sanottiin että on raja (Helsingissä asun). Kyllähän multa muistaakseni ekalla nauvolakäynnillä kysyttiin myös nuo sukurasitteet, että onko suvussa diabetestä. Mutta mitään muuta kriteeriä itselläni ei ollut kuin se bmi.
Mielestäni sokerirasitusten tekeminen ei oo mikään huono asia, hyvä vaan että tarkkaillaan äitien ja sikiön hyvinvointia. Toki olisi hyvä, että kaikkialla olis sit samat käytännöt ja kriteerit esim. insuliinien aloitukselle, tuntuu hieman yliampuvalta että pikkuisimmastakin raja-arvon ylityksestä alotettaisiin insuliinit. Omalla kohdalla enemmän kammoksuttaa se litkun juominen kuin että arvot olisi jotenkin pielessä. :confused:
 
Mustakin on hyvä, että noita testejä tehdään. Mielummin testataan liikaa kuin liian vähän. Musta toi testi kertoo enemmänkin riskin sairastua raskausdiabetekseen kuin että sulla on se, jos arvot testissä ylittyy. Itseäni ketuttaa se, että oma hoitaja oli lomalla. Mulle sattui semmoinen hoitaja, joka mun mielestä oli ihan pihalla. Se ekana alkoi puhumaan, että nyt laitetaan sun ruokavalio kuntoon. Niin olen vaan käynyt ravintoterapeutilla tarkistuttamassa mun ruokavalion ja ne ohjeet oli huomattavasti paremmat kuin neuvolasta saamani ohjeet. Enpä siis alkanut muuttamaan ruokavaliotani huonompaan suuntaan. Mun oma hoitaja sanoi, että syö normaalisti ja mittaile niin katsotaan tuloksia.

Sitten huono hoitaja alkoi puhumaan, että mulle ei saa nyt tulla lisää painoa kauheasti. Sanoin hänelle, että jos katsotaan alkupainosta niin paino on tullut vähän yli 2 kiloa. Siihen se totesi, että aivan liian vähän, että alapa nyt syömään enemmän :grin Ensin pelotellaan liian suurilla lapsilla ja sitten todetaan, että lisää ruokaa napaan..huoh. No aloitin mittaamisen ja yksikään arvo ei ole ylittynyt. Päin vastoin mun verensokeri on tasainen ja en ole päässyt yli raja-arvojen edes yrittämällä. Mutta joku kirjoitti, että ongelmat voivat puhjeta raskauden lopussa. Nyt ainakin tekis mieli lopettaa mittaamiset, kun pääsen mun oman hoitajan kanssa keskustelemaan.
 
Jeps, sama homma että ottaa kyllä päähän kun välillä hoitohenkilöstöllä sellainen asenne, että kun olet nyt itsesi syömällä tähän tilaan saattanut, niin... Se ei todellakaan ole kiinni aina siitä. Ja butterfly, on ihan mahdollista, että sinulla tuo "ruokavaliohoito" riittääkin loppuun asti, eivätkä arvot ylity. Kyllähän raskausdiabetestä on eri asteista, toisella se tulee paljon vahvempana kuin toisella. Ja tässä kohtaa sillä ruokavaliolla on merkitystä, koska syömällä huonosti/väärin lisää sitä elimistön kuormitusta. Mutta varsinkin asiasta tietämättömät pitävät sairautta jonkinlaisen holtittoman mässäilyn tuloksena ja se kyllä ärsyttää, kun siihen vaikuttaa moni muukin asia. Oma diabeteshoitajani rauhoitti minun mieltäni kertomalla, että hän aikanaan itsekin kärsi samasta taudista ja on aina ollut hoikka sekä syönyt terveellisesti. Radi voi todella tulla, vaikka siihen ei olisi mitään selkeitä syitä. Älä siis vaivu epätoivoon, butterfly :-)
 
Itse kävin BMIn takia jo rvk 11 tai 12 sokerirasituksessa ja ainoastaan paastosokeri oli 5,7 kun "saisi" olla 5,5, noh mittari lätkäisiin kouraan neuvolassa ja sen jälkeen on kaikki arvot ollut mallillaan. ei kertaakaan ole ylittynyt tuo 5,5 paasto vaan jopa "pahimmillaan" ollut 3,2. Mistä lie tullut tuokin :O
1h ruokailusta sokerit aina olleet normi lukemissa eli vain tuon testipäivän paasto oli 0,2 yli rajan. Ja näin jälkikäteen kun ajattelen niin johtui todennäköisesti veden juonnista. join liikaa vettä kun mitään ohjetta ei neuvolassa annettu siihen veden määrään ja netistä löytyi kymmenen eri ohjetta. Join 2-3 lasillista vettä (2 illalla ja 1 aamulla).
 
Mikäli mä nyt osaan lukea tuloksia, niin kaikki arvot hyvät. o_O Olin ihan varma että radi sieltä tupsahtaa.. Mulla kun muuta olekkaan kun riskitekijöitä.
Melkein tosin toivoin, että huomautettavaa tulee. Pitäisi siistiä ruokavalio totaalisesti.:porc

No, ehkä odottelen vielä th:n soittoa (jos sellaista tulee), ennen kuin alan tässä juhlimaan.

Muoks; paasto vs pitää mun tiedon mukaan olla 5.3.
 
Paaston pitää olla alle 6. Jos yli niin vasta sillon pitäis ruveta mittaamaan.
 
Raskaudenaikaiset rajat ovat alemmat kuin normit. Ja paastoarvon raja labrassa kai alempi kuin omaseurannassa, jossa se 5,5.
 
Duodecimin mukaan raskausaikana alle 5.3.
Toi 6.0 tosiaan muille.
 
Nyt on hyvä olo, kävin tänään neuvolan lääkärillä. Sen mukaan mun ruokavalio on todella terveellinen ja voin jatkaa ihan samaan malliin kuin ennenkin :) Oli kiva jutella, kun se ymmärsi heti mistä puhuin, eikä alkanut pelottelemaan tms. Kaikki mittaustuloksetkin oli tosi hyvät, eikä missään ollut huomautettavaa. Painokin on noussut aivan niin kuin pitääkin, neuvolan vaaka näytti +3,6 kiloa (itse mittailen aamupainoja). Lääkäri suositteli jatkamaan verensokerin mittaamista, koska loppuraskaudesta verensokeri voi nousta paljon herkemmin. Lääkärin mukaan varsinkin noi aamumittaamiset on hyviä, koska niistä näkee heti, jos arvot alkaa nousemaan. Eli ajattelin jatkaa noita mittaamisia, mutta en ota niistä mitään stressiä. Mulle tehtiin vielä sisätutkimus niin tuli varmistettua, että kaikki oli kunnossa.
 
Mä oon koko yön tähän asti pyörinyt ja miettinyt aamulla edessä olevaa koitosta.. Enkä sa unta vieläkään!! Samoilla silmillä sinne siis... :meh:
 
ja ohi on. kyllä sitä on tyhmä ku kuvittelee kaikki maholliset skenaariot et oksennan pitkin lattioita siellä. ja se litku maistui ihan vadelmalimpparilta..melkein :) joten ei paha ollenkaan.. eikä ees pahasti huipannut jälkikäteen eikä aikana. nyt vaan sit tuloksia odottelee. ens viikolla neuvola lääkäri 15 pvä joten jso ei mitää hätää ni varmaa sit katotaan niin tuloksia..
 
Mäkin kävin tänäaamuna sokerirasituksessa eikä se niin kauheeta ollut ollenkaan. Juoma maistu vähän liian sokeriselta vadelmamehulta ja aika kulu nopeesti kun katoin verikokeiden väliajat tabletilta ohjelmia. Karseeta oli kuitenkin myös mulla valvottu viime yö. Ehkä 3 h sain unta palloon ja tottakai se on nälkä ja jano sillon ku ei saa mitään syödä tai juoda. Töihinkin piti lähteä vielä kokeen jälkeen ja kylläpä muuten väsytti.
 
Minäkin kävin sokerirasituksesssa jo rv 17, sukutaustan vuoksi ja arvot oli:
0h= 4,5
1h=9,7
2h=7,6

Mitä mieltä ootte näistä arvoista, kun en nyt millään muista miten arvojen piti mennä? Ja muistaakseni minulle jotain höpistiin pikkasen liian korkeasta tai vastaavaa tuloksista, olin niin väsynyt neuvolakäynnillä ettei jäänyt päähän..
 
Minäkin kävin sokerirasituksesssa jo rv 17, sukutaustan vuoksi ja arvot oli:
0h= 4,5
1h=9,7
2h=7,6

Mitä mieltä ootte näistä arvoista, kun en nyt millään muista miten arvojen piti mennä? Ja muistaakseni minulle jotain höpistiin pikkasen liian korkeasta tai vastaavaa tuloksista, olin niin väsynyt neuvolakäynnillä ettei jäänyt päähän..
Eikös ainakin keskimmäinen ja vissiin viimeinenkin oo korkealla?
 
sellanen käsitys mullakin olisi.. ainakin mitä yritin netistä tutkia, oli vaan niin sekavia.
 
Noi arvotaan on hyvät. Kun ennen sitä litkuu pitää olla alle 5,3. Tunnin päästä alle 10 ja kahden tunnin päästä alle 8. Ite odottelen nyt aikaa siihen uuteen rasitukseen. Kotona oon mitannut noita arvoja 2x vko eikä niissä ole ollut mitää poikkeavaa. Saa nähdä mitä se terkkari sit niistä meinaa.
 
Mulla oli arvot samaa luokkaa ja juuri nuo yllä mainitut rajat pitävät paikkaansa, ei siis syytä huoleen:smiley-bounce012
 
Takaisin
Top