Raskausajan sokerirasitus

Testissä itessään ei ollut mitään vaikeaa.
12 tunnin paasto lasillisella vettä.
Aamulla labrat, litkun juonti
1h labrat
2h labrat ja siinä se oli.

Vähän äklö olo tuli ja eniten ällötti se pistäminen.
:/

Kunnissa ja käytännöissä toki eroa.
mut vaikka ite oon hoikkis niin koitan pitää raskaus aikana painosta huolta.
Huomenna alkaa viikko 24 ja kiloja tulut 6kg. Paino voi viel tuplaantua mut ei siitä yli. Kiitos. :D
Esikoisen aikana tuli se liki 16kg. ja oli kyl hommia saaha se pois. Meni melkeen 3v. :/
 
Tuohon hus-suositukseen: siitä jossain ketjussa jo paljon oli keskustelua, mutta osalle siis nimenomaan sanottu että suositus on että yli 25v menevät kaikki. Tästä tosin tainnut olla yhtä monta käytäntöä kuin neuvolaakin. Minulle esikoista odottaessa nimenomaan sanottiin että kaikki yli 25v menevät. Tuolloin ei ollut tiedossa mitään riskejä eikä ylipainoa... Mutta monille taas sanottu toisin.
 
Ottakaa hyvät ihmiset jotain tekemistä mukaan sinne rasitukseen. Itelläni oli mukana kannettava, kännyn kautta otin nettiyhteyden ja avot, aika meni nopeesti. Oli ällötystä jne. (kävin ekalla kolmanneksella), mut netin avulla sain ajatukset pidettyä muualla :) Oon aikasemminkin käyny rasituksessa ja sillon mulla oli mukana hyvä romaani. Aika menee vaan nopeemmin, kuin jos tuijottais vaan seiniä.
 
Juu minäkin selailin tabletilla sen kaksi tuntia. En tiedä mitä olisi tullut jos ei mitään olisi ollut mukana!
 
Mulla on sokerirasitus torstaina, vaikka mulla ei ole mitään riskitekijöitä. Meillä kaikki yli 25 vuotiaat saavan pyynnön mennä tuohon testiin, asun HUS-alueella. Raskausdiabetes voi hoitajan mukaan tulla kenelle vaan, siksi kaikki käyvät testeissä. Hoitaja suositteli kanssa ottamaan mukaan luettavaa yms, koska suurin osa ajasta on odottelua. Hoitaja soittelee viimeistään ensi viikolla, jos jotakin häikkää testin tuloksissa..
 
Aika paljon vaihtelee käytännöt eri paikkakunnilla. Olen huomannut, että oma neuvolan terkkari on ihan hermona tuosta yhen arvon ylityksestä. Nyt kun olen joutunut käymään parikertaa eri terkkarilla niinhän on sanonut ettei ole, että syytä heittää kirvestä kaivoon. Olen nyt pari vkoa mittarilla arvoja kotona ja ne ovat olleet normaalit, paria poikkeusta lukematta. Mutta tiedän mistä ne juuri rajoilla olevat arvot johtuvat. Oma terkkarini määräsi nyt mittailemaan arvoja pari kertaa vkossa seuraavaan sokerirasitukseen asti. En kyllä yhtään ymmärrä sitä miksi joudun menemään uudestaan rasitukseen.

Juttelin ystävieni kanssa asiasta jotka ovat myös joutuneet käymään 2x rasituksessa. Toisella arvot eivät olleet muuttuneet edellisestä, mutta toisella oli ollut 1h arvo 0.3 mmol/l koholla nii oli aloitettu insuliini. Kävi ilmi että täälläpäin määrätään aika pienillä yrityksillä insuliinia tai sokerilääkkeitä. Eikä täällä kuulemma ole niin väliä sukurasituksella kuin sillä bmi:llä. Itse en niitä halua joten tein sen myös selväksi terkkarille. Mielumin elän tiukkaakin tiukemmalla ruokavaliolla kuin aloitan lääkityksen.

Eilen käyty rakenneultrassa uudelleen eikä vauveli ollut mitenkään isokokoinen vielä. Mutta pienoinen takia me nään uudestaan rasitukseen.
 
No huh huh, kyllpä teillä helposti insuliinia tai lääkitys määrätään. Liian helposti minusta, muutoinkin tuo sen teidän seudun toimintatapa kuulostaa aika erikoiselta ja se, että joudutte toiseen kertaan rasitukseen.
 
Oho on tosiaan isot erot eri paikkakunnilla! Itselle sanottiin myös että kaikki käyvät myöhemmässä sokerirasituksessa, mutta aikaisemmassa vain jos kuuluu riskiryhmään. Itse jouduin suvussa vahvasti esiintyvän diabeteksen takia jo aikaisempaan rasitukseen, mutta onneksi arvot olivat hyvät. Mutta sehän tarkoittaa että uuteen on mentävä alkuvuodesta... o_O
Ja tosiaan sanottiin että jos ensimmäisessä ilmenee jotain arvoissa niin sitten ei tietenkään toiseen tarvitse mennä.
Kuulostaa tosi hurjalta Yllätys15 tuo insuliinin ja lääkityksen määrääminen!!
 
Tuosta insuliinista. Itsellä määrättiin esikoisesta ihan loppuraskaudesta insuliinit, kun ruokavaliohoito ei vain enää riittänyt. Itse en ajattele niin, että se olisi jotenkin huono asia, että insuliinia joutuu pistämään. Toki niin pitkälle kun voi, olisi hyvä pärjätä ilman. Mutta kyse on lopulta vauvan parhaasta, hoito auttaa myös vauvan elimistöä sopeutumaan kohdun ulkopuoliseen elämään. Jos sokerit jatkuvasti koholla, vauvan elimistö joutuu todella koville syntymän jälkeen. Aina se tiukinkaan dieetti ei auta, kysehän ei loppujen lopuksi ole pelkästään ruokavaliosta.
 
Hirmuiset paikkakohtaiset erot näissä o_O Meilläpäin menee kaikki ensisynnyttäjät jotka yli 25v... Meille toinen tulossa, oon 28, normaalipainonen, esikoinen alle 3kg syntyessä ja vaikka sukurasitetta isoisän puolesta onkin niin ei katsottu tarpeelliseksi käydä sokerirasituksessa... Yleensä kuitenkin kaikki joutuu joilla sukurasite löytyy lähisuvusta niin mulle ei oo tehty esikoisen raskauden aikana eikä tässäkään :smiley-angelic006 toki neuvolalääkäri sanoi että tehdään jos mulla nousee älyttömästi paino.
 
Neuvolan hoitaja soitti tänään tuloksista, yksi arvo oli ylittynyt 0.9:llä. Eli joudun seurantaan, toivottavasti en joudu insuliinille. Painoa tullut tähän mennessä 2,3 kiloa eli ainakaan liikaa sitä ei ole tullut. Kävin myös ravintoterapeutilla tarkistuttamassa ruokavalion eli siitäkään ei ole kyse. Ja olen vielä pystynyt harrastamaan liikuntaakin koko raskauden ajan eli ainakaan elintavoista se ei pitäisi olla kiinni. Ikä on mun kohdalla ainoa rasite eli kaipa se raskausdiabetes tosiaan voi tulla kenelle vaan :sad001
 
Labrassa ollaan.
Litku juotu. Loppu millit teki tiukkaa, ja toistaiseksi mitään ei ole tullut ulos. :grin
 
No nih. Nyt neuvolassa käyty - Helsingissä - ja kysyin tuosta sokerirasituksesta. Täti sanoi että ennen oli kaikki yli 25-vuotiaat, ei enää. Vanha säädös. Sanoi et nykyään mennään lähinnä tuon painoindeksin mukaan.
Ja sanoi että ne huomas ku oli toi 25-vuotisjuttu et jengiä tuli ni paljo siihen testiin et pakko tehdä muutos, eli rahansäästön takia muutettu juttu. Näin siis Helsingissä.
 
Kiitoksia tuesta, on ollut aika ikävää saada juuri ennen joulua ikäviä uutisia. Kävin tänään hakemassa laitteet ja ohjeet mittaamiseen ja olen nyt kyllä vähän hämmästynyt. Ei mulla olekaan ikärasitusta, vain yli 40 vuotiailla on. Eli en tiedä mistä toi yli 25 ikäraja on vedetty. Ja söin aterian noin tuntia ennen neuvolaa, neuvolassa verensokeri oli 5.3. Mitä ihmeen raskausdiabetestä tämä nyt on? Verensokeri pitää olla alle 7,8 tunnin jälkeen ateriasta ja ennen aterioita alle 5.5. Nyt kyllä alan epäilemään koko jutun järkevyyttä, mutta toki vasta yksi arvo takana. Ja mittaamista pitäisi jatkaa koko loppu raskauden, huoh. No täytyy jatkaa mittaamista ainakin vähän aikaa niin näkee jatkuuko sama linja.
 
Mun systeri joutu mittauttaan raskauden ajan ku sillä siel rasituksessa oli arvo just se maksimi. Koko raskauden aikana ei ykskään arvo menny sen yli. Vähä se oli turhautunut..
 
Mutta hyvä se on että seurataan ja vielä parempi jos mitään ei tuukaan. Käsittääkseni se voi alkaa äkkiäkin muuttua. Ystävälläni nyt todettu raskausdiabetes, vaikka aluksi sai vain nuhteet ylittyneistä arvoista. Sillä kuukautta ennen meitä la. Hän oli perinatologilla viime viikolla ja lapsi äkkiä tullut kaksi viikkoa koossaan isommaksi ja alettiin jo miettiä että jos jatkuu samaan malliin niin aletaan miettiä synnytystapaa. :-( hän ei voi edes jouluruokia syödä nyt, kun niissä niin paljon hiilareita :-o kuulostaa hurjalta...
 
Neuvolassa käyty alku vkosta ja terkkari sanoi ettei lähetä mua diabeteshoitajalle. Ei kuulemma nähnyt mitään syytä siihen, sillä tiesin mistä ne pari raja-arvoa johtu. Se mun oma terkkari olis halunnu lähettää mut diabeteshoitajalle. Nyt pari kertaa vkossa mittausta koko loppu raskaus. Ja uuteen rasitukseen meen tammikuussa. Ja jouluruuasta ei kannata stressata. Syö kaikkea kohtuudella ja palaa normaaliin ruokavalioon joulun jälkeen.
 
Butterfly, läheskään ne kaikki arvot eivät minullakaan ole ylittyneet, kun olen seurantaa tehnyt. Sillointällöin joku arvo on yli, mutta ne muutamatkin merkkaavat juuri sitä, että elimistö ei toimi kuten pitää. "Terve" keho kykenee pitämään sokerin alhaisena vaikka söisi rasiallisen suklaata. Raskausdibeetikolla tämä todennäköisesti nostaa sokerin liian korkealle. Olen itsekin harmissani, että joutuu stressaamaan ruokavaliosta, mutta parempi näin. Esikoisen kohdalla kävi juurikin niin, että yhtäkkiä n 30+ -viikoilla alkoi arvot nousemaan roimasti, ja samalla paino :-\
 
Takaisin
Top