Tuet, lomat ja muut etuudet

Juu näinhän se on, että joko Kelan työttömyyspäiväraha tai liiton työttömyyspäiväraha on huomattavasti kannattavampaa kuin kotihoidontuki, jos ei ole työpaikkaa jonne palata vanhempainvapaan jälkeen.

Musta on vaan jotenkin hullunkurista, että jos siis on vaan työttömänä mut ei siis esim. oo lapsia, niin saa parempaa korvausta siitä että ei periaatteessa tee mitään, kuin sitten että kun on lapsia ja jää pois töistä hoitamaan lasta/lapsia, niin siitä saa vähemmän korvausta :eek: Ei mee mun jakeluun o_O Siinä kohtaa taas sit ihan järkevää et jos on työtön JA on alle kouluikäisiä lapsia.

Mut karkas vähän aiheesta ehkäpä.

Mistä/miten saa selvitettyä, saako jonkinlaista kuntalisää siihen kotihoidontukeen? Kelan sivuilta jostain laskurista, vai? Kun meillä tosiaan on muutamasta satasesta kiinni se että ei saada mitään hoitolisää, muuta kuin jos sit sen kuntalisän sais.

Vai pitäiskö sanoo ittensä irti töistä niin sais karenssin jälkeen työttömyyskorvausta :wink Kun en oo ihan varma haluanko entiseen työpaikkaani enää palata, kun mun työnkuva muuttuu nomi myyjän työajoiksi ja se on kyl ihan hanurista noilla työmatkoilla ja kun miehen töistäkään ei ikinä tiedä..... joutuis neiti oleen tosi pitkiä päiviä jossain vuorohoitopaikassa tosi pienenä :sad001
 
^ Jos paska duuni ja laskee, että kannattaa, niin eihän se pöllömpi idea olis. Irtisanoutuu niin, että karessi aika kuluu vanhempainvapaan aikana (kuluuko?) ja pääsee päivärahoille sitte hoitovapaan sijaan :)
 
Mistä/miten saa selvitettyä, saako jonkinlaista kuntalisää siihen kotihoidontukeen? Kelan sivuilta jostain laskurista, vai? Kun meillä tosiaan on muutamasta satasesta kiinni se että ei saada mitään hoitolisää, muuta kuin jos sit sen kuntalisän sais.

Mä katsoin ihan oman kuntani kotisivuilta, että saako kuntalisää, meillä saa. Eli pistäpä vaik googleen näin: kotihoidon tuki kuntalisä espoo (espoon paikalle oma kunta) ja sit antaa varmaan heti sivun, mistä voit lukea :)

Kuntalisää ei erikseen tarvitse hakea, Kela maksaa sen pakettina kotihoidontuen kanssa, jos siihen on oikeus.
 
Nonni, tääl ei saa prkle kuntalisää :mad:

Eli se kotihoidontuki mulla ois sit ihan pelkästään toi 341,06 €/kk ja siitä sit viel verot, ja eiks se ollut tyyliin vähintään 18% ?
Että siitä jää sit niinku käteen huimat 279€ :eek::mad:
 
-
 
Muokattu viimeksi:
Tässä on vaan se "hauskuus" että mun miehellähän on jo 2 lasta ennestään, joista maksaa elatusapua aika ison summan... eli se miinustetaan myös miehen tuloista. Et ei ne oo Huli ihan noin yksselitteisiä juttuja kaikilla... perheen koko siis.
 
Muokattu viimeksi:
Pakko vielä lisätä että elatusavun lisäksi lapset ovat meillä joka toinen viikonloppu, ja lähinnä me ostetaan aina vaatteet sun muut, maksetaan lisenssit harrastuksista jne. Eli tulee kuluja aika paljon myös meille.Mutta eihän näitä seikkoja tukiasioissa oteta huomioon...
 
Muokattu viimeksi:
-
 
Muokattu viimeksi:
Ehkä on parempi että mä jätän tän keskustelun nyt tähän.
 
Muokattu viimeksi:
Moi! Osaako joku sanoa kuinka monta sairaslomapäivää saa kertyä ennen ku palkka alkaa tippua siihen 80%? Itsellä semmonen tilanne että 4v oon ollu vakituisesti töissä mutta vasta reilun vuoden kokopäiväisenä. Eli lasketaan ton 6kk tulojen mukaan. Ja raskautta ennen ei oo ollu sairaslomaa päivääkää mutta nyt raskaana niitä on kertynyt ensin pahoinvoinnin takia yhteensä 1kk ja nyt vatsakipujen takia 2vko. Työni on raskasta seisomatyötä missä kokoajan kauhee hoppu ja tiiän etten tällä hetkellä pysty hommiani tekemään mutta onko tässä pakko mennä töihin istuskelemaan ja valittamaan ettei noi poissaolot vaikuta äitiys/vanhenpainpäivärahaan? :) kiitos jo etukäteen! :)

Sent from my GT-S5660 using Vau Foorumi mobile app
 
Moi! Osaako joku sanoa kuinka monta sairaslomapäivää saa kertyä ennen ku palkka alkaa tippua siihen 80%? Itsellä semmonen tilanne että 4v oon ollu vakituisesti töissä mutta vasta reilun vuoden kokopäiväisenä. Eli lasketaan ton 6kk tulojen mukaan. Ja raskautta ennen ei oo ollu sairaslomaa päivääkää mutta nyt raskaana niitä on kertynyt ensin pahoinvoinnin takia yhteensä 1kk ja nyt vatsakipujen takia 2vko. Työni on raskasta seisomatyötä missä kokoajan kauhee hoppu ja tiiän etten tällä hetkellä pysty hommiani tekemään mutta onko tässä pakko mennä töihin istuskelemaan ja valittamaan ettei noi poissaolot vaikuta äitiys/vanhenpainpäivärahaan? :) kiitos jo etukäteen! :) rv 25+1

Sent from my GT-S5660 using Vau Foorumi mobile app


Sent from my GT-S5660 using Vau Foorumi mobile app
 
-
 
Muokattu viimeksi:
Juu en mä suutu, meinasin vaan että ehkä tää keskustelu ei enää johda mihinkään :wink
 
Mie jatkan Martuti keskustelua, vastaa jos haluat tai elä vastaa jos et jaksa, mut siis ihan uteliaisuudesta, et ne miehes maksamat elatusavut, niin..ääh, miten esitän kysymyksen..

kuvitellaan et miehes tulot on 2500 ja hän maksaa elareita 500. niin katotaanko se niin et miehes tulot on 2000e? Kun kirjoitit et ne miinustetaan miehen tuloista?

Mie niin ymmärrän pienen närkästyksen kaikissa näissä jutuissa, koska ite oon kuitenkin ollu oikeasti hyvätuloinen. Siis ajattelen näin että olin työssä hyvätuloinen. No siitä huolimatta miun äitiyspäivärahat on laskettu vuodelta 2012, jolloin miun tulot on ollu yli 5000e pienemmät kuin mitä kuluvan puolen vuoden tienestit laskettuna vuoden ansioiks. Tämä siks, et se puoli vuotta ei ole 20 prosenttia suurempi kun tuon 2012 vuoden tulot. Vaikeasti selitetty mut varmaan on jollekin tää porsaanreikä tullu vastaan.
 
Niin että siis kyllähän se vituttaa kirjaimellisesti tippua kelan rahoille.
 
Pointin hulin jutussa tajusin mut voisko vähä miettii kummottii asiat sanoo? Puolestani täräytän suoraan. Ja laitan pehmentävän hymiön perään :wink

Mutta as martuti ei mun nähden koskaa kellee oo tuiskinu ni en kyllä nyt tykänny.

Mjoo, tukien pitää mennä niille jotka niille jotka niitä tarvii ja esmes ite keskitulosena en niitä hurjana hamuile taikka ees haaveile.
Mutta toi "mitäs läksit, kikkeliskokkelis.." ei nyt ihan kyllä oo aiheellista. IMO.
 
Nokun itekin mietin, et jokainen meistä kokee nää asiat ihan erilailla.
lähtökohdat huomioon ottaen.. tarkoitan siis, että jos joku on jo useamman vuoden ollu lasten kanssa kotona, tietää miten mikäkin menee ja on tavallaan oppinu elämään "niillä mitä on annettu" niinkun asia ilmaistiin niin eihän siinä sitten mitä.
mut sitten kun alkaa niinsanotusti yhen äkin pelautumaan näiden tukien kanssa, niin moni asia yllättää ja ihmetyttää.

ja toivon että täällä näitä ihmetyksiään ja turhautumisiaan saa tulla purkamaan ilman kekkuilua tai sitä että joku osapuoli joutuu sanomaan, että antaapi olla.

Ja tosiaan niinkun Memmu kirjoitti
Mjoo, tukien pitää mennä niille jotka niille jotka niitä tarvii ja esmes ite keskitulosena en niitä hurjana hamuile taikka ees haaveile.
.

Niin osa on tuotakin mieltä oikeasti, en hamuile kun en tarvi. toiset hamuilee vaikkeivat tarviis. Ite myönnän kuuluvani heihin ketkä ottaa varmasti joka sentin mikä vaan saatavissa on.. vaikkei niin tarviiskaan.
 
Mie jatkan Martuti keskustelua, vastaa jos haluat tai elä vastaa jos et jaksa, mut siis ihan uteliaisuudesta, et ne miehes maksamat elatusavut, niin..ääh, miten esitän kysymyksen..

kuvitellaan et miehes tulot on 2500 ja hän maksaa elareita 500. niin katotaanko se niin et miehes tulot on 2000e? Kun kirjoitit et ne miinustetaan miehen tuloista?

Olinpas kirjoittanut aiemmin huonosti, sai just päinvastaisen kuvan :rolleyes: Niin siis ei miinusteta mitenkään tuolla tavalla, kyllä miehen tulot bruttona on se mitä on. Tarkoitin sillä siis sitä että vaikka miehellä on 2 lasta ennestään ja maksaa elatusapua, niin sillä ei ole mitään merkitystä tukien suhteen, bruttopalkka pysyy samana mutta siitä osa lohkeaa kahden lapsen maksuihin. Näitä kahtaa lasta ei kuitenkaan siis meidän talouteen lasketa, kun pääasiallisesti asuvat äidillään.
 
Takaisin
Top