Tee se itse -ohjeita

Autumn

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Ajattelin jos tähän ketjuun kerättäisiin kaikenlaisia raskauteen ja vauvailuun liittyviä tee se itse -ohjeita niitä varten joiden sormet syyhyää halusta näpertää kaikenlaista omin pikku kätösin. :grin Aloitan ketjun ohjeella tukivyöstä, joka on tosi helppo tehdä itse jos vain omistaa ompelukoneen. Kangas ja tarranauha maksoivat n. 4 €, sopivan metallilenkin metsästäminen voi olla se ohjeen hankalin kohta... Katsoin että perustukivyöt maksaa uutena n. 20 € joten rahaakin säästyy. Mutta tässä siis ohje :) Siinä on tosin yksi kirjoitusvirhe, tarranauhaa tarvii 5*30 cm pätkän, ei 30*30.

image.jpg
 
Oletteko meinanneet alkaa puuhailemaan, tai alkaneet jo, jotain odotuspäiväkirjaa? Itse olen tehnyt muistiinpanoja ja liimaillut ultrakuvista kopioita siihen Vau-kirjan (minkä sai neuvolasta) vauvaoppaaseen jossa on muistiinpanotilaa. (Siinä on ne osiot isälle ja äidille, en muista nimeä). Lisäksi tilasin tällaisen "kalliin" opuksen: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9516079083 jota olen myös täytellyt. Nämä molemmat on ihan ok, mutta haluaisin vielä monipuolisemman kirjan. Yksi vaihtoehto olis liittyä Vau:n kirjakerhoon, jossa liittymislahjana on tosi kiva vauvakirja, jossa on tilaa myös odotusajan muistiinpanoille. Olen nähnyt ko kirjan "livenä" ja ainakin minun silmääni se miellytti.
Mutta ystäväni sisko teki ystävälleni lahjaksi täysin käsin tehdyn vauvakirjan. Se oli I-HA-NA!!! :Heartred (käsittääkseni tehnyt itselleen odotusajoistaan samanlaiset). Sisälsi mm. Odottavan äidin ja isän (ja tässä tapauksessa tädin) kirjeet syntymättömälle lapselleen, itsetehdyt "Ystäväkirja-sivut" joissa babyshowerissa ystävät täyttivät ajatuksiaan vauvan vanhemmista, lasketunajan arvioita, nimiehdotuksia jne. Lisäksi taisi olla vauvan syntymäpäivän sanomalehtiotsikoita, valokuvia vauvamasusta, babyshowerista, vanhemmista yhdessä yms.Siinä oli muutenkin kaikkea kivaa, en nyt varmaan muista puoliakaan. -Voi kun saisi moisen leikekirjan aikaiseksi, mutta haaveeksi taitaa tällä mun viitseliäisyydellä jäädä. Ehkä sitten koristelen noita valmiita opuksia jotenkin enemmän tjsp...
 
Minä meinasin ihan itse askarrella paskarrella sellasen Raskauteni-kirjan. =) Laitan kuvaa ku saan aikaseks sen tehdä =D Mutta ajatuksen olis että ostelen erivärisiä kartonki sivuja ja viikko kerrallaan teen uuden sivun =) Tai kuinka tiheesti jaksaa tehdä/ kun on jotain erikoista :)
 
Mä otin esikoista odottaessa joka toinen viikko (viikosta 35 eteenpäin joka viikko) kuvan masusta viikosta 12 alkaen. Sit teetin siitä synnytyksen jälkeen ifolorilta pienen kuvakirjan. Viimeiset kuvat on sairaalasta isolla mahalla ja tietty itse asukista joka sieltä tuli ulos :)

Tästä toisesta teen samanlaisen :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä oon haastanu itteni vuodenvaihteessa teettämään "kymmenen kuvaa kuussa", ja kokoan tästä vuodesta valokuva-albumia. Siihen sisältyy siis ihan arkisia asioita ja tekemisiä ja olemisia ja on siksi(kin) minusta huiman hieno. Kunhan vaan jaksan loppuun asti. Teen siis ihan leikekirjana. Tokihan tähän nyt tulee mukaan vauvan odotukseen liittyviä asioita. Yks päivä mietinkin et se oiski sit hieno joskus antaa lapselle itelleen - "tää oli se vuosi kun synnyit" :)

Vauvalle olen tehnyt virkatun peiton, nallen, villatakin, kahdet eri kokoiset villahousut, sukkia ja tossuja, pipoja ja tumppuja. Ja just otin koneesta puhtaan täkin, jonka tein raakavillasta pyykinpesukoneessa huovuttamalla eri värisistä villoista palasia ja ompelin ne yhteen... En tiedä käytänkö tuota sängyssä petarina vai pulkassa lämmikkeenä vai minä, mutta aika hyvä siitä tuli... :D Nyt ompelen jotain unirievun tapaista...
 
Laitas Lilliputtis kuvia tekeleistäsi? Ohjeita en kaipaa, kun ei minua ole käsityötaidoilla siunattu, mutta kuvia muiden tekeleistä katselen mielelläni, ja ehkä joku muu saa sitten inspiraatiotakin..? :)
 
Tossa nyt jotain... :) Tää villapetari on ihan omasta päästä mut muihin ohjeet oon kaivanu netistä. Langoista mainitakseni; en juuri käytä kuin kasveilla värjäämiäni lankoja, eli sellaisia tässäkin nähtävillä :) Tarkoitus iskeä aivan kaikki kudotut ja virkatut tietysti ensin sitten pesuun, ennen kuin tulevat käyttöön.
 

Liitteet

  • täk.jpg
    täk.jpg
    287.7 KB · Katsottu: 104
  • hou.jpg
    hou.jpg
    280.5 KB · Katsottu: 97
  • nuttu.jpg
    nuttu.jpg
    350.5 KB · Katsottu: 99
  • pei.jpg
    pei.jpg
    455.4 KB · Katsottu: 98
Voi että te olette reippaita! :grin Mä sitten olen maailman surkein tällaisissa jutuissa. Aloitan kyllä touhukkaana, mutta jossain vaiheessa yleensä tarmo hiipuu.:rolleyes: Olen molemmista lapsista aloittanut sellaiset vauvakirjat, mihin on ollut tarkoitus kirjata kaikkea ensimmäinen hymy, hammas jne. mutta nekin ovat jääneet jotenkin puolitieheen - molemmilla. :oops:

Nimim. neljä vuotta villasukkia neulonut...
 
Lilliputtis, aivan ihania nuo sinun työt! :) Mulla on se kastemekkoprojekti meneillään, ja varmaan muuta en ehdi tekemäänkään, se on niiiiin hidasta! Oon saanut helmaa tehtyä n. 12 cm, ja sitä tulee yhteensä 80 cm... Vielä on siis aika lailla tekemistä siinä! Tykkään kyllä hirveästi neulomisesta mutta ainoa huono puoli on, että mulle menee niska-hartia ja kädet siitä ihan jumiin ja sitten tekee kipeetä. :angry2
 
Voi kun muuten hyvä idea tuo ifolor-kuvakirja :) Tuntuu että se on mun tapaselle tyypille hyvä juttu. Oon meinaan pyrkiny nyt kuvia ottamaan mahasta ja otettiinpa "perhekuva" ylioppilasjuhlissa. Siinä näkyy vähän vatsankin kasvua :)
Kerättävä vaan kuvat koneelle talteen, muistettava kerätä :wink
 
Lilliputtis, aivan ihania nuo sinun työt! :) Mulla on se kastemekkoprojekti meneillään, ja varmaan muuta en ehdi tekemäänkään, se on niiiiin hidasta! :angry2

Kiitos :) Mä oisin halunnu tehä kastemekon itse, mutta miehelle tuntu olevan tärkeetä että käytetään samaa missä hänet on kastettu. Anoppi sen tänne jo toikin ja sanoi, että sitä saa muokata miten haluaa. Se on virkattu ja kellastunut, anoppi sanoi että pitää varmaan valkaista, en ole viel tutkinut miten sen tekee. Koneessa jonkun aineen kanssa vai ämpärissä kloritessa :D Mut kyl mä sen koristeita ja nauhoja muokkaan, en tykkää niistä.

En ole mikään koneella ompelija, mutta pieniä juttuja saan aikaseks, vaikka jälki ei niissäkään ehkä priimaa ole. Vaatekaappia järjestellessä löytyi tuo kirppis T-paidasta leikattu "Dribble-koira", ja keksin että senhän vois iskeä uni(kuola-)riepuun... :D Tällaisen surauttelin sitten eilen. Kangasvarastoa mulla ei juuri ole, tästä tuli aika koiramainen :D
 

Liitteet

  • rie.jpg
    rie.jpg
    347.5 KB · Katsottu: 127
Mä haluisin oppia virkkaamaan ja kutomaan erilaisia juttuja. Pikkusukkia ja pipoja jne kun tulee myöhäinen syysvauva, ni tarttee lämmintä päälle :) Mut osaan kutoo lähinnä kaulaliinoja... Virkkaisin mielelläni peittoja ja kaikkee, intoa riittäis ja oon monta kertaa yrittänykin kummilapsille ja tuttujen lapsille, mut menee aina päin veetä ja peetä. Etenki syksyllä aina innostuu, mutta miksei näin kesälläki vois jo alottaa. Ku osais :D
 
Mä haluun ton kastemekon ohjeen! Ihana :Heartred Mistä Autumn oot löytänyt ohjeet? :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En saa linkitettyä suoraan sitä ohjetta tähän, mutta Novitan sivuilla neuleohjehaun kautta se löytyy. Siellä on parikin kastemekko-ohjetta, teen sitä jossa vauva pötköttelee sängyllä. :)
 
Mä teen mun masutuubit ite ... saan mieleisiä ja tarpeeksi pitkiä!
 
Villasukkia olen alkanut pikkuiselle neulomaan. Ekoista villasukista hieman isohkot, mutta onpas ainakin kasvuvaraa :wink Ja heti plussatessa aloin virkkaamaan peittoa, joka on nyt jäänyt puoliväliin :/ ImageUploadedByVau Foorumi1403818509.833651.jpg
 
Mä en millään löydä hoitopöydällä alustaa, joka olis esteettisestikin kiva. Ajattelin ostaa jonkun hyvän mallisen ja päällystää itse. Mut mistä matskusta? Vahakangas on ehkä vähän hiostava, mut eipä siinä tietysti kauaa makoilla kerralla. Pinnoitettu puuvilla ehkä? Irroitettavan ajattelin väsätä, ni saa tarvittaessa pesuun, mut olis kiva vaan joku pyyhittävä. Olisko ideoita? :) Esikoista odottelen, ni itsellä ei mitään ajatusta... :D
 
Takaisin
Top