Vihdoinkin kesäkuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin no ennemmin sitä kyllä ihan luomusti sen halluis käynnistyvän, mutta jos ei muuten käynnisty ennen LA ni otan mielluusti sen käynnistyksen. :D miten muuten muilla, onko pelkoja synnyttää iso vauva? Itellä esikoinen oli sen verran pieni ja tuli sillon jo niin paljo repeämiä, että en halluis mittää 4kg yrittääkkää ulos. :o

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app

Mulle on sanottu jo rakenneultrasta asti, että iso on, kun silloin jo oli 2½ viikkoa isompi viikkoihin nähden, että odotan nyt saavani jonkun 4kiloisen, mutta ei kyllä yhtään pelota, Ekassa synnytyksessä tuli muutama tikki ja vauva oli alle 3kiloa, mutta kaksi seuraavaa ollut yli 3,5 kiloa eikä pienintäkään pintanaarmuakaan tullut, niin luotan että ulos mahtuu isompikin tulemaan :) Sen verran vähän aikaa edellisestä synnytyksestäkin, että on paikat varmaan sopivan löysät uuden tulla :D

Itselläni on kyllä pelko, että vauva tässä ehtii kasvaa sinne 4kg lukemiin.
Esikoinen oli sen kokoinen syntyessään (39+6) ja oli se aika vaikea saada ulos, kun voimat loppui ja taju meinasi koko ajan lähteä :confused:
Ilman tikkejä ei tullut siitä selvittyä.
Ja muutenkin, kun on tuo synnytys on niin lähellä, niin nyt vasta on alkanut huomaamaan, että on sitä tainnut jotain traumoja jäädä ensimmäisestä kerrasta.

Vauva oli nyt 36+0 arvioitu 3kg painoiseksi.
Kovasti odottelin tuota arvioita, mutta esikoisesta tuli opittua, ettei niihin ole aina luottaminen.

Muakin alkanut koko jännittää, tämä vauva oli 36+3 jo 3-3,2kg eli mahdollisesti isompi kuin veljensä syntyessään :confused: Musta ei kovin iso vauva mahdu ulos, viime kerralla vauva oli 3160g ja nippanappa ilman repeämiä selvisin (pieni nirhauma tuli vain)....

Mulla viimeksi tuli kyllä tikkiä tikin päälle mutta toki syynä oli ennemminkin se eppari. Nyt on luvattu pienempää ja sirompaa tulokasta. Toki jos nyt vielä kauan viipyy yli tuon eilisen lasketun, niin koko ajanhan siellä kasvetaan. Tila on ainakin jo aivan lopou. Enää edes erota supistusta mahan kovettumisen perusteella, pelkkä kipu kertoo.

Nyt oon pihalla.. :grin

Viikon 36 kohdalla kerrotaan (tällä sivustolla), että "Viimeisinä raskausviikkoina sikiö lihoo eniten, jopa yli 200 g viikossa!"
Ja viikon 38 kohdalla (tällä sivustolla),että "Viimeiset viikot sikiö kasvaa hitaammin, pojat hieman nopeammin kuin tytöt."

Eli siis..? :think005

Inhottava "hehkuttaa" mutta täällä on ensimmäisen kesäkuun arkipäivän kunniaksi hyvä fiilis! Vauva nukkui koko yön ihan pienillä kitinöillä, söi toki 3 kertaa mutta muuten nukkui. Vähänkö taas jaksaa, verrattuna edelliseen yöhön jolloin pääsin nukkumaan kahdeksi tunniksi kello 6 aamulla alkaen... :wav

Tänään mennään pikkuisen kanssa äitiysneuvolaan tarkastukselle, vähän jännittää onko painoa tullut kun tuo puklailee niin tolkuttomasti.

Tsemppiä teille kaikille yhdessä koossa oleville viimeisiin viikkoihin. Kenellekään ei mene enää pitkään ennen kuin oma pieni ihanuus on sylissä! :Heartblue

mulle veikatiin synnytystapa-arviossa et jos menis täysaikaseks olis 3,7kg, arvio oli 34+5 ja sillä hetkellä vauva oli 2513g mä en jotenki jaksa uskoa et yli kilo tulis painoa muutamassa viikossa. Mulla on tosin käynnistys jo ennen la:ta mikäli ei ite tule ulos, tänään 36+1, esikoinen käynnistyi itekseen 37+6 :)

Mulla vauvat olleet 3,4kg-4,2kg välillä, itse ihan norm painoinen ja "muotoinen"- hyvin on ulos tulleet, ensimmäisen kohdalla vaan repeämää. Alapään kudokset kyllä joustaa isoillekin vauvoille- ja omalla kohdalla tuo isoimman synnytys ollut kaikkein "helpoin", pääsin synnytýsregressioon ja meni ilokaasulla ja kehon omilla aineksilla:wink-ja pienimmän synnytys kaikkein kivuliain-vaikka puudutteita olikin käytössä.
että en mä ainakaan osaa pelätä lapsen kokoa siinä synnytyksen vaikeudessa(no,tämä vaikuttaakin aika pieneltä) - enemmän pelkään tai jännitän omaa jaksamista (kun kovasti haluaisin taas "luomuhkona" mennä..siitä jäänyt niin erinomaiset muistot), jos taas kestää avautumisessa pitkään..jossain vaiheessa kun kuitenkin luovutan väsymksessä kivulle ja pyydän PIIKKEJÄ..

Kiva kuulla miten teillä on nuo painoarviot menny. Itellä esikoisesta veikattiin 3,2kg syntyessään, ni oli 3190g. :)nyt ei mahollista syntymäpainoa ees sanonu, mutta niinku jo tuonne toiseen ketjuun laitoin että tällä hetkellä se 3114g. Että jos ei paljo heitä ni ei se voi olla ihan 4kg kuitenkaan kun syntyy :D mutta eipä näistä ultraajista tiiä.

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli neuvolalääri rv 36 sillon paino oli n. 2400 ja lääkärin mukaan n. Kilo maksimissaan tulee painoa lisää laskettuun aikaan. Tyttö synty rv 37+5 ja paino sillon 3320g. Onneks ei menty yliajalle.. ties mikä jättiläisvauva sieltä olis tullu :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla on varmaan vauvan paino nyt luokkaa 3400g (rv37+6), jos se on tuota 200g/vko kasvuvauhtia kasvanut (viimeksi 1.5vko sitten oli 3180g). Eli voisi olla nelikiloinen tai yli, jos menee yli lasketun! Ekakertalaisena kyllä vähän jännittää. :)

Äiti juuri sanoi, että uimarengas kannattaisi hankkia nyt etukäteen, "kun ilman tikkejä ei selviä kuitenkaan". Silloin vasta ekan kerran tajusin, että varmaan onkin todennäköisempää on että repeän ainakin vähäsen. Jotenkin olen osannut olla ajattelematta koko asiaa ja luottaa vaan, että kaikki menee hyvin.

Toukokuisista huutelen kokemuksen syvällä rintaäänellä (esikoinen syntyi 14.5, 4550g) että ei se iso koko takaa hirveitä taisteluvammoja. Ittelle tuli 4 pientä kauneustikkiä, pääsin itte kävelemään osastolle ja suihkuun ja istuminenkin onnistui ilman renkaita ;) eli kaikki voi mennä hyvin enivei. Toki voi mennä myös huonosti, eikä valmistautuminen koskaan pahaa tee. Ei vaan kannata etukäteen panikoida liikaa. :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Joo ja mulla oli tikkejä vaikka kuinka, niin kyllä mä silti ilman rengasta pysytin alusta asti istumaan :) varmaan jos oikein pahat pukamat saa synnytyksestä, niin sit vois olla enempi tarpeen...

Nyt on sitten aika hyvä yö takana. Nukahdin jo ennen kymmentä, kyllä se väsymys oli vain niin pirun kova, kun ei ole aikoihin tullut nukuttua kunnolla. Muutaman kerran heräsin pakollisille vessakäynneille.

Päivällä sitten kohti viimeistä neuvolalääkäriä. Ärsyttää etten päässyt omalleni ja nyt taas joku uusi tuntematon ihminen sörkkii mun paikkoja :p
Välillä mietin, että tämä raskausaika on aika hassua aikaa, kun tuntuu että oma kroppa on melkein kaikkien.
Ihmiset tuijottelee mahaa, koskee mahaa ja puhuu mun mahasta. Hassua on myös se, että mulle mun maha on ollut aina sellainen arka kohta etten ole edes tykännyt, että oma mies koskee siihen (siis ennen raskautta).

Mulla niitä tikkejä oli, mutta silti istuskelin ilman mitään pehmusteita, kun pääsin kotiin. Käveleminen tuntui aluksi hyvin epämukavalta, mutta sekin lähti pikkuhiljaa sujumaan sitten kotona.
Itse synnytys on kuitenkin se, mikä mietityttää jos vauva on isompi, koska esikoinen oli vaikea saada ulos.
Ja ehkä se kätilön reagointi synnytyksen aikana, että "Mikähän täältä oikein tulee" ja sen huudahdus "Eihän tämä mikään pieni ole!", on jäänyt tuonne alitajuntaa kummittelemaan. Muutenkin oli henkisesti raskas kokemus.

Pakko oli alkaa kirjoittamaan painoarvioista, kun 36+6 lääkäri sanoi että 2885g ja tyttö syntyi 37+2 2485g. Ja painoarvion teki tayssissa erikoislääkäri, aikaisempikin arvio oli jo jotain 2700g. Eli minulta ainakin meni luotto niihin arvioihin:)

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

Mä en kanskaan luota niihin arvioihin. Tokihan niistä näkee suurinpiirtein, onko iso vai pieni vauva, mutta kyllähän sen nyt näkee muutenkin. :)
Esikoinen mitattiin just ennen synnytystä ja jotain 3200 g oli arvio ja oli 2700 g.

Mä en nyt oo ihan päässy kärryille, että paljonko vauva voi viimeisillä viikoilla kasvaa? Mulla lukee kortissa painoarvio vkolta 37 3,2kg ja jos olettais et tuo pitäis paikkansa ja syntyis rv40 niin paljonkohan painais? Lääkäri meinas tuolloin rv37, et ei tuu yli 4kg vaikka menis laskettuun...mutta tiedä ny noista tosiaan..

Täällä vielä ollaan yhdessä palassa. En oo uskaltanu ku makoilla. Esikoiselle on hoitaja saatavilla taas pian niin sit taidan lähtee lenkille ;) Ihanaa kun on kesä ja taas lämmin...mutta synnytyksen ja synnärillä oloajan vois vaikka sataa! :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Meillä meni tälläkin kertaa painoarvio ihan nappiin. Viikolla 38+3 painoarvio 3400 g ja syntyessään 39+3 oli paino 3632 g. :)

Takaisin