Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun mies on kans sellainen tasainen ja luotettava tyyppi, ei murehdi niinkuin mä. Ja se on hyvä, että on oma kallio siinä turvana vieressä. Hyvä vaan, että miehesi on tuollainen.. tilanne voisi stressata enemmän, jos molemmat huolehtisi kovasti. Ikäväähän tuo on.. moinen vaiva pienellä ressukalla, mut onneks on hoidettavissa. Hyvin kaikki menee! Varmasti kasvaa hieno ja reipas tyttö.

Me käytiin jälleen kerran lääkärillä näyttämässä tyttöä pienen koon vuoksi. Reilussa kahdessa viikossa oli painoa tullut 400g ja pituutta sentti. Nyt on päivää vaille 6kk, 6100g ja 60.1cm. Kuun alussa otettiin iso liuta kokeita (lyhytkasvuisuutta aiheuttavista sairauksista, ruoka-allergioita ties mitä muuta) ja ne oli kaikki ok. Tyttö kehittyy hyvin, ottaa kontaktia ja lääkäriltä sai muutenkin kehuja. Viime kerralla luvattiin, ettei puututa enään kasvuun jos kokeissa ei näy mitään... Höpöhöpöä oli taas, nyt saahaan käyä ottaa taas vähä lisää kokeita ja maanantaina päästään oikein kasvuspesialistille (enpä oo ennen kuullut), kun oli tullut peruutusaika. 95% väestöstä sopii käyrille ja meidän pötkylä ei sovi, niin onhan siitä jotain vikaa löydyttävä. Ite en oo vieläkään osannu huolestua, kuulunhan minäkin tohon niskuroivaan 5% :) Ärsyttää vaan rampata labrassa, ja kun ne ottaa useamman putkilon verta ja tyttö on sen jälkeen loppupäivän ihan väsy :( Alkaa jo miettiä että turhaan kiusataan pientä, tai sitten jotain on tosi pahasti pielessä, mutta ei vaan kerrota mitä...

Orvokille tsemppiä, toivottavasti selviitte ilman leikkauksia. Ite mahaongelmaisena pystyn kyllä samaistumaan, mut pieni on aina pieni. Ruokavaliolla on omalla kohallani ainakin suuri merkitys, mut hankalaa se on vauvan kanssa varmaan, ku vasta alotellaan testailee, et mikä käy ja mikä ei :/

Tipsu, kuulostaa hassulta, et teitä hyppyytetään tolleen. Mun silmään noi mitat näyttää ihan normilta ? Onks se nyt maailmanloppu, jos sieltä sentti kaks uupuu niitten käyrien mukaan. Eihän sitä todellista pituuttakaan nähdä ennen kahta ikävuotta ja sekin on vaan suuntaa antava. Joskos se kasvuspesialisti ois sitte fiksumpi ja sanois niille neuvolan tyypeillekin suorat sanat :)

Tipsu, meillä kans kerhossa on tosi pieni tyttö vähän vajaa 5 kk vanha. Paino taisi olla 5600 g eikä hän kovin pitkäkään ole. Käy kuulemma painokontrollissa, mutta vielä ei oltu nähty tarvetta tarkemmille tutkimuksille, vaikka äidin mukaan vauvalla on vieläkin koliikkia eli vauva on tosi itkuinen. Jos teidän vauva on kuitenkin ihan tyytyväinen, en ymmärrä onko kaikille tutkimuksille todella tarve. Noiden verikokeidenkin ottaminen on niin inhottavaa, kun pieniä suonia on niin vaikeaa löytää eikä niistä välttämättä tule kerralla niin paljon kun tarviis. Siinhähän pidät sitten itkevää vauvaa, jota vaan pistellään. Ei nuo rokotukset tuohon nähden tunnu paljon miltään. Itsellenihän on tullut lapsuudestani neulakammo, kun minulla oli allergioita, jotka määritettiin verikokeiden avulla ja ajoittain piti käydä uusissa kokeissa. Tsemppiä teillekin noihin tutkimuksiin. Toivottavasti voisivat pian vaan todeta lapsenne normaaliksi.

Kiitos Kultashiini :) Meidän tytöllä ei periaatteessa ole suolistossa mitään vaivaa. Ongelmana on että reppanan pyllyreikä on aavistuksen edessä ja muutenkin vielä pieni. Se aiheuttaa suoliston loppuun mutkan. Tämän vuoksi jos kakka menee kovaksi, se ei pääse kunnolla ulos. Eli siis rakenteellinen ongelma aiheuttaa vaivan. Nyt jännitetään, miten tytön vatsan toiminnan käy, kun kakka kiinteiden myötä rupeaa myös kiinteytymään. Tässäkin vaivassa ruokavaliolla on siinä mielessä suuri merkitys, että nyt meillä vältellään niin paljon kuin mahdollista kaikkea, mikä voisi kovettaa vatsan ja aiheuttaa ummetusta. Mutta tosiaan kaikki tämän vaivan omaavat eivät tarvitse leikkausta ja tuleva vuosi paljastaa mihin porukkaan meidän tyttö kuuluu. Jos rupeaa jatkuvasti ulostaminen olemaan vaikeaa, sitten päätös on selvä ja tyttö leikataan. Jos taas suurempia ongelmia ei ole, sitten vältymme todennäköisesti leikkaukselta. Sen vuoksi yritän nyt olla tosi tarkka syömisien suhteen, etten ainakaan itse aiheuta vauvalle mitään masuvaivoja :)

Tosi paljon haleja ja voimia sulle orvokki 81! :smiley-angelic003 Se on oikeesti tosi tosi kamala tunne, kun tietää, että se leikkaus tehdään ja saati sitten, että teillä se ei ilmeisesti ole varmaa. On tosi hyvä, jos saa puhua niin monta kertaa leikkaavan kirurgin kanssa, kun itse kokee tarpeelliseksi. Meillä ainakin se helpotti todella paljon ennen leikkausta, kun sai tietää mitä mahdollisesti pojan sydämelle tehtäisiin, mitkä riskit jne. Sitten myöskin leikkauksen jälkeen välittömästi kirurgi kertoi meille mitä tehtiin ja millaisia toimenpiteitä tulevaisuudessa on tulossa. Myöskin lasta hoitavat hoitajat olivat tosi paljon tukena ja he etsivät välittömästi tiedon, jos oli jokin kysymys.

Tunne siitä, että oma lapsi leikataan on kerrassaan järkyttävä! Se aika, kun tietää, että nyt hän on leikkauksessa, mutta ei voi itse mitään muuta kuin odottaa... En oikein voi edes sanoin kuvailla niitä tunteita. Vallan rupee itkettämään, kun muistelen. :sad010 Meillä on tulossa vielä ainakin kaksi leikkausta, toivottavasti 6-10v. ja viimeinen aikuisena. Emme murehdi niin pitkälle, koska muuten lähtis järki päästä.

En tosiaankaan kirjoita tätä sillä, että haluisin järkyttää, mutta tiedän miltä se tuntuu. Ei hyvältä. Toivottavasti teillä menee kaikki niinkin hyvin ettei tarvitsisi leikata. :)

Sitten hillevi muistaakseni kyseli onko jonkun lapsella allergioita. Meidän pojalla on ainakin maitoallergia, sekä peruna, porkkana ja riisipuuro eivät sovi. Meillä ei tule minkäänlaisia ulkoisia oireita, vaan kakan mukana alkaa tulla verta. Meillä on siis suolisto-oireinen lapsi.

Suviii juttelee vaan niin paljon kuin haluaa lapsensa asioista, jos/koska se helpottaa. Se, ken järkyttyy nii menkööt mäkeen. Ja täällä ei varmasti kukaan ota pelotteluna noita juttuja eikä kukaan niitä sillä tarkoituksella kirjoittele. On sitä nähty sellaisia palstoja, joissa oikein maalaillaan piruja seinille, mut täällä on kyl niin ihanan oloisia mammoja, erilaisia mut ihan yhtä ihania ja asiallisia... pienine vivahteineen siinä "asiallisuudessa". Hihhih.. Tsemppiä Suviiille kans.. en voi kuvitellakaan, kuinka raskaalta se huolitonni tuntuu harteilla.

orvokki81 Meidän naapurilla mun ala-aste ystävällä on meidän esikon kanssa saman ikäinen tyttö, jonka pyllynreikä oli väärässä kohdassa, niin pahasti, että meni siihen leikkaukseen heti vauvana. Äiti ei muistele tapausta mitenkään ikävänä, kun oli kuulemma "Niin helppoa vaihtaa avanne pusseja tavallisten vaippojen sijaan", mutta olemme äidin kanssa keskenämme ihan erilaisia eli en vieläkään pysty rennosti ajattelemaan asiaa. Nyt tyttö syö mun muistaakseni jotain ulostuslääkkeitä, eikä pysty synnyttämään lapsia aikuisena, ainakaan alateitse o_O:oops:

Voi kiitos Suvii! Kyllä se on kurja tunne kun saa kuulla lapsen joutuvan mahdollisesti leikkaukseen. Sattui vielä olemaan tökerö lääkäri ketä sen meille aluksi ilmoitti. Tuntui että hänellä oli vaan kova kiire päästä meistä eroon. Onneksi yksityiseltä lääkäriltä saimme paljon enemmän tietoa/paneutumista asiaan ja se helpotti paljon! Meillä on taas muutaman viikon päähän uusi aika sairaalaan ja onneksi lääkäri on silloin eri.

Olen jo ennen tätä meidän tilannetta tullut miettineeksi sun poikaasi ja perhettänne....olette kyllä saaneet kokea ihan liikaa vastoinkäymisiä! Onneksi vaikutat tosi vahvalta ihmiseltä ja siitä saat kyllä multa ison hatunnoston. Hyvä että teidän poika saa kasvaa ja vahvistua paljon ennen seuraavia leikkauksia. Ja tuo on hieno asennoituminen ettei turhaan murehdi tulevaa vaan elää tässä päivässä! Siinä mullakin opettelemista :) Itse toivoisin että tyttö pääsisi siihen yhteen ikävuoteen, ennen kun leikkausta täytyy harkita.

Toivottavasti nuo teidän pojan vatsaongelmat myös rauhottuisivat ja löytäisitte hänelle sopivia ruoka-aineita.

Mirabella: Mä myös luin netistä (tietoa oon löytänyt tosi niukasti) että ilmeisesti alateitse synnyttäminen ei koskaan tule onnistumaan tytöltämme, vaikka häntä ei jouduttaisikaan vaivan vuoksi leikkaamaan. Riski pahoihin repeämiin on paljon suurempi synnytyksessä kun väliliha on niin lyhyt. Jos joskus juttelet naapurisi kanssa, kehtaisitkohan kysäistä miten normaali arki sujuu lapsen kanssa? Olisi mielenkiintoista saada joltain kokemyksia, kun tietoa ei tosiaan tahdo mistään löytyä.

orvokki81 Voin toki kysyä, mutta tiedän jo aika hyvin vastata, että ihan normaalia elämää tyttö elää. Välillä kuulemma tulee, useimmiten lääkkeestä johtuen, kakat housuun, mutta sitäkin harvoin, mitä olen kuullut. Itseasiassa naapuri kutsui meidät sinne tänään lasten kanssa, kun miehet menivät saunaan, mutta jouduin perumaan menon, kun huomenna on ne siskoni vauvakutsut meillä ja heillä oli mielestäni juuri tällä viikolla enterorokko eli en uskaltanut riskeerata meidän muksuja sille, kun flunssa tekee kans tuloaan.
Vaikken syytä kysynyt, niin epäilin myös tuota repeämis vaaraa synnytyksen suhteen.
Toinen naapuri ei voi myöskään synnyttää alateitse, kun hänen lapsillaan on aina liian iso pää. Heidän tarinansa on surullinen, kun "virheistä oppii" eli ensimmäistä koitettiin alateitse ja hänelle tuli cp-vamma :sad001

Meijän herran 5kk neuvola tänään..

paino 8795 g
pituus 68cm

Kasvuvauhti hidastunut, kuulemma kuuluu asiaan :) kiinteitä pitää aloitella ja heti ekalla kerralla saa antaa niin paljon kun syö.. Rokotuksetkin poika sai pienen itkun saattelemana eikä ainakaan vielä ole tullut mitään oireita :) Kovasti juteltiin ja hymyiltiin neuvolatätille eikä kauheasti enää vierastettu. On kuulemma pieni hurmuri <3

Meillä kans tänään 5kk neuvola ja ekat rokotukset.

paino 7420g
pituus 67cm

Onneks kasvaa hyvin, vaikka ei tykkää tosta apteekin korvikkeesta eikä saa kiinteitä. :smiley-ashamed004 Rokotus ei ollu ihan hirvee paikka, kun on muutenkin pistelty paljon. Tänään nukkunut ehkä vähän enemmän, kun yleensä. Katotaan nyt miten sitten yö menee, kauhulla odotan...

Onko teillä Suviii ollut puhetta, onko se jotenkin "haitallista" jos vauva ei vielä lähitulevaisuudessa paljon kiinteitä saa....meillä mennään myös ihan minimiannoksilla. Meidän neuvolantätin kanssa en oikein osaa asioista puhella, häneltä on sadellut jonkun verran neuvoja, mitkä on ihan ristiriidassa tytön vaivan kanssa.

Minä oin antanu vasta yhden kerran päivässä vauvan maistaa kiinteitä. Syynä on ollut lähinnä laiskuus. Imettäminen on vaan niin paljon helpompaa, kun miettiä mitä, missä, milloin ja osata ottaa ruokia sulamaan. Lisäks meidän poikaa ei jotenkin yhtään kiinnosta nuo kiinteet niin en oo jotenkin yhtään itekään innostunut kun kaiken se vaan sylkee pois eikä ravitsemuksellisesti juuri ole merkitystä, kuinka monta kertaa annan kiinteitä. No pitäis nyt ryhdistäytyä ja ottaa puuro mukaan, maistattaa sitä ja siirtää iltaan ja ottaa hedelmävälipala mukaan myös. Aikaisemminhan meillä on ollut siis pelkkä lounas.

Meillä sanottiin eilen 5kk neuvolassa, että mun olis pitäny jo alottaa kuun alusta kiinteet kun 5kk tuli täyteen vaikka viime neuvolareissulla ei kuulemma ollut vielä mitään kiirettä.. höh. sen takia kuulemma pitää alottaa myöhäsintään 5kk jälkeen koska vauva ei kuulemma opi välttämättä tai halua välttämättä ollenkaan syödä jos alottaa myöhemmin..tan niin siis minä ainakin käsitin.. outoa :o ja toki saahan kiinteistä paremmin vitamiineja yms sit kun niitä rupee tarttemaan enempi. :)

Täh... mitä ne siellä horisee? Mites ne vauvat, jotka syö tissiä 6kk asti pelkästään? Vai enkö mä ny vaa tajunnu... Meillä poika saa pari teelusikkalista kerran päivässä lounasaikaan jotain kasvisosetta ja muuten rintamaidolla.. ja oon kyl samaa mieltä ku hillevi. Imetys on nyt vaan niin älyttömän helppoa ja kätevää. Meillä on seuraava neuvola kutakuinkin kahden viikon päästä.. saas nähdä.

Mua on kyllä oikein kehoitettu täysimettämään 6kk asti kun hienosti kasvaa sillä.. Mutta me tosiaa aloitettii nyt maistelut, ensi viikolla tulee 6kk täytee. Höpönlöpöä sanon minä etteikö oppisi myöhemmin, jos ei heti 5kk ikäsen aloita. Mistä se vauva tietää onko 5kk vai 6kk :p
Kylläpäs niin puhuvat erijuttuja meidän kaikkien neuvoatädit, sanotaan niille, "mutta kun vau foorumilla oli sitä mieltä, että..." :grin

Meillä myös mennään vielä pienillä maisteluannoksilla eteenpäin. Tyttö ei ole edes kovin innostunut syömisestä, vihannessoseet syö mielellään, hedelmäsoseille vaan irvistelee :) Ressaa vaan hirveesti kun kohta pitäis ottaa lihat ja viljat ruokalistaan mukaan, että miten tuolle tytön vatsantoiminnalle käy, saadaanko mitään enää ulos! Onneksi täällä on muitakin mammoja mitkä menevät hiljalleen syömisten kanssa eteenpäin, ettei ihan tunne itse olevansa jälkijunassa :)

Takaisin