Oireita ja kolotuksia

Mulla kans toi nukkuminen on ihan onnetonta, tai siis lähinnä unen saaminen. Tossa klo 15-18 välillä väsyttää armottomasti, sitten piristyn ja kukun 1-2 asti...sit vielä makoilen sängyssä sen pari tuntia kun ei uni vaan tule. Aamulla on ihan tuskaa nousta ylös. Uskoisin, että osansa tässä aiheuttaa kyllä stressi huomisesta np ultrasta, katotaan nyt miten sen jälkeen uni maittaa...

Heissan! Nuista oireista aloin kanssa kirjoittelemaan, että itellä on ollut kauhea himo herkkuihin ja sitten ovat kaikki keittoruuat :D pahoinvointia eli oksentelua mulla oli suunnilleen noin viikon kun plussasin ja nyt on sitten menossa 13+2 rv. Mulla on kanssa välillä nipistelly alavatsasta ja yöllä joudun nousee ainkin pari kertaa wc

Heissan! Nuista oireista aloin kanssa kirjoittelemaan, että itellä on ollut kauhea himo herkkuihin ja sitten ovat kaikki keittoruuat :D pahoinvointia eli oksentelua mulla oli suunnilleen noin viikon kun plussasin ja nyt on sitten menossa 13+2 rv. Mulla on kanssa välillä nipistelly alavatsasta ja yöllä joudun nousee ainkin pari kertaa wc

Onko kenelläkään muulla ollut vatsan jomotusta? Monilla on vatsakipua, mutta suurimmalla osalla taitaa olla enemmänkin vihlonnan tyyppistä ohimenevää kipua? Onko kenelläkään sellasta jomotusta, joka ei ole kovin kovaa, mutta tuntuu ikävästi juurikin tuossa kohdun seutuvilla. Menkkakivut on musta tämmösiä, mutta ei nämä nyt onneksi niin kovia ole, eli ei särkylääkettä sentään tarvitse ottaa. Kipu on kuitenkin kestänyt jo jonkun päivän. Välillä jomottaa enemmän ja välillä sitä ei muistakaan ja yöllä en ole tähän herännyt. Pelottaa, kun ei tiedä minkälainen mahakipu on normaalia ja mikä ei. Voisko kasvukivut tuntua koko aikaa? :anyone

Menossa on tänään siis 13+5. Tiistaina alkaa jo 15. viikko, mikä tuntuu ihan käsittämättömältä!

Juuri olin kirjottamassa tosta jomotuksesta.Mulla sitä on ollu jo parisen viikkoa ainakin ja aluksi vähän pelkäsin sitä, koska esikoisesta ei tällästä oiretta ollu.Nyt ku maha on kasvanu niin, että muutkin on sen huomannu, ni käsitin mistä tää alavatsan pakotus johtuu. Vatsalihakset on nyt tiukemmat ku edellisessä raskaudessa eivätkä siis anna yhtä helposti periksi ku kohtu kasvaa.En siis enää ole huolissani tuosta kivusta vaan koen sen mukavana tunteena siitä että pieni siellä kasvaa ja vaatii tilaa.

moikka! Oon elokuisten puolelta, ihana kuulla että osalla on pahoinvointi jo helpottanut...mä voin nimittäin tosi pahoin, mikään ei oikein pysy sisällä. Ootko siness jo paremmassa kunnossa?

Mä voin jo paremmin. Kiitos kysymästä. Nyt pystyn jo syömään muutenkin kuin pakottamalla. Syödä pitääkin sit parin tunnin välein, muuten tulee huono olo, joka pahimmillaan aiheuttaa oksentamista. Mua alkoi auttamaan se kun yöllä herätessä ja aamullakin join heti pari kulausta vettä, ennen kuin vatsa ehtii kourasta nälkäänsä. Aamupalalla ensin jotain pientä testiksi pysyikö sisällä. Jääkaappi mandariinit totesin hyväksi. Sitten siihen varoavsti päälle muuta kalium-pitoista aamupalaa vatsan täydeltä. Olo helpottui, kun sain kaliumit taks kohdalleen. Kiitos siitä kuuluu kyllä Osmosalille. Edelleenkään en ole uskaltanut kalium-ruoasta luopua. Perunaa ja banaania vedän ihan pakonomaisesti. Nyt on viikkoja kasassa 11+1. Viimeksi olen oksentanut aamupalan pihalle just ennen joulua kissanruoan hajusta. Nyt välillä kroppa ikään kuin kaipaa oksentamista ja tekee vellovan olon siksi. Närästys on tullut takaisin ja Gaviscon närästyslääke saa mut oksentaan. Oon joutunut käyttään sitä jo niin paljon, että sen vuoksi.

Ja sit ihan yleisesti:

Ummetus mulla johtui kaliumin puutteesta ja nyt käyn isolla hädällä 2-3 kertaa päivässä. Eikä ummetuskesta ole tietoakaan. Eikä vatsan löysyydestäkään.

Väsymyskin on helpottanut.. miltei kadonnut kokonaan. Taisi sekin johtua voimattomuutensa kaliumin puutoksesta. Mutta nukun mä silti 12 tunnin yöunet joka yö. Onneksi lapsetkin (10v. ja 5,5v) nukkuu ..itse asiassa mua pidempäänkin.

Tissit ei ole enää mitenkään kipeät.. eikä painavat, eikä mitenkään turvonneetkaan. Mutta rintsikat on selvästi jääneet pieniksi. Ihan super push-upit. Ja mulla on AA/A tissit.

Alavatsaa jomottaa!!! Vauva kasvaa taas kauheeta pyrähdystään.. Ihan kauhulla odotan lääkärin sisätutkimusta tammikuun lopussa. Saan vaan niin kipeän vatsan siitä.

Iskias on oikein pahana. Ikinä ollukaan tämmöistä. Mä olen ihan rampa loppuraskaudesta. Ajattelin kuitenkin huomenna hakea taas salikortin ja kevyesti nostella rautaa. Kroppa selvästi kaipaa sitä. Nyt kun en pahoinvoinneiltani ollut päässyt muutamaan(?) kuukauteen salille. Että kun sinne jo kaipaa, alkaa olo selvästi antaan myöden. Eiks ni?

..mulla tulee maha kipeäksi kun on liian täynnä virtsarakko. Tai en mä tiedä voiko puhua kivusta, mutta sanotaan, että alavatsassa on vaikea olo. Heti kun käy vessassa, niin paineen tunne häviää.

Edellisissä raskauksissa mulla oli myös tuota alavatsan kipuilua pissahädän myötä. Sitä kesti jopa vuosia kuopuksen syntymän jälkeen. Mutta pissalla käynti ei auttanutkaan. Kipu hiipui ajallaan.

Jee, täällä on muitakin vatsakipuisia! Mullakin on jo pari päivää jomotellut mahaa. Välillä on saattanut pistää toiselle puolen, mutta lähinnä kipu on ollut jomotusta alavatsassa. Keskelläkin on välillä jotain tuntunut ja ylävatsassa myös, mutta pääosin on alavatsaan kohdistunut. Huolestuin jo asiasta, mutta koska kipu ei ole kovaa saati jatkuvaa, niin annoin itselleni luvan huokaista helpotuksesta :) ja tosi asiahan on se, että vaikka pieni olis menehtynyt niin ei asialle olisi mitään edes voinutkaan tehdä. Ja stressaamalla asia ei ainakaan parane! Tänään on ollut hieman enempi etovaa oloa, eli kai se on hyvä merkki..?

sniper: Mäkin luin juuri kuopuksen odotusajan päiväkirjaa ja siellä oli että just näillä 11 viikoilla oli jomotus tullut ikävästi "takas" Mä luulen että se loppuu sitten kun kohtu yltää häpyluun yläpuolelle.

Täällä pahimmat yäkötykset on ohi, aika vähällä pääsin kun teidän muiden juttuja olen lukenut :/ voimia pahoinvoinnin kanssa kamppaileville! Mulla vieläkin väsymys painaa ja vessassa saa ravata alvariinsa, muuteen alkaa olla jo aika normaali olo, mikä pelottaa kovasti, en tiedä miten jaksaisin toisen keskenmenon :( rv 8+2 yksityisellä ultrassa käyty seuraava vasta 14.1 eli kaks viikkoa vielä np ultraan... Noh kai se on pakko vaan kestää ja toivoa parasta...

Nyt on taas kyllä kuvottanut niin paljon parina päivänä, että yök... ei ole taas oksu kaukana, mutta ei onneksi ole ulos asti tullut. Huoh. Mä kun luulin että tää menisi jo pian vallan ohi...

Nyt kun luin kirjoituksesi Siness niin aloin kovin pohtimaan tuota kalium-puutosta omalla kohdallani. Väsyttää kovin, voimat on ihan totaalisen poissa, ummettaa joka päivä ja nyt on sydän alkanut jyskyttelemään todella voimakkaasti sillointällöin....

Minullakin on alavatsa todella inhottavan tuntuinen aamulla jos rakko on täynnä, siihen pakotukseen yleensä heräänkin.

Yllättävän hajuherkkä oon nyt ollut. oli pakko lopettaa meidän huuhteluaineen käyttökin kun vaatteiden tuoksu oksetti. Ja muutkin vahvat hajut/tuoksut saa helposti ällötysreaktion aikaan.

En tiedä johtuiko raskaudesta vaiko liian jumissa olevista niskoista mutta jouduin elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen takia yöksi sairaalaan. Syy selvisi vasta aamulla. Säikähdin kovasti kun puutui vasen käsi ja sen jälkeen vasenpuoli naamasta. Päänsärky alkoi vasta sairaalaan mennessä. Toivon että tämä oli kertaluontoista.

"Myös pahoinvointisi on ehkävähentynyt viimeisten viikkojen aikana-monilla se katoaa kokonaan tässä vaiheessa" ja kilin kellit sanon minä :sad001 Tuntuu menevän huonompaan suuntaan :puke

Täällä kans yöunet on ihan onnettomia, heräilen vähintään parin tunnin välein, ja sit pitää rampata yölläkin vessassa. Ja sit päivät menee ihan jossain koomassa huoh. Ruokahalu pikkuhiljaa palaillut, ummetus vaivaa edelleen ja levolac tekee vatsan kipeeks :S

Ostoskeskus reissu meni muuten ihan kivasti, mutta kierroksen alkupuolella tuli yllättäen ihan tajuttoman huono/heikko olo. Päässä humisi ja pyörrytti, tuskanhiki päällä. Olinkin kuulemma ihan valkonen. Hetken kuluttua onneks helpotti. Loppupäivän sit olikin issia vai mikä lieneekään vaivana. Reippaammin jos yritti mennä niin persuksissa tunnahti.

Tosta huimauksesta ja pyörtyilystä.. mulla töihinpaluu (nyt kuukausi saikkua takana) kariutu siihen että palvellessa asiakasta alko huimata ja pyörryttää ja lähti eka korvasta kuulo ja sit näkö mutta sain jotenkin raahattua itteni takahuoneeseen ja jalat kattoon.
Lisäksi oksetus vaivaa ja jouduinkin viettään uudenvuoden ja sen jälkeisen yön tipassa. :confused:
No vaihtu se vuosi sielläkin ja tulipahan synnytyssairaalakin tutummaksi :rolleyes:
Mulla oli sykkeet tosi korkeet ja verenpaine matala lääkärin mitatessa ja kroppa tosi kuiva ja suola - arvot matalahkot.
Pitäkää te naiset huolta ettei mee yhtä huonoon kuntoon, vieläkään ei olo oo parempi vaikka suolaa lisään ruokiin ja varmaan 6 litraa sain nesteitä sairaalassa.
Jotenkin se melkein pyörtyminen säikäytti, entä jos pikkusille käy jotain jos oikein räsähtää maahan :(

Minullakin on alkanut "issias" vaivaamaan. Tällaista kipua tai muuta selkävaivaa en ole tuntenut ennen raskautta, joten voiko jotenkin johtua siitä?. Tuntuu, että häntäluun yläosan ympäristö kipeytyy. Voiko johtua raskaudesta ja onko kokemusta, paraneeko vai paheneeko raskauden myötä? Mikä hepottaa? Kävely sattuu.

Minullakin on alkanut "issias" vaivaamaan. Tällaista kipua tai muuta selkävaivaa en ole tuntenut ennen raskautta, joten voiko jotenkin johtua siitä?. Tuntuu, että häntäluun yläosan ympäristö kipeytyy. Voiko johtua raskaudesta ja onko kokemusta, paraneeko vai paheneeko raskauden myötä? Mikä hepottaa? Kävely sattuu.

Mulla oli samaa muutama vko sitten ja epäilen että liittyy tähän siunattuun tilaan jotenkin. Mitä pidempään käveli, sitä laajemmalle siitä häntäluun vai ristiluuko se on, ympäristöstä kipu levis, puolessa tunnissa oli jo toella hidas askel, tuli testattua sama lenkki pariin kertaan ja samassa kohtaa alko hyytyä aina ja kipu kiivetä ylemmäs selkää.
Mulla on nyt se onneksi helpottanut mutta oikea pakara tahtoo jumahdella edelleen välillä ja tohon auttaa ihan vaan venyttely. Pitää hakee se venytys mikä tuntuu suunnilleen oikeissa paikoissa ja pikkuhiljaa venytellä. Joskus auttaa joskus ei heti ainakaan, mutta mulla on nyt kävely hetken onnistunut joten oon ollu tyytyväinen. Yleisesti lantion alueella olevien lihasten venytys on auttanut ja samalla on huomannut kuinka jumissa ne onkaan vaikkei muuten oireile. Se vaan että pitää palauttaa venytyksestä maltilla koska on senverta jäykkää ettei revähdä, ja rauhallisesti venyttää. Nimim kokeilin kiireessä ja se kiire loppu sit siihen. :D

Omaa napaa, nyt on tänään ollu jotenki tukala ja mahakas olo, sellanen.. no sellanen ku ois raskaana :D En malta oottaa(hah) kun menee kuukausia ja alkaa OIKEESTI olemaan tukalaa jos ja kun ON se maha. Voi pojat.

Muuten onneksi aika seesteistä. Sapuskaa ei mahdu kamalasti jostain syystä, pitää syödä osissa jo nyt, ja mielialat vaihtelee rivakasti, ei onneksi ehkä ihan kokoajan ihan laidasta laitaan enää niinkun tuossa tovi sitten. Ei sillä etteikö hepuleita tässä saa aikaseksi pienistä taikka sitten suurista asioista edelleen mutta ei ehkä ihan jokakerta.

Oireita? Vatsan jomotus on lakannut. Naama on p*askemmassa kunnossa kuin ikinä koskaan aiemmin! Ihanaa, kun raskaana oikein hehkuu!!! Selkä ja rintakin täynnä näppyä. Ummetus edelleen vaivaa, pukama voi hyvin ja nyt ilmeisesti tullut myös hiiva ensimmäistä kertaa elämässäni. Yöllä herään kipuun, kun rakko on räjähtämäisillään. "Rinnat voivat alkaa jo kasvamaan".. *kurkkaa kauluksesta* Noup, mutta mitäpä utareilla teen, kun niitä koristaa näpyt? Enää ei kuitenkaan arista tissejä eikä nännit ole herkkänä.
Ai niin, ja nyt KAASUTTAA. Ihan tappavaa kaasua..

Tuntuu pahalta tuntea näin, mutta v*tuttaa tämä koko homma! Emmä tämmöistä halunnu. Ja jos tämä on tällaista loppuun asti, niin mietin kyllä tarkkaan haluanko toista kersaa. Synnytyksessä varmaan repeän niskaan asti!!

Muokattu viimeksi:
Mulla on vällillä jatkuvampaa kipuilua/vihlontaa alavatsassa tuntuu välillä että jotain repeää ja kipu on niin kovaa ollut muutaman kerran että tippa on tullut silmään. En tiedä onko normaalia vai ei mutta ekassa raskaudessa ei ollut mitään vastaavaa tai sitten aika on kullannut muistot ja hyvin. Viikon päästä vasta ultra että voi siellä sitten kysellä onko normaalia. Mieskin kyseli jo että jaksatko muka viikon vielä odottaa vai pitäiskö mennä käymään lääkärissä jo ennen sitä. Siis kivut vaan tuntuu pahenevan edellisestä repäsykivusta ja on alkanut jo useita viikkoja sitten mutta neuvolassa unohtui ottaa puheeksi. Nyt on kolme päivää mennyt lähinnä makoillessa kun ei huvita tehdä mitään kun sitten ne kivut tulee useammin.

Takaisin