40+kuumeilevat-ketjusta plussanneet

Kiva kuulla kuulumisia tässä ketjussa! Jarrusukkia alkuviikkojen jännittäjien pikkuisille ja onnellista odotusta kaikille! ♥️ ♥️♥️

Meillä on sellainen tilanne, että ensi viikolla on edessä suunniteltu sektio. En olisi itse missään nimessä sellaista halunnut, mutta vauva oli päättänyt kääntyä perätilaan pari viikkoa sitten. Kääntöyritystä ei tehty, koska riskit istukan vahingoittumiselle ovat liian suuret, eikä ole myöskään hyviä edellytyksiä perätilasynnytykselle alateitse. Olen nyt tähän muuttuneeseen tilanteeseen yrittänyt sopeutua, vaikka tiukkaa on tehnyt. Minulle sektio on koko odotuksen ajan ollut se suurin pelko ja nyt se sitten tuli todeksi. Onneksi olen saanut vertaistukea esim siskolta ja muutamalta ystävältä, jotka ovat sektion kokeneet. Äitiyspolillakin meillä oli eilen kontrollikäynti ja saatiin jutella lääkärin kanssa asiasta kaikessa rauhassa. Sain moneen kysymykseen vastauksen ja hiukan taas lisää mielenrauhaa.
Älä pelkää, itsellä viime viikon tiistaina oli sektio ja meni tosi hyvin 💕 🤗

Onkohan muuten niin, että yli 40v. odottajilla käynnistetään synnytys jos meinaa mennä yli lasketun ajan? Ei varmaan ainakaan kauheasti anneta mennä yli 🤔.

Tää kiinnostaisi itseäkin miten käytännössä menee, mutta äkkiseltään teoriapuolelta löytyi tämä: https://www.duodecimlehti.fi/duo18433

"Suomessa synnytysten käynnistäminen vaihtelee huomattavasti eri sairaaloissa: vuonna 2022 yliopistosairaaloissa käynnistettyjen synnytysten osuus oli 33-38 % ja keskus- ja aluesairaaloissa 27-45 % (5). Erot johtuvat hoitokäytännöistä ja välimatkoista, mutta myös tilastokäytäntöjen ja määritelmien eroista."

"Ikääntyminen vaikuttaa hedelmällisyyden ja keskenmenoriskin lisäksi myös raskauskomplikaatioiden, kuten raskausdiabeteksen, verenpaineen nousun ja pre-eklampsian ilmaantumiseen. Yli 35-vuotiailla synnyttäjillä esiintyy enemmän yliaikaisuutta ja istukan vajaatoimintaa, ja muun muassa kohtukuoleman riski yliaikaisuuden yhteydessä on noin 1,5-2-kertainen nuorempiin synnyttäjiin nähden (13,14). Raskaudet luovutetuilla munasoluilla ovat myös yleisempiä, ja niihin liittyy enemmän raskauskomplikaatioita kuin omilla soluilla alkaneisiin raskauksiin (15). Yli 40-vuotiaiden synnyttäjien synnytyksien yhteydessä käynnistämistä suositellaan viimeistään raskausviikolla 41, ja luovutetuilla munasoluilla alkaneiden raskauksien yhteydessä viimeistään raskausviikolla 40 (13,15)."

Joo, oon kanssa ymmärtänyt, että käynnistetään herkästi, jos ikää on enemmän. Voi olla tosiaan radia, raskausmyrkytystä, perussairauksia ja muita vaivoja nuoria odottajia enemmän. Lisäksi istukka voi alkaa toimimaan heikommin, niin tuolla minimoidaan sitten riskejä. Mulla oli toiveissa, ettei jouduttaisi käynnistämään. Jos menisi rv 41+, niin sitten toki, koska turvallisuus edellä tietty. Laskettuna päivänä kontrollissa lääkäri ehdotti näillä mun toiveilla käynnistystä viikon päähän ja lopulta se sovittiin rv 41+2. Kuitenkin sitten jouduttiin käynnistämään jo ennen tuota korkean vedenmenon vuoksi. En kokenut mitään painostusta käynnistykseen, mutta juurikin rv 41 tuntui olevan sellainen, että hyvä olisi käynnistellä viimeistään silloin. Kyllä toki noita käynnistellään jo aikaisemminkin ja radin vuoksi varmaan olisin saanut käynnistyksen halutessani paljon aikaisemminkin.

Onkohan muuten niin, että yli 40v. odottajilla käynnistetään synnytys jos meinaa mennä yli lasketun ajan? Ei varmaan ainakaan kauheasti anneta mennä yli 🤔.
Mä en oo edes kuullut mutta toisaalta ihan hyvä ja järkeenkäypää. Mulla oli edellisessä raskaudessa viimeiset viikot niin järkyttävä närästys että olisin antanut mitä vaan että oltas käynnistetty, nyt päätin että jos sama iskee vaadin entistä kovemmin sitä.

Ujo tervehdys ryhmään!
En ole koskaan uskaltanut ääneen kuumeilla ja toivo äitiydestä oli pikkuhiljaa hiljentynyt, mutta suurena ihmeenä testiin ilmestyi perjantaina 2 viivaa ja digitaalinen testi oli sunnuntaina vahvasti samaa mieltä!
Nyt täällä pää pyörällä ja ihmeissään, iloisia ollaan, mutta silti päällimmäisenä mielessä pelko ja kauhu lähes kaikkea kohtaan. Eli vertaistukea vailla ja onkin ollut jo kiva lukea muiltakin vastaavia ajatuksia.

Ikää jo 46 ja ollaan annettu tälle mahdollisuus jo parin vuoden ajan. Nyt ensimmäinen plussa ja viikko 5 meneillään.

Ujo tervehdys ryhmään!
En ole koskaan uskaltanut ääneen kuumeilla ja toivo äitiydestä oli pikkuhiljaa hiljentynyt, mutta suurena ihmeenä testiin ilmestyi perjantaina 2 viivaa ja digitaalinen testi oli sunnuntaina vahvasti samaa mieltä!
Nyt täällä pää pyörällä ja ihmeissään, iloisia ollaan, mutta silti päällimmäisenä mielessä pelko ja kauhu lähes kaikkea kohtaan. Eli vertaistukea vailla ja onkin ollut jo kiva lukea muiltakin vastaavia ajatuksia.

Ikää jo 46 ja ollaan annettu tälle mahdollisuus jo parin vuoden ajan. Nyt ensimmäinen plussa ja viikko 5 meneillään.
Tervetuloa mukaan! Ihanan uutisen olette saaneet pitkän toivomisen jälkeen 🩷

Toivotaan että kaikki menisi nyt parhain päin. Ymmärrän hyvin myös tuon puolen että meinaa huolettaa. Onko teillä varhaisultraa yksityiselle varattuna?

Tervetuloa mukaan! Ihanan uutisen olette saaneet pitkän toivomisen jälkeen 🩷

Toivotaan että kaikki menisi nyt parhain päin. Ymmärrän hyvin myös tuon puolen että meinaa huolettaa. Onko teillä varhaisultraa yksityiselle varattuna?
Kiitos :Two-hearts:
onhan tää kyllä ihmeellistä, mutta toisaalta nyt kun muutaman krapulaoloisen päivän jälkeen on tänään ollut melkein normaali olo, niin oon jo alkanut varautumaan pettymykseen. Jotenkin tosi vaikea uskoa, että kaikki voi mennä myös hyvin.

Oon ollut vielä niin ihmeissäni, että hyvä kun neuvola-ajan sain sentään varattua. Varhaisultraa en ollut isommin edes miettinyt, pitää vähän tunnustella mikä fiilis sen suhteen.

@Pääsiäispupu jos haluat varmistaa mikä tilanne raskauden suhteen niin varhaisultrassa viikoilla (6-)7 pitäisi jo sykkeen näkyä. Jos asut sellaisen kaupungin lähistöllä, jossa on kätilövetoisia yksityisiä neuvoloita kuten Perhe-Arte tai Kaunis Odotus (nämä ainakin pk-seudulla, muualla voi hyvin olla vastaavia muita) niin laskuttavat varhaisultrasta muistaakseni jotain 90 euron luokkaa vrt. yksityiset lääkäriasemat helposti 250-350 euroa.

Mä en kahessa ekassa raskaudessa käynyt, mutta tässä päätin sitten mennä niin käytiin kahdesti, oisko ollut 6+6 ja 8+6 viikoilla. Toisen kerran kävin siksi kun ekassa selvisi että on kaksoset ja sit hetken stressailin että jaksaako molemmat mukana.

Muista kuitenkin että ihan yhtä hyvin voi mennä pelkästään niillä julkisen tarjoamilla ultrilla :smiling-eyes:

Takaisin