Hankinnat vauvalle

Ite oon tehnyt jo vähän vaatehankintoja, mutta muuta en juurikaan. Mietinnässä erityisesti nyt millainen turvaistuin autoon olisi hyvä, sekä rattaat jotka sopis vähän maastoisemmallekin, mutta ei ois liian painavat. 😅 ei ole mitään kokemusta näistä, joten olen oikeastaan ollut vain googlen varassa.

Oon vasta tutkimassa mitä mahdollisesti haluan. Tulin tulokseen ettei montaa asiaa lopulta tarvitse etukäteen. Tämä taas helpottaa omaa oloa, koska en uskalla hankkia mitään vielä. Toivottavasti myöhemmin tulee varmempi olo ja uskallan pikkuhiljaa haalimaan asioita. Toivon löytäväni suurimman osan käytettynä.

Turvaistuimet ja vaunut on yksi tosi iso työmaa, enkä ymmärrä vieläkään puoliakaan tuotekuvauksista. Ja mistä minä tiedän millaisen kiinnityksen haluan tai mitkä asiat ovat itselle tärkeitä ominaisuuksia vaunuissa? Onko jollain kokeneemmalla hyviä mielipiteitä asiaan? 😁

Itse varmaan uskallan hankintoja lähteä miettimään vasta sitten rakenneultran jälkeen. Tänään tosin kirpputorilla käydessä havaitsin, miten paljon pieniä lasten/vauvanvaatteita siellä oli. Eivät ole jostain syystä ennen sattuneet silmään :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Melkein lähti muutamat äärettömän söpöt vaatekappaleet mukaan, mutta maltoin vielä mieleni.

Siis just tuo, etten edes tiedä mitä pitäisi varsinaisesti vaunuilta/turvaistuimelta hakea! 🙈 ne on kumminkin sen verran isoja hankintoja että haluan alkaa katsomaan niitä ajoissa.. on kyllä hinnoissaan nuo suositut vaunumerkit 😅

Minäkin mietin että missä kohtaa sitä uskaltaa ostella enemmän. Kaverini kertoi ettei kuulemma kannata vastasyntyneelle hirveästi uutena mitään ostella, vaan juuri kirppikseltä oli hankkinut ne vähät vaatteet mitä tarvitsee. 🤔 Tykkään kyllä fiilistellä just vauvojen vaatteita, niitä on niin paljon söpöjä. 🥹 Osaako joku kertoa mitkä olisi niitä "pakollisia" hankintoja ennen kuin vauva tulee (esim. Vaipat ja turvaistuin auton kanssa)?

Meille varmaan tulee sellainen pyörillä oleva ensisänky. Viimeksi oli reilu 2kk äitiyspakkauksessa, kun ei ensimmäiseen asuntoon ois mahtunut enempää huonekaluja, sitten nukkuikin sen jälkeen meidän välissä yli 4kk, kunnes alkoi ryömimään. Pinnasänky ostettiin siis silloin kun lapsi oli yli 7kk.

Meillä on cybexin cloud t turvakaukalo. Se on 360 kääntyvällä telakalla, ja omasta mielestä on ylimääräisten eurojen arvoinen se ominaisuus. Olikohan britaxilla sama, saattoi vielä liikkua ovea kohti. Ostettiin sellainen, joka menisi sitten turvaistuimen kanssa samaan telakkaa ja on kääntyvä. Ne oli meidän kriteerit.
Vaunuissa suosittelen, jos mahdollista mennä liikkeeseen kokeileen työntotuntumaa ja miettiä mitä arvostaa. Itse halusin kevyet työntää ja näppärät kääntää. Valikoitu bugaboo fox5. Olen ollut ihan tyytyväinen. Nyt jälkikäteen mietin, että oisin ehkä voinut kokeilla jotain juoksirattaita, joissa on myös se kaukalo-osa. Enää en nimittäin viitsi vaihtaa rattaita mutta juoksurattailla olisi kivempi juosta.

Eli ennen vauvan kotiutumista oli hankittu:
-kaukalo ja telakka
-vaunut
-56 koon vaatteita n.7kpl bodyja ja samamverran housuja(tykkäsin puolipotkareista) ja yökkäreitä muutamia. Jos olisin ollut fiksu, olisin saman tein hankkinut swaddleup yöasun. Aloin käyttään sitä sen verran isona, että vauvalla oli vaikea tottua enää siihen, vaikka nukkuikin paremmin sen kans, jos vain sai sen ensin nukahtaan.
-äitiyspakkaus nukkumapaikkana ja sieltä saadut lakanat käytössä.

Sitten oltiin saatu tuttipullo ja vaippoja vaippakakusta, mutta ostettiin vaipat ja korvikkeet kotimatkalla sairaalasta. Jos kulkee autolla, niin suosittelen näin. Sairaalassa selviää onko vauvalle koon 1 vai 2 sopiva vaippa, meillä meni saman tien 2, ja sairaalassa selviää tarviiko vauva lisämaitoa.

Kaikki muu varmaan hankittiin sitten tarpeen mukaan. Vaatteita meillä siis oli kyllä koko ensimmäisen vuoden ajaksi, kun ollaan saatu paljon

Mä teen hankintoja varmaan 1-2 kuukautta ennen laskettua. Ja sillee helppoa, koska saan turvakaukalon ja vaatteita kaveriltani. Me ei omisteta kumpikaan autoa, joten kaukalojen käyttö on vähällä ja hän osti sen uutena. Ite en uskaltais ostaa 360° kääntyvää, koska niissä on huonommat tulokset testeissä ja mitä enemmän liikkuvia osia sen todennäköisemmin ne hajoaa.

Vaunuista vimeksi mulla oli bugaboo donkey duo, se oli hyvä. Nyt varmaan fox, mu en oo satavarma vielä.

Vaatteista ite tykkään kietaisubodeista ja housuista ja sukista, toki lapseni ovat isojalkasia, jonka takia potkuhousut istu aina huonosti.

Muuten ostan etukäteen pulloja ja rintapumpun, vaipat, harsoja, sitterin, kantoliinan, hoitopöydän ja pinnasängyn. Ite oon käyttänyt pinnasänkyä alusta asti sängyn vieressä ensin sivuvaunu menetelmällä ja sitten muuten. Haluan, että kaikki on si valmiina kotona niin ei tarvii miettiä mistä niitä ostelee ja hakee.

Kiitos @problemsolved ja @Minnix ajatusten jakamisesta. Näistä on apua! Mulla ei oo ihan hirveesti lähipiirissä ylipäätään lapsen saaneita niin ihan hirveesti ei pääse pallottelemaan ajatuksia.

Mitä kokemuksia teillä on turvaistuimista joiden ikäsuositus on vastasyntyneestä koululaiseksi asti? Mietin pitäisikö suoraan panostaa sellaiseen vai onko sellainen ratkaisu joka ei oikein sovi minkään ikäiselle kunnolla?

@Ananana meillä on kuopuksella ollu semmonen kasvava ja se on toiminut tosi hyvin. Esikoisen kohalla ois ollu fiksu ostos, koska kasvo niin nopeesti nii joutu ostaa useamman tosi lyhyeässä ajassa.

🤔 noniin eli voisi olla hyvä tutkia juuri niitä. Se rajaa aika paljon vaihtoehtoja niin helpottaa tosi paljon.

Mä en suosittelisi istuinta vastasyntyneestä koululaiseksi. Tai ainakaan itse en tiedä tuohon soveltuvaa hyvää istuinta 🤔 Turvakaukalo ensin vauvalle ja itse sen jälkeen suosittelen selkämenosuuntaan istuinta, jossa on isot pituus ja paino rajat ja, joka menisi jopa sinne koululaiseksi asti. Nämä ei sitten ole kääntyviä eikä ole telakkaa. Sitten tämän jälkeen erillinen turvavyöistuin. Eli omien lasteni ainakin haluan matkustavan mahdollisimman pitkään selkämenosuuntaan. Kolme istuinta pitäisi siis lapselle hankkia koko aikana. Jos oot Facebookissa, siellä on turvaistuinryhmä, josta löytyy hyvin tietoa.
Mutta tässä on aikaa niihin vielä perehtyä.

Mä oon vaan lähinnä selaillut aina välillä eri nettikauppoja ja ihastellut kaikkea.. En varmaan uskalla lähteä ostoksille ennen kuin ollaan turvallisilla vesillä tän aiheen kanssa. Yhtä neulontaprojektia tosin aloitin yksi uneton yö. 🫢

Mä oon jo laittanu kiertoon kaikki lasten pieneksi menneet jutut, joten kaikki hommattava alusta asti rattaat ja turvakaukalo mukaan lukien. En oo vielä uskaltanu mitään hankintoja tehdä, ehkä nt- tai rakenneultran jälkeen sit alan pikkuhiljaa hankkimaan. 😊

Mitä itse tutkin, niin kääntyvät istuimet on saanu tosi hyvät arvostelut testeistä.. itse en myöskään ostais vauvalle muuta kuin turvakaukalon. Se on vaan niin kätevä nostaa autosta kaukalossa esim kauppaan mennessä, ei vauvakaan herää jos nukahti.

Ollaan kipuiltu just turvakaukalon kanssa, että miten saadaan sekin mahtumaan autoon. 😅

Meillä on Skoda superb. Esikoinen 5,5v istuu kasvot menosuuntaan -istuimessa, kuopus 3v istuu selkä menosuuntaan ja vauvalle pitäisi laittaa se kaukalo. Mietittiin, että vauva perii kaukalon jälkeen kuopuksen Max-Wayn.

Kaukalo varmaan ostetaan uutena ja katsotaan ostetaanko telakkaa, koska voi olla että vauva pitää laittaa takapenkille keskelle eikä siinä ole isofixiä.

Muuten meinasin hommata tuttipullot, pullopesurin ja kaksi erilaista rintapumppua. Spectra S1:n (perinteinen sähköpumppu, jossa on suppilot) sekä puettavat pumput. Mä meinaan siis ensisijaisesti pumpata maidot vauvalle niin siksi panostan näihin keskimääräistä enemmän. 😊

Sänkyä ei osteta, koska vauva tulee nukkumaan mun vieressä vierashuoneessa ekat kuukaudet. Katsotaan sitten myöhemmin nukkumiskuviot, kun selviää millainen nukkuja vauva on ja miten isojen poikien unet menee.

Najell sleep carrierin ajattelin ostaa, koska meillä on kaksikerroksinen iso talo, ja haluan pystyä kuljettamaan nukkuvaa vauvaa mukanani huoneesta toiseen sekä vaunuista sisälle helposti. Tätä ei ollut kahden aiemman lapsen kanssa, mutta näyttää tosi hyvältä välineeltä!

Mun lapset on syntyneet viikoilla 37+4 ja 38+0 ja olleet syntyessään alle 3-kiloisia, joten uskon ettei tästä kolmannestakaan mitään jättiä tule. 😅 Ostetaan siis kietaisubodeja koossa 50, yökkäreitä ja ykkösvaippoja.

Korviketta ostan pari tetraa varalta kaappiin, niin ei ainakaan tule sitä stressiä että ”pakko saada maitoa tulemaan”, kun on varauduttu.

Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt harsofanitusta. Tai on mulla ollut yksi harso per päivä käytössä, muttei niitä mitään älyttömiä määriä ole tarvinnut. Toki mulla vauvat ei ole paljoa pulautelleet eikä tissit ole älyttömiä vuotaneet.

Itselle ostan kookosvettä ja elektrolyyttijauhetta, kaurahiutaleita, hedelmiä ja laitan pitserian numeron jääkaapin oveen. 🤣 Pitää muistaa nesteytys ja syödä hyvin!

Yritän muistaa, että kaupat on auki synnytyksen jälkeenkin eikä kaikkea tarvi hankkia heti. 😊 Mulle tärkeintä on että vauvalla on mukava olla ja että pumppaaminen lähtee hyvin käyntiin sekä tuttipullojen puhdistus toimii.

Mäkään en ole käyttänyt harsoja oikein mihinkään. En myöskään oikein herunut pumpulle, että sekin on mulla ollut aika turha.

Mie en oo uskaltanu hankkia vielä mitään. Meillä ei ole siis mitään lapsiin liittyvää joten ihan alusta lähdetään. Kaukaloita ja vaunuja olen jo selaillut ja koittanut miettiä että mitkä olisi hyvät. Onko kellään kokemusta noista kääntyvistä telakoista, onko oikeasti tarpeellinen? Tai ylipäätään telakka onko hyödyllinen? Miulla on sellanen ongelma että autosta ei isofixiä löydy, ja oon tässä pohtinu että kannattaako telakkaa varten ruveta selvittelemään isofixin jälkiasennusta 🤔 jollain merkillä tais olla ainakin ihan perustelakka vyökiinnityksellä. Todennäköisesti vauvaa tullaan kantamaan kaukalossa autoon ja autosta pois, samoin esim. kauppaan melko varmasti kaukalossa. Mietin sitäkin että jos mennään pelkällä vyökiinnitteisellä kaukalolla niin yletänkö kunnolla sitä kiinnittämään kun pituutta ei ihan liikaa ole :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kuten yllä kirjoitin, niin kaukalo kääntybäkkä telakalla on tosi kiva ja helppo käyttää. Sittenkin kun vauva on isompi, ja ei enää liiku kaukalossa joka paikkaan, se on helppo ottaa kaukalosta pois ja laittaa takas, kun kaukalo kääntyy ovelle. Olen käyttänyt kaukaloa aina välillä vöissä kun meillä kaksi autoa ja välillä unohtui telakka vaihtaa kun toinen lähti johonkin. Kyllä siihen tuhraantuu ärsyttävästi aikaa ja kirosanoja. Telakassa myös saa kaukalon makuuasentoon, mikä on pitkillä matkoilla ollut itselle vauvan ergonomian kannalta tärkeä. Myös kaukalo vauvoineen on helpompi asentaa kääntyvän telakkaan. Ei pakollinen, mutta jos joku antais mulle täysin uuden kaukalon toiselle vauvalle, jota ei voi kääntää, en ottais.

Ite en varmaan tekis jälkiasennusta vaan vaihtaisin auton. Mutta sitten taas, jos on tiukempaa rahasta. Niin säästäisin oman mukavuuden kanssa ja käyttäisin väitä.

Voi että minä tahtoisit jottain virkata jo vauvalle valmiiksi💕 ajatuksia on kaikkea vaunuleluista bodeihin, kun vaan keksisi mistä aloittaa

Osaako joku kertoa mitkä olisi niitä "pakollisia" hankintoja ennen kuin vauva tulee (esim. Vaipat ja turvaistuin auton kanssa)?

2014 kun sain ekan lapseni, en ollut tajunnut ostaa tumppuja/lapasia tms etukäteen, en tiennyt kuinka paljon vauvat voivat rääpiä itseään huitoessaan. Eli se mulla on ostoslistalla valmiiksi kotiin ☺️

Takaisin