Raskausajan ruokavalio

Panadolista muistaakseni amerikkalaisessa tutkimuksessa oletettiin olleen yhteydessä mm autismiin. Mutta tämä tutkimus ei ole validi, se osoittaa vain yhteyksiä, ei syy-seuraus suhdetta. Panadol oikein käytettynä on turvallinen
Hei oliko tää se case, kun Trump lupasi ratkaista autismin ja sitten tää panadol oli se vastaus? 😅 En menis ihan pureskelematta nielemään tätä väitettä tosiaan 🤨

Hei oliko tää se case, kun Trump lupasi ratkaista autismin ja sitten tää panadol oli se vastaus? 😅 En menis ihan pureskelematta nielemään tätä väitettä tosiaan 🤨
No mä oon erittäin varovainen käyttään mitään lääkkeitä raskausaikana. Myöskään Panadolia.
Lääkkeen hyötyjen mukana tulee aina myös haitat, joten sillä ajatuksella sitä tulee vältettyä ottamasta jos ei oo "pakko."

No mä oon erittäin varovainen käyttään mitään lääkkeitä raskausaikana. Myöskään Panadolia.
Lääkkeen hyötyjen mukana tulee aina myös haitat, joten sillä ajatuksella sitä tulee vältettyä ottamasta jos ei oo "pakko."
Ihan totta, tuo on varmasti viisas tapa toimia joka tapauksessa 😊

En itekkään käytä kuin todellisissa hätätilanteissa. Otinkohan kerran viime raskaudessa. Tänään jouduin ottamaan, mutta mun alkiolla ei ole vielä toimivaa istukkaa, joten luulen että se on muutenkin vielä suht suojassa mun huonoilta valinnoilta 😂 (tässä ei ole mitään lääketieteellistä faktaa kuhan mutuilen, että ilman toimivaa napanuoraa, se ei saa mun verenkierrosta asioita yhtä helposti)

Mutta halusin vain siis korjata tuon luulon panadolista, ettei kukaan nyt kärvistele kivuissa, koska panadoli olisi vaarallista. Stressi mitä kipu aiheutta on varmasti myös haitallista. Jokainen tekee kuitenkin omantuntonsa mukaan ja itselleen parhaimalla tavalla 😇

Itsellä ei oo ollu mitään himotuksia, eikä toisaalta ällötyksiökään. Jos syö masun liian täyteen, tulee tukala olo, alussa jopa vähän etova, mutta ei enää.
Kahvia pysyn sen kupillisen juomaan eikä hajutkaan ällötä.
Ei mulla ollu ekassakaan raskaudessa kummia kyllä.

Miten muilla?

Sokeriherkkuja tekee mieli ja tekee mieli syödä koko ajan, mutta en tiedä johtuuko se raskaudesta vai onko se vaan niin minua 😅 Nyt oon sallinut syödä vähän rennommin (ennen raskautta söin tosi kurinalaisesti).

Lakritsi ja kahvi on maistuneet ennen raskautta erityisesti, mutta luopuminen kävikin helposti, kun nyt kaikki vaan ällöttää 😅 Yrttihaudukkeita ja inkivääriteetä tekee välillä mieli kyllä. Olen vegaaniruokavaliolla niin sinällään noita rajoitteita ei niin paljon ole, kun monet raskausaikana kielletyt ruuat eivät ole kuuluneet ruokavaliooni vuosiin

Mä söin valmislihapullia suoraan kylmänä paketista. En oo moneen vuoteen ostanut lihaa kotiin ja vielä vähemmän valmis jutut on maistunut. Itseasiassa en varmaan ikinä ole noita itse ostanut. Mutta nyt jostain syystä piti noita saaada. :tears: :tears: :tears:

Kahvia oon joutunut tyytymään juomaan vain aamulla 3dl kupin, se on yllättävän hyvin toiminut kun luin että enempää ei saa, niin kroppa uskoi sen heti eikä ole tehnyt mieli enempää😅 leikkeleet on mulle niin outo kuvio että olen jättänyt pois ja korvannut ihan pienellä määrällä maksamakkaraa. Ymmärrän joo että kypsenyämättömiä ei saa syödä mutta mistä sen tietää mikä on ja mikä ei...?

Alkoholi jäi pois heti kun päätettiin yrittää. Se oli alkuun hankalaa lähinnä siksi että tässä asuinalueella sitä tuntuu kaikille kavereille maistuvan, mutta kun siitä pääsi yli niin ei ole kyllä ikävä! Lakritsi oli alkuun tosi hankala muistaa, mutta nyt senkin on oppinut ja voi että kuinka tekee mieli, sairaalalaukkuun on pakko pakata mukaan🙈 kalat on kanssa olleet hankala koska kalastus on ollut aiemmin tärkeä harrastus ihan senkin kannalta että on päässyt siinä rauhoittumaan yksin omien ajatusten kanssa, mutta eipä tule enää käytyä kun ei saa syödä niitä mitä tuolta lähtisi virvelin matkaan.

Ainiin ja sipsit oli aluksi tosi hankala! Kuin luin että ihan pienissä määrin vain saisi, ja kun itsellä on helposti mennyt puoli pussia kerralla ihan huomaamatta, niin suosiolla olen pakottautunut jättämään ne pois😅

@Hyytti siis miksi sipsit on kielletty? En ollut tästä kuullut. :Eyes:
Tyyliin joku että kuumentamisen takia jottain ainetta mitä ei suositella...🤷🏻‍♀️ tiedä sitten kuinka vaarallista on mutta itse olen mielummin ylitarkka kuin että ottaisin riskejä🙈

Kyllä sipsejä saa syödä, toki ne ei ole kellekään terveellisiä. Maksamakkaraa taas ei hirveästi kannata syödä. Viikossa muistaakseni maks 200g. Mutta jos saat runsaasti A vitamiinia jostain muustakin, niin sitten tuokin on varmaan liikaa. Leikkeleistä voi syödä periaatteessa muita paitsi meetvurstia ja sen sukulaisia ja ilmakuivatun kinkun kaltaisia. Katsoo vain että päiväykset on kunnossa kuten muissakin ruoissa. Itse kalastettua kalaakin voi syödä, kunhan sen kypsentää. Tarkemmat ohjeet kaloihin löytyt kattavasti ruokaviraston listalta
Ite taas en ole mitään maksaruokia uskaltanut kun ihan vähän harvakseltaan edellisessä raskaudessa.

Onko muut huomanneet sellaista, että valmistuotteet maistuu paremmin? Jostain syystä jos teen itselleni vaikka voileivän tai salaatin, se ei enää maistu, kun olen saanut sen valmiiksi. Sen sijaan valmissalaatti tai voileipä menee. Ja noita valmistuotteita kai pitäisi vielä välttää listeriariskin vuoksi. Sama juttu smoothieissa, itse tehty ällöttää, kaupasta ostettu menee :Upside Down Face: Ja siis normaalisti en osta valmistuotteita kuin hyvin harvoin, koska tykkään tehdä itse. Kuumennettavia valmisruokia taas en syö, koska en siedä lämpimän ruuan hajua tai suutuntumaa.

Onko muut huomanneet sellaista, että valmistuotteet maistuu paremmin? Jostain syystä jos teen itselleni vaikka voileivän tai salaatin, se ei enää maistu, kun olen saanut sen valmiiksi. Sen sijaan valmissalaatti tai voileipä menee. Ja noita valmistuotteita kai pitäisi vielä välttää listeriariskin vuoksi. Sama juttu smoothieissa, itse tehty ällöttää, kaupasta ostettu menee :Upside Down Face: Ja siis normaalisti en osta valmistuotteita kuin hyvin harvoin, koska tykkään tehdä itse. Kuumennettavia valmisruokia taas en syö, koska en siedä lämpimän ruuan hajua tai suutuntumaa.
Mulla just toisin päin, voin syyä ite tehdyn täytetyn sämpylän, mutta mitään valmisruokaa enkä lämmintä ruokaa voi sietää😅 poikkeuksena just smoothie, mu niitä en tee kotona muutenkaan😅

Mulla on ehdottomasti tää sama! Yleensä en välitä yhtään valmis jutuista, mutta nyt niitä tekee mieli. :tears:

Kyllä sipsejä saa syödä, toki ne ei ole kellekään terveellisiä. Maksamakkaraa taas ei hirveästi kannata syödä. Viikossa muistaakseni maks 200g. Mutta jos saat runsaasti A vitamiinia jostain muustakin, niin sitten tuokin on varmaan liikaa. Leikkeleistä voi syödä periaatteessa muita paitsi meetvurstia ja sen sukulaisia ja ilmakuivatun kinkun kaltaisia. Katsoo vain että päiväykset on kunnossa kuten muissakin ruoissa. Itse kalastettua kalaakin voi syödä, kunhan sen kypsentää. Tarkemmat ohjeet kaloihin löytyt kattavasti ruokaviraston listalta
Ite taas en ole mitään maksaruokia uskaltanut kun ihan vähän harvakseltaan edellisessä raskaudessa.
Mä oon miettinyt riskejä myös siltä kannalta että kohdistuuko riski alkioon vai meihin molempiin. Vaikka listeria olis tässä tilanteessa paha juttu, pidän sitä epätodennäköisempänä riskinä Suomessa. Sitten taas A vitamiinin aiheuttamat sikiövauriot on ihan eri juttu kokonaan. Noudatan kyllä ohjeita, mutta päätin etten stressaannu listeria riski ruuista, jos käy vahinko tai muu ajatusvirhe.

@Ananana Joo vähän sama. Väitän kyllä silti siis listeriaruokia pääsääntöisesti. Mutta olen joskus unohtanut ka syönyt metukan tai aurajuustoa. Mutta sitten taas juurikin A-vit liikasaannissa on seurauksia ja se tulee yllättävän nopeasti täyteen. Silloin tällöin herkuttelen varmasti maksamakkaralla leivän päällä tai parilla lusikallisella maksalaatikkoa. Myös salmiakkia ja lakritsia saatan välillä muutaman syödä, koska sen haitallisuus on vasta suurissa määrissä. Toki pyrin kaikkea huonoa vältteleen, mutta sillä periaatteella, voiko yks syöntikerta aiheuttaa alkiolle ongelmia vai ei.

Takaisin