Yleinen keskustelu

@lovechild Anteeksi, mulla meni sekaisin se, missä ketjussa oon kirjoittanut tästä ja mistä en. Taisin tosiaan kertoa tästä vain tuolla salaisella puolella ja vauvakuumetta-puolella. Mutta siis eilen varhaisultrassa todettiin kohdun olevan tyhjä ja epäilynä on kohdunulkoinen raskaus. Kätilö ei kuitenkaan havainnut ultraäänellä selkeää kohdunulkoista raskautta. Mua ei lähetetty päivystykseen, koska voin hyvin eikä ole kipuja. Sain kuitenkin lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.

Kohdunulkoinen raskaus sen täytyy olla, koska oon tehnyt 7 yksiselitteisen positiivista raskaustestiä, mutta kohdussa ei ollutkaan ketään... Se vuoto mitä oli oli liian vähäistä ollakseen keskenmeno.
 
On joo ollut, vuotoa siis. Mulla oli viikolla 5+ sellaista niukkaa veristä vuotoa kuutena peräkkäisenä päivänä. Se oli vähän outoa, ei muistuttanut kuukautisia ja oli määrältään paljon vähäisempää. Usein iltaa kohden väheni ja aamulla alkoi uudestaan. Se oli punaista, mutta välillä ruskeaa. Vikana päivänä vain ruskeaa.

Säikähdin sitä, joten soitin terveyskeskukseen ja neuvolaan, ja molemmista sanottiin että se on todennäköisesti normaalia. Kun se vuoto loppui, ajattelin että ehkä se oli harmitonta. Se pysyi poissa yli viikon, ja alkoi eilen aamulla uudestaan. Se on jatkunut ja itseasiassa myös selvästi voimistunut tänään. Mitään kipuja tai muita oireita (huimausta tms) ei ole ollut.
Joo, kuulostaa stressaavalta 😟
@lovechild Anteeksi, mulla meni sekaisin se, missä ketjussa oon kirjoittanut tästä ja mistä en. Taisin tosiaan kertoa tästä vain tuolla salaisella puolella ja vauvakuumetta-puolella. Mutta siis eilen varhaisultrassa todettiin kohdun olevan tyhjä ja epäilynä on kohdunulkoinen raskaus. Kätilö ei kuitenkaan havainnut ultraäänellä selkeää kohdunulkoista raskautta. Mua ei lähetetty päivystykseen, koska voin hyvin eikä ole kipuja. Sain kuitenkin lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.

Kohdunulkoinen raskaus sen täytyy olla, koska oon tehnyt 7 yksiselitteisen positiivista raskaustestiä, mutta kohdussa ei ollutkaan ketään... Se vuoto mitä oli oli liian vähäistä ollakseen keskenmeno.
Voi ei, oon pahoillani 😢❤️‍🩹 Meinasinkin kysyä tuosta ultrasta, mutta hyvä kun pääsitkin jo sinne. Toivottavasti tarkemmissa tutkimuksissa selviää mistä kyse ja jos kohdunulkoinen niin saadaan hoidettua pian 🙏🏻 Joskus nekin kai voi olla vähän hankalia paikantaa, kunnes sitten lopulta löytyvät että missä sijaitsee.
Tosi kurja tilanne kyllä, kovasti tsemppiä sulle 🩷 Onneksi mitään kipuja ei ole kuitenkaan ollut.
 
Onko kellään tietoa, että tehdäänkö ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultraäänitutkimusta, jos on käynyt jo edeltävästä varhaisultrassa? En oikein löydä varmaa tietoa.. Varasin neuvolan kolmen viikon päähän, niin mietin otanko yksityiseltä vielä erikseen ultran parin viikon päähän, jos sitä ei tehdä. Ihan taas vaan oman mielenrauhan takia. 😅
 
Onko kellään tietoa, että tehdäänkö ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultraäänitutkimusta, jos on käynyt jo edeltävästä varhaisultrassa? En oikein löydä varmaa tietoa.. Varasin neuvolan kolmen viikon päähän, niin mietin otanko yksityiseltä vielä erikseen ultran parin viikon päähän, jos sitä ei tehdä. Ihan taas vaan oman mielenrauhan takia. 😅
Meillä ei ole neuvolakäynnillä ultrattu ikinä, ei siellä taida ultraa ollakaan. Sykkeet on kuunneltu. 😊
 
Onko kellään tietoa, että tehdäänkö ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultraäänitutkimusta, jos on käynyt jo edeltävästä varhaisultrassa? En oikein löydä varmaa tietoa.. Varasin neuvolan kolmen viikon päähän, niin mietin otanko yksityiseltä vielä erikseen ultran parin viikon päähän, jos sitä ei tehdä. Ihan taas vaan oman mielenrauhan takia. 😅
Ei ultrata ja ekalla käynnillä ei myöskään kuunnella sykkeitä.
 
Onko kellään tietoa, että tehdäänkö ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultraäänitutkimusta, jos on käynyt jo edeltävästä varhaisultrassa? En oikein löydä varmaa tietoa.. Varasin neuvolan kolmen viikon päähän, niin mietin otanko yksityiseltä vielä erikseen ultran parin viikon päähän, jos sitä ei tehdä. Ihan taas vaan oman mielenrauhan takia. 😅
Yleensä kunnallisella puolella neuvolassa tehdään vain kaksi ultraa, ensimmäinen ns. Niskaturvotusultra n. Rv. 12 ja toinen rakenneultra n. Rv. 19. Ekalla neuvolakerralla ei kunnallisella yleensä ultrata. Useissa neuvoloissa ei edes ole ultraamiseen laitteita, vaan ultrissa käydään erikseen esim. sairaalassa, vaikka nämä neuvolakäynteihin kuuluvatkin.
 
Voi miten paljon huonoja uutisia, voimia kaikille niitä saaneille 💔
Meillä huomenna ultra ja jännittää kyllä kovasti, oireet olleet aika olemattomia nyt.

Töissä on ihan hirveä mayhem päällä ja kaikki pitäisi tietysti saada valmiiksi ennen heinäkuun lomia, ja oma keskittyminen rakoilee kyllä tosi pahasti 😅 Vaikea myös väistellä puheita ensi vuoden jutuista, yleensä mun työssä ei edes ole niin pitkäjänteisiä juttuja, mutta tietysti nyt juuri on yksi pidempi ja isompi projekti joka jatkuu ensi vuoden puolelle.
 
Sykkeitä aletaan kuunnella nt-ultran jälkeen, joskus viikolla 15. Sitä ennen niiden saaminen doppleriin on niin epävarmaa, ettei siinä ole järkeä. Joissakin neuvoloissa on kannettava ultra, mutta sitä yleensä käytetään vain pakottavasta syystä, koska terkkuoa ei ole koulutettu siihen ja sen laatu on kökkö. Mulla katottiin muistaakseni kerran suht loppuraskaudessa sillä, että onko pää siellä missä terkka kuvitteli. Kuten joku sanoi, niin äitiyspolillr tulee kaksi ultraa noin viikoilla 12 ja 20. Ja jos on syytä synnytystapa-arvioon niin silloin ultrataan viikolla 36. Mutta se ei tule automaattisesti vaan jos on perusteltu syy. Terveydenhuollossa tehdään aina hoidot sen mukaan, että haitta on pienein mahdollinen. Siksi ultrat on vaan pakottavissa tilanteissa. Vaikka ultraäänen on sillä taajuudella, että ne ei pitäisi vahingoittaa alkiota/sikiöitä, ei tästä ole myöskään tehty tutkimusta, että mikä määrä on turvallista. (Sellaista tutkimusta ei voi eettisesti tehdä)
 
Heipähei! Minä liityn mukaan keskusteluihin, esikoista odotan ja nyt rv 7+0. Raskaus on kovasti toivottu ja odotettu, mutta vielä on aika epätodellinen olo ja vaikea olla luottavaisin mielin. Olin jo diagnosoinut itselleni kohdunulkoisen, kun toispuoleisia alavatsakipuja on koko tämän ajan ollut jonkin verran. Maanantaina kuitenkin varhaisultrassa näkyi alkio kohdussa, syke löytyi ja viikot tasan sitä, mitä oletinkin. Mieltä kyllä rauhoittaa, että elämää näkyi ja oikeassa paikassa. Toistaiseksi siis kaikki hyvin ❤️

Pahoinvointi alkoi viikko sitten ja se onkin sitten rassannut aika lailla. Huolettaa, että mitä siitä vauvasta oikein tulee, kun mun ruokavalio koostuu lähinnä marjoista, kiiveistä ja porkkanasta 🥹
 
Mulla ollut nyt muutaman päivän kovasti oikealla puolella alavatsaa kipuja. Soitin neuvolaan, ja teki lähetteen naistentaudeille ultraan. Suljetaan kohdunulkoinen pois, ja vähän tietää mikä homma. Muuten aikas oireeton..
 
Mulla ollut nyt muutaman päivän kovasti oikealla puolella alavatsaa kipuja. Soitin neuvolaan, ja teki lähetteen naistentaudeille ultraan. Suljetaan kohdunulkoinen pois, ja vähän tietää mikä homma. Muuten aikas oireeton..
Mitkä viikot sulla onkaan? Toivottavasti kaikki hyvin, onneks ultrataan 🙏🏻
 
Terveydenhuollossa tehdään aina hoidot sen mukaan, että haitta on pienein mahdollinen. Siksi ultrat on vaan pakottavissa tilanteissa. Vaikka ultraäänen on sillä taajuudella, että ne ei pitäisi vahingoittaa alkiota/sikiöitä, ei tästä ole myöskään tehty tutkimusta, että mikä määrä on turvallista. (Sellaista tutkimusta ei voi eettisesti tehdä)
Okei, kiitos vastauksesta. Ehkä se pitää vaan malttaa ja olla luottavaisin mielin. En itseasiassa ajatellut tuota turvallisuuspuolta yhtään. Sitten, jos jotain poikkeavaa tulee niin hakeutuu sit lääkärin pakeille ultrattavaksi.. Mun on kyllä varmaan pakko hommata se doppler-laite sitten, kun viikkoja on silleen, että sen kautta on mahdollista kuulla sydäntä 🙈

Toivottavasti @pienitimantti kaikki on hyvin ❣️
 
Mulla oli myös etenkin viikoilla 5+0-6+0 oikealla puolella munasarjan kohdalla välillä jomottavaa kipua ja välillä kovastikin vihlovaa. Pari kertaa siihen myös heräsin yöllä. Silti oli raskaus oikeassa paikassa, eikä ultrassa näkynyt munasarjoissakaam mitään poikkeavaa.
 
Mulla oli myös etenkin viikoilla 5+0-6+0 oikealla puolella munasarjan kohdalla välillä jomottavaa kipua ja välillä kovastikin vihlovaa. Pari kertaa siihen myös heräsin yöllä. Silti oli raskaus oikeassa paikassa, eikä ultrassa näkynyt munasarjoissakaam mitään poikkeavaa.
Joo mullakin satunnaisesti ollut. Nyt vähemmän, tänään 5+5. Välillä mietityttänyt mutta kai sitä kaikenlaisia jomotuksia voi tässä alussa olla 😅
 
@Aureelia mukava kun liityit mukaan. Kyllä se vauva ottaa mitä tarvii, itsellä aiemmissa oksensin aamu 6 ilta 6 sen 4kk ja söin lähinnä jtn jäätelöä tms kun muu ei menny alas ja kaksi ihan normaalia kokoista lasta on tullu. Esikoisen kohalla onnistuin vielä saada painoa, mutta kuopuksen kohalla olin saman painonen synnytyksessä kuin ennen raskautta. Kurjin oli esikoisen kohalla se kun kaikki terveydenhuollossa motkotti mun painosta. Kuopuksen kohdalla si nätisti totesin heti alkuun, että ei vetele se sama rumpa niin se sitten menikin paremmin, vaikka ei ne vieläkään tyytyväisiä ollu.

Mulla otettiin neuvolassa joskus sillä käsiultralla, mu en muista syytä mu se laatu on tosiaan surkea. Muuten kävin molemmissa tosi monessa ulrassa koska oli "niin" pieniä. No ei ollu, mu se on si toinen tarina.

Toivon, että kaikilla ois kaikki hyvin❣️

Ja jaksamisia kaikille, jotka sai huonoa uutisia❤️‍🩹
 
Mulla ollut nyt muutaman päivän kovasti oikealla puolella alavatsaa kipuja. Soitin neuvolaan, ja teki lähetteen naistentaudeille ultraan. Suljetaan kohdunulkoinen pois, ja vähän tietää mikä homma. Muuten aikas oireeton..
Mulla oli viikko sitten sama juttu, silloin oli viikot 6+3. Kerroin tästä neuvolassa ja pääsin heti seuraavana päivänä varhaisultraan juurikin että poissuljetaan kohdunulkoinen. Kaikki oli kuitenkin aivan hyvin, vissiin on ihan normaaleja (valitettavasti) myös ikävemmät tuntemukset. Minähän siellä aloin heti pillittämään kun pikkuisen syke sykki oikein nätisti🙈❤️
 
Takaisin
Top