IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@Fiore_41 ja @Tiana kuinka teidän piinailut sujuu? Oletteko malttaneet olla testaamatta vielä? Mulla ei mitään tuntemuksia, mikä on ahdistavaa, vaikka tietää, ettei siitä voi suoraan päätellä mitään.

@kastepisara tarkotus oli tehdä vasta perjantaina, mutta tänään hetken mielijohteesta tein töiden jälkeen testin, kun rupes ahdistaa siinä mittakaavassa että pakko oli tehdä jotain ja puhdas negahan se oli. Mulla ei mitään oireita jos kahden viime päivän voimakkaita PMS oireita ei lasketa.
Tällä hetkellä siis lähinnä vaan ärsyttää isosti kaikki! 😅 Pitää vielä virallisen päivänä eli sunnuntaina testailla, mutta jotenkin toivo mulla ihan menny, vaikka tiedän ettei mikään voi olla vielä varmaa.

Ihana lukee että sulla on menny punktio ja toipuminen hyvin, @*Ninni* !! Ja hyvät luvut - teiltä molemmilta! ICSIssä on tosi korkeet onnistumistodennäkösyydet. Nyt vaan hirveesti tsemppiä labraan teiän mineille!

Surullista kuulla @Kanelikierre punktiottomasta päivästä :(

Mulla meni tänään paremmin kun olin uskaltanu toivoa. Puhelua ei tullu joten menin klinikalle, kysyin ilmottautuessakin että näinkö on että tänne sain tulla :D Heitä hymyilytti ja sanoivat että kyllä vaan sinulle on aika täällä. Olin hieman etuajassa ja olin ajatellu täyttää rakkoa vielä lisää kahvilla (olin jo pissahätänen). Lääkäri bongas mut käytävällä (ei se mun oma vakkari/suosikki, mutta hän joka teki punktion ja jolle tämä alkionsiirto oli varattu), hän sanoi että olisi jo valmis, kysyy onko muut valmiina niin voidaan jo mennä.
Toi mut vähän ennakkoon huoneeseen, koputteli biologin ovea ja hoitajakin saapui pian. Kyselivät vointia ja hetua. Hetu meni oikein (duhh) ja biologi katsoi paperiaan, se oli sellainen johon oli käsin suhattu muistiinpanoja, en nähnyt tarkemmin sen reunan yli, ja hän sanoo että meille onkin hyviä uutisia. Niinkö?
Hän sanoo että meillä on usea alkio, tänään siirrettävä on parasta A-luokkaa (se sano useemman a kirjaimen mutten muista montako mutta kuulemma paras mahdollinen), ja että muutkin alkiot näyttää tosi kauniilta. Sit mä jotenkin tajusin että meidän kaikki kuusi hedelmöittynyttä on nyt alkioita! Siis ei yhtään katoa???
Biologi puhuu että kaikista on mahdollista tulla pakastuskriteerit täyttäviä, mutta se selviää vasta viljelyn lopussa. Yksi on morula mutta nyt on vasta päivä viisi, sekin voi ehtiä. Siis meillä on viisi blastoa????

Mä sopertelin sille kiitoksia ja että tää tuntuu ihan uskomattomalta kun viimeks alotettiin kuudestatoista ja lopulta jännitettiin sitä onko meillä mitään siirrettävää. Olin toivonu että on yks siirrettävä, ja jopa yks tai kaks kaveria pakkaseen, ettei heti tarvi uusiks punktioida... ja sit siellä on vastassa lauma pirteitä ystävällisiä naisia kertomassa että meillä on 6 tässä viljelyn loppusuoralla jotka porhaltaa reippaina!!!

Ainiin unohin kirjottaa varsinaisesta siirrosta! No se meni hyvin, siinähän pötkötin jalat auki kohti biologin ¨kioskin luukkua¨, lääkäri jutteli vaiheista joita teki, mutta ne oli jo tuttuja pakastealkionsiirrosta, eli ei yllätyksiä. Mulla on tähän helppo anatomia, kohdun kaula suorana töröllään (kohti biologin kioskin luukkua :D), sinne sujahti katetri. Viimeks oli mun eka mahan päältä ultraus - olin sillon yllättyny miten kiinteää se ultrageeli oli, olin luullu että se on enemmän kuin jotain suihkusaippuaa, olikin kuin joku olis kaapassut tuhdin nokareen jälkiruokaa mun mahalle.
Mä näin sen väläyksen! Sen minkä olin kattonu ennakkoon youtubesta jo ennen PASia. Oi se oli niin konkreettinen hetki!
Lääkäri näytti sitä alkionestettä ja ilmakuplia siellä kohdussa, siellä oli vaalea läikkä.

Sain piston gonapeptyliä, he vähän mietti että hmmm kannattaisikohan, ja sanoivat että yleensä pakastealkion kanssa laittaa sen, mutta nyt on juuri tullut jotain tutkimusta ja näyttöä siitä, että olisi myös tuoresiirron yhteydessä hieman apua. Sanoin että juu tottakai tänne vaan, ja hoitaja sanoi että minäpä haen sitä tuolta jääkaapista.

Noniin tässä sitä nyt ollaan :-)
öööh hurjaa !

@Tiana no voi paksa tota negaa. Onneksi on vielä aikaa viralliseen testipäivään ja tulos kerkeää muuttoa. Mutta kyllähän toi paskalta tuntuu ja laskee toivoa tosi paljon. Meinaatko testailla nyt ennen virallista testipäivää välissä?

@punktiopikkarit onnea hienosta määstä alkioita, toivotaan, että pikkuiset saavat jäädä pidemäksi aikaa pakastimeen ja tämä eilen siirretty tulee syliin asti!

@Tiana pahoittelut negasta❤️‍🩹

@punktiopikkarit onnittelut pikkualkioista😍 ihanaa että sujui hyvin siirto? Oliko yhtään kipua? Kun luin tota sun tarinaa niin ensimmäiset jännityksen pistot tunsin, vaikka tällä hetkellä istun eläinlääkärin parkkiksella tippa linssissä koirulia oottamassa. Pelottaa kyllä että ajetaan Helsinkiin ja sit todetaan et alkiot nuukahtaneet sulatuksessa eikä mitään siirrettävää.

@*Ninni* onnea hyvistä solumääristä ja mukava kuulla, että kaikki meni hienosti!

@Kanelikierre olen todella pahoillani. Minulla yksityisellä venytettiin tosiaan riskillä myös punktio (oli viime viikon ma) viikonlopun yli , olikohan se kp 17. Se on yleensä tosin minun myöhäisin ovis + päivä. Minun piti ottaa tätä karkaamista estämään juurikin irrotuspiikkiaamuna ylimääräinen jarru. Eli tälläkin tavalla voi estää ennenaikaista puhkeamista. Varmasti löytyy keinoja ajoittaa lääkkeet paremmin. Ja ennenkaikkea toivotaan parasta, että inseminaatio onnistuisi.
Joo, mulle olisi varmaan ollut kans tarpeen ylimääräinen jarru. Ekaa kertaa ivf:ssä en jotenkin osannut edes kyseenalaistaa lääkärin määräämää kaavaa. Olen kuitenkin yllättävän positiivisin mielin inseminaatiosta, että joku noista kolmesta hedelmöittyisi. Dhea:n pitäisi ilmeisesti parantaa mahiksia onnistua ainakin jos kun munasolureservi alkaa hiipua. Joku täällä linkkasikin siitä tutkimustietoa, kiitos siitä! Lueskelin eilen ja voisi jopa vähentää keskenmenoja ja parantaa munasolujen laatua. Eli toiveikkaana odottelen testipäivää.

En tiedä onko mulla jotain punktiolääkkeiden jälkeistä hehkua, mutta olo on jotenkin tosi hyvinvoiva ja ikäänkuin olisi kasvojen iho silottunut. Ehkä isosta määrästä lisäravinteista on ollut apua siihenkin. Tai sitten "fertility diet", olen syönyt paljon avokadoja, pähkinöitä yms hyviä rasvoja. Vaihdoin myös kasvovoiteen luontaistuotteeseen 🤔 Kiva että kaikesta panostuksesta saa ainakin jotain positiivisia tuloksia :Hugging Face:

@punktiopikkarit Mieletön alkiosaalis ja vielä huippuyksilöitä sekä hyvin mennyt siirto, onnittelut!:Two-hearts:

@Tiana negatestit vetää kyllä mielen matalaksi. Toivottavasti olisi ollut vaan liian varhainen testipäivä. Mulla esikoisen aikaan herkkä testi näytti negaa ja olin aivan varma ettei raskaus alkanut, mutta toisin kävi :)

@Trieste, toivottavasti koirulla on kaikki hyvin ja toipuu pian toimenpiteestä. :red-heart: Meillä on kotona 16v terrieri ja aina ne nukutukset paljon jännittää.

@punktiopikkarit tarrasukkia niin paljon sinne!!🥹❤️
@Kanelikierre pahoittelut tilanteesta. Pidän peukkuja että inseminaatio tuottaa tulosta!🥹

Täällä vuoto loppui lauantaina ja ajattelin viikko vuodon alkamisesta testata negatiivisen mutta tänään aamuna digitestiin 2-3? Siis hetkonen?? Onkohan mun sisälle jäänytki nyt joku istukanpala tms joka arvoa nostattaa? Onko kohdunulkoinen?? Tuulimuna??
Tietysti toivoisin että siellä pieni olisi hengissä ja mukana vielä mutta tää varmaan epätodennäköisin vaihtoehto. Oli vuoto kuitenkin kuukautismaista ja hyytymiä mukana.
Laitoin omapolulle viestiä ja odotan vastausta. Tää epätietoisuus on raastavaa…. Ylimmät liuska tehty silloin viikko sitten. Lisäks tein silloin digin joka nega. Toisiks alin eilen iltapissasta ja alin aamupissasta tänään

Liitteet

• IMG_4710.jpeg
    IMG_4710.jpeg
    1.1 MB · Katsottu: 37
@Miimu_ apua kuinka samanlaltainen tilanne meillä on nyt tässä siirrossa ollut, mulla myös oli viime viikolla tosiaan menkkamainen vuoto mut raskausoireet jatkui silti ja kävin kontrolli hcg joka olikin sit yli 600 ja kirkuva punainen viiva.

Tässä on nyt sitä selvitelty ja lopputulemana tänään alkoi sit keskenmenovuoto kunnolla, ei kipuja. Kohdussa näkyi ultrassa pieni ontelo mutta ei elonmerkkejä sisällä eli oisko sit tuulimuna ollut? Vielä odottelen tän aamun hcg arvoa, maanantaina oli vielä hyvin tuplautunut viime viikkoisesta.

@Miimu_ ohhoh! Mitä jos olikin kaksoisraskaus ja meni toinen kesken? Mun yhdellä kaverilla oli alkuraskaudessa ihan kunnon verenvuoto joka ei ottamut loppuakseen (ja esim poistettiin hyytymää pihdeillä kohdunkaulasta) ja meni jo tyhjennykseen ja makasi siinä gynen pöydällä gynen selittäessä tyhjennyksestä kun joku kandi oli vaan kysynyt "onko tuo syke" ja siellä olikin sitten elävä raskaus kohdussa😅 ja ihan onnellisesti se siitä sitten eteni. Ainoa arvaus että olisiko mennyt toinen kesken tai joku kohdun verisuonen vuoto tms. Toisella kaverilla myös sit isommilla viikoilla tuli ihan selkeesti vedet (siis joku emt 9-10 vko) ja jtn kiinteetä ja vuotoa lopulta, mutta tässäkin lopulta uä:ssä elävä raskaus joka päättyi onnellisesti. Että kai ne ekat kolmanneksen verenvuodot on tosi yleisiä, selkeitä vastauksia ei aina löydy että arvailua, ja tietenkin keskenmeno on aina mahdollista. Mutta toivoa ei kyllä tuolla tuloksella kannata vielä täysin menettää!

Heippa kaikille!

Tänne joskus tullut välillä kirjoiteltua.. tosiaan maaliskuussa tehtiin eka IVF, munasoluja oli paljon ja siittiöitäkin ihan tarpeeksi mutta hedelmöittymisessä havaittiin ongelmia, joten lääkärin kanssa sovittiin että pääsen jo heti seuraavista menkoista ilmoittautumaan ja kokeillaan ICSI. Päästiin vielä ennen kesän sulkua, ja saatiin 15 kypsää munasolua ja tuli tiistaina tieto että 14 normaalisti hedelmöittyneet.

Osaako joku sanoa mikä käytäntö on (olemme tilkassa hoidossa) että saako vasta maanantaina kun lääkäri soittaa niin tietää miten näiden 14 munasolun käynyt, vai tuleeko kenties tässä välissä jotain tietoa?

Heippa kaikille!

Tänne joskus tullut välillä kirjoiteltua.. tosiaan maaliskuussa tehtiin eka IVF, munasoluja oli paljon ja siittiöitäkin ihan tarpeeksi mutta hedelmöittymisessä havaittiin ongelmia, joten lääkärin kanssa sovittiin että pääsen jo heti seuraavista menkoista ilmoittautumaan ja kokeillaan ICSI. Päästiin vielä ennen kesän sulkua, ja saatiin 15 kypsää munasolua ja tuli tiistaina tieto että 14 normaalisti hedelmöittyneet.

Osaako joku sanoa mikä käytäntö on (olemme tilkassa hoidossa) että saako vasta maanantaina kun lääkäri soittaa niin tietää miten näiden 14 munasolun käynyt, vai tuleeko kenties tässä välissä jotain tietoa?
Onnea hienosta määrästä hedelmöittyineitä. Me saatiin tietää hedelmöittyneet ja seuraava tieto olikin sit vasta montako blastoa mennyt pakkaseen. Onko sulle tarkoitus tehdä tuoresiirtoa?

Saittepas tosi hienosti hedelmöittyneitä @MiuMarja !

Mä eilen iloitsin hyvästä munasolumäärästä (10) ja huomisesta tuoresiirrosta, mutta tänään tuli tieto että yhdeksän oli kypsää ja vain kaksi on hedelmöittynyt, niin on kieltämättä aika surkea olo :side_tear: Me ollaan kans Tilkassa. Tehtiin ICSI, koska meidän diagnoosi on male factor. Miten teillä @MiuMarja oli tuolla ekalla kierroksella, että saitteko yhtään hedelmöittymään silloin? Tosi kiva että pääsitte jo heti pian uuteen kierrokseen. Mulla on jotenkin aika vähän luottoa näihin meidän kahteen selvinneeseen, että näinköhän ne jatkaa ja huomenna tuoresiirtoon pääsee, että varmaan uusi kierros taas edessä.. Ja samaa oon pohtinut, että jos huomisen tuoressiirron jälkeen toinenkin yhä sattuisi porskuttamaan, niin olisiko se sitten maanantai kun siitä kuulisi :Face Without Mouth: Punktio oli eilen.

@Miimu_ apua kuinka samanlaltainen tilanne meillä on nyt tässä siirrossa ollut, mulla myös oli viime viikolla tosiaan menkkamainen vuoto mut raskausoireet jatkui silti ja kävin kontrolli hcg joka olikin sit yli 600 ja kirkuva punainen viiva.

Tässä on nyt sitä selvitelty ja lopputulemana tänään alkoi sit keskenmenovuoto kunnolla, ei kipuja. Kohdussa näkyi ultrassa pieni ontelo mutta ei elonmerkkejä sisällä eli oisko sit tuulimuna ollut? Vielä odottelen tän aamun hcg arvoa, maanantaina oli vielä hyvin tuplautunut viime viikkoisesta.
Oho okei!
Kestikö sulla siis viime viikkoinen vuoto kauan? Kerrohan kun saat tulokset!
Itse en verikokeisiin edes lähetettä saanut.

@Miimu_ ohhoh! Mitä jos olikin kaksoisraskaus ja meni toinen kesken? Mun yhdellä kaverilla oli alkuraskaudessa ihan kunnon verenvuoto joka ei ottamut loppuakseen (ja esim poistettiin hyytymää pihdeillä kohdunkaulasta) ja meni jo tyhjennykseen ja makasi siinä gynen pöydällä gynen selittäessä tyhjennyksestä kun joku kandi oli vaan kysynyt "onko tuo syke" ja siellä olikin sitten elävä raskaus kohdussa😅 ja ihan onnellisesti se siitä sitten eteni. Ainoa arvaus että olisiko mennyt toinen kesken tai joku kohdun verisuonen vuoto tms. Toisella kaverilla myös sit isommilla viikoilla tuli ihan selkeesti vedet (siis joku emt 9-10 vko) ja jtn kiinteetä ja vuotoa lopulta, mutta tässäkin lopulta uä:ssä elävä raskaus joka päättyi onnellisesti. Että kai ne ekat kolmanneksen verenvuodot on tosi yleisiä, selkeitä vastauksia ei aina löydy että arvailua, ja tietenkin keskenmeno on aina mahdollista. Mutta toivoa ei kyllä tuolla tuloksella kannata vielä täysin menettää!
Toivon tätä kovasti!! Siis todellakin kaksosetkin olisi ”kelvannut” paremmin kuin hyvin mutta yksikin riittää, tiiätte varmasti mitä tarkotan!🥹
Ja apua tuo mitä kaverilles on sattunut!!
Lohduttavaa kuulla näitäkin🙈

Toki tässä on myös se kun raskaustesti oli niin haalea virallisena testipäivänä mut toki kiinnittyminenhän on voinut tapahtua vain myöhemmin?🧐 ja nyt arvot digi testin mukaan ainakin täsmää🧐

Takaisin