Raskausajan ruokavalio

Mä itse asiassa lopetin kahvin juonnin jo, kun aloin esikoista odottamaan. Mutta onhan niitä tutkimuksia myös "roskaruoan" ja sokerin vaikutuksista, ja erityisesti karkit on mun pahe, kun kaiken muun oon jättänyt pois 🤭

Itse oon jättänyt kahvin melkein kokonaan pois tai vaan sillon tällön ja runsaalla maidolla. On siitä tutkimuksia, mutta jos rupee tarkkaan kattoo niin aika monet asiat on sitten vähän siinä ja siinä uskaltaako syödä. En ehkä yhestä kupista päivä hermoilisi. Toki kun tutkittua tietoa tulee lisää on hyvä, että voi tehä päätöksiä erilailla. Mutta minusta kannattaa pitää maalaisjärki mukana. Suosituksissakin on terveellinen ruokavalia, mutta kun mä oksensin viimeksi 4kk nii mulle sanottiin et ihan sama mitä mut jos saat syötyä nii syö. Söin lähinnä jäätelöä😅

@Syyskukka mä törmäsin tähän tutkimukseen myös. En kuitenkaan lukenut yhtäkään artikkelia, vaan pari uutista aiheesta eri paikoista. Sen verran kuitenkin on viitteitä haitoista, että päätin myös vaihtaa kokonaan kofeiinittomaan.

Mikään muu ruokarajoite ei oikein itselle osu, niin tavallaan ei tunnu niin pahalta luopua yhdestä asiasta.

Mutta mun mielestä jokainen tekee omat valinnat. En usko että meillä edelleen olisi suositus joka sallii kahvin, jos olisi paljon viitteitä siitä että se on kovin haitallista.

Muokattu viimeksi:
Mulle pahin on salmiakki ja sitä sitten on aina mennytkin paljon synnytyksen jälkeen. 😅 Raskausajan oon kuitenkin täysin syömättä, vaikka tiedän, että olisi niitä vaihtoehtoja, joita saisi syödä. Juhlat ja kyläilyt on sitten muuten sellainen, missä vähän stressaa, että onko jotain, mitä ei saisi syödä. Varsinkin näin, kun asia on vielä salaisuus.

@Mörkki86 mulla on ihan samoja huolia kyläilyjen osalta. Käynyt myös mielessä siirtää kaikkea ja käpertyä vaan omalle sohvalle, mutta sekään ei varmaan ole kovin järkevää.

Mä olen saanut nyt nikotiinihimot pois! Ostin eilen nikotiinittomia pusseja, mutta tuli jotenkin huono/epävarma fiilis niistäkin niin nakkasin menemään muutaman tunnin päästä. Ei kai niissä mitään kiellettyä pitäisi olla, kun olivat nikotiini/tupakka/energiavapaita, mutta en voinut niitä hyvällä fiiliksellä käyttää niin nakkasin sitten menemään.

Nyt alan perkaamaan kahvinjuontia. Käyn ostamassa itselle kofeiinitonta pikakahvia ja alan vetää sitä. En jaksa itselle erikseen keitellä omista röpöistä, kun muut juo kuitenkin normikahvia. Ajattelin nyt alkuun, että jätän vielä aamukahvin ja sitten karsin sen pois kun tuo kofeiiniton menee alas.

Muita joilla on koko ajan nälkä? 😅 ootteko keksiny jotain hyviä ja terveellisiä välipaloja/naposteltavia vai syöttekö ihan ruokaa useasti päivässä? Pahoinvointia ei oo vielä ollu minkäänlaista, mutta nälkä on kyllä ihan älytön 🙈

Mie ostin just eilen jääkaappiin 3 eri melonia kun kaupassa oli tarjouksessa ja teki mieli just niitä 😅 ne ainakin kevyttä naposteltavaa. Mulla vähän se et ois nälkä mut sit ei kuitenkaan saa paljoa syötyä, vaikkei varsinaista pahoinvointia ole ollutkaan. Tosin nyt tänään aamukahvi tökkii ekaa kertaa 🤔

Siis mä unohin tänään et oon raskaana ja söin tuttifrutti karkkipussista jonku 5 mustaa karkkia ennen ku tajusin, et nii ne on lakritsia ja mun ei pitäs syödä niitä🤦🏻‍♀️

@Minnix tein tuota läpi viime raskauden 😂 onneks se raja, mikä on haitallista ei tule vielä noin vähästä vastaan. Söin ja varmasti syön nytkin, salmiakkia ja lakritsia silloin tällöin pahimpaan himoon myös tarkoituksella

Mä olen saanut nyt nikotiinihimot pois! Ostin eilen nikotiinittomia pusseja, mutta tuli jotenkin huono/epävarma fiilis niistäkin niin nakkasin menemään muutaman tunnin päästä. Ei kai niissä mitään kiellettyä pitäisi olla, kun olivat nikotiini/tupakka/energiavapaita, mutta en voinut niitä hyvällä fiiliksellä käyttää niin nakkasin sitten menemään.

Nyt alan perkaamaan kahvinjuontia. Käyn ostamassa itselle kofeiinitonta pikakahvia ja alan vetää sitä. En jaksa itselle erikseen keitellä omista röpöistä, kun muut juo kuitenkin normikahvia. Ajattelin nyt alkuun, että jätän vielä aamukahvin ja sitten karsin sen pois kun tuo kofeiiniton menee alas.
Mistä saa nikotiinittomia pusseja, mitä merkkiä yms? Itse lopetin reilu 2v sitten tupakoinnin nikotiinipussien avulla, ja voi luoja jäin niihinkin koukkuun vaikka ajattelin että helposti ne lopetan. Nyt ollut plussauksesta asti ilman, ja ihan kamalaa suoraan sanottuna.:Grinning Face With Smiling Eyes:

Mistä saa nikotiinittomia pusseja, mitä merkkiä yms? Itse lopetin reilu 2v sitten tupakoinnin nikotiinipussien avulla, ja voi luoja jäin niihinkin koukkuun vaikka ajattelin että helposti ne lopetan. Nyt ollut plussauksesta asti ilman, ja ihan kamalaa suoraan sanottuna.:Grinning Face With Smiling Eyes:
Meillä on täällä sellainen kivijalkakauppa jossa myydään niksattomia pusseja! Sitten nettikaupasta voi tilata kans. 😊 Ne on ihan hyvä apuväline, mutta kannattaa nekin pyrkiä lopettamaan kun eipä noistakaan tiedä varmuudella ovatko ok. 😵‍💫 Ei niissä silti nikotiinia, tupakkaa tai energiaa ole. Se ”sätiminen” tulee mausta.

Tsemppiä! Mä tiedän omalta kohdalta että palaan käyttämään sitten kun imetyksessä/pumppauksessa voi pitää tarpeeksi pitkiä taukoja. 😬 Nää on mulle mun oma guilty pleasure.

Meillä on täällä sellainen kivijalkakauppa jossa myydään niksattomia pusseja! Sitten nettikaupasta voi tilata kans. 😊 Ne on ihan hyvä apuväline, mutta kannattaa nekin pyrkiä lopettamaan kun eipä noistakaan tiedä varmuudella ovatko ok. 😵‍💫 Ei niissä silti nikotiinia, tupakkaa tai energiaa ole. Se ”sätiminen” tulee mausta.

Tsemppiä! Mä tiedän omalta kohdalta että palaan käyttämään sitten kun imetyksessä/pumppauksessa voi pitää tarpeeksi pitkiä taukoja. 😬 Nää on mulle mun oma guilty pleasure.
Täytyypä tutkia noita jos olo menee ihan mahottomaks.. :folded:

Muita joilla on koko ajan nälkä? 😅 ootteko keksiny jotain hyviä ja terveellisiä välipaloja/naposteltavia vai syöttekö ihan ruokaa useasti päivässä? Pahoinvointia ei oo vielä ollu minkäänlaista, mutta nälkä on kyllä ihan älytön 🙈
Joo, nälkä kokoajan, mutta nyt myös etoo samanaikaisesti niin ei tee mieli vaikka tekee mieli. Oon myös herännyt yöllä siihen, että on nälkä. :tears: :loudlycrying: Ja nythän ei pitäisi energian tarpeenvuoksi olla nälkä. :Face Without Mouth:

Joo, nälkä kokoajan, mutta nyt myös etoo samanaikaisesti niin ei tee mieli vaikka tekee mieli. Oon myös herännyt yöllä siihen, että on nälkä. :tears: :loudlycrying: Ja nythän ei pitäisi energian tarpeenvuoksi olla nälkä. :Face Without Mouth:
Tämä on hassu tunne, elän aivan samaa vaihetta omassa raskaudessa 🫣😂

@Minnix tein tuota läpi viime raskauden 😂 onneks se raja, mikä on haitallista ei tule vielä noin vähästä vastaan. Söin ja varmasti syön nytkin, salmiakkia ja lakritsia silloin tällöin pahimpaan himoon myös tarkoituksella
Se taitaa olla jopa ihan nollatoleranssi mitä nykyään suositellaan. Ja syy siis se, että glykyrritsiini heikentää istukan toimintaa niin, että stressihormonit pääsee paremmin vauvaan asti. Se sit voi aiheuttaa aivojen kehitykseen jotain. Ja lisätä adhd:n riskiä? Olikohan. Mutjoo, ajattelin et teen kuten aiemmassa raskaudessa, et ostan yhden kerran fazerin salmiakkisuklaalevyn ja syön. 🫣

Semmonen tuli vastaan joskus, et olikohan panadolin käytöllä myös raskausaikana joku epöilty haitallinen yhteys johonkin...? Siis vauvaan liittyen. Minäpä linkkaan jos löydän!

Se taitaa olla jopa ihan nollatoleranssi mitä nykyään suositellaan. Ja syy siis se, että glykyrritsiini heikentää istukan toimintaa niin, että stressihormonit pääsee paremmin vauvaan asti. Se sit voi aiheuttaa aivojen kehitykseen jotain. Ja lisätä adhd:n riskiä? Olikohan. Mutjoo, ajattelin et teen kuten aiemmassa raskaudessa, et ostan yhden kerran fazerin salmiakkisuklaalevyn ja syön. 🫣
Ei ole nollatoleranssi. Tutkimuksessa yli 500mg glykyrritsiinä viikossa, katsottiin aiheuttaneen ongelmia. Toki siis tarkkaa rajaa ei osata näillä tutkimuksilla määritellä, siksi ei suositella.

Panadolista muistaakseni amerikkalaisessa tutkimuksessa oletettiin olleen yhteydessä mm autismiin. Mutta tämä tutkimus ei ole validi, se osoittaa vain yhteyksiä, ei syy-seuraus suhdetta. Panadol oikein käytettynä on turvallinen

Takaisin