Tuolla Vauvakuumetta-puolella on pitkä ketju ferritiinistä, siitä voi olla apua

Alle 30 ferritiiniarvo merkitsee tyhjiä rautavarastoja, vaikka viitearvojen alaraja usein onkin 15. Raskautta ajatellen arvon pitäisi olla jotain 70-100 ja saa olla korkeampikin. Viitearvojen yläraja naisilla taitaa olla 150.
Oon täältä foorumilta lukenut ja itseasiassa kuullut livenäkin, ettei sideral ole toiminut kaikilla. Itsekin söin viime talvena sideralia, mutta en ollut silloin ollut vielä käynyt mittauksissa, joten en tiedä, vaikuttiko vai ei.
Helmi-maaliskuun vaihteessa ferritiini oli 14. Samana päivänä aloitin ferrodan-kuurin 100 mg päivässä. Se on ilmeisesti aika hyvin siedetty, vaikka se on toki aina yksilöllistä. Mulla uloste värjäytyi tummaksi ja aluksi vatsassa möyrysi vähän, mutta oireet olivat maltillisia. Kuurin aikana vatsa myös tottui ihme kyllä.
Ennen ekaa mittausta pidin noin viikon tauon rautakuurista (siis sideralista), ettei lisärauta vaikuta tuloksiin.
Ferrodan-paketin loputtua vaihdoin marketissa myytävään extra vahva rautaan, koska se on kuulemma täysin sama tuote mutta halvempi.
Just aiemmin tällä viikolla kävin kontrollimittauksessa. Ferritiini oli noussut arvoon 49! Olin tosi tyytyväinen. Pidin 5 päivän tauon rautalisästä ennen mittausta, ja nyt juuri jatkuu.