Matala ferritiini ja rautalisä

Salamaire

Satasella mukana keskusteluissa
Moi!
te, joilla todettu matala ferritiini, mitä vatsaystävällistä rautalisää olette käyttäneet? Onko arvot nousseet?

Itselläni SiderAl ollut nyt käytössä, mutta lääkäri suositteli kokeilemaan jotain muuta valmistetta, sillä ferritiini siitä huolimatta pysynyt matalana.

Vinkkejä?
Kiitos!

Raskausaikana söin puhdistamon triplarautaa. Ei ainakaan mulla käynyt mahan päälle. Tehokkain tapa nostaa ferritiiniä on kyllä silti tankata sitä suoraan ravinnosta. Teet itse esim verilettuja kerran viikkoon. Ite toimin näin ja söin tabletteja vaan vajaa 2prk koko raskausaikana. Ferrit nousi yli sataan, ei ne alkujaankaan huonot olleet (80) mutta tankkasin silti rautaa varuilta ettei laskekaan 😅 maitotuotteet ja kahvi heikentää raudan imeytymistä ja c-vitamiinipitoiset jutut parantaa (esim ne klassiset puolukat verilettujen kaa)

Raskausaikana söin puhdistamon triplarautaa. Ei ainakaan mulla käynyt mahan päälle. Tehokkain tapa nostaa ferritiiniä on kyllä silti tankata sitä suoraan ravinnosta. Teet itse esim verilettuja kerran viikkoon. Ite toimin näin ja söin tabletteja vaan vajaa 2prk koko raskausaikana. Ferrit nousi yli sataan, ei ne alkujaankaan huonot olleet (80) mutta tankkasin silti rautaa varuilta ettei laskekaan 😅 maitotuotteet ja kahvi heikentää raudan imeytymistä ja c-vitamiinipitoiset jutut parantaa (esim ne klassiset puolukat verilettujen kaa)

Me justiinsa miehen kanssa tässä pohdittiin, että otetaan perus ruokavalioon lisäksi rautapitoisia ruokia, eli kiitos tästä tiedosta, se näyttää sitten todellakin toimivan!
Täytyy myös kokeilla tuo Puhdistamon rautalisä, mitähän hintaluokkaa mahtaa olla 1 purkki?

Eih, pitääkö mun vähentää kahvia.... Oon niin uuno näissä jutuissa, kun en tiedä mistään ravintoaineiden imeytymisistä yhtään mitään. Mutta maitotuotteet voin hyvinkin laittaa pannaan, en niitä tarvitse muutenkaan. :) Onko siinä Puhdistamon triplarautavalmisteessa C-vitamiinia myös?

Itse käytin raskaana ja edelleen nyt imettäessä Ferrodan 100mg, siinä on myös c-vitamiini mukana. Aluksi söin 50mg joka toinen päivä ja sitten nostin 100mg joka toinen päivä, eikä näin tullut vatsaoireita. Ferritiini kontrollissa en kyllä ole ehtinyt käydä, mutta oletan sen myös nousseen kun oireilu vähentyi. Hemoglobiini nousi kohisten ollen synnyttämään mennessä 20 pykälää parempi kun ihan alkuraskaudessa oli ja pahimmillaan kävi 110 tuntumassa.

Kahviin ja maitotuotteisiin/kalsiumia sisältäviin tuotteisiin riittää parin tunnin ero ottamisajassa. Itse otin raudan yöksi viimeisenä illalla hampaidenpesun yhteydessä. Kahvissa (tai no siinä kofeiinissa) on raskaana muutenkin vähäisempi saantisuositus kuin normaalioloissa, eli raudan takia sitä ei tarvitse vähentää mutta ottaa eri aikaan.

EDIT itsellä ferritiini oli 12, kun raskausaikana tykyttelyn vuoksi mitattiin. Eli aika olematon.

Muokattu viimeksi:
Onpa hyvä ketju! Mulla on ferritiini ollut pitkään matalahko (15 tai alle), mutta ilmeisesti kuitenkin viitearvoissa niin lääkärit eivät ole koskaan asiasta huolestuneet. Nyt raskaana ollessa hemoglobiinikin on kuitenkin lähtenyt laskemaan, eilen neuvolassa viikolla 15 mitattiin arvo 117 ja terveydenhoitaja suositteli rautalisän aloitusta. Mainitsi vatsaystävällisenä juuri tuon yllä esiin tulleen Sideralin jonka olen ajatellut ottaa kokeiluun.

Takaisin