Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa. En oo taas hetkeen täällä kirjoitellut mut välillä käynyt lueskelemassa. Mulla keskenmenneen raskauden la meni ohi ja ajattelin että olisin tässä ajassa saanut tehtyä rauhan asian ja meidän lapsiluvun kanssa, mutta eipä oo rauhaa mielessä vieläkään 😬 joku päätös tässä pitäisi tehdä kun en jaksa tätä välitilaa. Toki mies edelleen sitä mieltä että meidän lapset oli tässä, mutta kyllä tässä pitää vielä vakavia keskusteluja käydä.

Osaako muuten kukaan sanoa että mistä johtuu veriviirut ovulaatio liman seassa? Mulla ollut tässä parin kierron aikana, lisäksi kierto lyhentynyt muutamalla päivällä 🤔

Jaahas se ibuprofeiini siis sotkee ovistakin. Yleensä käytän särkylääkkeitä ehkä kerran 3kk aikana jos sitäkään. No lisää syitä vaan nyt ostaa toista rinnalle.

Jaahas se ibuprofeiini siis sotkee ovistakin. Yleensä käytän särkylääkkeitä ehkä kerran 3kk aikana jos sitäkään. No lisää syitä vaan nyt ostaa toista rinnalle.
Juu kannattaa ottaa mielummin parasetamolia, jos se sulla auttaa. Se on myös raskauden aikana pääasiallinen särkylääke, niin hyödyllistä olla kaapissa jo nyt. Ibuprofeenia ei käytetä raskauden aikana, ellei lääkäri toisin määrää.

Käytän, koska sehän vaikuttaa paikallisesti, enkä usko sillä olevan vaikutusta itse yrittämiseen (+ tsekkasin että on turvallista käyttää yrittämisaikana).
Ihan off topic:
Meillä joskus tuli kaveriporukalla selviteltyä epäonnisen sattuman vuoksi, että mitenkä alkoholi imeytyy mm. nenän kautta, jolloin saatiin tutulta neurologilta vastaus "limakalvo kuin limakalvo, kyllä se imeytyy". 😅
Tämä on siis ennen aikaa, kun mussukat alkoi kokeilla alkoholissa lillinyttä tamponia humaltumiseen (ja kyllä ihan juuri silläkin tavalla).

Eli ei ne välttis ihan niin paikallisia kuitenkaan aina ole, kuin ajattelisi. 🙃

Nenäsumutteista yms....
Jotkut aineet pääsevät nenän kautta läpäisemään veri-aivoesteen, jonka johdosta osa lääkkeistä pääsee vaikuttamaan nenän kautta laajemmalle, mutta ei kaikki.

Hei, tämmöinen vähän ällöttävä kysymys, mutta oletteko seuranneet valkovuodon muutoksia ja tunnistatteko "ovisliman"? 😅 Minulla nyt ehkä sellainen meneillään.

Hei, tämmöinen vähän ällöttävä kysymys, mutta oletteko seuranneet valkovuodon muutoksia ja tunnistatteko "ovisliman"? 😅 Minulla nyt ehkä sellainen meneillään.
Kyllä vaan tunnistan. Mä en sillä tavalla seuraa, et laittaisin sormia sisään, mut sit kun pyyhkiessä alkaa olee limoja, niin tietää että ovis tulossa. Se kananmunanvalkuaista muistuttava, usein tosi iso limamäärä, on kyl sellainen et sen huomaa 😊

Mä tein aiheesta puhelimeeni kuvagallerian ja kuvasovelluksen tekoäly loi niistä sellaisen kansion kuin seafood 🤣 Nykyään tunnistan kuvaamatta, niihin kuviin vain oli kiva palata aina kun iski vainoharhainen olo että oliko vai eikö ollut tää sitä limaa.

Mä opettelin tunnistamaan, ja niin ällöjä kuin nää kuvat voi vähän ollakin, niin näistä oli mulle iso apu tunnistamisessa ekoja kertoja 😊

@Kathryn Mä en aina huomaa ovulaatiolimaa. En koskaan tunge sormia sinne selvittääkseeni asiaa, mutta joissain kierroissa se on pyyhkiessä oikein selvää ja pikkareihin jää sitä. Just sellaista raakaa kananmunanvalkuaista... Mutta esim. tässä plussakierrossa en huomannut ja olin hyvin yllättynyt, kun digitaalinen ovistesti näytti plussaa ennätysaikaisin. Samoin viime elokuussa, kun kävin poistattamassa kuparikierukan, yllätyin, kun hoitaja ilmoitti alakertaa ronkkiessa, että sulla taitaa olla ovulaatio 😅

@Kathryn Mä en aina huomaa ovulaatiolimaa. En koskaan tunge sormia sinne selvittääkseeni asiaa, mutta joissain kierroissa se on pyyhkiessä oikein selvää ja pikkareihin jää sitä. Just sellaista raakaa kananmunanvalkuaista... Mutta esim. tässä plussakierrossa en huomannut ja olin hyvin yllättynyt, kun digitaalinen ovistesti näytti plussaa ennätysaikaisin. Samoin viime elokuussa, kun kävin poistattamassa kuparikierukan, yllätyin, kun hoitaja ilmoitti alakertaa ronkkiessa, että sulla taitaa olla ovulaatio 😅
Okei, hyvä tietää että se liman puuttuminen ei välttämättä meinaa ettei olisi ovulaatio 😊

Tajusin muuten juuri, että minipillerit vei minulta kuukautisten lisäksi valkovuodon, tai ainakin tuon ovislimamaisen. Mulla on sekin ollut aina tosi selvä, vaikken ennen tiennytkään sen viittaavan ovulaatioon - aina vaan ajattelin, että kierron eri aikoina tulee erilaista vuotoa.

No, nyt kun on pillerit ollut n. kuukauden poissa, on limailutkin palanneet. Kuukautisia tosin ei ole vielä kuulunut, mutta ehkäpä se ovulaatio ainakin taas tapahtuu. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

On kyllä viikon verran olleet nännit niin kipeät (siis jopa vaatteiden liike tekee ikävää) ja hirveää koko kropan turvotusta, että jotenkin asia on vaivannut ja näin tässä yks päivä unta että olin yllättäen 5 kk pitkällä raskaana. En ole kyllä tehnyt raskaustestiä, mutta ei sen pitäisi olla mahdollista. Ehkä arkuuskin liittyy kuitenkin ovulaatioon.

Pian on raskaudensuunnittelukäynti, jännittävää! Kävin hiljattain myös diabeteshoitajalla, ja verensokeriarvot näytti kuulemma lupaavalta. :Flexed Biceps: :smiling face with heart-eyes:

Tajusin muuten juuri, että minipillerit vei minulta kuukautisten lisäksi valkovuodon, tai ainakin tuon ovislimamaisen. Mulla on sekin ollut aina tosi selvä, vaikken ennen tiennytkään sen viittaavan ovulaatioon - aina vaan ajattelin, että kierron eri aikoina tulee erilaista vuotoa.

No, nyt kun on pillerit ollut n. kuukauden poissa, on limailutkin palanneet. Kuukautisia tosin ei ole vielä kuulunut, mutta ehkäpä se ovulaatio ainakin taas tapahtuu. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

On kyllä viikon verran olleet nännit niin kipeät (siis jopa vaatteiden liike tekee ikävää) ja hirveää koko kropan turvotusta, että jotenkin asia on vaivannut ja näin tässä yks päivä unta että olin yllättäen 5 kk pitkällä raskaana. En ole kyllä tehnyt raskaustestiä, mutta ei sen pitäisi olla mahdollista. Ehkä arkuuskin liittyy kuitenkin ovulaatioon.

Pian on raskaudensuunnittelukäynti, jännittävää! Kävin hiljattain myös diabeteshoitajalla, ja verensokeriarvot näytti kuulemma lupaavalta. :Flexed Biceps: :smiling face with heart-eyes:
Pakko tähän jakaa oma kokemus, että mulla juurikin pillereiden poisjättäminen aiheuttanut kummallakin kerralla nännien arkuutta joka kestänyt useamman viikon!
Silloin asiasta googlettelin ja löysin keskusteluja etten ollut ainoa 😅

Me puhuttiin tänään miehen kanssa ja yhtäkkiä hän olikin sitä mieltä että eihän meillä ole kahteen lapseen mahdollisuutta. Kuulemma ei ole rahaa tai resursseja, hän on nyt jo tosi väsynyt niin kuka sitten lapset hoitaa. Epäili että hänellä voi olla testosteronitasoissa häikkää, on myös siitepölyallergia jossa vahva väsymysoire ja paljon stressiä.

Koitin sit vähän kysellä että mikä tässä nyt sit on muuttunut kun vuodenvaihteessa oli niin mukana ja kävin kapselin poistamassa yhteisestä sopimuksesta jne. Mut ei osannut sanoa että mikä on muuttunut.

Mä en oikein osannut jatkaa keskustelua mut toki tuli tosi surullinen olo ja myös vähän huijattu olo… Välillä oon miettinyt että onhan tässä yhden kanssa paljon helpompaa, mutta nyt kun tuli tällainen olo niin väkisin miettii että kyllä se mieli ja sydän vaan taitaa halajaa toista kun näin pahalta tuntuu.

Yrityshän meillä ei ole vielä alkanut… siitä se keskustelu tänään lähti kun koitin vähän kysellä että alottaisko sit heinäkuussa vai jo nyt tulevasta kierrosta.

Ja joo, kyllä meillä on paljon meneillään kun talossa kunnostettavaa, miehellä iso vastuu töissä (on toimitusjohtaja), tahtoikäinen 3v jne. Luulen että miehellä painaa myös se, että tykkää matkustella ja ajattelee että kahden kanssa vaikeampaa ja paljon kalliimpaa (mikä toki osin pitää paikkansa). Arjessa en tiedä osaako ajatella sitä että esikoinen kasvaa kuitenkin kovaa vauhtia itsenäisemmäksi.

En oikein nyt tiedä miten ja milloin palata tähän keskusteluun 😭

Me puhuttiin tänään miehen kanssa ja yhtäkkiä hän olikin sitä mieltä että eihän meillä ole kahteen lapseen mahdollisuutta. Kuulemma ei ole rahaa tai resursseja, hän on nyt jo tosi väsynyt niin kuka sitten lapset hoitaa. Epäili että hänellä voi olla testosteronitasoissa häikkää, on myös siitepölyallergia jossa vahva väsymysoire ja paljon stressiä.

Koitin sit vähän kysellä että mikä tässä nyt sit on muuttunut kun vuodenvaihteessa oli niin mukana ja kävin kapselin poistamassa yhteisestä sopimuksesta jne. Mut ei osannut sanoa että mikä on muuttunut.

Mä en oikein osannut jatkaa keskustelua mut toki tuli tosi surullinen olo ja myös vähän huijattu olo… Välillä oon miettinyt että onhan tässä yhden kanssa paljon helpompaa, mutta nyt kun tuli tällainen olo niin väkisin miettii että kyllä se mieli ja sydän vaan taitaa halajaa toista kun näin pahalta tuntuu.

Yrityshän meillä ei ole vielä alkanut… siitä se keskustelu tänään lähti kun koitin vähän kysellä että alottaisko sit heinäkuussa vai jo nyt tulevasta kierrosta.

Ja joo, kyllä meillä on paljon meneillään kun talossa kunnostettavaa, miehellä iso vastuu töissä (on toimitusjohtaja), tahtoikäinen 3v jne. Luulen että miehellä painaa myös se, että tykkää matkustella ja ajattelee että kahden kanssa vaikeampaa ja paljon kalliimpaa (mikä toki osin pitää paikkansa). Arjessa en tiedä osaako ajatella sitä että esikoinen kasvaa kuitenkin kovaa vauhtia itsenäisemmäksi.

En oikein nyt tiedä miten ja milloin palata tähän keskusteluun 😭
Tuo on varmasti ikävä tunne. Enkä osaa asettua saappaisiinne, mutta ajattelen että anna hänelle (ja itsellesi) hetki aikaa aiheen ympärillä. Hänen täytyy varmaan vielä miettiä ja prosessoida. Voihan olla että spontaanisti nyt niin ilmaisi asian, eikä varmaksi ajatuksiaan tarkoittanut. Auttaisiko tässä hetken tuumaus tauko. En tiedä, pohdin vain. Emppikset ja symppikset tilanteeseen lähetän. ❤️

@Olive itse tunnet miehesi parhaiten, että koska voi palata keskusteluun. Minähän palaisin samantien. Mutta se onkin mun "ongelma" en kestä tuommoisia roikkumaan jääviä asioita, jotka jäytää ja ahdistaa, kun haluan vastauksen. Jos epäilee testo-ongelmia, (jotka täysin mahdollisia jos lähempänä 40 tai käyttänyt "suoritusta parantavia" joskus), niin lapsi kannattaa laittaa äkkiä alulle, että pääsee aloittamaan korvaushoidon. Korvaushoito lopettaa yleensä siittiötuotannon täysin, ja sen palautuminen on pitkä prosessi ja korvausteston lopettaminen voi joskus aiheuttaa masennuksen. Tsemppiä keskusteluihin, haluaisin suositella nopeaa asian läpikäyntiä, jotta pääsette samalle sivulle, eikä sun tarvi stressata asiaa mielessäsi.

@Olive itse tunnet miehesi parhaiten, että koska voi palata keskusteluun. Minähän palaisin samantien. Mutta se onkin mun "ongelma" en kestä tuommoisia roikkumaan jääviä asioita, jotka jäytää ja ahdistaa, kun haluan vastauksen. Jos epäilee testo-ongelmia, (jotka täysin mahdollisia jos lähempänä 40 tai käyttänyt "suoritusta parantavia" joskus), niin lapsi kannattaa laittaa äkkiä alulle, että pääsee aloittamaan korvaushoidon. Korvaushoito lopettaa yleensä siittiötuotannon täysin, ja sen palautuminen on pitkä prosessi ja korvausteston lopettaminen voi joskus aiheuttaa masennuksen. Tsemppiä keskusteluihin, haluaisin suositella nopeaa asian läpikäyntiä, jotta pääsette samalle sivulle, eikä sun tarvi stressata asiaa mielessäsi.

Mä olen samanlainen, en oikein kykene päästämään irti ja antamaan aikaa, mies taas tarvii tilaa ajatuksille. Tein siis kompromissin eli laitoin hänelle viestillä omat ajatukset kun lähdin salille.

Ollaan vasta 32v. Mies puhui että Suomesta saa kai aika huonosti tuohon hoitoa. En oo huomannut kyllä mitään esim hiuksiin tai suorituskykyyn liittyvää, mutta mies varmaan on koska hän sen mainitsi. On siis todella vetämätön ja väsynyt, on myös ollut ärtyisä mutta on myös paljon stressiä joten olen laittanut sen piikkiin. Verikokeet varmasti olisi tarpeen, koska ei tuollainen vetämättömyys ole normaalia. On sitä mieltä ettei hänellä ole mahdollisuuksia palautua arjessa, vaikka hyvin hänelle löytyy esim pleikkarilla pelausaikaa päivittäin vähintään puoli tuntia, yleensä kaksi puolen tunnin sessiota. Toki hän niidenkin aikana miettii usein työasioita.

Takaisin