IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Omanapa: Tässä viikko 4 Endovellen lääkityksen kanssa, aika matelee samalla kuin menee nopeasti. kaveri laittoi viestiä että siellä kaikki menee hyvin ja olen iloinen siitä samalla kun näen kaiken mitä hänelle tapahtuu ja voisin itsekin olla siinä vaiheessa. Ilo ja suru samaan aikaan, vaikeaa kertoa miltä tämä tunne tuntuu mutta uskoisin että moni täällä tietää :red-heart: :Eyes: Oma fiili on ihan ok vieläkin, vartaloni kestää yllättävän hyvin tätä lääkettä ja ei ole hurjia sivuoireita. Himot ovat aika poissa ja energia on hyvin keskinormaalia, eli ehkä sellaiset jää kaipaamaan (varsinkin ehkä mieheni) mutta kaikki on tulevaisuutta varten huomioitu!

Täällä uusi kirjoittelija, oon kyllä seurannut palstaa jo pitkään mutta nyt vasta jostain syystä rohkaistuin kirjoittamaan. Täällä olisi ensi viikolla ensimmäisen ivf-hoidon aloitus jos mahdutaan mukaan ja olisi heti kysymys kokeneemmille. Ollaan julkisella hoidossa ja lyhyellä kaavalla ainakin tämä eka kerta. Huomenna pitäisi tulla tieto että päästäänkö mukaan tästä kierrosta ja pitäisi käydä ostamassa lääkkeet. Niitä on nyt vain tosi huonosti saatavilla, joten onko kellään kokemusta, että voiko fyremadelin vaihtaa apteekissa toiseen vastaavaan lääkkeeseen, kun tuota fyremadeliä ei tunnu saavan mistään.

Täällä uusi kirjoittelija, oon kyllä seurannut palstaa jo pitkään mutta nyt vasta jostain syystä rohkaistuin kirjoittamaan. Täällä olisi ensi viikolla ensimmäisen ivf-hoidon aloitus jos mahdutaan mukaan ja olisi heti kysymys kokeneemmille. Ollaan julkisella hoidossa ja lyhyellä kaavalla ainakin tämä eka kerta. Huomenna pitäisi tulla tieto että päästäänkö mukaan tästä kierrosta ja pitäisi käydä ostamassa lääkkeet. Niitä on nyt vain tosi huonosti saatavilla, joten onko kellään kokemusta, että voiko fyremadelin vaihtaa apteekissa toiseen vastaavaan lääkkeeseen, kun tuota fyremadeliä ei tunnu saavan mistään.

Heippa ja paljon onnea matkaan ekaan ivfään, toivottavasti mahdutte mukaan 🤞🏼

Vastailen tuohon sun kysymykseen. Apteekissa pystytään vaihtaan lääke silloin jos on samat vaikuttavat aineet. Fyremadel ja Ganirelix on rinnakkaislääkkeitä, joten tsekkaappa ganirelix jos sitä löytyisi paremmin 😊

Tervetuloa palstalle! :)
Tsekkaan vielä että soititko sä siis johonkin apteekkiin tai kävitkö paikan päällä, vai katoitko jostain laajemmasta hausta kuten lääkehaku.fi tai yliopistollisen apteekin chat tms?

Tervetuloa palstalle! :)
Tsekkaan vielä että soititko sä siis johonkin apteekkiin tai kävitkö paikan päällä, vai katoitko jostain laajemmasta hausta kuten lääkehaku.fi tai yliopistollisen apteekin chat tms?
Kiitos! 😊 Katsoin siis tuon lääkehaku.fi, kävin paikanpäällä yhdessä apteekissa ja soitin vielä yhteen. Mulla on siis resepti jossa on 1x5 x 0,5ml tuota fyremadeliä. Sitä ei löytynyt mistään kuin yksittäisiä ehkä parista paikasta ja lääketukusta ei saa kuulemma ollenkaan tällä hetkellä. Mutta puhelimessa sanottiin että vastaava pysyvät kyllä tilaamaan eli sitä saan sitten loppuviikkolla kun tarvitsen.

Tää oli vähän hankala alku kun kierto alkoi lauantaina ja huomenna vasta ottavat yhteyttä että mahdutaanko mukaan ja huomenna varmaan pitäisi sitten jo aloittaa pistelyt. Ja suunnittelukäynnillä sanoivat että kannattaa ostaa lääkkeet vasta kun tietää että mahdutaanko mukaan, koska seuraava mahdollisuus on varmaan vasta sitten kesäsulun jälkeen. Mulle tuli nyt ihan yllätyksenä että näitä lääkkeitä on näin vähän saatavilla, gonal-f:n kanssa on myös ongelmia mutta sitä sain nyt varattua huomiseen asti täältä yhden paketin. Ja sitä saa sitten tilattua lisää apteekkiin. Täällä on kuitenkin 4 apteekkia ja lähikaupungeissa myös, mutta missään ei näyttänyt olevan kuin tuo yksi.

Ehkä tää tästä, kaikki on niin uutta vielä... Ihana että on tällainen paikka jossa voi kysyä muilta 🥰

Tää oli vähän hankala alku kun kierto alkoi lauantaina ja huomenna vasta ottavat yhteyttä että mahdutaanko mukaan ja huomenna varmaan pitäisi sitten jo aloittaa pistelyt. Ja suunnittelukäynnillä sanoivat että kannattaa ostaa lääkkeet vasta kun tietää että mahdutaanko mukaan, koska seuraava mahdollisuus on varmaan vasta sitten kesäsulun jälkeen.
Ganirelixia minäkin metsästin huhtikuussa. Siinä ollut ilmeisesti toimitusvaikeuksia. Ganirelixissa on hiukan pienempi neula kuin Fyremadelissa, niin siksi jotkut käyttää sitä mieluummin. Itse en huomannut suurta eroa. Pakkauksessa neuvotaan pistämään reiteen, mutta klinikalla vatsaan. Oleellista pistää viistossa kulmassa.

Erikoista, että ohjeistavat hankkimaan lääkkeet vasta hoidon alussa. Niissä on kuitenkin pitkät käyttöajat, kunhan säilyttää viileässä ja pakkaus avaamaton. Lääkkeet ei kuitenkaan vaihdu hoidon suunnittelun jälkeen, joten senkin puolesta voi hankkia.

Joo ja Ganirelixissa siinä alkuperäisessä pakkauksessa on vähiten inhottavat neulat! Eli Gideon Richteri. Mäkin viime kuussa piipahdin jossain apteekissa jossa ei ollutkaan, siis Helsingin ydinkeskustassa (seuraavassa oli). Mun vieressä jonottanut nainen muuten osti sitä kans :D en tahallaan kuunnellu mut korva poimi sen heti. Kukahan se teistä sit oli :D Mä pistin sen ganirelixin reiteen kun sain jotenkin ajateltua että ¨reidet on kauempana musta¨ (ne on kirjaimellisesti mua). Klinikalta sanoivat että kumpikin käy.

Ja joo tää lääkeralli on just tommosta ruljanssia, olin alkuun muunkin stressin keskellä aivan kauhuissani, sit punktiota lähempänä kun kävin suoraan ultran jälkeen jossain apteekissa jossa ei ollukaan jotain mitä tarvitsin, se työntekijä oli aivan kauhuissaan että sullako on enää tunteja jäljellä kun se pitäis pistää, ja mä että jooh mutta vielä tosi monta tuntia mähän ehin noihin muihinkin apteekkeihin. Tuli pian semmonen paatunut olo noiden aikaikkunoiden kanssa, tunnit ei enää tuntuneetkaan mitenkään hurjan kiireisiltä. Ja sama nyt IVF kierron jälkeen, oon eläny ihan semmoses mielentilassa että ¨kiva olla lääkkeetön ja luomu" kun elän ¨ihan vaan modifioituu kuukautta¨ eli mitä tässäkin on jo menny, siis esim pelkästään yks pistettävä pikkuneulalla ja rintasyöpälääkkeet :D

Kivaa kun oot täällä @Pioni_90 laita vaan kaikkia kysymyksiä ja kuulumisia :) samassa veneessä tai ainakin samoilla merillä tässä kaikki soudetaan

Joo, verikokeisiin! Progesteronia tsekkaamaan. Sit toivottavasti huomenna alkionsiirto!

Muokattu viimeksi:
@*Ninni* Seinäjoella ja Tampereella meidän hoidot toteutetaan 😊

@punktiopikkarit toivottavasti pääsette huomenna alkio siirtoon 🫶🏻
Kuulostaapa hyvältä, että gonal f on helpoin pistettävä. Pistäminen on oman työn puolesta hyvinkin tuttua, mutta itsensä pistäminen ajatuksena tuntuu hurjalta, mutta mies on onneksi lupautunut pistämään, jos en itse pysty. 😄

Just jätin takaisinsoittopyyntöä naistenpolille, koska nyt olisi kp 1, pistäminen siis alkakoon keskiviikkona 🙏 Olikin miettiminen mihin aikaan ajoittaa pistämisen, kun tekee kolmivuorotyötä ja tietenkin siihen osuu iltaa ja yövuoroa😅 ja vielä se varaus, jos en kykenekään itse pistämään, että mies sitten pääsee laittamaan piikin 😄 Lääkkeet vielä haetaan tänään. Nyt alkaa se jännitys hiipimään, kun tähän asti ollut vähän turhankin rennoin mielin 🫣

Tää pisti itsellä silmään, kun useamman kerran lukenut, että mahtuuko mukaan hoitoon. Mietin siis kun meille ei ole puhuttu mitään tälläistä, mutta onko se sitten eri kun on suoraan ICSI? 🤔

@Pioni_90 tervetuloa ja toivottavasti pääset kierrokselle mukaan! Mulla kans ihan samat pohdinnat fyremadelin kanssa, apteekin sivuilla luki että saatavuushäiriö päättyy keskiviikkona. Tarttisin loppuviikosta täydennystä. Täytyy soitella että milloin on oikeasti saatavilla ☺️

@punktiopikkarit siellä onkin jännät päivät🤞 Toivottavasti pääsette alkionsiirtoon ja tärppää!

@*Ninni* mitä sinne kuuluu? Oliko sulla kans hoito ihan näillä hujakoilla alkamassa?

@StellaMom todellakin kuulostaa tutulta ilo ja suru samaan aikaan toisen onnesta 🩷 itelläkin kolahtaa erityisesti ne, joiden kanssa on menty samaa tahtia tai aiemmin jaettu samanlaista elämäntilannetta. Sit kun polut lähteekin eri suuntiin, sen näkee niin konkreettisesti että tuolla mekin voitais olla.

Omia kuulumisia: tänään jo seitsemäs pistospäivä ja nyt alkaa tuntua että jotain tuolla vatsassa on meneillään. Sellaista pientä follien kasvuun liittyvää kipua, mitä mulla on normikierroissakin, mutta nyt vaan vähän enemmän. Ja ihan kreisit limat. Torstaina ultra, jännä nähdä miten on reagoinut. Mulla lääkeannos on kai suht maltillinen 150, lähtötilanteessa afc oli lähelle kolmeakymmentä. Toivottavasti ois sopiva vaste, iui-hoidoissa letroilla munasarjat ei ainakaan turhaan riehaantuneet ja tuli aina vain yksi folli.

Takaisin