IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Voihan Menopur ja ruiskut!

Tänään leijuin iltapäivällä pilvissä kun selvisi, että neljä follikkelia on kasvanut, ja päästään maanantaina punktioon. Kaikki oli eri kokoisia joka itseä huolettaa.

Mutta, nyt kun iltapiston aika tuli, ei mun tarvinutkaan sekoitella uutta ampullia, vasn tuosta riitti just illan annos. Joka aiheutti paniikin. Koska ois pitäny jäädä vajaaksi.

Joten kysymys; muut jotka ootte käyttäneet 1200 IU sekotetta, ootteko huomanneet pullossa olevan enemmän mitä pitäisi? Vai olenko nyt onnistunut pistämään 10pv aikana liian vähän? 🫣 Mulla annos ollut 375/pv
On niissä pulloissa ollut aina ylimääräistä. Itsellä kun oli 300 IU annos, otin neljä ja siirryin seuraavaan pulloon, eli en käyttänyt pulloa tyhjäksi. Jos oot aina ottanut tyhjäksi ja jatkanut uudesta pullosta, niin varmana käy juuri noin jossain vaiheessa. Ei syytä huoleen! Tsemppiä tulevaan punktioon! 🤗

Huh, hyvä kuulla! Ja joo, olen ottanut aina pullon tyhjiin, en edes tiedä miksi 😁 ja kiitos 🥰
Sulla on sen kaltainen annostus, että noista jäämistäkin kertyy annoksia, itselle jäi vain niin pienet jämät 4 annoksen jälkeen, että ei olisi hyötynyt. ☺️ Mutta ilmeisesti niissä on pieni ylimäärä siksi, että saa varmasti otettua riittävän annoksen.

Huh, hyvä kuulla! Ja joo, olen ottanut aina pullon tyhjiin, en edes tiedä miksi 😁 ja kiitos 🥰
Mulle ohjattiinkin, että pullo tyhjiin ja sitten vasta seuraavasta (turhaan menis muuten lääkettä hukkaan) ja tän ansiosta ei tarvinnut ostaa ylimääräistä 600IU annosta, kun tuli vielä yksi pistopäivä lisää 🙌🏼

Ihana kuulla, että follikkeleita kasvussa! Toivotaan, että pienemmätkin kirii punktioon mukaan, se on täysin mahdollista. Onnea matkaan 🤗

Kahlasin vielä uudemman kerran viime päivien viestejä läpi. On niin monia tilanteita, että pitää ihan ajan kanssa keskittyä, jos haluaa myös vastailla. ❤️

@kattohaikara92 Ihanaa, että siellä kuitenkin tuli siirrettävää. 💖 Onko siirto koska suunnitelmissa?

@Puputupu Paljon onnea! 😍 Näitä uutisia tarvitaan tänne! 🌈

@Aida91 Sinne hurjasti toivomuksia kiinnittymiseen! 💖

@Teekoo Voi kuinka upea tulos, onnea! Siinä on loistavat mahdollisuudet onnistua ja jäädä vielä varastoonkin. 🙏💖 Pääsettekö PAS:iin tähän kiertoon?

@Enkelinsiipi Olen niin pahoillani. 💔 On niin epäreiluja nuo nollatulokset. Hopeareunus tosiaan, että stimulaatiokaava on tiedossa ja lahjasiittiöillä vielä uusi mahdollisuus. Vaikka on siinä oma sulattelemisensa varmasti myös. Voimia pettymyksen käsittelyyn. ❤️

@Trieste Hieno tulos tutkittavaksi, toivotaan että odotteluaika menisi joutuisasti ja saisitte hyviä tuloksia! 💖

@lottetti Tervetuloa ja toivottavasti saatte maanantaina hyviä uutisia! 💖 On kyllä ärsyttävää, kun ei saa mitään väliaikatietoja. 😬 Toivotaan myös pikaista palautumista, se turvottelu voi kestää yllättävän pitkään. Musta tuntuu, että nyt vasta alkaa normalisoitua sellainen ihonalainen turvotus, ja punktiosta on jo kuukausi. Mutta olon parantuminen se pääasia on kuitenkin ja sun tapauksessa töissä jaksaminen. 🙏

Laitan nyt vielä erikseen omaanapaa, kun tuli niin pitkä viesti edellisestä. Meinaa harmittaa vietävästi, kun tulee koko ajan jotain negatiivisia käänteitä. Nyt viimeisimpänä Kela-korvauksiin liittyen, pitää toimittaa lääkärinlausunto. Laitoin viestiä klinikalle ja sain vastauksen, että se on maksullinen! Onko muilla kokemusta aiheesta? Tuntuu oudolta, koska korvaukset olisi saatu automaattisesti, jos ei olisi teetetty alkiotutkimuksia ja kerrottiin etukäteen vain, että tällöin korvaus pitää hakea Kelalta erikseen. Mulla on aivan sellainen olo, että maksetaan lausunnosta ja saadaan silti epäävä päätös. 😞 Kysely alkoi niin, että onko taustalla sairaus vai johtuuko hedelmällisyyden aleneminen iästä. Harmittaa, että ei saa asioista riittävästi tietoa etukäteen ja tulee yllätyksiä. Nimenomaan kustannuspuolta olemme etukäteen kyselleet ja saanut infoa, mutta tällaisesta lisämaksusta ei ole ollut mitään puhetta. Kelan sanoin pyytävät lausuntoa aina.

Muokattu viimeksi:
Kiinnittyminen on ilmeisesti tapahtunut😍 pp2, dpo8. En tiedä näkyykö teille kunnolla kuvasta mutta 2h pidätyksellä näkyy ihan selkeä haamu🥰 vähän etoo, mua on etonut aina tosi aikaisin raskauksissa niin sen takia tikutin jo. Vielä kun pysyis matkassa.

Liitteet

• IMG20260425114036.jpg
    IMG20260425114036.jpg
    510.4 KB · Katsottu: 134
@HaaveistaTotta Mä pistin Gonal F:ää kahdeksan päivää 300 yksikköä. Yksi ruisku on nimellisesti 900 yksikköä, mut vikaan jäi n. 450 yksikköä sisältöä laskennallisen 300 yksikön sijaan. En hämmästynyt, koska polilla ohjeistettiin kalliin lääkkeen ollessa kyseessä pistämään kynät tyhjiksi ennen uuteen siirtymistä ja pakkausselosteessa oli siihen ohje ja taulukko. Voisin kuvitella et tossa Menopurissa on sama, et lääkeainetta laitetaan varmuuden vuoksi pakkaukseen hiukan liikaa, jotta esimerkiksi ilmakuplien poistaminen ruiskusta ei vie hukkaan käytettävää lääkeannosta.

Itsehän ruikkasin myös vahingossa Gonapeptyliä keittiön kattoon kun poistin ilmakuplaa, mut silmämääräisesti hävikki oli niin pieni etten panikoinut enkä usko sen vaikuttaneen lopputulokseen. Se on siis annosruisku.

Ehdin taas lukaista kaikki viestit viime kerrasta. Onnea plussanneille ja tsemppiä taas kaikille muille tähän hetkeen❤️
Meillä alkoi tosiaan ensimmäinen ivf ja tällä hetkellä kaikki pistelyt tehty, ja maanantaina punktioon. Oli ihanaa lukea siihen liittyen muiden kommeluksia ja nyt odotan niitä vielä enemmän kauhulla kun punktion kipua😂
Mietin myös tuota lääkkeiden vaikutusta, kun esikoisen synnytyksessä oksensin 4h putkeen vahvasta kipulääkkeestä, että onkohan samaa luvassa ja tuleeko siitä koko keräyksestä sitten yhtään mitään..
Mulla myös toinen munasarja kohdun takana eli se myös jännittää, miten mahtavat sen sieltä kaivella esiin 😬 Pitääkin kokeilla tuota jonkun mainitsemaa hytkymistä jo edeltävästi 🙈😂

@Toiveikas24 Kannattaa mainita aikaisemmasta kokemuksesta kipulääkkeen kanssa, jos voidaan asiaa jotenkin paremmin ennakoida. Minä sanoisin, että älä nyt oikein hytkyttele, ettei tule sitä munasarjan kiertymää.. Eikö he siellä hommat osaa! 🙏 Tsemppiä punktioon! 🤗

@Toiveikas24 Kannattaa mainita aikaisemmasta kokemuksesta kipulääkkeen kanssa, jos voidaan asiaa jotenkin paremmin ennakoida. Minä sanoisin, että älä nyt oikein hytkyttele, ettei tule sitä munasarjan kiertymää.. Eikö he siellä hommat osaa! 🙏 Tsemppiä punktioon! 🤗
Kiitos!
Tätä ajattelinkin, jos voisivat ensin vähän pienemmän määrän antaa lääkettä ja sitten vasta lisätä tarvittaessa🙈
Hahah eli vaan vähän hytkyttelyä! Onneksi siellä on ammattilaiset tosiaan tekemässä ja siitä on kaikki varmasti selvinneet, vaikka munasarjat olisi missä. En usko toisaalta tuohon munasarjakiertymään mun kohdalla, koska meidän saalishan tosiaan oli ultrassa perjantaina yhteensä vain 2x 21mm, 14mm ja 15mm sekä pari pienempää, joiden ei uskottu ehtivän enää mukaan eli aika huonosti😔

@Puolikuu Mulla on vähän tämä sama mielipide, en halua jäämään jossittelemaan asiasta. Rahaa menee mutta mun mielestä hyvään asiaan joka tuo mielenrauhaa, että on kaikkea yrittänyt jos jää tyhjä syli. Juteltiin nopeasti viime vuonna lahjasolusta ja se jäi silloin tuntumaan tosi hankalalta ratkaisulta, mutta kun luin enemmän siitä, niin ei se ole poissuljettua. Luulen vain että itse tarvitsen hieman psykologisesti asemmoitua eri tavalla, jos tämä polku on kuljettava (ja muistaakseni tähän löytyy myös tukea felicitaksen puolella, itse luulen että tarvitsen sitä enemmän kuin mieheni). Mutta en keskity siihen ennen kuin tiedän että muita keinoja ei ole. Ei olla siellä vielä.

@Enkelinsiipi Onpa kurja uutinen, voin kuvitella ettei todellakaan uskonut tuohon tulokseen kun kuitenkin oli karsinnanvaraa! Todella huono tuuri kyllä. Itsellekin tuli tämä sama fiilis kun ensin tyhjennettyjen follikkeleiden määrä versus soluja oli 33% ja sitten niistä vain toinen hedelmöityi normaalisti eikä edes jaksanut kehittyä loppuun asti. Olin tehnyt niin suuria muutoksia että uskoin parempaan tulokseen ja sitten onkin nollatulos. Tuntui että meni takaisin alkuun. Jos teillä lahjasiittiöitä tulossa niin meillä sitten lahjasolut ehkä tulossa jos ei endometrioosin surkastushoito toimi ollenkaan. Ennen kolmatta stimulaatiota uskoni on 80% omiin soluihin, ja jälkeenpäin 20% :rolling: eli todella nopeasti heitettiin toiveet kaivoon taas.

@HaaveistaTotta Tuli vastauksia tuohon huoleesi jo, mutta muissakin lääkkeissä on tuo sama "ekstra" aina laskettu mukaan. Mulla ollut Pergoveris ja siellä on aina jäänyt kolmannen annoksen jälkeen hieman yli. Onhan se rasittavaa pistää puolet yhdestä ja toisen puoliskon toiselta, mutta pistämiset eivät ole olleet mulle se rankin osa tässä asiassa kyllä.

@Toiveikas24 Samaa mieltä tuosta hytkyttelystä, ei välttämättä kannata ettei munasarjat mee kiertoon. Ja mulla on ollut follikkelit endometrioosin ympärillä, joka on tuonut erittän paljon hankaluutta pistosreitteihin. Viime kerralla lääkärin kommentti 30 vuoden kokemuksella oli "yksi hankalimmista mitä olen kokenut" eli en ole helppo keissi. Hoitaja(t) painelivat endometrioosiani silleen että pistosreittiä löydettiin mutta oli niin hankalaa, että hän joutui jättämään jopa muutamat sinne. Sillä ei nyt meillä ollut kauheasti merkitystä kun ei niistä kehittynyt yhtään blastoja mutta on aina olemassa reitti, vaikka fyysisellä painamisella joka siirtää tavarat helpommin saataville. Tsemppiä punktioon (jos ei ole endoa niin on kuulemma "helpompaa" mutta kaikki kokevat kipua eri tavalla)!!

@Toiveikas24 Samassa tahdissa mennään, ja aika pitkälle samoilla lähtötiedoilla huomista punkiota kohti -tsemppiä! Huomenna tähän aikaan se on enää muisto vain 😊

Ja tosiaan, kiitos kaikille viime päivien keskustelusta, olen tänään käyttänyt tunnin alushousujen kaiveluun 😂 Hyvä, kun on asioita joihin keskittyä toimenpidettä enemmän 🤭

@Puolikuu Omalle paikkakunnalle onnistui ultra, sain luvan ilmottautuu + alkaa tikuttaan ovista 🙏🏻 Toivotaan että ultrassa näyttäis hyvältä ja ovis sattuis sopivaan saumaan. Onneksi Vappu ehtii olla tässä, veikkaan itse että PAS ois sit viikon 19 lopussa, ehkä to tai pe 🙏🏻 Ellei nyt sit oo edelleen kierto sekasin hoidoista.

On tää kyllä yhtä sattuman kauppaa koko touhu, ei määräänsä enempää pysty itse vaikuttaa 😅

Yritin täällä pitkästä aikaa lukaista ketjua. Onnea kaikille plussanneille ❤️ tällä kertaa silmiin osui useammalle sattunut sama tilanne kuin itselle aiemmin, että munasolujen/alkioiden kehitys on jäänyt kesken. Täällä kaksi samanlaista tilannetta takana ja niiden johdosta pelko on tällä hetkellä valtava.

Täällä oli tänään vihdoin tauon ja stimulaation jälkeen punktio, tuloksena 14 munasolua. Huomenna tieto niiden hedelmöittymisestä ja suunnitelmissa olisi kolmepäiväsen siirto vappuaattona. Todella toivon tämän toteutuvan, niin päästäisiin ensimmäisen kerran hoidoissa siirtoon asti (toivottavasti myös toivottuun lopputulokseen). Yksinäisyys on taas vallannut mieltä pidemmän aikaa ja tänään huomasin itseni hakevan jo lohdutusta tekoälyltä. Todella sai pohtimaan, oonko mennyt ihan sekasin. Nyt taas aktiivisemmin seuraan ketjua, kun tuosta helmikuun leikkauksesta, lomautuksesta ja työttömyyden alusta on toivuttu. Onneksi jotain hyvääkin tuli välissä ja uusi työpaikka on tiedossa, pienen lomailun jälkeen ❤️

@Toiveikas24 täälläki punktio meni paljon paremmin kuin ennakkoon pelkäsin, saatiin ihan siististi kerättyä ja olen toipunut jo nyt tosi hyvin. 3solua saatiin kerättyä, ja tänään jännitetään päästäänkö tuoresiirto tekemään. Mites siellä tilanne edennyt?

@Haaveitako hieno määrä kerätty! Toivittavasti myös siellä mahdollisimman moni hedelmöittyi ja pääsette huomenna tuoresiirtoon 💕

@Purkkapallo tsemppiä punktioon!

On tämä prosessi kyllä todellinen psykologinen testi, pitäis varmaan itsekin kokeilla tekoälyä keskusteluksverins kun ihmiset tuntuu olevan jo kyllästyneitä tai eivät vain pysy perässä kuvioista (jota en kyllä yhtään ihmettele).

Joka vaiheessa odotetaan tuloksia, jännitetään, suunnitellaan, noudatetaan suunnitelmia ja koitetaan keksiä kikkakolmosia. Ja samaan aikaan pitäisi elää normaalia elämää turhia stressaamatta 😂

@HaaveistaTotta tsemppiä sinne tiedon odottamiseen tänään, itse kerkesin hedelmöittymisen katsomaan oma hoitopolusta, mutta vasta lääkärin soitto hetkeksi rauhoitti. Hedelmöittyneitä oli kuusi, kypsiä oli ollut kymmenen. Lääkärin mukaan kuvauksessa näytti eilen ihan hyvältä kaikki kuusi. Hieman myöhemmin alkoi kuitenkin pelko, tuleeko suunniteltuna siirtopäivänä aamusta soittoa klinikalta. Tuo soitto tarkoittaisi, että siirtoon ei tarvitse lähteä. Tämä on tällä hetkellä aivan valtavan suuri pelko, mutta yritän manifestoida kovasti kiinnittymis ranskiksia 🙈

Meillä mies jo tulee kysymään minulta "taasko juttelee tekoälylle?" Huomanneet tätä tapahtuvan nyt paljon. Olen myös huomannut tuon, että ne läheiset jotka tietää ei osaa suhtautua ja huomaan myös minun ja kahden parhaan ystäväni välille syntyneen todella suuren kuilun ja pelottaa miten sen saa kurottua takaisin vai jääkö vain yksin 🥺

Takaisin