Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aloitin nyt royal geleet kp23, menkkojen pitäisi FF:n mukaan alkaa dpo15 eli kolmen päivän päästä. Tein nyt varuilta negan raskaustestin ja aloitin nuo geleet, että jospa ne ehtisi vaikuttaa tulevaan kiertoon johonkin suuntaan.

Laskeskelin nimittäin, että oviksen pitäisi tulla kahden viikon päästä viikonloppuna, mutta ollaan silloin koko viikonloppu kylpylähotellissa mun vanhempien, sisaruksen ja hänen lasten sekä meidän lasten kanssa, joten aika heikot siemennysmahikset. 😅

Eli pliiiis ovis joko aikaisemmin tai myöhemmin!

Asiasta kukkaruukkuun. Oletteko jotkut teistä huomanneet ravintolisien aiheuttaneen jotain tavallista poikkeavaa hyvin nopeasti? En nimittäin tiedä mistä valmisteesta (tai mistä ikinä) tämä johtuu, mutta mulle on viikon ajan ilmestynyt rintakehään joka päivä muutama pieni finni (tai mun mielestä finni). Olen tosiaan vasta ihan alkukierrossa (kp 8), enkä keksi muuta syytä, kuin että jokin ravintolisä olisi asialla. Jännä nähdä mitä tästä kierrosta seuraa.

(Sanottakoon nyt vielä, etten välttämättä odota tämän olevan vielä plussakierto, sillä olen syönyt vitamiineja vasta niin lyhyen aikaa. Epäilen, että jotain ne kuitenkin tekevät. 🤔)

@Tähtiin tuijottelija ja @Maana Mannila oon samoilla linjoilla teidän kanssa. Teki niin tai näin, aina löytyy joku, jonka mielestä se on itsekästä. Oma äitini möläytti yhdestä sukulaisesta, että hän on itsekäs, kun ei ole "tehnyt" sisarusta lapselleen. Todella tökerö kommentti. Ensinnäkään lapsia ei noin vain "tehdä" eikä toisten lapsiluku kuulu kellekään. Jokaisella on omat syynsä lisääntyä tai olla lisääntymättä ja taustalla voi olla tosi kipeitäkin asioita. Itse olen onnellinen, jos tämän yhden lapsen syliin asti saan ja tulevaisuus sitten näyttää, jääkö lapsiluku yhteen. Tässä iässä on aika todennäköistä, että jää. Toivottavasti äitini ei sitten pidä mua itsekkäänä.

@Maana Mannila HUS:n alueelta ja en usko, että varhaisultraan pääsisi julkisella. Katselin, että ne ei kuitenkaan ihan mahdottomissa hinnoissa yksityiselläkään ole. Alle satasellakin pääsee ja sen kun maksaa miehen kanssa puoliksi niin ei paha mahdollisesta mielenrauhasta.👍🏻 Jos rv 6 voisi jo mennä niin hyvä, koska ollaan lähdössä vajaan parin viikon reissuun heti toukokuun alussa. Sitä ennen olisi kiva tietää, onko kaikki hyvin.

@taenuska kiitos onnitteluista!❤️ Jos kaikki menee hyvin ja varhaisultraa voisin varailla niin se olisi sitten jotain rv6+6 - 7+0 tienoilla. Ehkä sekin olisi ihan ok aika mennä? En ihan tajua näiden viikkojen laskulogiikkaa, kun nytkin ilmeisesti on 5. raskausviikko, vaikka päiviä on 4+4😅

Muokkaus: siis viikkoja 4 ja päiviä 4🙈

Muokattu viimeksi:
Asiasta kukkaruukkuun. Oletteko jotkut teistä huomanneet ravintolisien aiheuttaneen jotain tavallista poikkeavaa hyvin nopeasti? En nimittäin tiedä mistä valmisteesta (tai mistä ikinä) tämä johtuu, mutta mulle on viikon ajan ilmestynyt rintakehään joka päivä muutama pieni finni (tai mun mielestä finni). Olen tosiaan vasta ihan alkukierrossa (kp 8), enkä keksi muuta syytä, kuin että jokin ravintolisä olisi asialla. Jännä nähdä mitä tästä kierrosta seuraa.

(Sanottakoon nyt vielä, etten välttämättä odota tämän olevan vielä plussakierto, sillä olen syönyt vitamiineja vasta niin lyhyen aikaa. Epäilen, että jotain ne kuitenkin tekevät. 🤔)
Musta tuntuu et mulla joku lisäravinne vaikutti kiertoon tasoittavasti ja luteaalia pidentävästi. Mulla oli ehkäisynä kuparikierukka joten sen ei pitäisi vaikuttaa käsittääkseni. Toki se jollain lailla saattaa ylläpitää kohdun tulehdustilaa käsittääkseni, ja ainakin tiputtelua oli enemmän kiertojen välissä. Mutta siis ihan kehon lämpötilat (ouralla mitattuna) on olleet tasaisemmat ja selkeämmät kierukan poiston jälkeen 🤷🏼‍♀️.

@Selmiina juurikin näin, eli puhutaan täysistä raskausviikoista, kuten esim. sinulla nyt on kasassa neljä täyttä viikkoa plus 4 päivää, ja tuolloin on jo siis viides raskausviikko meneillään 😊 Itelläkin alkuun termit hukassa, mut kyl se siitä 😅 Sun suunnitelma vu-ajankohdasta kuulostaa hyvältä, tuolloin pitäisi jo näkyä ultrassa pieni tiitiäinen 💖

@Tähtiin tuijottelija ja @Maana Mannila oon samoilla linjoilla teidän kanssa. Teki niin tai näin, aina löytyy joku, jonka mielestä se on itsekästä. Oma äitini möläytti yhdestä sukulaisesta, että hän on itsekäs, kun ei ole "tehnyt" sisarusta lapselleen. Todella tökerö kommentti. Ensinnäkään lapsia ei noin vain "tehdä" eikä toisten lapsiluku kuulu kellekään. Jokaisella on omat syynsä lisääntyä tai olla lisääntymättä ja taustalla voi olla tosi kipeitäkin asioita. Itse olen onnellinen, jos tämän yhden lapsen syliin asti saan ja tulevaisuus sitten näyttää, jääkö lapsiluku yhteen. Tässä iässä on aika todennäköistä, että jää. Toivottavasti äitini ei sitten pidä mua itsekkäänä.

@Maana Mannila HUS:n alueelta ja en usko, että varhaisultraan pääsisi julkisella. Katselin, että ne ei kuitenkaan ihan mahdottomissa hinnoissa yksityiselläkään ole. Alle satasellakin pääsee ja sen kun maksaa miehen kanssa puoliksi niin ei paha mahdollisesta mielenrauhasta.👍🏻 Jos rv 6 voisi jo mennä niin hyvä, koska ollaan lähdössä vajaan parin viikon reissuun heti toukokuun alussa. Sitä ennen olisi kiva tietää, onko kaikki hyvin.

@taenuska kiitos onnitteluista!❤️ Jos kaikki menee hyvin ja varhaisultraa voisin varailla niin se olisi sitten jotain rv6+6 - 7+0 tienoilla. Ehkä sekin olisi ihan ok aika mennä? En ihan tajua näiden viikkojen laskulogiikkaa, kun nytkin ilmeisesti on 5. raskausviikko, vaikka päiviä on 4+4😅
Varhaisultraa on yleensä tosiaan julkisella aika vaikea saada. Jos edellisten kuukautisten ajankohta ei ole tiedossa, voi kai jossain päin päästä varhaisultraan. En saanut varhaisultraa esim. sillä perusteella että edellinen raskaus oli päättynyt keskeytyneeseen keskenmenoon rv 6, joka selvisi vasta useampi viikko myöhemmin.

Itse olen käynyt varhaisultrassa rv 7+0 jälkeen yksityisellä. Syke näkyy yleensä rv 6+3 mennessä. Jos päivistä ei ole varmuutta, kun eihän sitä hedelmöittymisen/kiinnittymisen ajankohtaa voi päivän päälle tietää, niin silloin voisikin tulla ikävä yllätys, ettei sykettä löydetä. Tuo stressaisi ainakin itseäni, kun pitäisi mennä uudelleen myöhemmin ultraan tarkistamaan ilmestyykö syke vai onko raskaus keskeytynyt.

Rv 4+4 on tosiaan 5. raskausviikko, koska raskaus (tai sen laskenta) on kestänyt 4 täyttä viikkoa ja viides alkanut. Terveydenhuollossa puhutaan kuitenkin aina täysistä raskausviikoista, joten jos labrat pitäisi ottaa rv 12, tarkoitetaan sillä 12+0 jälkeistä viikkoa.

Muokattu viimeksi:
Onko muilla ollut ongelmia Clearbluen pinkkien digitaalisten testien kanssa?

Olen käyttänyt niitä kierrossa nyt ensimmäistä kertaa. Tässä vaiheessa testejä on tullut tehtyä yhteensä 4, mutta vain yhdestä niistä olen saanut jonkun vastauksen. Ensimmäisen otin vahingossa irti, enkä jaksanut sitten testata enää uudestaan, kun perinteinen paperinen viivatesti näyttä negaa. Toisella kerralla sain ympyrän ei vielä LH-huipppua. Eilen laitteeseen tuli vikakoodi. Uskon, että näytteessä oli todennäköisesti liikaa virstaa (vaikka pidinkin nesteessä vain sen pyydetyn ajan), mutta päätin kokeilla nyt tänään uudestaan. Tällä kertaa en saanut ollenkaan vilkkuvaa tikkua näkyviin, minkä pitäisi kertoa siitä, että ovulaatiotesti toimii. Turhauttaa, koska ovat kuitenkin aika hintavia enkä haluaisi tehdä useampaa päivässä.

Sinälläänhän tämä ei haittaa, koska yhdyntöjä meillä on ollut nyt muutenkin, mutta olisi kiva, jos nämä pelittäisi. Olen lukenut ohjeet useaan kertaan, katsonut ohjevideoita ja varonut mm. tikun kääntelyä ynnä muita vaaranpaikkoja. Enkö mä vaan osaa?

Onko muilla ollut ongelmia Clearbluen pinkkien digitaalisten testien kanssa?

Olen käyttänyt niitä kierrossa nyt ensimmäistä kertaa. Tässä vaiheessa testejä on tullut tehtyä yhteensä 4, mutta vain yhdestä niistä olen saanut jonkun vastauksen. Ensimmäisen otin vahingossa irti, enkä jaksanut sitten testata enää uudestaan, kun perinteinen paperinen viivatesti näyttä negaa. Toisella kerralla sain ympyrän ei vielä LH-huipppua. Eilen laitteeseen tuli vikakoodi. Uskon, että näytteessä oli todennäköisesti liikaa virstaa (vaikka pidinkin nesteessä vain sen pyydetyn ajan), mutta päätin kokeilla nyt tänään uudestaan. Tällä kertaa en saanut ollenkaan vilkkuvaa tikkua näkyviin, minkä pitäisi kertoa siitä, että ovulaatiotesti toimii. Turhauttaa, koska ovat kuitenkin aika hintavia enkä haluaisi tehdä useampaa päivässä.

Sinälläänhän tämä ei haittaa, koska yhdyntöjä meillä on ollut nyt muutenkin, mutta olisi kiva, jos nämä pelittäisi. Olen lukenut ohjeet useaan kertaan, katsonut ohjevideoita ja varonut mm. tikun kääntelyä ynnä muita vaaranpaikkoja. Enkö mä vaan osaa?
Mikäli olet pitänyt tikkua virtsassa vain vaaditun ajan, niin en usko että siinä on liikaa virtsaa. Itse pidän nimittäin aina "vähän liian kauan", eikä se ole ollut ikinä liikaa.
Tavallisen mallisissa, joissa pystyy nähdä virtsan nousun, ei minusta se 10 sekuntia tai mitä lie meinaa usein riittää...

Mulla illan aikana alavatsaa kramppaillut vähän keskeltä ja nyt alapäässä tuntuu myös nippailuja ja pistelevää tunnetta. 😮‍💨 Ei kai mulla nyt kuukautiset voi jo olla alkamassa varsinkin kun lugesteronit?? Ja on vasta kaiken lisäksi kp14.... Lyhin kierto aiemmin ollut 25 päivää. Tuntuu vaan ihan kuin kuukautisia edeltäviltä kipuiluilta. Ja koska dpo4 niin ei voi kyllä olla merkki mistään lupaavammastakaan, huoh... ☹️ En kyllä ymmärrä sitten yhtään mitä tämä on?

@Zebra
Tulen nyt välistä huutelemaan, mutta musta on kauheaa että joku antaa lapsen sotkea kaikki tarjolla olevat ruoat. Voi ehkä olla vanhempien ymmärtämättömyyttä, ei vaikka ymmärretä miten pöpöt tarttuu. Meillä kotona oli oikea Kiljusten Herrasväen menot, ollaan kaikki pennut jotain ADHD/autismipiirteisiä ja syötiin kylässä kaikki keksit ja käyttäydyttiin huonosti (itse muistan mm. kurkkineeni toisten ihmisten kaappeihin), mutta tiukka käsky oli aina ottaa se herkku mihin kosketaan ensimmäisenä ja siinä pysyttiin.

Mulla illan aikana alavatsaa kramppaillut vähän keskeltä ja nyt alapäässä tuntuu myös nippailuja ja pistelevää tunnetta. 😮‍💨 Ei kai mulla nyt kuukautiset voi jo olla alkamassa varsinkin kun lugesteronit?? Ja on vasta kaiken lisäksi kp14.... Lyhin kierto aiemmin ollut 25 päivää. Tuntuu vaan ihan kuin kuukautisia edeltäviltä kipuiluilta. Ja koska dpo4 niin ei voi kyllä olla merkki mistään lupaavammastakaan, huoh... ☹️ En kyllä ymmärrä sitten yhtään mitä tämä on?
Eikös sulla hetki aiemmin tullut verta? Mietin jos silloin oli ovulaatio. Mullakin on pari kertaa tullut verta oviksen aikana.

Eikös sulla hetki aiemmin tullut verta? Mietin jos silloin oli ovulaatio. Mullakin on pari kertaa tullut verta oviksen aikana.
En jotenkin usko, koska lämmöt nousi 3 päivää eiliseen asti ja eilen aloitin lugesteronit joten vaikka ovulaatio ei olisi ollut niin lugesteronithan estävät mun käsittääkseni sen?? 🤔 Joten en tiedä, outoa kyllä on...

@Kali , meillä kaikilla on tietty erilaiset ovistuntemukset, mutta ainakin mulla itsellänikin tuntemukset saattaa vaihdella kierrosta toiseen. Mulle on nimittäin viimeaikoina tullut melkein normaaliksi, että ovis oirehtii vielä itse ovulaation jälkeen joitakin päiviä, eli kyseessä on ilmeisesti keltarauhasen aiheuttamat tuntemukset. Saattaisin myös ajatella, että menkat alkaa, mutta periaatteessa olen tiennyt että niin tuskin käy, sillä ajankohta ei ole vielä oikea. Henkilökohtaisesti en siis itse olisi huolissani tilanteessasi. Tuo saattaa olla normaalia, vaikkakin uutta. 🤷‍♀️

20260412_144859.jpg

kiertopäivä 27/30 Ovulaatiotesti (kuvassa) mitä tarkoittaa?

Ja r-testi vielä nega. 🤔

Kätilön telemät varhaisultrat on halvempia, ainakin Pirkanmaalla löytyy semmoisia. Ja tosiaan voi yrittää sillä päästä kunnlliseen ultraan, että väittää että ei tiedä koska edelliset menkat on ollut tms.

Käytättekö geleetä koko kierron? Käytin niitä viimeksi juuri siinä kierrossa, kun tulin raskaaksi, eli hyviä kokemuksia on. En vaan yhtään muista miten niitä tuli otettua, ja nyt kun kierto ei oikein meinaa käynnistyä, niin mietin auttaisikoha ne 🤔 Kaapista kun edelleen löytyy

Kätilön telemät varhaisultrat on halvempia, ainakin Pirkanmaalla löytyy semmoisia. Ja tosiaan voi yrittää sillä päästä kunnlliseen ultraan, että väittää että ei tiedä koska edelliset menkat on ollut tms.

Käytättekö geleetä koko kierron? Käytin niitä viimeksi juuri siinä kierrossa, kun tulin raskaaksi, eli hyviä kokemuksia on. En vaan yhtään muista miten niitä tuli otettua, ja nyt kun kierto ei oikein meinaa käynnistyä, niin mietin auttaisikoha ne 🤔 Kaapista kun edelleen löytyy
Mä luin, että tyypit vetää geleetä yleensä 1000mg ovikseen asti ja siitä plussaan/menkkoihin 500mg. Ajattelin tätä samaa kaavaa noudattaa. 😊

@Aurinko88 kiitos kun kommentoit, huojentavaa kuulla!🥹❤️

@Round2❤️ ja @Maana Mannila kiitos teillekin❤️ Tuli hyvä mieli teidän kommenteista❤️ Tää foorumi on kyllä ihan paras, kun voi jakaa mieltä painavia asioita ja eläytyä muidenkin tilanteisiin! Ja Maanalle tsemppiä talletteluihin🤞🏻

Täällä viiva vahvistunut eiliseenkin nähden selvästi eli raskaana ollaan ainakin toistaiseksi.🤞🏻 Tänään dpo18 ja rv 4+4 eli ihan alkutaipaleella vielä ollaan. Milloinkohan olis järkevää mennä varhaisultraan, jos raskaus vaikuttaa jatkuvan?

Mulle on neuvottu niin, että varhaisultrassa voi käydä aikaisintaan rv 6+0 - 7+0 välillä, mutta kannattavinta se on vasta 7+0 jälkeen, että sydämen syke on varmasti jo käynnistynyt. Sydän siis alkaa lyömään 7. viikon aikana, ja jos halua tietää alkion olevan elossa ja vähentää omaa stressiään, niin odota 7+0 tai sen jälkeen. Jos käyt vaikka 6+4 ja sydän ei lyö, niin ultraaja tod näk pyytää tulemaan viikon päästä uudelleen, että saa varmuuden, koska hiljaisuus voi tuossa vaiheessa vielä johtua siitäkin, että kyseisellä alkiolla ei sydän ole vielä alkanut lyömään.

Itse en tiennyt edellisten kuukautisten tarkkaa alkamispäivää, joten sain kunnalliselta varhaisultran viikkojen määrittämiseksi.

Löytyi kaapista paketti jotakin esikoisen yrityksen aikaisia (päiväysvanhoja...) ovistestejä. Tein eilen illalla yhden ja hyvin haaleaa näytti vielä, tänään siis kp 13 ja kalenteri ennustaa ovulaatiota kp 16. Tänään joskus iltapäivällä varmaan seuraava testaus sitten. Pari päivää sitten jo on alkaneet limat hieman runsastumaan ja muuttumaan venyvämmäksi, muuten ei vielä ole ovisoireita. Toimeen on ryhdytty jo kumminkin 😁

ON: täällä on aamulla r-testi tehtynä. Tänään dpo15, ja ouran lämpö laski pikkaisen eilisestä. Pysyi kuitenkin koholla. Ei hälyttänyt leposykkeitä tai mitään muitakaan, vaan kehui et palautuminen käynnissä. Ei mitään muitakaan oireita. Testi sentään oli ehkä (?) vähän vahvistunut?

Tässä dpo13:
IMG_1342.jpeg

Ja tässä nyt dpo15:
IMG_1354.jpeg

Onko sit vahvistunut tarpeeksi, jaa a 🤷🏼‍♀️.

Liitteet

• IMG_1345.jpeg
    IMG_1345.jpeg
    767.1 KB · Katsottu: 12
  • IMG_1353.jpeg
    IMG_1353.jpeg
    486 KB · Katsottu: 12
ON: täällä on aamulla r-testi tehtynä. Tänään dpo15, ja ouran lämpö laski pikkaisen eilisestä. Pysyi kuitenkin koholla. Ei hälyttänyt leposykkeitä tai mitään muitakaan, vaan kehui et palautuminen käynnissä. Ei mitään muitakaan oireita. Testi sentään oli ehkä (?) vähän vahvistunut?

Tässä dpo13:
View attachment 155083

Ja tässä nyt dpo15:
View attachment 155084

Onko sit vahvistunut tarpeeksi, jaa a 🤷🏼‍♀️.

Mun silmään vahvistunut paljonkin! Mulla oli jotain noiden väliltä DPO11 esikoisen raskaudessa ja DPO12 sain jo digiin 2-3vk. Sen jälkeen enää edes testaillut.

Takaisin