Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@unikomentaja , eihän nämä vitamiinit tosiaan välttämättä auta tähän lapsitoiveeseen, ja vähän olenkin huolissani sotkeeko esim. gelee royale kiertoa, kuten se on joillekin tehnyt. Mulla on nimittäin muuten aika tasainen kierto, joten olisi harmillista jos päätyisi ojasta allikkoon. 🙄 Päädyin nyt kuitenkin panostamaan näihin lisäravinteisiin, sillä ongelman ydin taitaa mulla olla ikä ja munasolujen kunto. Vaikken siis välittömästi huomaisi lisäravinteiden tuomia fyysisiä vaikutuksia, ajattelin jatkaa niiden syömistä muutaman kuukauden, josko ne kuitenkin parantaisivat kypsyvien munasolujen kuntoa. Nähtäväksi jää. 🤷‍♀️ Mielenkiintoinen kokeilu kuitenkin. 😊

@Venkula , voisiko joku lääkeaine aiheuttaa tuon ikävän tilanteen alapäähän? Itse nimittäin muistelen, että joku suun kautta otettava huuliherpeslääke tai antibiootti aiheutti mulle jotain omituista oirehdintaa, tai niin ainakin epäilen.

Ai niin... vuoto tosiaan alkoi sitten eilen illalla. 😝 Päivää-paria ennakoitua aiemmin. Olen aina laskenut ensimmäisen vuotopäivän (vaikka olisi ilta) kp 1. Luin jostain kuitenkin, että ensimmäinen kokonainen vuotopäivä olisi kp 1. Olenko siis aina laskenut väärin, vai kuinka te laskette?

@Vaaveilija mulla ei oo mitään lääkityksiä tai lääkkeitä käytössä ees epäsäännöllisesti 🫣

Muistan ku ihmettelivät sillon et miksi ei keho lähe parantaan/”taisteleen vastaan” ku oli niitä muutoksia eikä meinannu hoidot auttaa millään. Epäilivät ja kyselivät et onko mulla jotain autoimmuunisairautta, no ei oo ainakaan tähän päivään mennessä löytyny… eipä toki oo kunnolla tutkitukkaan, vaikka oireita on 🫠 Fibro-diagnoosia yrittivät mulle työntää, mut en suostunu sitä ottaan vastaan tutkimatta.

@Vaaveilija mä oon aikoinaan laskenut kans noin, ja samoin jo ekoista tiputteluista kp1. Tällä ei sinänsä ole väliä, mut näyttää ehkä epätasaisemmalta kierto kuin onkaan.

Miten ootte muuten yritysaikana suhtautuneet alkoholiin? Ollaan anoppilassa ja anoppi on puhunut siihen malliin et kuohuvaa olisi tarjolla 😁. Mulla on kyl vähän ollut ällötys alkoholiin tai ehkä siihen seuraavan päivän fiilikseen, mut ehkä sitä voisi lasin juoda. Mietin et miten vaikuttaa esim ruumiinlämpöön, et sotkeeko mun luteaalimittailut 🤣

Ai niin... vuoto tosiaan alkoi sitten eilen illalla. 😝 Päivää-paria ennakoitua aiemmin. Olen aina laskenut ensimmäisen vuotopäivän (vaikka olisi ilta) kp 1. Luin jostain kuitenkin, että ensimmäinen kokonainen vuotopäivä olisi kp 1. Olenko siis aina laskenut väärin, vai kuinka te laskette?
Jos vuoto alkaa klo 18 jälkeen niin lähtökohtaisesti kp1 ois seuraavana päivänä. :) ja siis kunnon vuoto, ei tuhruilu. Näin ite aina lasken.

Niin ja kiitos vielä kaikille sympatioista ja tsempeistä ❤️

Sitä alkaa aina kelat pyörimään 😩 Vaikka mulla ei sillon ollut muutoksia kuin ulkosynnyttimissä ja papa oli ”puhdas”, huolettaa jos jotain on jääny huomaamatta ja vakavampia muutoksia ois ehtiny nyt syntyä. No ei auta ku malttaa.

Tuohon vähättelyyn vielä. Ihmettelen miten voi olla et esim. oma olo-arviossa ei ole mitään naisten ”vaivoihin”/anatomiaan liittyviä oirekyselyitä mahdollista valita, seksitaudit ainoat tai sitten peräaukon vaivat 😮‍💨

@Vaaveilija mä oon aikoinaan laskenut kans noin, ja samoin jo ekoista tiputteluista kp1. Tällä ei sinänsä ole väliä, mut näyttää ehkä epätasaisemmalta kierto kuin onkaan.

Miten ootte muuten yritysaikana suhtautuneet alkoholiin? Ollaan anoppilassa ja anoppi on puhunut siihen malliin et kuohuvaa olisi tarjolla 😁. Mulla on kyl vähän ollut ällötys alkoholiin tai ehkä siihen seuraavan päivän fiilikseen, mut ehkä sitä voisi lasin juoda. Mietin et miten vaikuttaa esim ruumiinlämpöön, et sotkeeko mun luteaalimittailut 🤣
Ite pyrin olee holiton, tosin joskus ruuan kanssa menkkojen ja ovulaation välillä saatan ottaa tai pari saunajuomaa jos satun saunaan pääsemään (hyvin harvinaista herkkua tosin 😮‍💨). Oviksen ja menkkojen välillä en sit ota ollenkaan. Ja käsittääkseni jo pieni määrä vaikuttaa kyllä lämpöihin, et sit kannattaa seuraavana aamuna jättää lämmön seurailu vaan väliin ja palata sit holittoman päivän jälkeisenä aamuna lämpöjä mittailee. Näin oon ainaki ite mutuillut, mut korjatkaa joku jos oon väärässä 😂

Mä oon ymmärtäny et tolla on lähinnä väliä jos on hoidoissa. Ite kyllä lasken kans kp1 sen päivän ku vuoto alkaa, tai no viimeeks alko vasta 23:30 et sit laskin kyllä seuraavan päivän puolelle. Ei se kai oo niin justiinsa. 🤷‍♀️

Oon pitänyt pikku taukoa foorumille kirjoittelusta, kun omassa tilanteessa ei nyt ole juuri mitään raportoitavaa. Kp 5, menee kätevästi kuukaudenpäivien mukaan nyt myös kierron päivät tällä kertaa. Ovulaation testaaminen alkaa huomenna. Ei tuntemuksia tai oireita. Lämmöt droppas tosiaan kp 1:lle, mutta on sen jälkeen kivunnu kohti korkeuksia – varmaan osittain Ouran mittausvirhettä ja osittain sitä, että oon nyt siirtynyt vähän myöhempään rytmiin talviloman, sairausloman ja nyt pääsiäisen myötä. Eiköhän ne ovulaation lähestyessä taas tipahda.

@Venkula onpa sulla ollut ikäviä kokemuksia lääkärin kanssa, joskaan ei valitettavasti yllättäviä. En tiedä, onko näin vai tuntuuko musta vain siltä, mutta valitettavan usein ns. naistyypilliset oireet sivuutetaan ja vähätellään, oli kyse sit silmin havaittavista (kuten vaikka haavat) tai subjektiivisista (kuten kipu) oireista. Toivottavasti lääkäri kuuntelee sua ja sun oireet tutkitaan ja voidaan hoitaa pois.

@Kali saitteko muuttosiivouksen tehdyksi? Toivottavasti monitori löytää huipun tässä kierrossa, yhdynnän ajoitus onnistuu, munasolu hedelmöittyy ja luget tukee kohdun limakalvoa riittävän pitkään, että pikkukaveri pysyy kyydissä. <3

@Moosee ja @Suskikitten mä oon kans antanut itseni ymmärtää, että 3 kk kestää, että yksittäinen munasolu kypsyy, joten esim. ravitsemukseen liittyvät muutokset näkyy n. 3 kk viipeellä. En tiedä, liittyykstää follikkeleihin, mutta kyllähän kans foolihappoa pitäisi alkaa syödä sen 2–3 kk ennen kuin ehkäisy jätetään pois, jotta folaattia on elimistössä tarpeeksi alkion rakennusaineiksi.

@Maicy tervetuloa (takaisin?) kuumeilemaan ja olisipa ihanaa, jos teillä nyt pian tärppäisi ja saisitte viidennen teille pahnanpohjimmaiseksi. <3

@Tuutikintytär a-pu-va!!! Voin hyvin samastua tohon, miten kerrot omastasi ja puolisosi tilanteesta ja siitä, miten olet kuvitellut olleesi selvä viestinnässä asiaan liittyen, mutta puoliso onkin pihalla kuin lumiukko. xD Muistan, kun omani kanssa joskus kävimme ihan ensimmäisiä keskusteluja siitä, olisiko lapsi ylipäänsä toivottu/tervetullut meidän parisuhteeseen. Olin silloin muistaakseni 37 ja puoliso 42. Hänen mielestä ei ollut mitään kiirettä ja aikaa olisi vielä ruhtinaallisesti. Puhui jostain parin kolmen vuoden aikajänteestä, että aloitettais. Silloin puhuin itse siitä, miten naisen hedelmällisyys laskee 35 ikävuoden jälkeen ja kuvittelin tosiaan puhuneeni ymmärrettävästi ja suoraan, mutta kun sit viime kesänä aloin tosissaan puhua raskauden mahdollisuudesta, hän oli kuin puulla päähän löyty, että "ai nyt jo?" Mun ilme oli varmaan jotain tällaista: 😑 😲 🥸

Sitäkin mietin, että oli siinä vaiheessa oltu jo yli 10 vuotta yhdessä ja molemmilla oli lopultakin vakityö, joten miksi asian kanssa enää odottaa. Olen tosi turvallisuushakuinen itse ja siksi ymmärrän hyvin puolison huolta siitä, riittääkö rahat ja miten pärjätään. Itsekin olisin mieluummin etsinyt vielä paremmi palkatun työn, mutta valitettavasti kello käy ja ymmärsin, että täydellistä hetkeä ei koskaan tule. Meille ei vaikuta tulevan edes hyvää hetkeä vaan asiat on tällä hetkellä parhaimmillaankin suht ok. Vakityö ja se, ettei opinnot viivästy, oli mun ajatuksissa sellaiset kohdat, jotka halusin hoitaa kuntoon. Nyt ne on. Enää puuttuu vavva. xD

@Kumpare kuulostaa hyvältä, toivottavasti teillä olis lopulta ollut tähdet kohdillaan ja tulis plussa tikkuun! <3

@Round2❤️ sulla niin nätit ovistikkurivit, että ihan ku oppikirjasta! <3 Mulla on kyl tuon digitestin kans aina käynyt niin, että edellisenä päivänä on viel ollut kontrolliviiva vahvempi, mutta sit huippupäivänä testiviiva on ollut kontrolliviivaa vahvempi ja kontrolliviiva jäänyt sellaiseksi haamuksi. Vaikka noita ei sais tulkita, niin aina se on kuitenkin näyttänyt noin. Tai "aina ja aina", oliko mulla nyt kolme kiertoa noiden kanssa. Mut kuitenki. Toivotaan, että hyvä tuuri jatkuis teillä ja pääsisit kirjottelee tammikuisiin!

@Kevätlilja toivottavasti saat lisäravinteista lisäboostia kevääseen! Mulla taitaa tää olla nyt kolmas kierto ubikinoni + geleen kanssa, enkä voi sanoa huomaavani juuri muutosta energiatasoissa. Rauta-arvot ja ferritiinit sekä d-vitamiini kans ok, mutta silti vaan väsyttää koko ajan ja aina vaan. Aloitin siis tosiaan rautakuurin ja d-vitamiinilisän lääkärin ja tän ketjun keskustelijoiden suosituksesta. Mut en tiedä, ehkä oon vaan kroonisesti väsynyt ilman mitään syytä. 😅
Jäin pohtimaan tuota takaisin hommaa.. Olen tainnut viimeksi kirjoitella viestejä -22-23, kun viimeisintä kuumeillut. 🙈 Ollaanko oltu silloin samoissa ketjuissa?

Ainakin @Suskikitten , @Kevätlilja @Adela Toivottavasti seuraava kierto ois teidän kierto. 🥰🌈 On se aina niin surullista, kun odottaa raskautumista ja tuntuu jopa raskausoireita, mut ei sit kuitenkaan. 😔

@Venkula Tsemppiä sinne terveyshuolien kanssa. Toivottavasti ens viikon gynekäynnistä ois jtn hyötyä ja löytyisi selvyys ja apu ikäviin haavaumiin. ❤️ Ehkä joidenkin keho vaan parantaa itseänsä nopeammin, mut osalla sitten vaan ei.. Mulla hpv ollut positiivinen vuodesta 2020 eli 30-vuotiaasta alkaen. Papa ollut aina puhdas, paitsi nyt loppuvuodesta siinä oli jtn muutoksia.. Kävin siis siinä ikäkausitarkastuksessa, vaikkei ois pitänyt, ku oon jo tossa omassa seurannassa. Nyt pitäis vapun tienoilla mennä taas antamaan seuraavat näytteet, katsotaan mitä sen jälkeen. Uskon, et kolmas kolposkopia kutsuu.. Oon mä tota kans paljon murehtinut ja miettinyt, et miks suurimmalla osalla esim. just toi hpv katoaa itsekseen, mut osalla jää vaan jylläämään. Siitähän on kuitenkin sanottu, että aiheuttaa syövän muistaakseni 5-10:ssä vuodessa. Mulla nyt siis 6 vuotta jo täynnä. Tsemppiä sulle vielä. ❤️

@Kali Pidän sulle peukut pystyssä, ettei monitori näytä nyt koko loppukiertoa vaan korkeeta tulosta. ❤️

@Maana Mannila Jeee, siel on nyt sit helppo ainakin seurata kiertopäiviä ku menee samassa tahdissa kuukaudenpäivien mukaan. Josko tää olisi hyvä enne teille. 🥹❤️ Mut kiitos onnentoivotuksista meille, katsotaan miten käy. ❤️

Omaa:
Tänään tosiaan dpo 1, jee. 🤩 Seuraavan pariviikkoisen voisin kuvitella menevän ainakin nopeammin kuin edelliskerralla, koska duunin ohessa suoritettava tutkinto lähestyy loppusuoraansa ja tehtävää olisi vielä aika paljon. 🤣

Samoin me muutetaan, joten pitäisi alkaa nykykämppää vetämään kasaan hiljalleen, huhhuh.. En tiedä millä saan pidettyä stressilevelit raskautta tukevissa lukemissa, mut katsellaan.

Onnea plussanneille 😍

@Kali lle paranemisia!

@Tuutikintytär ja muutkin, meillä kans miehellä tuntui olevan täysin ylioptimistinen käsitys siitä, kuinka nopeasti voi raskautua. Nyt kun menossa kymmenes yrityskierto, on varmaan hänellekkin tullut hippu realismia, tosin tuo tuntuu edelleen uskovan, että kyllä meille vauva tulee kun tarpeeksi vaan yritetään 🙄

@Moosee mä oon ottanut säännöksi sen, että ei alkoholia dpo 8 jälkeen. Tosin mä juon sen ihan max. 5 kertaa vuodessa, niin ei hirveän usein tarvitse edes miettiä.

Alkoholista puheenollen, ei sitten perjantaina vedettykään ystävän kanssa itkuviinikännejä. Juotiin muutamat lonkerot ja pelattiin, eikä kumpikaan valittanut 😂 niinpä eiliselle pyhitetty krapulahuilailu vaihtui hiustenvärjäykseen ja videopeleihin 😁

Nyt menossa vissiin kiertopäivä 9, oon pääsiäisenä löyssäillyt lämpöjen mittaamisen kanssa, kun alkukierron lämmöt ollut muutenkin mitä sattuu. Gelee royalet vissiin vaikuttaa, kun eilen juili vasenta munasarjaa niin, että luulin jo ovuloivani pian. Testi onneksi vahvisti, että geleet ne siellä vaan jekuttelee. Ennustettu ovis Premomin mukaan kp14, FF sanoo kp 17. LH oli jo aavistuksen koholla, joten pitää varmuuden vuoksi alkaa jo puuhastelemaan, jos munasolu ottaa varaslähdön 🤭

Tosta alkoholista tuli mieleen, me ostettiin tequilaa torstaina. Mä en pystynyt juomaan kun oli niin paha päänsärky jo ennen kun avattiin pullo. 😂 Jäi se sitten mulla yhteen drinkkiin sekoitin johonkin pink lemonade jaffaan... Oli varmaan migreeni, mutta en muista milloin niin paha migreenikään olisi ollut. Niskat ei ollut jumissa, mutta pään kääntäminen sattui ja kaikkea muuta kivaa. Oli ilmeisesti joku krapula ilman juomista. 🤣

Nyt on myös siivottu ja olen 100% varma että olo tästä kunhan saan rauhoituttua niin pahenee.

Ja todella toivon kun 3 kiertoa sitten se laite näytti myös kp7 korkeaa lukemaa ja silloinhan se ekaa kertaa näytti vain kerran matalaa kp6 ja muina kertoina korkeaa ja testasin silloin varmaan jonnekkin kp16 tai kp17 asti. 🙄 Jotenkin jäin miettimään että ei kai keho nyt tasan 4 kuukautta myöhemmin keskenmenosta voi olla enään sekaisin?? Kun en normi liuskatesteilläkään ole 4 sen jälkeisenä kiertona saanut ovulaatiota testasessa huippua kiinni. Voiko olla joku "heikko" ovulaatio?? Ja siitä johtuu ettei ole raskaaksikaan tullut muuta kuin se outo kemiallinen. Olihan se fyysisesti aika rankka se joulukuun alun keskenmeno, en ole ikinä niin kovissa kivuissa ollut. Varmaan vaikutti toki että siellä 2 alkiota oli vaikka toinen jo paljon aiemmin kuollut...

Jäin pohtimaan tuota takaisin hommaa.. Olen tainnut viimeksi kirjoitella viestejä -22-23, kun viimeisintä kuumeillut. 🙈 Ollaanko oltu silloin samoissa ketjuissa?
Tuskin, koska mä tulin tänne koko foorumille vasta viime vuonna loppukesästä. : ) Tervetulotoivotuksessa "takaisin" oli sulkeissa ja kysymysmerkillä juuri siksi, etten tiennyt, oletko sä kirjoitellut täällä aiemmin. Ajattelin, että se voi olla mahdollista, kun sulla on jo useampia lapsia. Niinpä toivotin tervetulleeksi yleisellä tasolla, ja tervetulleeksi takaisin, jos olet täällä aiemmin kirjoitellut. : )

@Vaaveilija mulla ei oo mitään lääkityksiä tai lääkkeitä käytössä ees epäsäännöllisesti 🫣

Muistan ku ihmettelivät sillon et miksi ei keho lähe parantaan/”taisteleen vastaan” ku oli niitä muutoksia eikä meinannu hoidot auttaa millään. Epäilivät ja kyselivät et onko mulla jotain autoimmuunisairautta, no ei oo ainakaan tähän päivään mennessä löytyny… eipä toki oo kunnolla tutkitukkaan, vaikka oireita on 🫠 Fibro-diagnoosia yrittivät mulle työntää, mut en suostunu sitä ottaan vastaan tutkimatta.
Mä vasta nyt olen alkanut lukea noista lisäravinteista, kun otin ne käyttöön. Tuli nyt vaan mieleen, kun tuosta NACista kirjoitetaan, että se voi auttaa parantamaan tulehduksellisia tiloja (tai jotain), että saattaisiko esim. siitä saada apua tuohon vaivaan? Ei kai siitä haittaakaan ole jos kokeilee hetken?

Otin muuten jo eilen ekan NACin ja tänään aamulla myös + muita vitskuja. Outo juttu on se, että mun nenä alkoi heti aamulla vuotaa, vaikken ole ollut yhtään kipeä. Tulin myös niin väsyneeksi, et oli pakko mennä lepää hetkeks. Mä nyt jotenkin epäilen, et jotain etenkin tuo NAC lähti tekee, eli lähti puhdistaa kehoa tai jotain. 🤷‍♀️ Mielenkiintoista.

1000048829.jpg

Siis nyt en ymmärrä enää näiden testien toimintaa. Olen säästänyt viimeistä digiä siihen, että kun viivat lähes yhtä tummat niin testaan sillä vielä. Ja ajattelin, että nyt se voisi olla jo hymynaama, mutta ei. Toi toinen kuva on nyt sitten kolmen tunnin päästä ja premon antoi kuvuksi 0.96. Kylläpä jurppii, kun en viitsinyt enää digejä ostaa,

Liitteet

• 20260405_163007.jpg
    20260405_163007.jpg
    875.7 KB · Katsottu: 14
(Todellakin toivon, ettei tästä irroteta yksittäisiä sanavalintoja tai lauseita, joiden perusteella lähdetään olettamaan, että kehotan vetämään yrittämisen lomassa reippaasti viinaa.)

Mä en ole oikeastaan kolmeen vuoteen juuri juonut, se jäi jo ennen yrityksen alkamista migreenin vuoksi. En sitä ennenkään kyllä ottanut mitenkään railakkaasti, mutta saatoin kyllä joskus juodakin, ehkä kerralla enemmäkin. Alkoi vaan tuntua siltä, että melko vähäinenkin määrä provosoi kohtauksen alkamaan. Reilun vuoden olin täysin holiton, sen jälkeen hyvin harvoin yksittäisiä. Mua eniten hirvittää migreeni, mutta ärsyttää myös efekti uneen (joka saattaa entisestään kumuloida siihen migreenin riskiin). Olen kuitenkin järkeillyt ja kokenut, että sillä juoman ajoituksessakin on merkitystä, ihan heti ennen nukkumaanmenoa juoma varmasti sotkee ne unet, koska palamisprosessi on kesken, päivädrinksu taas ei välttämättä näy yöllä mitenkään.

Hiljattain mulla oli hyvä syy juhlia, ja ajattelin, että otan vaikka sen migreeniriskinkin, ihan sama. Yritystä on ollut jo niin pitkään, että se alkaa jo vähäsen puuduttaa; yhtenä iltana kuoleman kierteestä pois ja silleen. Olen itseni antanut ymmärtää ihan pätevinä pitämistäni lähteistä, että kertarykäisy railakkaamminkin voi olla kropalle parempi vaihtoehto kuin jatkuva tissuttelu, jos nyt tietenkään kumpikaan vaihtoehdoista ei ehkä olekaan terveyttä edistävä. Yksittäinen juoma silloin tällöin on vielä sekin eri asia kuin tissuttelu, joten kyllä varmaan joisin sen kuoharin, jos mieli tekisi, en jaksaisi uskoa että homma siihen yhteen maljaan kaatuu. Raskausaikana en ottaisi sitä yhtäkään, mutta siihenpä asti mä en ole toistaiseksi päässytkään (en usko että se on kytköksissä kuitenkaan millään tapaa alkoholiin).

Mutta niin, siis tämä kertarykäisy nyt ensimmäistä kertaa vuosiin -ei migreenistä jälkeäkään! 😮 Mutta mä olen vetänyt tietty nyt tuota ubikinonia, ja siitä on ilmeisesti jotain tutkimusviitettäkin siihen suuntaan, että se saattaisi migreeniinkin auttaa. En tiedä oliko ihan sattumaa, mutta se jäänee pysyväisruokavalioon, jos on edes pieni mahdollisuus että auttaisi siinä.

View attachment 154815
Siis nyt en ymmärrä enää näiden testien toimintaa. Olen säästänyt viimeistä digiä siihen, että kun viivat lähes yhtä tummat niin testaan sillä vielä. Ja ajattelin, että nyt se voisi olla jo hymynaama, mutta ei. Toi toinen kuva on nyt sitten kolmen tunnin päästä ja premon antoi kuvuksi 0.96. Kylläpä jurppii, kun en viitsinyt enää digejä ostaa,
Onpas ihmeellistä, mulla digit antaa hymynaama jo ennen ku viivat on tasavahvat 😯 ja muistelisin täältä lukeneeni että joillain muillakin on ollu näin

Takaisin