Yleinen keskustelu

Luottaminen siihen, että kaikki menee hyvin on kyllä varmasti vaikeaa, jos kokenut useita menetyksiä. Toivon todella, että kaikki sujuu hyvin tällä kertaa ja toivottavasti olo alkaa olla pian luottavaisempi. Onko sulla, koska seuraava ultra?

Seuraava ultra on NT-ultra kolmen viikon päästä. Se on mun aiempien raskauksien takia erikoislääkärin tekemä. Mulla siis esikoinen syntyi pikkukeskosena, kun istukan virtauksissa oli häikkää ja napanuorassa tukos. Sen takia oon ollut kaikissa raskauksissa muutenkin tarkemmassa seurannassa äitipolilla rakenne-uä:n jälkeen. Tuossa viimeisimmässä keskenmenneessä raskaudessa oli viitteitä istukan toimintahäiriöstä. Harmi vaan ettei siihen kait ole mitään lääkitystä tai muuta apua kuin synnytys. Tai no mini-ASA lääkitys on suositeltu, mut mun kohdalla sekään ei ns auttanut. Mulla siis mini-ASA määrätty käyttöön heti plussan jälkeen. Täytyy vaan toivoa että tällä kertaa siitä olisi apua ja istukka toimisi paremmin.

Hei, mistäs ootte tilaillut äitiyshousuja? Saa vinkata mieluisensa ja hyväksi todetut kaupat/merkit. Tuli tuossa kierrettyä useampi kauppakeskus ja niiden vaateliikkeet, prismat ja cittaritkin jopa mut netti näyttää olevan ainoa paikka mistä löytää. Kurja, kun olisin halunnut paikan päällä sovittaa, kun en jaksaisi tilata ja sovittaa ja palauttaa.

Hei, mistäs ootte tilaillut äitiyshousuja? Saa vinkata mieluisensa ja hyväksi todetut kaupat/merkit. Tuli tuossa kierrettyä useampi kauppakeskus ja niiden vaateliikkeet, prismat ja cittaritkin jopa mut netti näyttää olevan ainoa paikka mistä löytää. Kurja, kun olisin halunnut paikan päällä sovittaa, kun en jaksaisi tilata ja sovittaa ja palauttaa.
Ei oo vielä ollut tarvetta mut oon kuullut kehuja Aim’n trikoista ja sit oon miettiny et H&M on aika kivan näkösii mama farkkuja ja varmaan sit jossain kohtaa tilaan niitä kokeiluun jos löytyis sopivat.

Mä en oo äitiyshousuja viel ostanu, yritän vältellä :D Mutta töissä mulla on ICIW:n leveälahkeiset Nimblet. Treenihousuista H&M:n Soft Move-malliston pöksyt on mukavat. Mutta sellasista siisteistä housuista en osaa sanoo. Lindexillä oli ainakin jotain äitiyshousuja ihan kaupassakin.

Äiti lupasi lähettää 80-luvulla muodissa olleet vakosamettihousut ja raskaushameen heti kun laitan viestiä ettei enää riitä sopivia vaatteita. Tähän asti oon pärjännyt hyvin joustavavyötäröisillä joogahousuilla vaikka niistäkin tiukumpia joutuu jo siirtämään lantiolle ettei kiristä liikaa. Jotkut trikootyyppiset mustat varmaan ostan itse, kunhan jaksan vääntäytyä kaupoile etsimään joskus lähiviikkoina - ei kyllä hajua mistä kaupoista voisi löytyä, mutta varmaan alan kiertämään lähintä kauppakeskusta ja kysyn myyjiltä apua.

Miten teillä muilla on alkuraskaus sujunut? Joko olette käyneet nt-ultrassa? Itse menossa nt-ultraan alkuviikosta ja jännittää paljon, onko siellä kaikki hyvin pienellä.
Nt ultra olisi parin viikon päästä samalla, kun arvioidaan kohdunkaulan tukilankaa. Onneksi sama aivan huippu lääkäri odottaa taas ja lupasi hoitaa molemmat samalla käyntiä. 🥹

Aiempiin raskauksiin verraten ihan järkyttävä väsymys. Vuorotyö kyllä antaa tähän oikein kirsikan kakun päälle. 🍒

Itse en tiedä mitään noista tukilangoista, niin arvioidaanko siis tuolla nt-ultrassa sille tarve vai asetetaanko se varmuuden vuoksi, vaikka tilanne näyttäisi hyvältä?

Hatunnosto kaikille vuorotyötä tekeville! Itse joutuisin saikuttamaan kaikki iltavuorot, koska illat menee huonovointisena sohvalla maatessa 😂 Onneksi oma työpaikka sellainen, että sain sumplittua vuoroni 8-17 välille 😅

Itse en tiedä mitään noista tukilangoista, niin arvioidaanko siis tuolla nt-ultrassa sille tarve vai asetetaanko se varmuuden vuoksi, vaikka tilanne näyttäisi hyvältä?

Hatunnosto kaikille vuorotyötä tekeville! Itse joutuisin saikuttamaan kaikki iltavuorot, koska illat menee huonovointisena sohvalla maatessa 😂 Onneksi oma työpaikka sellainen, että sain sumplittua vuoroni 8-17 välille 😅
Siitä en ylläty ettei ole ihan tuttu asia jokaikiselle, niitä ommellaan esim täällä Pohteella keskimäärin 1-2 vuodessa. Itsellä on takana mkm rv18, koska kohdunsuu antoi jonkun takia periksi ja synnytys käynnistyi. Epäilys siis siitä, että se on periksiantava ihan olemassaan ja todnäk onkin. Edellisessä raskaudessa se ommeltiin rv16. Ja rv 31(?) se piti poistaa, koska kanavaa ei ollut yhtään ja kohdunsuu oli 4cm auki. Ihme kyllä ilman lankaa päästiin rv35+6 ennen synnytystä. 🤞🤞 Nyt arvioidaan vielä aiemmin, että milloin lanka laitetaan ja saikku alkaa.

Nämä tukilangan laitothan on ns. haastavia arvioida, koska se kohdunkaula voi kadota ja kohdunsuu aueta tyyliin päivän aikana, jos siinä on heikkoutta. Että tavallaan millään ultrilla ei ole merkitystä mikä se tilanne on ollut. Mutta itsellä onneksi riitti tuo yksi mkm ja pääsi tarkkaan seulontaan. 🙏🙏

Mulle tuli eilen ihan hirveä keskenmenon pelko ja näin takaumia viimeisimmästä keskenmenosta. Keskenmenon oireita ei oo mut jotenkin panikoin kun en oo vielä saanut dopplerilla sydänääniä kuuluviin. Viimeksi ne kuului just näillä viikoilla niin tuli jotenkin tunne et onko kaikki hyvin, kun oireetkin on selkeästi helpottaneet.

Mietin jo vakavissani et soitanko neuvolaan, kun NT-ultraan on vielä 2 viikkoa aikaa. Kohta oon menossa seulontalabroihin ja niiden tuloskin pelottaa, kun viimeksi papp-a arvo oli matala. Ja pelkään et se toistuu ja ennakoi keskenmenoa. Ja kun mun tilanteessa keskenmenon syylle ei kait voi tehdä mitään. Syynä siis istukan vajaatoimintaa johon mulla on jo käytössä mini-asa. Vähän tuurista kiinni siis et miten istukka toimii.

Syynä siis istukan vajaatoimintaa johon mulla on jo käytössä mini-asa. Vähän tuurista kiinni siis et miten istukka toimii.
Äh samaistun tähän, itseä aika paljon turhauttavaankin asiaan, kun on istukan kanssa ollut ongelmaa. Se on melkein mullakin täysin tuuripeliä, että miten se istukka nyt toimii nii ei voi, ku elää vaan päivä kerrallaan ja toivoa parasta 🤞🏻

Siitä en ylläty ettei ole ihan tuttu asia jokaikiselle, niitä ommellaan esim täällä Pohteella keskimäärin 1-2 vuodessa. Itsellä on takana mkm rv18, koska kohdunsuu antoi jonkun takia periksi ja synnytys käynnistyi. Epäilys siis siitä, että se on periksiantava ihan olemassaan ja todnäk onkin. Edellisessä raskaudessa se ommeltiin rv16. Ja rv 31(?) se piti poistaa, koska kanavaa ei ollut yhtään ja kohdunsuu oli 4cm auki. Ihme kyllä ilman lankaa päästiin rv35+6 ennen synnytystä. 🤞🤞 Nyt arvioidaan vielä aiemmin, että milloin lanka laitetaan ja saikku alkaa.

Nämä tukilangan laitothan on ns. haastavia arvioida, koska se kohdunkaula voi kadota ja kohdunsuu aueta tyyliin päivän aikana, jos siinä on heikkoutta. Että tavallaan millään ultrilla ei ole merkitystä mikä se tilanne on ollut. Mutta itsellä onneksi riitti tuo yksi mkm ja pääsi tarkkaan seulontaan. 🙏🙏
Mulla on myös luonnostaan heikko kohdunkaula ja pelkään, että miten tässä toisessa käy, kun asia ohitettiin neuvolassa nyt ihan kokonaan. Mulla lyheni viimeksi rv 26 ja jäin silloin lähes täyteen vuodelepoon (vessaluvat oli) ja tavoite oli rv 30. Selvisin silloin sillä kuukausien makaamisella kuitenkin rv 35 saakka. Aattelin nyt käydä ylimääräisessä ultrassa ennen rakenneultraa, että saisi tietää paljon se kohdunkaula on pitkä nyt ennen puolta väliä.

Äh samaistun tähän, itseä aika paljon turhauttavaankin asiaan, kun on istukan kanssa ollut ongelmaa. Se on melkein mullakin täysin tuuripeliä, että miten se istukka nyt toimii nii ei voi, ku elää vaan päivä kerrallaan ja toivoa parasta 🤞🏻

Mulla on myös luonnostaan heikko kohdunkaula ja pelkään, että miten tässä toisessa käy, kun asia ohitettiin neuvolassa nyt ihan kokonaan. Mulla lyheni viimeksi rv 26 ja jäin silloin lähes täyteen vuodelepoon (vessaluvat oli) ja tavoite oli rv 30. Selvisin silloin sillä kuukausien makaamisella kuitenkin rv 35 saakka. Aattelin nyt käydä ylimääräisessä ultrassa ennen rakenneultraa, että saisi tietää paljon se kohdunkaula on pitkä nyt ennen puolta väliä.
Mulla on hoitavana lääkärinä onneks aivan huippu lääkäri, joka anto viime raskauden jälkeen tarkat ohjeet seuraavaan raskauteen. Niin nyt en oikeestaan tiiä ees millon on seuraava neuvola, kun sinne minua ei suuremmin haluttu. 😅

Kyllä se oli meleko luksusta, jos sai vessaan edes kävellä, saati pääsi suihkuun! Pahimpia oli ne alhaiset viikot, kun pudotettiin magnesiumia ja mitattiin yötä päivää mittauksia...

Äiti lupasi lähettää 80-luvulla muodissa olleet vakosamettihousut ja raskaushameen heti kun laitan viestiä ettei enää riitä sopivia vaatteita. Tähän asti oon pärjännyt hyvin joustavavyötäröisillä joogahousuilla vaikka niistäkin tiukumpia joutuu jo siirtämään lantiolle ettei kiristä liikaa. Jotkut trikootyyppiset mustat varmaan ostan itse, kunhan jaksan vääntäytyä kaupoile etsimään joskus lähiviikkoina - ei kyllä hajua mistä kaupoista voisi löytyä, mutta varmaan alan kiertämään lähintä kauppakeskusta ja kysyn myyjiltä apua.

Täällä on jo tarve öitiyshousuille, kun mitkään omat housut ei oo mahtanut jalkaan muutamaan viikkoon, paitsi kahdet. No tilasin sit netistä parit kun luovutin kauppakeskusten ja kivijalkamyymälöiden kiertelyn. 😅

Paljon tsemppiä keskenmenon pelkoa poteville! Kumma mistä se aina välillä nouseekaan... mulla oli pahana viime viikon lopussa vaikka periaatteessa pitäisi olla jo turvallisemmat viikot menossa. Ultrassa maanantaina oli onneksi kuitenkin kaikki hyvin.

Tiedättekö onko toi kohdunkaula sellainen minkä ultraajan pitäisi periaatteessa tarkistaa joka kerralla vai katsotaanko sitä yleensä vain jos on tiedossa ongelmia? Vaikka eipä sen tarkistus pari-kolme kertaa raskauden aikana isommin auta jos tilanne voi tosiaan muuttua ihan muutamassa päivässä...

Tiedättekö onko toi kohdunkaula sellainen minkä ultraajan pitäisi periaatteessa tarkistaa joka kerralla vai katsotaanko sitä yleensä vain jos on tiedossa ongelmia? Vaikka eipä sen tarkistus pari-kolme kertaa raskauden aikana isommin auta jos tilanne voi tosiaan muuttua ihan muutamassa päivässä...
En muista että olisi ikinä puhuttu tai tsekattu kohdunkaulaa 🤷🏼‍♀️

Mulla yksityisellä varhaisultrassa katottiin kyllä ja myös nt-ultran yhteydessä. En tiedä onko yleinen käytäntö vai johtuko se siitä, kun oli ollut sitä vuotoo muutamaan otteeseen🤔

Mulla yksityisissä lääkäriultrissa on aina katsottu se, mutta julkisella rutiinisti ei koskaan. Mulla se lyhentymä todettiin edellisessä raskaudessa ultrassa, koska oli ollut supistuksia ja kuumetta. Nyt mulla on sen jälkeen todettu myös perussairaus, joka voi vaikuttaa asiaan, niin siksi mä meen nyt kattoo sit nyt aiemmin jo "lähtötilanteen" ettei käy hassusti jo liian aikaisin, kun tiedossa on riskit.

Mulla on katottu kohdunkaula vasta myöhemmillä viikoilla, kun oli supistuksia ja paineentunnetta.

Mä sain huomiselle ylimääräisen neuvola-ajan sydänäänien kuuntelua varten. Tiedän kyllä ettei niitä välttämättä vielä kuulu, mut lääkärille ultra-aika olis ollu vasta viikon päästä niin se tuntui tosi pitkältä ajalta. Sit toisaalta taas tuosta ultra-ajasta olis vaan muutama päivä NT-ultraan niin totesin sen neuvolan lääkärin vähän turhana. Nyt vaan pelottaa et mitä jos neuvolassakaan ei kuulu sydänääniä. Jaksanko odottaa vai pitäiskö mennä yksityiselle ultraan. Pelottaa vaan niin jos tulee huonoja uutisia. Omalla ikivanhalla kotidopplerilla en oo saanut ääniä kuuluviin.

Vedän sanani takaisin. Tänään kun gyne ultratessa niin ihaili kun kaikki oli kuin oppikirjasta niin totesi myös että kohdunkaula, olisko ollut "pitkä ja sulkeutunut". En ihan muista sanoja. Se näkyi siinä ihan perus ultraa vatsan päältä tehdessä, että eiköhän ne ultraajat sen siinä näe vaikka ei sitä äänen sanoisi 🤷🏼‍♀️

Takaisin