Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kali Mulla oli nuorempana ajatusmaailma että en pidä lapsista ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin en mä edelleenkään välitä juuri vieraiden lapsista, niin karulta kuin se kuulostaakin. Omat lapset on kuitenkin maailman tärkeintä ja ihaninta enkä vaihtais päivääkään näiden kaa muuhun. Tsemppiä sulle uuteen kiertoon! ❣️

Olin jotenkin niin varma et nyt dpo9 näkyis jo herkässä testissä jotain mutta ei, ei näy. Viime raskaudessa sain dpo9 selvän plussan, tosin se oli iltapäivällä tehty testi. Silloinki muistaakseni aamun testi oli vielä nega. Tiiän et dpot on vielä pienet ja se plussa saattaa sieltä vielä tulla mut fiilikset on nyt kyllä tosi alhaiset. Mun luonteelle ei sovi yhtään elää tälläsessä epätietoisuudessa, oon niin kärsimätön että haluan tietää kaiken HETI 😂

Helpompi vaan mun alkaa ajatella että todennäköisesti en edes pidä lapsista ollenkaan niin helpompi hyväksyä mun se tosiasia että me ei tulla lapsia saamaan. Parempi alkaa asennoitumaan siihen jo nyt valmiiksi. Ja lähinnä miettinyt en uuden kierron takia, vaan keskenmenojen ja kemiallisten takia että tosiasia on että ei me varmaankaan saada koskaan lasta vaikka sainkin lääketuen. Kaipa vaan kokeilen kuinka nekään ei auta ja sitten voidaan ainakin hyvillä mielin luovuttaa koko touhu johon nyt tosin jo tuhlattu aivan liikaa aikaa ja resurseja. Tai no ehkä ei mies hyvillä mielin....

Heräsin puol 6 ja valvonut nyt tunnin. Tuntuu nyt lähinnä ekaa kertaa siltä että tyhmää koko yritys ja aivan naurettavaa yrittää lasta edes. En siis tarkoita että yleisesti vaan meidän touhu tuntuu tyhmältä ja naurettavalta. 🤣 Miksi yritämme edes kun en toisaalta ole koskaan edes pitänyt vauvaa sylissä ja tuskin tulen pitämäänkään?? En edes tiedä pidänkö lapsista... Tai no en oikeastaan edes, ajatellut vain kaipa se oma lapsi olisi eri asia. 🤔 Vai olisiko? En nyt sinänsä luovuttamista mieti vaan koko touhun järkevyyttä. Tai no kaipa luovuttamistakin mietin mutta kutsuisin sitä nyt ennemmin ajatukseksi arvioida touhun/yrityksen järkevyyttä.

Kuukautiset kyllä runsastuivat yön aikana joten kp1 varmaan vasta lasketaan tästä päivästä alkaneeksi kun eilinen oli tiputtelua koko päivän iltapäivästä asti yöhön kunnes menin nukkumaan noin yhden aikoihin aamuyöllä.
@Kali kyllähän se oma lapsi on aivan eri asia kuin muiden. Sitä vaan rakastaa niin järkyttävän paljon. Minäkään en ole koskaan innostunut toisten vauvoista tai lapsista. En ole ollut lainkaan sellainen "lapsirakas", vaikkakin siis lapset yleisesti ovat kyllä sydämelläni ja teen vapaaehtoistyötä lasten parissa. En vaan siis lässytä vauvoille (en puhu sellaisella äänellä, jolla jotkut puhuu vain pienillle lapsille) ja käsiojossa ole ottamassa heitä syliini 😆 Katselen vain kaukaa ja juttelen normaalilla äänellä. 💓

@Suskikitten ihana neule tulevalle lapsellesi 💓

Tsempit kaikille flunssaisille ja niille joilla alkaa uusi yrityskierros ❤️

Meillä on nyt virallisesti tehty päätös antaa raskaudelle mahdollisuus. Niin jännittävää 🤲🏻🪺💛 Painotin miehelle, ettei aleta mitenkään yrittämällä yrittämään vaan otetaan tästä ajasta kaikki ilo irti 😁🙌🏻 Miehen ehdottoman kielteisestä kannasta tähän pisteeseen meni siis pari vuotta. Ja minullakin on ollut oman mielen kanssa taistelua: haluanko vai en? Hyvin rankat vauvavuodet jättivät pelkojaan. Nyt en halua mitään muuta kuin vauvan 😍

Tsempit ja voimia kaikille flunssaisille, nyt alkuvuosi vissiin on kovaa influenssa-aikaa.

@Kali kannattaa tietysti arvioida omien voimavarojen mukaan, että miten pitkälle on tarvittaessa valmis menemään lapsitoiveen takia, mutta monenlaista apua ja hoitoa on saatavilla progesteronituen lisäksi. Eli jos olette valmiita astumaan sille tielle, niin kova kovaa vastaan ja hoitoa vaatimaan. Täällä meidän pahoinvointivaltiossa hoitoa ei tunnu saavan, jos ei sitä osaa ja uskalla vaatia. Lisäksi tilastojen valossa, jos alkio ei kiinnity, ns. ”vika” on usein alkiossa, eikä siitä kasvaisi elinkelpoista lasta, minkä vuoksi sen ei onnistu kiinnittyä. Sen takia tutkimuksiin varmaan pääsee vasta kolme keskenmenon jälkeen. Toivon, että teillekin hoitopolku pian löytyisi, jos tiukasti vaaditte sitä.

Ei lapsen ”tekemisessä” varmaan mitään järkeä olekaan, ja riippumatta siitä, ”tekeekö” lapsen vai ”jättääkö tekemättä”, päätös on loppupeleissä useimmiten itsekäs. Yksi ”tekee” lapsen, koska haluaa sellaisen, toinen ”ei tee”, koska ei halua. Ei kukaan perusta lapsitoiveitaan tai vapaaehtoista lapsettomuuttaan johonkin epäitsekkääseen syntyvyyspoliittiseen päätökseen vaan omiin toiveisiin. Joo, varmasti on poikkeuksia, aina on, mutta ylivoimaisesti suurin osa epäilemättä toimii näin.

Mäkään en yleisellä tasolla ole mitenkään lapsirakas, suhtaudun muiden ihmisten lapsiin pääasiassa neutraalisti. Kivat lapset on kivoja, joistakin en pidä — eihän lapset ole mikään yhtenäinen massa vaan yksilöitä, kuten aikuisetkin. Mulla oli pitkään vahva ajatus, etten halua lapsia, enkä ole varma, haluanko vieläkään. Silti olen utelias ja haluaisin kokea äitiyden, ja kosks valintoja on välttämättä tehtävä, kokeillaan nyt puolison kanssa, josko tärppäisi. Ei tarvi sitten 10 vuoden kulttua harmitella, kun ei tullut edes yritettyä. Voihan se olla, ettei lasta saada, mut se on sit toinen keskustelu.

Uskon, että lapsen ”tekeminen” joitakin myös kaduttaa ja että on ihmisiä, jotka tällä tiedolla valitsisivat toisin, jos voisivat. Mutta koska loppuelämään vaikuttava päätös pitää tehdä sokkona, sen kanssa on vain elettävä parhaan taitonsa mukaan. Itse uskon, että rakastan omaa lastani, jos sellaisen joskus saan, mutta tuskin tulen koskaan olemaan mikään stereotyyppinen äiti-ihminen, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

@Pumperoinen, malttaa malttaa — ja jos et malta, niin koita vaan malttaa!

@Kali oma lapsi on kuitenkin oma lapsi. Tuskin sä näin kovasti oisit yrittänyt lasta jos et todellisuudessa pitäisi omasta lapsestasi. On luonnollista että välillä tunteet menee sinne tänne ja käy ihmeellisiä ajatuksia kans. Kuten vastasyntynyt tuntuu oudolta joillekin vanhemmille, raskaana voi olla välillä suorastaan kauhuissaan vabhemmaksi tulemisesta tai itekin oon joskus aamu yön tunneilla kattonut lastani unen puutteisena ja miettinyt että onkohan tuo varmasti mun lapsi… hetkellisiä ahdistuneita hetkiä saa olla jos yleisesti olotila kumminkin on ollut että haluaa olla vanhempi.

Ja mäkään en ollut pitänyt vauvaa sylissä ennen kuin ongin omani kylpyammeesta vesisynnytyksen jälkeen 🤣 hyvin meni, maailman söpöin tuhisija oli vauvana ja nyt taaperona hirvittävän kova halimaan.

Helpompaa mulle vaan asennoitua siihen siltä kantilta kun näin vaikeaa koko... No sanotaan touhu, teki mieli sanoa rumemmin tästä yrityksestä mutta. Siis helpompaa alkaa ajattelemaan että tuskin edes olisin pitänyt omasta lapsesta kun todennäköistä on ennemmin että vaikka yritetään vuosia ja päästäisiinkin hoitoihin, että epäonnistutaan. Helpompaa ajatella jo valmiiksi vähän sitä siltä kantilta. Ja alkaa vain haudata niitä ajatuksia pikkuhiljaa muusta...

Ja sinänsä ihan hyvä olo, eilinen ilta meni hyvin ja miehen kanssa oli hauskaa yms. Yöllä vaan ajatukset pääsi valloilleen... Ei siis masentunut olo kuten voisi luulla. Vähän liiankin hyvä ottaen huomioon vaikka vuoto alkoikin. Toki pieni pettymys se oli. Mutta en tiedä, liian realistisesti ajattelen nyt vain. Tai kai joku varmaan sanoisi negatiiviseksi tätä ajattelua. 🤣

Tällä hetkellä käytössä kuukuppi (prismasta) kun sen saa hyvin sisälle ja sit se on lämpimämpi verrattuna lasiin (tappaa siittiöitä vähemmän jos ei oo lasia). Mies tekee siemennesteet lasiin, vaihdetaan oviaukossa mulle kuppi ja hän kattoo lasta ja mä meen 10 min ajaksi makoilee kuppi sisällä ja jalat seinällä.
Me ollaan otettu ilo irti tästä tekovaiheesta, ja kun ei lapsia ole, myös aikaa sille on saatu järjestettyä hyvin. Missään vaiheessa ole tuntunut vastenmieliseltä, vaikka tässä on yli vuosi mennytkin. Inspiroiduin kuitenkin tästä @Suskikitten toteutustavasta sen verran, että kokeilin nyt itse kuukuppia myös, mutta laitoin sen siis seksin jälkeen. Käytän sitä muutenkin joten on tuttu väline, mutta ajattelin että jos nyt antaisi lisäaikaa niille b-tyypeillekin etenemiseen.

Mäkään en yleisellä tasolla ole mitenkään lapsirakas, suhtaudun muiden ihmisten lapsiin pääasiassa neutraalisti. Kivat lapset on kivoja, joistakin en pidä — eihän lapset ole mikään yhtenäinen massa vaan yksilöitä, kuten aikuisetkin. Mulla oli pitkään vahva ajatus, etten halua lapsia, enkä ole varma, haluanko vieläkään. Silti olen utelias ja haluaisin kokea äitiyden, ja kosks valintoja on välttämättä tehtävä, kokeillaan nyt puolison kanssa, josko tärppäisi. Ei tarvi sitten 10 vuoden kulttua harmitella, kun ei tullut edes yritettyä. Voihan se olla, ettei lasta saada, mut se on sit toinen keskustelu.

Uskon, että lapsen ”tekeminen” joitakin myös kaduttaa ja että on ihmisiä, jotka tällä tiedolla valitsisivat toisin, jos voisivat. Mutta koska loppuelämään vaikuttava päätös pitää tehdä sokkona, sen kanssa on vain elettävä parhaan taitonsa mukaan. Itse uskon, että rakastan omaa lastani, jos sellaisen joskus saan, mutta tuskin tulen koskaan olemaan mikään stereotyyppinen äiti-ihminen, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Kiitos kun sanoitit omat ajatukseni ihan täysin. ❤️Samat kelat olen pyöritellyt ja samaan lopputulokseen tullut.

@Tähtiin tuijottelija <3 Kiitos itsellesi kauniista sanoista. Onhan se aina helpottavaa kuulla, että on muitakin, joilla on samanlaisia tunteita ja ajatuksia kuin itsellä; tietää, ettei ole yksin omien kelojensa kanssa. Kyllähän tässä tunteet heittelee ihan hirveästi, ja sitten jos se plussa joskus tikkuun pärähtää, niin siitähän se karuselli vasta alkaakin.

Hyvä @pinguliini tuo normaalilla äänellä lapsille juttelu! Muistan että ite lapsena ihmettelin että miks noi vieraat aikuiset puhuu mulle noin oudosti ihan ku en tajuaisi mitään 😅 pitääkö mun lässyttää takas? 😂

Pakko kommentoida, että vauvalle "lässyttäminen" auttaa kielen kehittymisessä. Eli siihen on ihan biologinen tarkoitus, eli ei ole ollenkaan huono asia 😊

Kuukautiset kyllä runsastuivat yön aikana joten kp1 varmaan vasta lasketaan tästä päivästä alkaneeksi kun eilinen oli tiputtelua koko päivän iltapäivästä asti yöhön kunnes menin nukkumaan noin yhden aikoihin aamuyöllä.
Tää on sit jo noituutta koska mulla eilen tiputteli (kp 25) ja tänään alkoi vuoto kunnolla eli mennään sun kanssa jälleen samoissa 😂

Jos jotain hyvää tästä kierrosta, niin mun kierto lyheni 32 päivästä 25 päivään, ja luteaali oli sen 12 päivää, eli sopivan lyhkäinen kierto, tippui ne turhat päivät pois sieltä kuukautisten ja oviksen välistä pois 😅

ON;
Uumoilin jo alkuviikosta, että voisi olla ovis tuloillaan. Kai se kroppa sitä yrittikin, välissä limat muuttui voidemaisemmaksi ja nyt taas kun on eggistä tuntuu puskevan näin kp18 ja alkoi testeissä tummuminen muutaman täyden negan jälkeen.
Ajoitus kyllä vähän huono, kun napero näköjään puskee kahta poskihammasta kerralla ja herää öisinkin huutoitkuun ja haluaa viereen. Puoliso ehkä ihan tyytyväinen kun yrityksenä, että talletteluita kuitenkin olisi suht tiheään tässä. 🙈
Josko ne lämmötkin tästä vielä nousisi kunnolla ja luteaalikin toivottavasti tarpeeksi pitkä.

Omanapa:
Toivottavasti en jäljitä tässä kierrossa taas kuumetta/flunssaa kun joskus käynyt silleen… vielä lämmöt on järkevyyden rajoissa, mutta tää mun rakas nuhainen taaperoni nuoli mm eilen mun naaman ennen nukkumaan rauhoittumista… 😅 ah kun taaperot on taaperoita ja flunssakausi nostaa jälleen päätään. Välillä tuntuu itsellä raskaalta hengittää niin ehkä meinaan saada flunssaa. Toivotaan että onnistuisin välttämään nyt tän kierron tautia.

Hyvinä uutisina sain lyötyä lukkoon millaisen mysteerineuleen suunnittelen tulevan lapsen isoäideille neulettavaksi. Käytän pohjana tätä: https://novita.com/patterns/neulottu-vauvan-palmikkohaalari-arkistomalli ja sitten muutan sitä silleen että suuri osa neulotaan umpinaisena renkaana ja steekkauksella avataan läpät. Palmikoiden sijaan käytetään kirjoneuletta.

Pitää ehkä neuloa koekappale eka ite kun oon huono laskemaan langan menekkejä… 😅
Mun esikoistytöllä on tollanen, sukulainen teki sen ja on pinkki väriltään. On todella upea kyllä 😍🥰 Vieläkin on tallessa, joistakin vaatekappaleista en suostu ikinä luopumaan vaikkei enää vauvaa tulisi.

Tää on sit jo noituutta koska mulla eilen tiputteli (kp 25) ja tänään alkoi vuoto kunnolla eli mennään sun kanssa jälleen samoissa 😂

Jos jotain hyvää tästä kierrosta, niin mun kierto lyheni 32 päivästä 25 päivään, ja luteaali oli sen 12 päivää, eli sopivan lyhkäinen kierto, tippui ne turhat päivät pois sieltä kuukautisten ja oviksen välistä pois 😅
Oho siis sille että ihan samoissa mennään... 🤣

Olo aivan normaali en synkkyyteen ole vaipunut jota odotin aamun mietiskelyjen perusteella. No tosiasioita vaan mietin, mies eri mieltä kyllä kun hänelle vähän avauduin ajatuksista. Hän jotenkin taitaa uskoa että lugesteroni joku ihmelääke että seuraava raskaus automaattisesti menee loppuun asti sen avulla. Tai ei nyt sanonut suoraan niin, mutta päättrlin sen hänen puheistaan. Ainakin hänen mielestä toivoa on vielä.

@Maana Mannila Tosi samoja fiiliksiä ollut itselläni lapsentekoon liittyen! Ajattelin pitkään, että en halua lapsia, mutta sitten yhtäkkiä iski vahva tunne että ei hitto, kyllä mä haluan kokea ton kaiken.

Ymmärrän hyvin myös @Kali ajatukset ja sen, että sitä haluaa vähän ehkä (alitajuisesti) valmistaa itseään siihen, ettei välttämättä onnistu. Tuntuu siltä, että mitä enemmän yrittää ja epäonnistuu, sitä enemmän sen vauvan haluaa.

Tavallaan tasapainottelen sen välillä, että haluaisin antaa itseni haaveilla vauvasta ja miettiä niitä positiivisia puolia millaista elämä voisi sitten olla. Mutta samalla toinen ääni päässä kieltää ajattelemasta asiaa ja yrittää saada mut valmistautumaan henkisesti siihen, ettei sitä välttämättä ikinä tapahdu.

Parastahan se varmasti olisi vähän irrottautua tästä hampaat irvessä yrittämisestä ja ns. jatkaa elämää samalla. Helpommin vaan sanottu kun tehty.. Tämän kierron jälkeen ainakin lopetan oviksen tikuttamisen ja stressaamisen.

@Maana Mannila Tosi samoja fiiliksiä ollut itselläni lapsentekoon liittyen! Ajattelin pitkään, että en halua lapsia, mutta sitten yhtäkkiä iski vahva tunne että ei hitto, kyllä mä haluan kokea ton kaiken.

Ymmärrän hyvin myös @Kali ajatukset ja sen, että sitä haluaa vähän ehkä (alitajuisesti) valmistaa itseään siihen, ettei välttämättä onnistu. Tuntuu siltä, että mitä enemmän yrittää ja epäonnistuu, sitä enemmän sen vauvan haluaa.

Tavallaan tasapainottelen sen välillä, että haluaisin antaa itseni haaveilla vauvasta ja miettiä niitä positiivisia puolia millaista elämä voisi sitten olla. Mutta samalla toinen ääni päässä kieltää ajattelemasta asiaa ja yrittää saada mut valmistautumaan henkisesti siihen, ettei sitä välttämättä ikinä tapahdu.

Parastahan se varmasti olisi vähän irrottautua tästä hampaat irvessä yrittämisestä ja ns. jatkaa elämää samalla. Helpommin vaan sanottu kun tehty.. Tämän kierron jälkeen ainakin lopetan oviksen tikuttamisen ja stressaamisen.
Ootko mä? 🤣 Koska siis ihan ku mun ajatuksia kirjoittaisit. Myös oviksen suhteen ajattelin vähän hellittää, vaikka en tiiä, pitääkö päätös. 🙈

@Syssymyssy & @Kali täällä myös tänään kp1, kuten uumoilinkin alkuviikon negatestien jälkeen :Face Without Mouth:

Enpä nyt oikein keksi muuta sanottavaa, mars uutta yritystä kohti, tsemppiä kaikille:Flexed Biceps:

Viisastuneena aiemmista kierroista en aio laittaa raskaustestiä ”nätisti odottamaan”. Aina kun oon tarkistanut raskaustestin testaamista varten kuukautiset ovat alkaneet just ennen kuin ehdin testiä kastamaan.

6 päivän päästä reissu ja pitää kattoa lähenkö reissuun ilman raskaustestiä… en tiiä onko tää mun kuukautisten triggeri niin herkillä että sen laukaisee jo se että pakkaa raskaustestin matkaan 😝

Mä liityn tänne jo haaveilemaan. Kierto ei oo vielä palautunut synnytyksen jälkeen, mut toinen lapsi olis toiveissa. Meidän eka on Pas-lapsi ja alkioita on vielä pakkasessa. Vasta lokakuussa pääsee ekaan siirtoon ilmoittautumaan, mut tää väli yritellään luomusti! 🤭

Takaisin