Maana Mannila
Oman äänensä löytänyt
Hauska tarina ja sulle varmasti loppuelämäksi mieleenpainuva kohtaaminen luukun takaa kurkanneen työntekijän kanssa. xD Harovinpa sitä tosiaan lettu levällään uusia ihmisiä ekaa kertaa "pääsee" tapaamaan. Huumori pitää mieltä kasassa herkkien aiheiden äärellä. <3Aika kipeä olo, saikulle jäin ja kävin sit ultrassa tänään varuilta. Siinä rajalla ollaan onko normaalia toipumista vai lievästi hyperin puolella. Munasarjat reilu kaksinkertaiset normi kokoon nähdenja nestettä oli hieman munasarjassa sekä tilkka vatsaontelossa. Eipä ihme että turvonnut olo
. Saan jatkaa toipumista kuitenkin kotona ja ulkoistan nyt kaikki kotityöt muille perheenjäsenille lääkärin määräyksellä
.
Joo, vaikka kokemuksena punktio oli hyvä nii kyllä se pisto munasarjaan silti ikävästi tuntui. Mut kipulääkettä sai hyvin ja piston jälkeen oli mielenkiintoista seurata lääkärin työskentelyä kun se niitä folleja tyhjenteli. Ultralaitteen näyttö oli silleen että mäkin näin sen koko ajan
. Henkilökunta oli kyllä tosi ihanaa ja huomioivaa. Ja mies sai olla silittelemässä mua siinä nii seki oli kiva
. Nyt jälkeenpäin naurattaa ku telineisiin olin asettunut ”tavara levällään” nii yhtäkkiä aukeaa seinästä sellainen vedettävä luukku just siitä mun haarojen kohdalta ja sieltä iloisesti tervehtii biologi joka otti vastaan sit ne imetyt follit. Että harvemmin sitä näin ensitapaamisella tervehditään
![]()
Joo siis mä muistan kans ton, kun multa tyhjennettiin follikkelit, niin sain seurata näytöltä tapahtumia. Oli kyl jännää katsoa, miten neulalla imaisi vuorollaan tyhjäksi jokaisen kypsyneen munarakkulan. Mul oli ekalla lahjoituskerralla vaste vähän huono, ja rakkuloita kypsyi vain vähän, mutta laatu oli sitäkin parempi. Toisella kerralla vaste oli parempi myös määrän suhteen. Ekalla kerralla kysyin, oliko raskaus alkanut saajalla ja sain tietää, että on. Toisesta kerrasta en ole kysynyt. Jännityksellä odotan, josko joku soittelee ovikelloa tulevina vuosikymmeninä.
Nyt, kun oman toivotun raskauden alkamisen kanssa on ollut haasteita, oon muistellut paljon noita omia lahjoituskertoja ja oon tosi tyytyväinen ja onnellinen siitä, että sen silloin tein. Kun ekan kerran lahjoitin, sain kuulla labrassa kehutun, että multa saatiin hyviä soluja. Näkevät soluja niin paljon, että eivät juuri koskaan mitään kommentoi. Nyt toivon tietysti, että niitä mun hyviä soluja on vielä mulle itsellekin säästynyt. Kierto ainakin vielä säännöllinen, mikä kertois siitä, että ovulaatiot tapahtuu. Let's hope for the best. <3
-------
Pahoittelut jo etukäteen siitä, että nyt tulee tosi vahva minä-minä-minä-puheenvuoro, mutta pakko vähän näitä tuntoja tässä avata. Kiitos kaikille, jotka täällä palstalla on rohkaisseet hakeutumaan tutkimuksiin. Niistä viesteistä voimaa saaneena keräsin eilen illalla rohkeuteni ja avasin keskustelun miehen kanssa siitä, mitä hän miettii mahdollisesta tutkimuksiin menemisestä.
Alustin keskustelua kertomalla siitä, miten mulla on huolta ja pelottaa, kun mun kierto on vähän alkanut heitellä niin, että välillä on 26–28 päivää, mutta välillä yhtäkkiä 21 päivää, ja että se saattaa kertoa siitä, että munasolujen määrä vähenee nopeasti. "Ai voiksne loppua?!", kysyi mies. Mä siinä olin hetken ihan hoomoilasena, että miten monta kertaa tää sama asia pitää aikuiselle ihmiselle selittää, kun on tästä puhuttu kuitenkin meidän kesken, ja mieskin peruskoulun, lukion ja amkin käynyt eli pitäis noi perusasiat olla hallussa ihmisenbiologiasta.
Tyydyin sitten ainoastaan vastaamaan hänelle, että "Joo, ne voi loppua ja loppuukin kaikilla naisilla ennen pitkää. Kun tyttövauva syntyy, hänellä on kaikki munasolut, mitä hän ikinä tulee saamaan eikä niitä synny enää lisää toisin kuin siittiöitä." Joo sen siittiöjutun hän tietää, kertoi.
Sitten puhuin siitä, miten ne ostamani kalliit ovulaatiotestit ei ainakaan tässä kierrossa näyttäneetkään sitä kahta korkean hedelmällisyyden päivää vaan ainoastaan kaksi huippuhedelmällistä päivää, ja siksi on kova kiire, kun ne tulee. Kerroin taas saman asian munasolun hedelmiöttymiskyvyn säilymisestä ja siittöiden hedelmöittämiskyvyn säilyttämisestä pari kolmekin päivää munanjohtimissa. Että hedelmöittymiskykyinen munasolu ei katso kalenteria tai sitä, tekeekö mieli just nyt tai onko sellainen olo tai onko maha täynnä tai väsyttääkö. Että jos halutaan, että raskaus alkaa, niin ovulaation aikaan ja vähän sitä ennen pitää olla yhdynnässä vähintään joka toinen, mutta mieluiten joka päivä.
Sitten otin esille mahdollisuuden hakeutua lapsettomuustutkimuksiin ja että noin puolen vuoden jälkeen voitaisiin sinne hakea lähetteet, koska oon jo 38. Hän siinä kyseli, että mitä siellä tapahtuu ja mitä tutkitaan, mihin vastasin, että en tiedä, mutta varmaan nyt ainakin se, että onko jotain fyysistä estettä, kuten sukusolujen heikko laatu tai muuta vastaavaa. Lisäsin, että ekana on luultavasti jonkin sortin keskustelu, jossa meidän tilannetta kartoitetaan, ja sen jälkeen sitten suunnitellan hoitopolku. Kerroin, että lähetteen voi pyytää esim. työterveydestä ja ehdotin, että kokeillaan nyt noi ostamani kalliit testit loppuun ja jos ei raskaus ala, niin hakeudutaan tutkimuksiin. "No voithan sä sinne mennä", sanoi mies.
Piti ihan huokaista sisäisesti ennen kuin vastasin, että sinne pitäisi lähtökohtaisesti kyllä hakeutua yhdessä pariskuntana ja että ei mun tutkimisesta ole mitään iloa, jos häntäkin ei tutkita. Tai on, mutta vain puolet, koska molempia tarvitaan. Sovittiin sitten, että toimitaan ehdottamallani tavalla.
Ehdottelin eilen sitten viel talletteluja, kun oli tuore brassi tehty päivällä, mutta häntä väsytti, niin en sit taas jaksanut yksin viedä tätä koko projektia eteenpäin. Oon kysynyt mieheltä, että haluaako meidän yrittävän saada lasta vai tekeekö tän vain mun takia, koska pelkää, että lähden, jos hän sanoo, ettei haluakaan. Kuulemma ei ole siitä kyse vaan haluaa kyllä yrittää saada lasta mun kanssa, mutta hän näkee siinä lähinnä pelkoja ja huolia, kun taas mä näen kyllä niitä, mutta näen myös paljon hyvää. Ja just uskon, että mua enemmän kaduttaa 10 vuoden kuluttua, jos en edes yrittänyt kuin että yritin ja onnistuin ja elämä lapsiperheenä onkin sitten ihan kamalaa.
Meidän historiasta sen verran, että on oltu siis 12 vuotta yhdessä ja niistä 6 naimisissa, joten on saatu olla kaksin ja matkustella ja tehdä juttuja. Kummallakaan ei ole lapsia aiemmista suhteista.
Sitten vielä kierrosta pieni lopetus tähän, että edelleen ovislimat päällä, samoin aamulämmöt on ollu tässä nyt joka toinen päivä alhaalla ja joka toinen päivä +/-0 tai vähän koholla. Yritä siitä sitten tulkita jotain niinkin mystistä asiaa kuin ovulaatio.