IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niillä kenellä follikkelimäärä on ollut iso, onko tullut hyperi ja kuinka pahat oireet? Viimeksi ei tullut hyperiä, vaikka olikin suht paljon follikkeleja, mutta nyt on ollut vatsakipuja jo ennen keräystä.
Mulla oli kontrolliultrassa ~50 follia, mutta en tiedä, kuinka monta lopulta tyhjennettiin. Soluja saatiin 32. Ennen punktiota oli kyllä alavatsalla aika turvonnut ja tukala olo. Hyperi ei kuitenkaan iskenyt, mutta riskin takia ei päästy tuoresiirtoon. Silloin se harmitti, mutta nyt jälkeenpäin mietittynä oli varmasti hyvä päätös antaa kehon toipua tuosta rasituksesta ennen siirtoa.

Todennäköisyys onnistua hoidoissa paranee endoleikkauksen ja kuivatushoidon jälkeen huomattavasti. Mulla kans endo ja ade enkä raskautunut kuin vasta leikkauksen, kuivatuksen ja PAS:in jälkeen ( mukana tukilääkkeet cyclogest, terolut, gonapeptyl ). Nykyään ei edes suositella hoitoja jos leikkaus ja kuivatus ei ole alla, koska todennäköisyys onnistua on silloin niin huono. Uskon, että nyt kun sulla on hyvä hoito niin saatte IVF:ässä alkioita talteen 😊👍
Kiitos kannustuksesta ja omakohtaisesta kokemuksesta 🥰 Toivotaan, että tosiaan tilanne olisi nyt jatkossa parempi

Nyt on mennyt viikko ja ovis ei ole tikkuun tullut, soitin lääkäriasemalle eilen ja hoitaja ehditti että tikutan vielä tänään ja huomenna aamulla ja sitten soitan uudestaan sinne ja mietitään suunnitelmaa. Epäilen tosiaan että oli pe, kun viivat vahvistuivat mutta la oli jo heikompia. Google sanoo että voi vielä kp 16 asti hyvinkin tulla mun kiertopäivillä mutta epäilen että ei. Googlasin myös että onko tämä kierto nyt menetetty ja gemini ainakin olis sitä mieltä että ei, mutta se voi tarkoittaa joko ultraa tai verikoetta vielä. Vähän onneton olo just nyt mutta kai sitä odotellaan kuukausi taas, parhaimmat mahdolliset pitää antaa alkiolle, eihän me olla odoteltu kuin 8 vuotta. What's another month? 👀 (Huumorilla koitan selvitä tästäkin vaikka pieni itku tuli 😂) Jatkat uudessa ketjussa --->2026

Mulla oli kontrolliultrassa ~50 follia, mutta en tiedä, kuinka monta lopulta tyhjennettiin. Soluja saatiin 32. Ennen punktiota oli kyllä alavatsalla aika turvonnut ja tukala olo. Hyperi ei kuitenkaan iskenyt, mutta riskin takia ei päästy tuoresiirtoon. Silloin se harmitti, mutta nyt jälkeenpäin mietittynä oli varmasti hyvä päätös antaa kehon toipua tuosta rasituksesta ennen siirtoa.
50 folliikkelia, se on ihan hurja määrä! :Weary Cat Face: ja mä olin jo ihan ymmyrkäisenä 28 folliikkelista! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Joo, tutkimustenkin mukaan luonnonkierto/PAS on terveellisempi lapselle kuin tuoresiirto, mutta kun tiedän että jos päädytään endoleikkaukseen ennen siirtoja, niin sit siirtyy PAS taas tosi pitkälle. Täytän tänä vuonna 40 ja tuntuu että kello tikittää koko ajan.

50 folliikkelia, se on ihan hurja määrä! :Weary Cat Face: ja mä olin jo ihan ymmyrkäisenä 28 folliikkelista! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Joo, tutkimustenkin mukaan luonnonkierto/PAS on terveellisempi lapselle kuin tuoresiirto, mutta kun tiedän että jos päädytään endoleikkaukseen ennen siirtoja, niin sit siirtyy PAS taas tosi pitkälle. Täytän tänä vuonna 40 ja tuntuu että kello tikittää koko ajan.
Täällä toinen 40v täyttävä tänä vuonna. Toi kello tikittää kovaa vauhtia ja jop yksi kuukausi eteenpäin odottamista on tuskaa välillä... Nyt marraskuun jälkeen olen odottanut tätä viikko aja kun ovista ei ole näkynyt niin pelkäänpä että PAS jää väliin tästä kierrosta. 👀

Uä käyty, vain 4 follia kasvussa, 1 15mm, 2 21mm, 1 19mm. Punktio sovittiin perjantaille, mietti myös torstaita. Meneekö nyt liian myöhäseksi? Joitain pienempiä kasvussa mut ei edes mitannut niitä. Huohh..
Varmaan yrittävät saada tuon 15 millisen kasvamaan tarpeeksi isoksi.

Itselläni oli viikko sitten maanantaina ultra, jonka yhteydessä mietittiin olisiko to vai pe parempi keräyspäivä. Valittiin torstai (tosi paljon helpompi sumplia muu elämä ja oli lopulta lääkärinkin mukaan parempi päivä). Ymmärsin, että jos olisi valittu pe, niin irrotuspistospäivän aamuun olisi voitu määrätä vielä yksi jarru, ettei isoimmat karkaa. Oliko sellaisesta puhetta?

Kiitos kysymästä! Minäkin usein ajattelen mitä jollekin täällä tutuksi tulleelle kuuluu.

Munasolukeräys meni edellisiä kertoja helpommin. Saalis yllättävän hyvä ja iso osa kypsiä. Pitää tarkkailla tuleeko hyperin oireita.

Valitettavasti tänään tuli lähes yhtä huonoja uutisia kuin aiemmista hoidoista. Isosta munasolumäärästä vain yksi hedelmöittynyt normaalisti. Toivotaan, että on superyksilö, mutta järjellä ajatellen mahdollisuudet on todella pienet.
Oon niin pahoillani ❤️‍🩹 vaikka pidänkin varpaat ja sormet ristissä tuon yhden alkion osalta. Paljon voimia seuraaviin päiviin ✨

Varmaan yrittävät saada tuon 15 millisen kasvamaan tarpeeksi isoksi.

Itselläni oli viikko sitten maanantaina ultra, jonka yhteydessä mietittiin olisiko to vai pe parempi keräyspäivä. Valittiin torstai (tosi paljon helpompi sumplia muu elämä ja oli lopulta lääkärinkin mukaan parempi päivä). Ymmärsin, että jos olisi valittu pe, niin irrotuspistospäivän aamuun olisi voitu määrätä vielä yksi jarru, ettei isoimmat karkaa. Oliko sellaisesta puhetta?
Määrättiin jarru tai pyysin sen siihen aamuun, niinkuin kahdessa edellisessä kierroksessa. Hmm..

Määrättiin jarru tai pyysin sen siihen aamuun, niinkuin kahdessa edellisessä kierroksessa. Hmm..
Hyvä! Minulle sanottu useamman kerran, että kumpi tahansa kahdesta keräyspäivästä yhtä hyvä. Tässä viimeisimmässä myös mietittiin minkä kokoisista rakkuloista minulta aiemmin saatu kypsiä munasoluja. Sekin voi ihmisten välillä kai vaihdella.

Toivotaan, että kaikissa on kypsä munasolu ja että määrää tärkeämpää on laatu. Voimia loppustimulaatioon ja myötätuulta keräykseen!

Hyvä! Minulle sanottu useamman kerran, että kumpi tahansa kahdesta keräyspäivästä yhtä hyvä. Tässä viimeisimmässä myös mietittiin minkä kokoisista rakkuloista minulta aiemmin saatu kypsiä munasoluja. Sekin voi ihmisten välillä kai vaihdella.

Toivotaan, että kaikissa on kypsä munasolu ja että määrää tärkeämpää on laatu. Voimia loppustimulaatioon ja myötätuulta keräykseen!
Kiitos ❤️

Oletteko saaneet kela-korvaukset hoidoista helposti? Sain ekasta lääkärikäynnistä ongelmitta, kun täytin hakemuksen netissä. Nyt seuraaviin tuli selvityspyyntö, että pitää saada lääkäriltä vaikka mitä tietoja. Siinä kysyttiin mm. johtuuko lapsettomuus iästä, mikä tuntuu hassulta, kun kelpaisin iän puolesta hoitoihin vielä myös julkisella. Lisäksi kysyttiin sperman laatutietoja ja muita todella henkilökohtaisia asioita. Viesti ja selvityspyyntö tuntuivat suorastaan aika loukkaavilta.

Oletteko saaneet kela-korvaukset hoidoista helposti? Sain ekasta lääkärikäynnistä ongelmitta, kun täytin hakemuksen netissä. Nyt seuraaviin tuli selvityspyyntö, että pitää saada lääkäriltä vaikka mitä tietoja. Siinä kysyttiin mm. johtuuko lapsettomuus iästä, mikä tuntuu hassulta, kun kelpaisin iän puolesta hoitoihin vielä myös julkisella. Lisäksi kysyttiin sperman laatutietoja ja muita todella henkilökohtaisia asioita. Viesti ja selvityspyyntö tuntuivat suorastaan aika loukkaavilta.
Mehiläisellä on suorakorvaus, eli me saadaan laskulle miinusmerkkisenä 'sairausvakuutuskorvaus'. Olen ymmärtänyt että kaikilla klinikoilla ei ole tätä olemassa, mutta tämä kyllä helpottaa meidän paperityötä paljon. Lääkäri pitää antaa lausuntoa siitä että onko se että on odottanut liian kauan se syy vai jokin muu asia mikä estää raskautta. Meidän lääkäri kyseli kaikki nuo kysymykset vastaanotolla ja sanoi, että voi olla hieman töksähtäviä mutta pakko kysellä kun he vaativat vastauksia niihin.

Alkionsiirtolasku tulikin sopivasti tänään heti, niin siihen meni seuraavan kuun palkasta puolet :tears: Eniten kismittää se että välillä maksaa tuloksettomasta hoidosta, ja tämäkin siirto voi olla sellainen.

Mehiläisellä on suorakorvaus, eli me saadaan laskulle miinusmerkkisenä 'sairausvakuutuskorvaus'. Olen ymmärtänyt että kaikilla klinikoilla ei ole tätä olemassa, mutta tämä kyllä helpottaa meidän paperityötä paljon.
Sepä tässä onkin erikoista, että klinikalla tuli suorakorvaus käyttöön eli olemme saaneet lähes kaikesta jo suoraan Kela-korvauksen. Lääkäri piti Kelan kyselyä erikoisena, mutta sanoi kirjoittavansa lausunnon.

Jotenkin tuo Kelan viesti tuntui viimeiseltä niitiltä. Tämä muutenkin niin raskasta ja kallista, että voisiko edes jokin asia mennä suoraviivaisesti. Teki mieli vastata, että voisitte hiukan miettiä millaisessa tilanteessa olevia ihmisiä kiusaatte ja että teillä ei selvästikään ole kokemusta tällaisista vaikeuksista. Hillitsin kuitenkin itseni ja vastasin lyhyen asiallisesti.

Onpa jännä, että olet jo kertaalleen korvaukset saanut ja vasta sen jälkeen tulee selvityspyyntö! Itse hain kerralla useamman käynnin korvaukset ja sain seuraavanlaisen selvityspyynnön:

Lähetämme tämän viestin, koska tarvitsemme hakemuksesi liitteeksi vielä hoitavan lääkärin lausunnon sairaudestasi.

Lausunnosta täytyy käydä ilmi seuraavat asiat:
- hoitavan lääkärin kannanotto siitä, onko hedelmättömyyden taustalla sairaus vai liittyykö hedelmällisyyden aleneminen ikään
- terveydentila, myös mahdollisen puolison terveydentila
- lapsettomuuden kesto ja lapsettomuuden oletettu syy
- aikaisemmat raskaudet, keskenmenot tai raskaudenkeskeytykset
- sperma-analyysin tulokset
- selvitys kaikista lapsettomuuden hoidoista ja tutkimuksista (myös julkisella puolella annetuista).

Yllätyin selvityspyynnöstä, sillä olin luullut, että korvaukset saa automaattisesti jos on heteropari ja nainen alle 43-vuotias. Onneksi lääkäri kirjoitti (maksullisen) lausunnon nopeasti ja päätös tuli tyyliin seuraavana päivänä sen toimittamisesta Kelalle.

Nythän Dextrassa on onneksi vihdoin saatu suorakorvaukset käyttöön. Meillä tuleva hoito tulee kuitenkin olemaan neljäs yksityisellä, joten Kela ei automaattisesti korvaa hoitoa vaan todennäköisesti tarvitaan uusi lääkärinlausunto. Pahimmassa tapauksessahan Kela voisi evätä korvaukset ja lisäksi periä takaisin saamani lääkekorvaukset, kun ostin seuraavan hoidon stimulaatiolääkkeet viime vuoden maksukatosta.

Onpa jännä, että olet jo kertaalleen korvaukset saanut ja vasta sen jälkeen tulee selvityspyyntö! Itse hain kerralla useamman käynnin korvaukset ja sain seuraavanlaisen selvityspyynnön:

Lähetämme tämän viestin, koska tarvitsemme hakemuksesi liitteeksi vielä hoitavan lääkärin lausunnon sairaudestasi.

Lausunnosta täytyy käydä ilmi seuraavat asiat:
- hoitavan lääkärin kannanotto siitä, onko hedelmättömyyden taustalla sairaus vai liittyykö hedelmällisyyden aleneminen ikään
- terveydentila, myös mahdollisen puolison terveydentila
- lapsettomuuden kesto ja lapsettomuuden oletettu syy
- aikaisemmat raskaudet, keskenmenot tai raskaudenkeskeytykset
- sperma-analyysin tulokset
- selvitys kaikista lapsettomuuden hoidoista ja tutkimuksista (myös julkisella puolella annetuista).

Yllätyin selvityspyynnöstä, sillä olin luullut, että korvaukset saa automaattisesti jos on heteropari ja nainen alle 43-vuotias. Onneksi lääkäri kirjoitti (maksullisen) lausunnon nopeasti ja päätös tuli tyyliin seuraavana päivänä sen toimittamisesta Kelalle.

Nythän Dextrassa on onneksi vihdoin saatu suorakorvaukset käyttöön. Meillä tuleva hoito tulee kuitenkin olemaan neljäs yksityisellä, joten Kela ei automaattisesti korvaa hoitoa vaan todennäköisesti tarvitaan uusi lääkärinlausunto. Pahimmassa tapauksessahan Kela voisi evätä korvaukset ja lisäksi periä takaisin saamani lääkekorvaukset, kun ostin seuraavan hoidon stimulaatiolääkkeet viime vuoden maksukatosta.
Osan korvauksista olen itse hakenut Kelalta ja osan saanut suoraan. Klinikalla tuli suorakorvaus käyttöön kesken meidän hoidon.

Meillä oli tuo ihan sama teksti. Kun vastasin heille ihmetellen, niin sitten heidän vastauksessaan lukikin, että vaativat lääkärin lausuntoa vain, jos hoito tehty luovutetuilla sukusoluilla. Kerroin, että omilla tehty ja ensi viikolla näen vaativatko lausuntoa.

Onneksi sain meidän lääkärin nopeasti kiinni ja lupasi kirjoittaa lausunnon ilmaiseksi.

Ikään viittaaminen tuntuu erikoiselta, koska olen alle sekä julkisen että yksityisen yläikärajan. (Julkisen ikäraja tosin täyttymässä pian.) Tuo teksti ilmeisesti kaikille sama, joilta kysellään lisätietoja, mutta tuntui silti ikävältä.

Muokattu viimeksi:
Takaisin