Haluaisin kertoa tänne positiivisen tarinan, ettei aina kannata liikaa säikähtää matalaa AMH-arvoa. Kun itse sain tulokseni 3kk sitten olin aivan paniikissa ja mistään ei tuntunut löytyvän hyviä uutisia, onneksi tuonne nelikymppisten ketjuun sain sitten pari tsemppiviestiä. Mutta tässä tarinani.
Aloitimme kolmannen lapsen yrityksen elo-syyskuun vaihteessa 2025 ollessani 40 vuotta (loppuvuonna täytin 41) mutta minulla oli silloin menossa kummallinen 52 päivän kierto, jonka vuoksi menin sitten syyskuun lopussa Felicitaksen gynelle (joka muuten oli epäempaattisin lääkäri jonka eläissäni olen tavannut...ja vielä just tuolla Felicitaksella että huhhuh). Silloin oli vastikään tuo pitkä kierto loppunut mutta ihmettelin silti miksi noin pitkä oli tullut että onko tässä jotkut vaihdevuodet jo alkaneet, kun olin vielä johonkin vaihdevuosi-FSH-kotitestiin saanut äskettäin tuloksen joka viittasi korkeaan FSH-arvoon eli lähestyviin vaihdevuosiin.
Tuolla käynnillä ultrassa AFC oli 2+6 ja sieltä määrätty AMH oli 0,35. Lääkäri kertoi ettei ivf:llä voida käytännössä mua enää auttaa ja sain vahvasti käsityksen että turha luomunakaan enää haaveilla. Meni siinä tietty pohja kaikelta ja olin pari viikkoa aivan rikki. Päätin tuolloin että nyt aloitan kuntokuurin, painonpudotuksen vielä jääneistä 12 ylimääräisestä raskauskiloista, lopetan tissuttelun ja lisäsin ubikinolin annostusta 100mg -> 300-400mg päivässä. Rautaa olin syönyt jo pitkään ja elokuussa ferritiini oli jotain 45. Reilussa kolmessa kuukaudessa paino putosikin reilut 5 kiloa, BMI 29,8 -> BMI 28, prosenteissa 6% kun usein suosituksenakin on että jo 5-10% painonpudotus voi auttaa monessa asiassa. Kierto myös onneksi vakiintui tuon ylipitkän kierron jälkeen 24-27 päivään. Ovulaatiota olin seurannut jo noin kymmenen kuukauden ajan eli osasin ajoittaa tallettelut.
Tulin sitten raskaaksi neljännestä yrityskierrosta (ajoituksena DPO-2) ja plussasin kaksi päivää ennen jouluaattoa. Ja siis oli tosiaan neljäs YK jos tuota pitkää kiertoa ei lasketa mukaan, kun on epäselvää miten ovis silloin oli vai oliko edes. Eli lopulta ei edes mennyt kovin kauaa, vaikka gyne kovasti pelottelikin. Eli vaikka AFC ja AMH olisivat matalia, niin kuitenkin se yksi kunnollinen ja terve munasolu riittää, ja siitä se raskaus voi alkaa.