Raskaaksi 2025

Pitkästä aikaa täällä taas. Tuli vähän kiireitä harrastusten puolelta niin oli luonnollinen ja varmaan ihan hyvästä oleva tauko yrittämiseen 😅 täällä olikin tapahtunut paljon kaikkea.

Onnea plussanneille ja oon tosi pahoillani heille keillä on tullut keskenmenoja. Oon tosi huono lohduttaa ketään, niin en tiiä mitä sanoa… ehkä tulevaisuus olisi valoisampi jossain vaiheessa kunhan yrittää raapia ittensä kasaan sieltä tarpeeksi monesti ja yrittää uudelleen.

Itse testaan seuraavan kerran aattona. Sellainen olo jotenkin että mun keho ei ovuloinut viime kierrossa eikä myöskään tässä, niin oon jo nyt alkanut valmistautuu henkisesti kuukautisten alkuun, jotka tulee myöhässä.

Olen niin pahoillani teidän puolesta, jotka olette kokeneet keskenmenon. Olen pahoillani menetyksestä ja surusta. :Heavy Black Heart: Lisäksi paljon onnea plussanneille myös minun puolestani! :smiling face with heart-eyes: Aivan ihania uutisia.

Meillä nyt meneillään todennäköisesti dpo 4. Sain viime viikon torstaina (kp 10) yllättäen Clearblue lilaan pysyvän hymynaaman, vaikka yleensä ovis on ollut kp 13. Lauantaina aamusta oli nipistelyä vasemmalla puolella alavatsaa ja sunnuntaina rinnat kipeytyivät, minkä vuoksi arvelen ovulaation olleen lauantaina. Ajoitukset olivat siis ihan ok:t tähän kiertoon, kun keskiviikkona ja torstaina saatiin talleteltua.

Huomaan pessimistisyyden nostavan kuitenkin päätään. Olin sunnuntaina ja maanantaina ihan mieli maassa ja varma siitä, ettei toivoa tämän kierron osalta ole. Olen nähnyt nyt kavereita pikkuvauvoineen useampana päivänä, mikä on ollut raskasta. Harmittaa, etten kykene olemaan ainoastaan puhtaasti iloinen muiden puolesta, vaan tunnen surua ja ajoittain katkeruuttakin siitä, että niin monella ystävällä on lapsia ja meillä ei. Pitkin syksyä on sadellut raskausuutisia sieltä sun täältä lähipiiristä ja heistä jokaisella on tärpännyt yk 1–3. Tiedän, ettei meidän yritys ole vielä kestänyt kauaa (yk 6), mutta on vaikea olla vertaamatta itseään muihin. Miten sitä oppisi pitämään pään kylmänä? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Oon liikkunut paljon vapaa-ajalla ja aloittanut tavoitteellisemman treenaamisen kuntosalilla, mikä on auttanut viemään ajatuksia muualle tästä yrittämisestä.

Miten te muut jakselette? :Heavy Black Heart:

Helou👋🏻 Mä palaan tänne, kun päätettiin alkaa yrittää toista raskautta. Meidän esikoinen synty maaliskuussa 2025. Aiemmin aateltiin, että joku kolme vuotta olis hyvä ikäero, mutta molemmilla kauhee vauvakuume jo, niin ei jakseta odottaa sinne asti😄

Eka raskaus alko ekalla yrityskierrolla, joten varmaan alitajuntaisesti ootan että menis taas yhtä nopeesti, mutta tiedostan että olis aikamoinen tuuri jos niin kävis😂

Mulla näytti tänään ovistesti positiivista, joten voinkin alkaa sit jännittämään tärppäskö taas heti. Sillä välin voisin lueskella vähän ketä muita täällä kuumeilee😊

Kattelin just että Baileys mint chocolate on tullut myyntiin… kaikki minttusuklaa juomat ovat heikkouteni. En vain tiiä kehtaisko ostaa pulloa kun tavoitteena raskaus ja mies ei oikein välitä juoda 😅 On tää joskus haastavaa 😂 muuten alkoholit ei oo houkuttanut mutta tuo kyllä houkuttaa…

Ehkä ostan joulun välipäivinä kun oon aattona saanut varmistettua negan ja se olisi sit se kuuluisa ”kiinnittymisjuoma” punkun sijaan 🤭 pimeys vienyt multa talletusenergiat niin ehkä sillä saisi vähän viihtyisämpää makkarin puolella.

Kattelin just että Baileys mint chocolate on tullut myyntiin… kaikki minttusuklaa juomat ovat heikkouteni. En vain tiiä kehtaisko ostaa pulloa kun tavoitteena raskaus ja mies ei oikein välitä juoda 😅 On tää joskus haastavaa 😂 muuten alkoholit ei oo houkuttanut mutta tuo kyllä houkuttaa…

Ehkä ostan joulun välipäivinä kun oon aattona saanut varmistettua negan ja se olisi sit se kuuluisa ”kiinnittymisjuoma” punkun sijaan 🤭 pimeys vienyt multa talletusenergiat niin ehkä sillä saisi vähän viihtyisämpää makkarin puolella.
Eikä! 😅 Mä oon kattonu tota samaa juomaa, nähnyt mainoksen, mutta sama kun raskaus tavoitteena ja tosin meillä mies juo joskus jotain mutta ei noista kermalikööreistä tykkää. 😂 Miettinyt pitäskö sitten vaan itelle ostaa jouluksi. Ja jos ostan miehelle jotain viiniä josta enemmän tykkää.

//Anteeksi lisäyksenä kun tajusin että kuulosti ehkä pahalta juoda kun aikoo yrittää, niin en usko että mahdollista tässä kuussa yritys edes niin ajattelin senkin takia että mitä väliä mitä tekee... Muutenkin tuntuu että millään mitään väliä.

Muokattu viimeksi:
Dpo 9 menossa ja huomenna testaan! Esikoisen raskaudessa ei dpo9 näkynyt mitään, joten olen pitänyt sitä rajapyykkinä itselle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: .

Kivaa kun nyt saa applewatchilta lämpötiladataa, oon nyt päättänyt uskoa niitä ja ihan lupaavaa käyrää se on tälle kierrolle piirtänyt.

Oon jotenkin tosi optimistinen tästä kierrosta ja tallettelut menneet hyvin ja oon muistanut syödä metformiinit. Lisäksi, vaikka tulisikin menkat niin ainakin kierto olisi alle 40 päivää ja se on jo voitto sinänsä. Aion myös lohduttautua sillä että sitten saisi ainakin jouluna syödä ilman rajotteita. Miehen kanssa jo mietittiin jos olenkin raskaana niin miten tehdä perheiden kanssa, ei haluttaisi näin aikaisin uutista jakaa. Mietittiin jo sairastumisen feikkausta jolloin saataisiin jäädä rauhaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kysymys teille joilla todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, niin mä sain vasta eilen tietää kun tutkin itse asiaa että mulle olisi pitänyt heti raskauden alusta määrätä verikoe jossa nähdään kilpirauhas hormonien määrä. Ei edes neuvolassa mitään puhuttu siitä kun tällä kertaa kerkesin käydä... Ja mulla annostusta thyroxin siis nostettiin 25% mutta luin että sitä pitäisi nostaa 30-50%? Mutta mulle ei edes mitään verikokeita määrätty missään vaiheessa, että onko normaali käytäntö tosiaan että pitäisi määrätä verikokeet ja vielä seurata 4-6 viikon välein niiden kilpirauhas hormonien pitoisuuksia? Kun se ilmeisesti lisää keskenmenon riskiä jos lääkettä ei nosteta tarpeeksi....

Mulla normaalistikin seurataan vuoden välein noita hormoneja ja muutaman kerran muuten vaan pitänyt annostusta nostaa, viimeksi kesällä ja sitä ennen muutama vuosi aiemmin. Ja ilmeisesti se viittaa itsessään jo että pitäisi olla tarkempi seuranta raskauden aikana sen suhteen. Kun mulla todettu se vajaatoiminta teini-ikäsenä jo. 😟 Tuntuu kyllä hirveältä jos viimeisin keskenmeno ainakin johtui lääkärien välinpitämättömyydestä...

Eikä! 😅 Mä oon kattonu tota samaa juomaa, nähnyt mainoksen, mutta sama kun raskaus tavoitteena ja tosin meillä mies juo joskus jotain mutta ei noista kermalikööreistä tykkää. 😂 Miettinyt pitäskö sitten vaan itelle ostaa jouluksi. Ja jos ostan miehelle jotain viiniä josta enemmän tykkää.

//Anteeksi lisäyksenä kun tajusin että kuulosti ehkä pahalta juoda kun aikoo yrittää, niin en usko että mahdollista tässä kuussa yritys edes niin ajattelin senkin takia että mitä väliä mitä tekee... Muutenkin tuntuu että millään mitään väliä.
Tähän juomiseen sellainen, että tiedän, että monet sanoo, että ei saa juoda yhtään jos yrittää yms, mutta minusta ei myöskään pidä elämää vetää liian tiukaksi, koska ikinä ei tiedä kauanko yritys kestää! 😅 Ja ehkä jos sinäkin kaiken tämän kurjuuden jälkeen jouluna jotain pientä juot, niin ei ole maailman loppu ja saat nauttia pienestä drinkistä esim! ☺️
Itse join vielä vappuna alkoholia ja 3.5. sain positiivisen ovulaatiotestiin ja sit 15.5. positiivisen raskaustestin, että en toki enää ovulaation jälkeen halunnut juoda, mutta ennen sitä halusin juhlia ja silti kaikki meni hyvin 🙏

@Tipsi89 Itsehän aloin epäillä esikoisesta plussaa, kun kiinnittymistä tukemaan nautittu punaviini aiheutti jo niin pienissä määrissä suunnatonta pahoinvointia ihmisellä, joka tykkää punaviinistä. 🤣 olin siinä kohtaa heittänyt pyyhkeen kehään kun odoteltiin tilkkaan suunnitteluaikaa eikä hoitoja just ollut aktiivisena päällänsä ja viimeisenä oljenkortena punkkua. Olin just ostanut kotiin olutta ja 3l laatikon punkkua 🤣 mies joutui loput juomaan sitten ihan yksin. Dpo 3 lähtien olin nautiskellut punkkua päivittäin n. 8cl ja juonut silloin tällöin yhden oluen. Mitään kännejä en kyllä juonut.

Siihen mennessä oli kokeiltu greippimehut, macat, aloe verat, vehnänalkioöljyt yms. Ja tietenkin ne clomifenit.

Kysymys teille joilla todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, niin mä sain vasta eilen tietää kun tutkin itse asiaa että mulle olisi pitänyt heti raskauden alusta määrätä verikoe jossa nähdään kilpirauhas hormonien määrä. Ei edes neuvolassa mitään puhuttu siitä kun tällä kertaa kerkesin käydä... Ja mulla annostusta thyroxin siis nostettiin 25% mutta luin että sitä pitäisi nostaa 30-50%? Mutta mulle ei edes mitään verikokeita määrätty missään vaiheessa, että onko normaali käytäntö tosiaan että pitäisi määrätä verikokeet ja vielä seurata 4-6 viikon välein niiden kilpirauhas hormonien pitoisuuksia? Kun se ilmeisesti lisää keskenmenon riskiä jos lääkettä ei nosteta tarpeeksi....

Mulla normaalistikin seurataan vuoden välein noita hormoneja ja muutaman kerran muuten vaan pitänyt annostusta nostaa, viimeksi kesällä ja sitä ennen muutama vuosi aiemmin. Ja ilmeisesti se viittaa itsessään jo että pitäisi olla tarkempi seuranta raskauden aikana sen suhteen. Kun mulla todettu se vajaatoiminta teini-ikäsenä jo. 😟 Tuntuu kyllä hirveältä jos viimeisin keskenmeno ainakin johtui lääkärien välinpitämättömyydestä...

Mulla on ohjeistuksena nostaa thyroxinin päiväannosta juurikin 25% heti plussasta ja sit sen jälkeen kuulemma neuvolassa jatkavat seurantaa. Ikävää, jos eivät huomioineet tuota, että olisivat kontrolloineet sun arvot.

Mulla on ohjeistuksena nostaa thyroxinin päiväannosta juurikin 25% heti plussasta ja sit sen jälkeen kuulemma neuvolassa jatkavat seurantaa. Ikävää, jos eivät huomioineet tuota, että olisivat kontrolloineet sun arvot.
Okei, joo en edes tiennyt että pitäisi seurata kunnes eilen jotain tutkin ja luin siitä. Muutenkin koska mulla ei raskaanakin pitää annostusta aina välillä nostaa ja vuoden välein suunnilleen käynyt verikokeissa sen vuoksi muutenkin. Joulukuussa viime vuonna se tsh oli 2,58 ennen kuin alettiin yrittämään. Niin voisi olettaa ainakin että raskaana entistä tärkeämpää seurata. 🤔 Varsinkin kun kesäkuussa sitten tsh jo yli 5 jostain syystä. Korjaantui lääkettä nostamalla jotain 25% tosin. Ja silloin en raskaana ollut. Mutta heittelee mulla muutenkin paljon siis. Niin voisi muutenkin varmaan tarkemmin tutkia sitä. Kuin vain onnistuneen raskauden toivon takia. 🫠

Todella ärsyttävää että kaikki pitää itse selvittää. 🙄

Okei, joo en edes tiennyt että pitäisi seurata kunnes eilen jotain tutkin ja luin siitä. Muutenkin koska mulla ei raskaanakin pitää annostusta aina välillä nostaa ja vuoden välein suunnilleen käynyt verikokeissa sen vuoksi muutenkin. Joulukuussa viime vuonna se tsh oli 2,58 ennen kuin alettiin yrittämään. Niin voisi olettaa ainakin että raskaana entistä tärkeämpää seurata. 🤔 Varsinkin kun kesäkuussa sitten tsh jo yli 5 jostain syystä. Korjaantui lääkettä nostamalla jotain 25% tosin. Ja silloin en raskaana ollut. Mutta heittelee mulla muutenkin paljon siis. Niin voisi muutenkin varmaan tarkemmin tutkia sitä. Kuin vain onnistuneen raskauden toivon takia. 🫠

Todella ärsyttävää että kaikki pitää itse selvittää. 🙄

Jos oikein muistan, niin sullahan oli kans ferritiini alhainen? Raudanpuute voi vaikuttaa myös kilppariarvoihin. Mut joo tää just, et pitäisi itse olla tietoinen vähän joka asiasta risoo välillä.

Voi ei, onpa mälsää että neuvolassa ei tuota hoksattu! Mä kirjoitin kilpparilääkityksestä esitietoihin ja se otettiin puheeksi neuvolassa ja tarkastettiin ekoissa verikokeissa sen neuvolan jälkeen ja vielä uudelleen nyt toisen kolmanneksen aikana. Ja mulla ei edes ole suoranaista vajaatoiminnan diagnoosia kun oli normaalin rajoilla kun oli keväällä terveyskeskuksessa lapsettomuuskäynti mutta TSH ei ollut alle 2,5 mitä piti olla raskautta yrittävällä. Sen takia mulla ei suoraan korotettu lääkitystä vaan koko ajan on tarkkailtu arvoa ja kun se on pysynyt tolla minimiannoksella sopivana, ei ole tarvinnut vekslaa annosta. Muistuta ehdottomasti ens kerralla neuvolassa sun kilpirauhashistoriasta jos eivät sitä sun täyttämistä esitiedoista huomaa! Toi on kyllä jo hoitovirhe jos sun lääkityksissä on ollut se listattuna eivätkä ole sitä ottaneet puheeksi.

Juu mulla kesällä ferritiini 26 jonka jälkeen sitä ei ole mitattu. Toki oon rautalisää syöny.

Muutenkin luulisi kun mulla annostus aluksi oli todella pieni tosin 15 vuotta sitten noin. Niin nyt normi ei raskausannos 150mg. Jota jouduttiin kesällä 125stä nostaa 150neen. Jotenkin loogisesti ajateltuna luulisi tämän jo vaikuttavan kun vaihtelua muutenkin tsh:ssa normioloissa että saisi tarkemman seurannan? 🤔 Mutta ei... Jotenkin nyt tosi pettynyt lääkäreihin varsinkin jos paljastuu että tästä kaikki kemialliset ja keskenmenot johtuivat. 😭 Luulisi että neuvolassa viimestään kyllä olisi mainittu kun kysyivät sairauksista paikan päällä ja sen kerroin. Toki ei siinä vaiheessa enään hyötyä olisi ollut kun samana päivänä yksityisen ultrassa selvisi se keskeytynyt keskenmeno.

Mä kirjoitinkin tänne jo aiemmin, että olen kahdesti kokeillut juoda vähän punaviiniä oviksen jälkeen sinne dpo 4 saakka, ja molemmilla kerroilla on tärpännyt. Yksi punkkulapsi on saatu syliin asti ja toivottavasti saadaan tämä toinenkin. 😁 Määrä mitä join oli todella pieni, enkä tiedä oliko siitä oikeasti mitään hyötyä, mutta jos me vielä raskautta tämän jälkeen yritetään niin suosiolla menen ostamaan heti sen punaviinipullon kaupasta! 😂

Mikä tää punaviinijuttu on? Edistääkö se alkion kiinnittymistä?
Kuten @Edenn mainitsi niin se on uskomus että vilkkaampi verenkierto helpottaisi kiinnittymistä. Jotkut aattelee että se rentouttaa ja parantaa näin mahiksia. Mutta toisaalta sit on paljon tutkimuksia että alkoholi lisää keskenmenon riskiä.

Mun esikoinen sai alkunsa iltana, jolloin olin maltillisesti juonut ja pienessä huppelissa. Oma mielipiteeni on että jokainen aikuinen voi juoda maltillisesti niin kauan kuin ei voi tietää olevansa raskaana. Sen jälkeen pitäisin arveluttavana jos joku juo ja tietää että on raskaana… mutta eipä tuo uskomus myöskään kehota juomaan raskaana ollessa kun raskaus tavallaan alkaa vasta onnistuneesta kiinnittymisestä 😅

Takaisin