Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voitte keskustella kaikesta mieleen juolahtavasta, mikä ei kaipaa omaa ketjuaan. 😊 Voi liittyä tai olla liittymättä odotukseen!

Uusia ketjuja saa tietenkin kaikki kesäkuiset aloittaa vapaasti, ihan mistä aiheesta vain haluaa keskustella. 😊 Jokusen ketjun tulen teille raskauden edetessä aloittamaan - ellette ole itse ehtineet tehdä vastaavia ensin.

Starttaillaanpa tätä ketjua kun täällä on vielä aika hiljaista 😄

Miten meillä menee, onko tullut plussan jälkeen mitään ekstraoireita? 😊

Ihan hyvin! Vähän vielä hassu epätodellinen fiilis kummallakin. Mies oli kuulemma eilen omien sanojensa mukaan hihitellyt asiaa aina kun sen muisti. Tuota sanaa käytti😂. Vaikea kuvitella että hihittelisi, mutta saan ehkä kiinni mitä tarkoitti sillä.😂🤭
Ei ole ollut juuri mitään oireita vielä. Nekin plussaa edeltävät häviävän pienet oireet ovat olleet poissa. Eilen kyllä huomasin että vatsa tuntui jotenkin tyhjemmältä eli oli nälkä. Oli pakko syödä välipala😄.

Täällä ainakin on mennyt suhteellisen oireettomasti, mitä nyt normaalia enemmän nälättää ja herään aamuyöstä pirteänä uuteen päivään. :Grinning Face: Sitten päivällä väsyttää, mutta ilman päikkäreitä on toistaiseksi pärjännyt. Alkuvuoden keskenmenneessä spontaanissa raskaudessa oli oireita vaikka muille jakaa jo tässä vaiheessa, niin vähän ihmetellyt, että missä ne kaikki tissikivut ja kuvotukset viipyvät, mutta pitää nyt nauttia tästä! :Smiling Face With Halo:

Miten te muuten ootte laskeneet lasketun ajan? Toi mun 5.6. on ovulaation mukaan, mutta neuvola ei kai tätä käytä. Kierron mukaan jos laskee ja käyttää vieläpä tota 28 päivää (jota mun ei ole) niin saan lasketuksi 2.6.😅. Flo esim. ehdottaa tuota 2.6., vaikka oon kirjannut sinne ovulaationkin ja kierrot myös🤔

Miten te muuten ootte laskeneet lasketun ajan? Toi mun 5.6. on ovulaation mukaan, mutta neuvola ei kai tätä käytä. Kierron mukaan jos laskee ja käyttää vieläpä tota 28 päivää (jota mun ei ole) niin saan lasketuksi 2.6.😅. Flo esim. ehdottaa tuota 2.6., vaikka oon kirjannut sinne ovulaationkin ja kierrot myös🤔
Mä tiedän pakastealkionsiirron takia tarkan hedelmöitysajankohdan, joten oon siitä laskenut tuon LA. :Smiling Face With Smiling Eyes: Kuukautisten alkamispäivä taitaa antaa LA paria päivää aiemmaksi, mutta merkkasin tuon hedelmöitysajankohdan mukaan, kun sen tarkalleen tiedän.

Mä tiedän pakastealkionsiirron takia tarkan hedelmöitysajankohdan, joten oon siitä laskenut tuon LA. :Smiling Face With Smiling Eyes: Kuukautisten alkamispäivä taitaa antaa LA paria päivää aiemmaksi, mutta merkkasin tuon hedelmöitysajankohdan mukaan, kun sen tarkalleen tiedän.
Ehkä pidän ton 5.6. kunnes toisin käsketään. Ovulaatio on kuitenkin mun mielestä se tarkempi. Eipä sillä että kovin moni just sillon laskettuna syntyisi😅

Mulla alkoi eilen jäätävä väsymys ja kohdussa tuntuu selkeästi että joku siellä asettautuu aloilleen, maha myös turvonnut. Vähän kauhulla odotan kun gyne totesi viime viikolla, että vuoden 2016 sektion kiinnikkeet sitten irtoilee tulevassa raskaudessa että kuinhan kipeäksi tässä itsensä tällä kertaa saa. Mulla aiemmissa rakkauksissa ollu kunnon liitoskivut jo aika varhaisessa vaiheessa. Alkuviikon flunssa vielä vähän vaivaa, selkeästi vastustuskyky on alempi kun en ole aikoihin ollut flunssassa! Ens viikosta sais työterveyden kautta influenssarokotteita ja mietin käviskö heti varuilta ottamassa.

Muutoin on kyllä vielä ihan epätodellinen olo 😄 gynekäynnillä tosiaan alavatsakipujen takia kävin ja siellä nähtiin miltei kypsä munasolu, josta gyne nappasi kuvan jos se vaikka jatkaisi matkaansa vauvaksi 😆 harvinainen eka kuva, siinä on muksulla vielä parhaat puolet kun on mun kromosomit vain 🤣 gyne lupaili että vappuun mennessä olen raskaana, joten kyllähän tämä vähän yllätti että 38v jopa tokasta kunnon yrityskierrosta nappaa. Sormet ristissä kuitenkin, omat on aina tulleet syliin asti mut ikinä ei voi tietää näiden kans kuin käy ❤️‍🩹

Ehkä pidän ton 5.6. kunnes toisin käsketään. Ovulaatio on kuitenkin mun mielestä se tarkempi. Eipä sillä että kovin moni just sillon laskettuna syntyisi😅
Mulla kans vaihtelee nää päivät sovellusten mukaan, ärsyttää tarkkaa ihmistä 😆

Kuukautisista laskettuna 4.6. Ja ovulaatiosta 5.6.
Tarpeeksi lähekkäin, joten toiveikkaana tietenkin valitsin et meidän la on 4.6. 😂

Eilen kun aamulla plussasin oli jotenkin epätodellinen ja sellainen 'voooiii saakeli' olo 😅
Mutta iltaan mennessä se oli jo muuttunut pelkäksi iloksi, odotukseksi, huoleksi ja toiveeksi ☺

3/30

Mulla kuukautisisista laskettuna la 9.6., mutta ovulaatiosta 7./8.6. Ajattelin pitää tuon 8.6. toistaiseksi. Menkkamaista tunnetta masulla on ollut jo monta päivää, mutta silti sellainen alitajuinen fiilis raskaudesta oli jo ennen, kuin testin viivat vahvistui. Väsymystä ja alhaisen verenpaineen tunnetta myös.

Meillä on entuudestaan pian 14v täyttävä esikoinen, 8v tokaluokkalainen ja 6v eskarilainen. Tämmöinen pieni iltatähti siis tuloillaan 🥰 täytän itse lokakuussa 36v.

Ootteko te kertoneet raskaudesta heti vai odotteletteko varmemmille viikoille?

Mä varasin varhaisultran 27.10. 8+0 viikoille. Ajateltiin sitten (jos kaikki on hyvin) paljastaa lapsille ja muille läheisille. Nyt vasta yksi ystävä tietää.

@Kastehelmi_ meillä samankaltainen setti, miehellä 16-vuotias tytär ja meillä 9- ja 8-vuotiaat pojat. Tämän iltatähden la ovulaatiosta laskettuna 9./10.9. 😁 ja mulla ikää 38. Mittasin tänään verenpaine-enkat 99/69, että ei ihme että on vähä heikko olo 🫣 onneksi verenpainetta on helpompi nostaa kotikonstein

Jatkona vielä että oon kyllä lähimmille ystäville jo leperrellyt, ajattelin että siinä on sit myös tukea jos ei käy hyvin. Tutuille syntyi myös tyttövauva hiljattain ja vihjaisin että mulla voisi olla hänen raskausajan vaatteille käyttöä pian 🤭 en voi uskoa kuin turvonnut olo on jo nyt, ja oon kyllä ihan normisti syönyt.

Ootteko esim kahvia vältelleet? Mulla meni aamulla pienempi kuppi kuin yleensä, kun ei vaan tehnyt niin mieli. Mut kun heräsin viideltä, oli pakko juoda se vähä jotta pääsi käyntiin 😂

Muokattu viimeksi:
Mulla kuukautisisista laskettuna la 9.6., mutta ovulaatiosta 7./8.6. Ajattelin pitää tuon 8.6. toistaiseksi. Menkkamaista tunnetta masulla on ollut jo monta päivää, mutta silti sellainen alitajuinen fiilis raskaudesta oli jo ennen, kuin testin viivat vahvistui. Väsymystä ja alhaisen verenpaineen tunnetta myös.

Meillä on entuudestaan pian 14v täyttävä esikoinen, 8v tokaluokkalainen ja 6v eskarilainen. Tämmöinen pieni iltatähti siis tuloillaan 🥰 täytän itse lokakuussa 36v.

Ootteko te kertoneet raskaudesta heti vai odotteletteko varmemmille viikoille?

Mä varasin varhaisultran 27.10. 8+0 viikoille. Ajateltiin sitten (jos kaikki on hyvin) paljastaa lapsille ja muille läheisille. Nyt vasta yksi ystävä tietää.
Ei olla vielä kerrottu. Tosin vasta eilen saatiin tietää. 😅En vielä yhtään tiedä millä aikataululla kerrotaan. Ens viikolla ajattelin ekan neuvolan varata. Ja varhaisultrasta en vielä tiedä varaanko vai en. Varmaan mennään fiilispohjalta tässä.🙈
Ja meillä lapset niin pieniä 2,5 v ja 1 v, että eivät vielä oikein ymmärrä. Ei olla tosin vielä vanhemmalle puhuttu uudesta vauvasta. Varmaan hetki odotellaan sen kanssa. 😅🤔

Vähän taas himoilin lihaa tänään ruokaa laittaessa. Siitä mainitsin tuolla raskaaksi 2025-ketjussa. Mutta tämä on ollut tyypillinen raskausoire aiemmissa raskauksissa, sekä ällötys kasvisruokaa kohtaan. Ollaan siis kasvissyöjiä😂

Mulla myös kanssa ollut normaalia enemmän himoa lihaan ja sokerisia herkkuja ei tee mieli ollenkaan. 😂 Tosin lihaa kyllä syön muutenkin. En tiedä, että johtuisiko siitä, että lihasta saa rautaa ja sitä elimistö tarvitsee. 😊 Kahvin kanssa oon tehnyt niin, että vähentänyt reilusti ja pääasiassa juon kofeiinitonta ja joskus kupposen teetä. Aamulla sekoitan 50/50 kofeiinitonta ja normaalia. Hyvin on pärjännyt!

Aika monikin itse asiassa tietää raskaudesta, vaikka on vasta tässä vaiheessa. 😅 Ollaan oltu tosi avoimia meidän lähipiirissä lapsettomuushoidoista ja niistä tietää kaikki lähisukulaiset ja lähimmät ystävät. Kaikille näille on kerrottu ihan vaan siksi, että halutaan pitää ajantasalla. Kerrottiin avoimesti myös alkuvuoden keskenmenosta. Silloin läheiset oli iso tuki ja ovat sitä nytkin, jos hommat menisivät pieleen. Ja tottakai kaikki tietää, että näin alussa kaikki on hyvin epävarmaa, mutta sitä se on läpi raskauden. Haluan ottaa läheiset mukaan matkalle heti alusta lähtien, meni syteen tai saveen. 😊

Meillä se etten tiedä koska kerron osalle johtuu yhdestä keväällä sattuneesta jutusta, joka vaikutti omaan luottamukseen yhtä ihmistä kohtaan. Asia käytiin kyllä läpi, mutta silti ei tunnu jotenkin samalta kertoa kuin esim. kakkosesta josta kerrottiin hyvissä ajoin. 🙄
Eli voi olla että sitten kun tuntuu siltä tai sitä ei voi enää peittää niin kerrotaan. Luulen että tällä kertaa tulee kerrottua vähän eri aikoihin eri ihmisille😅.

Meillä se etten tiedä koska kerron osalle johtuu yhdestä keväällä sattuneesta jutusta, joka vaikutti omaan luottamukseen yhtä ihmistä kohtaan. Asia käytiin kyllä läpi, mutta silti ei tunnu jotenkin samalta kertoa kuin esim. kakkosesta josta kerrottiin hyvissä ajoin. 🙄
Eli voi olla että sitten kun tuntuu siltä tai sitä ei voi enää peittää niin kerrotaan. Luulen että tällä kertaa tulee kerrottua vähän eri aikoihin eri ihmisille😅.
Mulla vähän sama juttu. Yksi ihminen rikkoi luottamuksen ja kertoi hoidoistamme ihmisille, joiden en halunnut hoidoista vielä tietävän. Tämä rikkoi jotakin mun sisältä. Luottamuksen pettänyt ihminen on läheinen ja toki ihmisille joille kertoi, ovat läheisiä myös, mutta tää on sellainen asia, josta haluaa kertoa itse. Inhottaa, että joku kuvittelee, että voi mennä kertomaan toisten arasta asiasta ihan kenelle vaan, vaikka sen visusti kielsin. Nyt sitten tottakai kun on tiennyt hoidoista, on udellut jatkuvasti, että joko nyt ja missä mennään. Olen sitten vaan sanonut, että kerron kun on jotakin kerrottavaa. Täytyy myöntää, että ei hirveästi kiinnosta kertoa hänelle raskaudesta, kun luottamus aiemmin rikottiin. Varmasti levittää tiedon ympäri kyliä, vaikka haluan itse kertoa ihmisille, kun on sen aika.

Mulla vähän sama juttu. Yksi ihminen rikkoi luottamuksen ja kertoi hoidoistamme ihmisille, joiden en halunnut hoidoista vielä tietävän. Tämä rikkoi jotakin mun sisältä. Luottamuksen pettänyt ihminen on läheinen ja toki ihmisille joille kertoi, ovat läheisiä myös, mutta tää on sellainen asia, josta haluaa kertoa itse. Inhottaa, että joku kuvittelee, että voi mennä kertomaan toisten arasta asiasta ihan kenelle vaan, vaikka sen visusti kielsin. Nyt sitten tottakai kun on tiennyt hoidoista, on udellut jatkuvasti, että joko nyt ja missä mennään. Olen sitten vaan sanonut, että kerron kun on jotakin kerrottavaa. Täytyy myöntää, että ei hirveästi kiinnosta kertoa hänelle raskaudesta, kun luottamus aiemmin rikottiin. Varmasti levittää tiedon ympäri kyliä, vaikka haluan itse kertoa ihmisille, kun on sen aika.
Ikävä että teilläkin on ollut tällainen tilanne.. Meillä oli tavallaan vähän samanlainen tilanne. Spekuloitiin selän takana raskautta jota ei edes vielä ollut ja siihen liittyviä juttuja. Oletti siis että olen jo raskaana. Ja tämä henkilö on kova levittelemään aika yksityisiäkin asioita muille ja tuli olo että kuinkakohan monelle on näitä juttuja puhunut eikä kertaakaan suoraan meille. Suutuinkin aika paljon tästä ja kai me saatiin asia käsiteltyä, mutta vähän tympeä fiilis jäi silti asiasta..🙄

Onpa ikäviä kokemuksia teillä. Nyt pyritään välttelemään kaikkea ylimääräistä draamaa ja keskitytään sisäiseen rauhaan 🧘

Mietin tuossa että pitäis tilata omalle salille pienemmät käsipainot jotta pystyy paremmin odotusaikana treenaamaan, mutta ajattelin että samalla rahalla saan yliopiston liikuntajäsenyyden jolla pääsee ihan kunnon salille. Niillä on monipuolisesti kaikkea joogaa ja jumppia tarjolla, niin jospa säilyis tää liikunnan ilo pitkään. Nyt en oo kyllä kovinkaan urheilu tän yrityksen aikana kun oon ollut jotenkin varovainen kiinnittymisen ym suhteen ja varmaan siksikin on vähä väsynyt olo.

Mitä vitamiineja teillä muuten käytössä? Mää oon jo pitemmän aikaa popsinu mamavitskuja ja omegoja plus kalkkia jossa myös D-vitamiinia. Gyne totesi viime viikolla että D-vitamiinia kantsii etenkin syödä, kun oon tosi vaaleaihoinen ja D-vitamiinin puutoksen on todettu aiheuttavan sikiölle autismia. Sit myös vinkkas jo että varmaan joudun syömään primaspania tulevan raskauden ajan kun viimeksi lapsi syntyi 5vkoa etuajassa istukan toimintahäiriön vuoksi.

Pitäis jostain kaivella motivaatio esseen kirjoittamiseen. Onneksi tässä jaksossa on kaks kurssia ja seuraavassa ei yhtäkään! Saa sit omassa tahdissa keskittyä graduun. Syyslomaviikokin ihan lomaa 🥳🥳

Kerroin heti siskolleni, hänelle tulee jaettua lähes kaikki, ja luotan häneen 100%.
Esikoiselle, joka vasta täytti 2v., kerrotaan varmaan ensi vuoden puolella. En tiedä miten hän sen vielä pystyisi ymmärtämään, niin ei kiirettä siinä.
Muille läheisille ja perheelle kerrotaan vasta kun on ihan pakko, eli mahalla on jo kokoa sitten. Olin viimeksi samalla tavalla "salainen". Miehen äidille kerrottiin viimeksi nt-ultran jälkeen ja molemmat olemme sitä mieltä ettei sitä virhettä tällä kertaa tehdä, vaan paljon myöhemmin kerrotaan. Muiden intoilu jotenkin stressaa ja ahdistaa minua siinä vaiheessa, kun tavallaan tunnen asian olevan vain minun. Tai mitenkä sen selittäisin...siis raskaus ja vauva tuntui sellaiselta "omalta pikku salaisuudelta" ja sit toinen raahaa sekopäänä meille jotain vauvanvaatetta, josta en yhtään edes pitänyt 🙈

Jos antaisi esikoisen hoitaa kertominen sitten ensi vuoden puolella 👍

Koko tän vuoden oon jo popsinut minisunin mamaa. Kohta se varmaan käy taas närästämään niinku viimeksi 😅

Onpa ikäviä kokemuksia teillä. Nyt pyritään välttelemään kaikkea ylimääräistä draamaa ja keskitytään sisäiseen rauhaan 🧘

Mietin tuossa että pitäis tilata omalle salille pienemmät käsipainot jotta pystyy paremmin odotusaikana treenaamaan, mutta ajattelin että samalla rahalla saan yliopiston liikuntajäsenyyden jolla pääsee ihan kunnon salille. Niillä on monipuolisesti kaikkea joogaa ja jumppia tarjolla, niin jospa säilyis tää liikunnan ilo pitkään. Nyt en oo kyllä kovinkaan urheilu tän yrityksen aikana kun oon ollut jotenkin varovainen kiinnittymisen ym suhteen ja varmaan siksikin on vähä väsynyt olo.

Mitä vitamiineja teillä muuten käytössä? Mää oon jo pitemmän aikaa popsinu mamavitskuja ja omegoja plus kalkkia jossa myös D-vitamiinia. Gyne totesi viime viikolla että D-vitamiinia kantsii etenkin syödä, kun oon tosi vaaleaihoinen ja D-vitamiinin puutoksen on todettu aiheuttavan sikiölle autismia. Sit myös vinkkas jo että varmaan joudun syömään primaspania tulevan raskauden ajan kun viimeksi lapsi syntyi 5vkoa etuajassa istukan toimintahäiriön vuoksi.

Pitäis jostain kaivella motivaatio esseen kirjoittamiseen. Onneksi tässä jaksossa on kaks kurssia ja seuraavassa ei yhtäkään! Saa sit omassa tahdissa keskittyä graduun. Syyslomaviikokin ihan lomaa 🥳🥳
Oon syönyt mamavitskua. Nyt Orion pharman multivita raskaus ja imetys. Joskus käytin tota minisuni mutta se närästi mullakin herkästi. Tota Orionin siedän paremmin, mutta pakko syödä sen päälle jotain. Mulla kaikki vitamiinit närästää tosi herkästi. Mut oon aatellut että vaikka ei olekaan ehkä optimi noin niin on se tyhjää parempi.😅 Ja sitten lisäksi d-vitamiini.

Ja mä ainakin yritän liikkua tässäkin raskaudessa loppuun asti jos keho sallii. Kaks kierrosta takana. Esikoisen raskaus oli karsea ja oli tosi vaikea liikkua. Kakkosen raskaudessa pystyin olemaan aktiivinen loppuun asti. Toki mahan kanssa piti helpottaa lopulta. Selvä ero oli kuntoutumisessa synnytyksen jälkeen kun olin voinut ylläpitää lihaskuntoa vs. tilanne jossa lihakset olivat sanoneet heipat..😅🙈 Toki nyt vähän jo tiedän mitä teen ja mitä varmaan pitää ruveta viimestään vikalla kolmanneksella välttämään etten ainakaan lisää liitoskipuja ym. muuta kivaa. 😅

Takaisin