BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää kierto menee reisille vaikka vielä ei menkat ole alkaneet. Maanantaina on verestä testattu nega ja nyt odotan leikkaukseen pääsyä jo toista päivää. Testit on kotona mutta enpä mä niillä mitään tekiskään nyt. Joudutaan tekemään avoleikkaus ja tulee vähintään puolen vuoden raskautumiskielto tähän kunhan ensin pääsen sinne leikattavaksi.

Ootteko tavanneet reissussa mitata lämmöt kans vai onko ne lämmöt niin erilaiset ettei kannata edes?

Itsellä on niin mielenkiintoinen kierto ettei huvittaisi hylätä lämpömittaria kotiin, mut toisaalta oon kahdestaan taaperon kanssa pari päivää hotellissa niin en tiedä onko mulla aamuisin aikaa ottaa lämpöä ennen kuin pieneltä käsky käy.

Ootteko tavanneet reissussa mitata lämmöt kans vai onko ne lämmöt niin erilaiset ettei kannata edes?
Me ollaan lähdössä reissuun ensi keskiviikkona, ja painin saman asian kanssa. Mulla olisi keskiviikkona oletettu kuukautisten alkamispäivä, ja koska ei oo tämän kierron lopputuloksesta vielä tietoa, niin en osaa sanoa. Me ollaan vain viisi päivää reissussa, joten todennäköisesti jätän mittarin kotosalle.

Mutta siis vastaus itse kysymykseen: sanoisin, että riippuu reissun pituudesta, kierron vaiheesta ja omista fiiliksistä 😂

@Syssymyssy Joskus nuo lämmöt sahailee ilman mitään järjellistä selitystä.. 🤷‍♀️ Mittausolosuhteet toki vaikuttaa myös. Yleistrendi on se tärkein. ☺️

@Pantis Oliko ovisplussa 30.8. vai tosiaan jo ovis? Jos ensimmäinen vaihtoehto, niin hyvin on vielä tallettelut ehtineet, toisella vaihtoehdolla voi tehdä tiukkaa. Ovisplussasta seuraava päivä on dpo0 riippumatta tallettelupäivästä. Dpo9-10 yleensä aikaisintaan voi alkaa saada herkällä testillä näkyviin viivaa. 👍 Ymmärrän, että mietityttää enemmän kun on kiinni rahallista panostusta myös. Voisko sulla olla kuitenkin kivaa holittomalla linjalla, jos sattuisi että olisi tärpännyt?

@ohdake Voi, toivottavasti olo siellä nyt pian paranisi.

@Rollo Kiitos toivotuksista! 🤗 Malttia vaatii siellä edelleen tilanne.. Joskus on mystisiä nuo lämmöt ja kierron loppuvaihe. Mut myöhäinen kiinnittyminen kai myös mahdollinen, jos vielä positiivista skenaariota miettii..?

@Pogo Voi ei, kuinka kurja käänne.😔 Paljon voimia ja tsemppiä. Onhan se tärkeää saada nyt itsensä kuntoon ensin. ♥️

Mulla oli tänään gynekäynti, ultrattiin kohtu ja munasarjat. Oli mukava yllätys, että kaikki näytti iästä huolimatta hyvältä. 🙏 Limakalvo oli kierron vaiheeseen nähden sopiva ja munasarjoissa oli tasaisesti follejä kypsymässä. 🥹 Antoi toivoa, että ei vielä ole menetetty peli, vaikka varmasti aikaisemminkin tämän yrityksen olisi saanut aloittaa. Tänään dpo10 lämmöt on pysyneet tasaisesti samana kuin aiemmat päivät, ei ole tullut vielä käydään notkahdusta, mikä on tullut aina jossain vaiheessa. En tiedä, uskaltaisko sitä pienesti toivoa ihmettä.. 💖 Onneksi perjantaina on ne juhlat illalla, että voi purkaa surunsa, jos testi näyttää aamulla negaa.. 🫣😅

@Puolikuu kiva, että gyneltä tuli hyviä uutisia, sormet ristiin ihmeen puolesta 🤞🏻 Meinaatko testata siis vasta pe-aamulla?

Ja mulla siis ei nyt ole tämän kkm ja tyhjennyksen jäljiltä tullut lh-piikkiä lainkaan testeihin, mutta oireiden ja lämpöjen perusteella oletan oviksen olleen 30.8. Eli tässä on tuhat muuttujaa ja tilanne on erittäin epätodennäköinen, mutta silti on sellainen pieni "mitä jos sittenkin" -toive. Ja siis ensi viikonlopun tapahtuma sisältäisi fine dining -ruokailun juomineen, siitä menisi puolet nautinnosta vaikka muutenkin aina ottaisin puolikkaana viinipaketin enkä muutenkaan ihan juomalla alkoholia juo, ja toisaalta ruokiakin pitäisi sitten sumplia raskausvaihtoehdoiksi mikä ei ehkä lyhyellä varoitusajalla onnistuisi. Ja toki sitten matkakulut yms.. Voisipa tässä dpo 2-3 kohdalla jo tietää jotain 😅😅

@Pantis Kiitos! Juu, pe aamulla vasta testaan.. Viime kierrossa tuli taas pitkästä aikaa tuijoteltua liikaa niitä negatestejä, se ei oo mun juttu.. 😅 Nyt en testasi, jos ei olis tämä tilanne. Toisaalta esikoisen kohdalla oli vähän samanlainen, tein varuiksi testin, kun oltiin lähdössä miehen kans ulos. Että voiko ottaa viiniä vai ei. Ja olikin suureksi yllätykseksi positiivinen! 💝
Onpas hankala tuo sun tilanne tai sen ajoitus. Mieti, kumpi harmittaisi enemmän. Se, että jätät varaamatta ja et pääse sinne, jos testi on nega, vai se että kokemus jää vajaaksi tai perut sen, jos testi on posi?

Kryptiseksi menee, jos huomenna laskee vielä niin eipä tarvi testailla enempää tässä kierrossa.

Nyt muuten "hylkäsin" ne kahden viikonlopun tulokset, ja samantien tää merkkas ovulaation just siihen ko oon ajatellutkin.
1000308135.jpg

@Pogo ikävä kuulla 🥺 Tosi kovasti tsemppiä sinne operaatioon ja siitä toipumiseen!

@Rollo millaisilla fiiliksillä siellä ollaan? Ajattelitko vielä testata, vai jäitkö rauhassa odottelemaan menkkoja?

@Puolikuu meillä onkin sitten huomenna yhtä paljon jännitettävää!

Huomenna olisi testipäivä, kävin tänään ostamassa testit valmiiksi. Alavatsatuntemukset ovat lisääntyneet, eilen huomasin yllätykseksi paineluarkuutta, kun esikoinen majaleikissä kiipesi vatsan päälle pomppimaan 😬 Saavutus sekin, että pääsin vihdoin lattialle makoilemaan, ehkä aaentohuimaus alkaa vihdoin olla selätetty.

On ollut mielenkiintoista verrata bbt-käyriä. Eilen tuli lämpöihin dippi (dpo 8), mutta se mulla on tullut kaikissa mittauskierroissa. Tänään lämmöt nousivat taas hivenen, mutta sekään ei vielä kerro mitään, sillä näin kävi viime kierrossakin. Kaikki menee totuttua kaavaa, joka toisaalta lisää tuskaa, mutta myös valmistaa mahdolliseen negatiiviseen testiin. Yksittäinen käyrä voisi herättää vain väärää toivontunnetta, mutta nyt olo on yllättävän rauhallinen, kun tietää kuinka oma keho käyttäytyy. 😌

Liitteet

• IMG_8386.png
    IMG_8386.png
    176.6 KB · Katsottu: 37
Tänä aamuna sitten oikein kunnon pomppu. Mutta! Kävin gynellä, long story short: oikeassa munasarjassa 4x3cm kysta, olisiko voinut olla ovuloitumista yrittänyt? Vasemmassa munasarjassa 15-16mm follikkeli, joka ehkä voisi jopa sieltä ovuloitua loppuviikosta 🤷🏻‍♀️ kohdun limakalvo ei toki mitenkään optimikunnossa vielä tyhjennksen jäljiltä, mutta ei estettä yrittää silti. Ovistesti edelleen hyvin haalea.

Samalla vähän kurkku karhea, oiskohan jotain flunssaa pukkaamassa ja nostamassa lämpöjä? Voiko näillä lämmöillä edes ovuloida? Ja kannattaako nyt sitten yrittää ollenkaan jos kohdun limakalvo vielä huonompi (ratkeaisi sen viikonloppumenon kohtalo samalla 😆), mutta toisaalta jos kysta ei ole poistunut ajoissa ennen seuraavaa ovulaatiota niin voiko sekin estyä ja sitten yrityksessä kestää jonnekin loppuvuoteen?

Ja samalla mun kohtu saattaa olla lääkärin mukaan sellainen joka huolii kaikki huonotkin alkiot, että ne ei mene heti alkujaan kesken, vaan sitten vasta silloin 6-8vkolla. Niin jos nyt saa huonoista lähtökohdista plussan, niin onko se sitten taas kkm parin kk sisään?

Liikaa käänteitä ja sekottavia tekijöitä 🫨🫨

Liitteet

• IMG_20250904_090218.jpg
    IMG_20250904_090218.jpg
    158.3 KB · Katsottu: 30
Ja @ohdake toisaalla olit laittanut kuvan testistä, mun mielestä siinä kyllä oli ihan selkeä hailakka viiva, noihin en itsekään ole viivanpaikkoja saanut, joten nyt vaan sormet ristiin ja peukalot pystyyn 🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Tänä aamuna sitten oikein kunnon pomppu. Mutta! Kävin gynellä, long story short: oikeassa munasarjassa 4x3cm kysta, olisiko voinut olla ovuloitumista yrittänyt? Vasemmassa munasarjassa 15-16mm follikkeli, joka ehkä voisi jopa sieltä ovuloitua loppuviikosta 🤷🏻‍♀️ kohdun limakalvo ei toki mitenkään optimikunnossa vielä tyhjennksen jäljiltä, mutta ei estettä yrittää silti. Ovistesti edelleen hyvin haalea.

Samalla vähän kurkku karhea, oiskohan jotain flunssaa pukkaamassa ja nostamassa lämpöjä? Voiko näillä lämmöillä edes ovuloida? Ja kannattaako nyt sitten yrittää ollenkaan jos kohdun limakalvo vielä huonompi (ratkeaisi sen viikonloppumenon kohtalo samalla 😆), mutta toisaalta jos kysta ei ole poistunut ajoissa ennen seuraavaa ovulaatiota niin voiko sekin estyä ja sitten yrityksessä kestää jonnekin loppuvuoteen?

Ja samalla mun kohtu saattaa olla lääkärin mukaan sellainen joka huolii kaikki huonotkin alkiot, että ne ei mene heti alkujaan kesken, vaan sitten vasta silloin 6-8vkolla. Niin jos nyt saa huonoista lähtökohdista plussan, niin onko se sitten taas kkm parin kk sisään?

Liikaa käänteitä ja sekottavia tekijöitä 🫨🫨
sulla on kyllä aika paljon sulateltavaa tuossa, huh. Mä en edes tietäisi, mistä tuon vyyhdin purkamisen aloittaisi 🤯 Toisaalta on hyvääkin, jos kypsä folli oli näkyvillä. Puhuiko lääkäri mitään suunnitelmista kystan suhteen?

Kiitos paljon myös tsempeistä! Spontaanisti päädyin testaamaan, vaikka niin puhuin malttavani huomiseen. Päivän mittaan vahvistui oma ennakkoaavistus, ja oikeassahan se taisi olla. Huomenna uutta testiä perään, jospa sitten olisin jo vähän viisaampi. Odottelen samalla kuinka BBT käyttäytyy.

Laitan tähän nyt muillekin editoimattoman kuvan tuosta tämän päivän testistä, jonka tosiaan laitoin raskaaksi 2025 puolelle. Parin tunnin pidätys keskellä päivää tuotti hailuran haamulaisen. Paljaalla silmällä siinä näkyi aavistus punerrusta, joka ei oikein kuvassa näy. 🥹

Liitteet

• IMG_8394.jpeg
    IMG_8394.jpeg
    2.5 MB · Katsottu: 76
sulla on kyllä aika paljon sulateltavaa tuossa, huh. Mä en edes tietäisi, mistä tuon vyyhdin purkamisen aloittaisi 🤯 Toisaalta on hyvääkin, jos kypsä folli oli näkyvillä. Puhuiko lääkäri mitään suunnitelmista kystan suhteen?

Kiitos paljon myös tsempeistä! Spontaanisti päädyin testaamaan, vaikka niin puhuin malttavani huomiseen. Päivän mittaan vahvistui oma ennakkoaavistus, ja oikeassahan se taisi olla. Huomenna uutta testiä perään, jospa sitten olisin jo vähän viisaampi. Odottelen samalla kuinka BBT käyttäytyy.

Laitan tähän nyt muillekin editoimattoman kuvan tuosta tämän päivän testistä, jonka tosiaan laitoin raskaaksi 2025 puolelle. Parin tunnin pidätys keskellä päivää tuotti hailuran haamulaisen. Paljaalla silmällä siinä näkyi aavistus punerrusta, joka ei oikein kuvassa näy. 🥹
Kysta kuulemma "todennäköisesti poistuu itsestään, ehkä jo ensi kiertoon mennessä", kun spesifisti kysyin että voiko estää seuraavan kierron. Eli pidettävä sormet ristissä sitten vaan sitä ajatellen myöskin..

Kiva tosiaan nähdä miten se BBT nyt sitten huomiseen sulla käyttäytyy, kun on ekat hailurat jo testiin tulleet!

@Pantis pakko kommentoida tosta kysta-asiasta: jos se on jäänne viime raskaudesta (=raskautta ylläpitänyt keltarauhanen on muuttunut kystaksi), voi mennä kolmekin kiertoa ennen sen poistumista. Mulla kävi keskenmenon jälkeen niin, mut tietenkään en toivo sulle samaa kohtaloa. 🙏🏻 Kysta ei estä raskautumista, mutta ylimääränen keltarauhashormoni voi sekottaa kiertoa. Muuten aika hurjia uutisia lääkäriltä. Toivottavasti saisitte niistä huolimatta pian hyvän alkion tarttumaan kiinni ☺️

Onnittelut @ohdake, vaikuttaa tosi lupaavalta tilanne jos sait nyt jo viivaa näkymään 😍

Onpa huojentavaa, että gynen uutiset oli hyviä @Puolikuu! Toivottavasti ihme ois luvassa lähipäivinä 🤞🏻

@Syssymyssy onpa kyllä mielenkiintoista käyrää. Toivottavasti se pian päättäisi kääntyä suintaan tai toiseen 😊

Täällä dpo7 ja lämmöt on pysytelleet tosi tasaisina. En sitten tiedä, lupaako hyvää vai huonoa, tuntemuksia ei ole suuntaan tai toiseen. 🫣 Jotenkin hassusti oma pää on kääntynyt siihen asentoon, ettei meille voi tärppiä tullakaan, kun nyt taitaa olla 11. yrityskerta. Vaikka esikoinen tietysti muistuttaa, että ainakin kerran raskaus on alkanut ja mennyt onnistuneesti loppuun saakka. Aika hullua kestävyysurheilua tämä yritysaika on… 😔

Sain myös jo toisen kerran merkata sairauden tähän kiertoon: nielussa on ilmeisesti joku tulehdus. Se ei kumma kyllä näy juurikaan lämmöissä. On ollut jopa ihmeen helpottava fiilis, kun ei voi keskittyä yleisen kurjan olon takia niin paljon vatsan alueen tuntemuksiin. 😅

Liitteet

• IMG_3350.jpeg
    IMG_3350.jpeg
    264.3 KB · Katsottu: 32
@ohdake ensinnäkin onnea plussasta 🥰

Menkkoja ei yhäkään näy ja lämmöt ylhäällä, (dpo13) raskaus ei nyt kiertoa sekoita vaan joku muu varmasti. En testaile enää vaan odotan menkkoja ja jännitän teidän muiden loppukierrot 🫣🤩

Muokattu viimeksi:
@Islala Toivottavasti ei nyt ihan hirveästi sekoittelisi, edellinen kkm palautti vuodot aika säännölliseen rytmiin tosi nopsaan, toivotaan että tämäkin olisi nyt vaan vaikka se ovulaatiota yrittänyt tästä kierrosta? 🤞🏻 Ja siis toki ei voi varmuudella tietää (ilman tutkimuksia) mitä minun kohtu ihan tosiasiassa tekee, mutta ikä plus kahdesti ensiyrityksellä raskautuminen ei ole ihan tyypillisin yhdistelmä, niin on mahdollista se että se on joku mikä haluaisi nyt vaan ihan minkä tahansa elinkelvottomankin pitää kyydissä kun kaikki muut toteaisivat parissa päivässä että uutta yritystä kehiin..

Hohhoijakkaa. Pitänee yrittää joka tapauksessa nyt tuon vasemman munasarjan follin kanssa, jos kävisi tuuri ja sieltä tulisi hyvä munasolu ja vielä onnistuisi limakalvosta huolimatta raskaus, niin ei sitten menisi kuukausikaupalla sekaviin kiertoihin.

Takaisin