Raskaaksi 2025

Mun käsittääkseni se ovis lasketaan ekasta plussasta, mutten oo varma, kun mullakin on just eka tikutuskierto. Plussapäivänä mulla oli aamusta kans nega, ja 3h myöhemmin selkeä plussa. Mulla oli myös seuraavana päivänä aavistuksen hailakampi plussa. Jos seuraat lämpöjä ja/tai tunnet ovulaation tapahtumisen, niin voit niiden perusteella sanoa ehkä paremmin, että onko tänään dpo 0 vai -1.
Se on tosi yksilöllistä, ovis tapahtuu 12-36 tunnin kuluessa ovisplussasta. Mä satuin kesällä käymään ekana ovisplussapäivänä gynellä ultrassa ja sanoi ultran perusteella että ovis ei ole kuin vasta ylihuomenna. Mutta mulla ne testit näyttääkin plussaa 2 aamua ennen kuin haalistuu kolmantena mikä olis sit se ovispäivä, eli mulle se on lähemmäs sitä 36 tuntia. Sit taas joillakin se LH-huippu on niin nopea että pitää monta kertaa päivässä testata että saa sen kiinni. Toki ovis siitä huipusta sit todennäköisesti vasta sen 12-36 tunnin päästä.

Jos testit eka näyttää vahvaa ja alkaa haalistua, sanoisin että sit kun ne haalistuu olis todennäköisesti ovis mutta vaikea se tarkka hetki on paikantaa, ellei ole ultraa kotona 😅

Tässä odotellessa mietin sitä, että miten ootte toimineet liikunnan kanssa luteaalivaiheessa? Ootteko treenanneet ihan normaalisti vai keventäneet? Mä käyn salilla ja lenkkeilen, niin mietin että olisiko hyvä välttää juoksulenkkejä tai rankkoja nostoja nyt hetken aikaa?
Mä oon huomannut että luteaalivaiheessa ei ole performanssi parhaimmillaan, niin teen silleen että heti pahimpien menkkapäivien jälkeen treenaan täysillä läpi follikulaarivaiheen ja tulee aina uudet ennätykset salilla, ja sit luteaalivaiheessa kaikki tökkii eikä nouse niin paljon, niin vähensin suosiolla painoja pari pykälää. Se syklisyys myös antaa hermostolle mahiksen levätä pari viikkoa ennen seuraavaa spurttia! 😊 Mies myös treenaa muutaman viikon sykleissä että välillä on rankka viikko ja sit höntsäilyviikko välissä ja on saanut omia ennätyksiä niin koen että se on ihan hyvä tapa. Mut hän ei taida noudattaa kiertoaan viikkojen valisemisessa 😜😜

Jos on kokenut juoksija ja keho on tottunut juoksemaan, sitä ei tarvitse jättää pois jos tuntuu hyvältä, ei luteaalissa eikä raskautuessakaan (tämä koskee kaikkia lajeja, paitsi siis jotain ihan extremeä mitä ei kannata raskaana harrastaa). Mut olin itse vähän vainoharhainen ja vältin tärähdyksiä luteaalivaiheessa ja kävin juoksemisen sijaan kävelyillä tai käytin crosstrainer-laitetta.

Mä oon huomannut että luteaalivaiheessa ei ole performanssi parhaimmillaan, niin teen silleen että heti pahimpien menkkapäivien jälkeen treenaan täysillä läpi follikulaarivaiheen ja tulee aina uudet ennätykset salilla, ja sit luteaalivaiheessa kaikki tökkii eikä nouse niin paljon, niin vähensin suosiolla painoja pari pykälää. Se syklisyys myös antaa hermostolle mahiksen levätä pari viikkoa ennen seuraavaa spurttia! 😊 Mies myös treenaa muutaman viikon sykleissä että välillä on rankka viikko ja sit höntsäilyviikko välissä ja on saanut omia ennätyksiä niin koen että se on ihan hyvä tapa. Mut hän ei taida noudattaa kiertoaan viikkojen valisemisessa 😜😜

Jos on kokenut juoksija ja keho on tottunut juoksemaan, sitä ei tarvitse jättää pois jos tuntuu hyvältä, ei luteaalissa eikä raskautuessakaan (tämä koskee kaikkia lajeja, paitsi siis jotain ihan extremeä mitä ei kannata raskaana harrastaa). Mut olin itse vähän vainoharhainen ja vältin tärähdyksiä luteaalivaiheessa ja kävin juoksemisen sijaan kävelyillä tai käytin crosstrainer-laitetta.

Joo, kyllä mäkin huomaan ylipäänsä, että ennen ovulaatiota saa yleensä hyviä suorituksia mutta ennen menkkoja täytyy vähän laskea painoja ja ottaa rennommin. Ja se toki voi tosiaan tehdä ihan hyvääkin lihaksille. Ehkä just tota mietin, että onko hölmöä koittaa tässä vaiheessa välttää noita tärähdyksiä...

Pahoittelut kp1 @Freyja86 . Toivottavasti tämä kierto toisi plussan!

Onko kellään kokemusta tällaisesta?! Eli eilen kirjoitin tänne, että ois kp1. Mutta kun ei ollutkaan. Aamulla tuli tuhrua, jonka ajattelin olevan kp1. Se loppui kuitenkin yhtäkkiä muutamaan tippaan ja koko loppupäivänä ei mitään. MUTTA menkat myöhässä ja ovistesti posi jo kolmatta päivää, raskaustestin viivanpaikat vaihtuneet puhtaiksi negoiksi. Lämmöt koholla 37- 37,2 (norm 36,4) jo viikon verran. Vatsassa menkkamaista kipua joka päivä ja eilen jouduin ottamaan särkylääkettä tuohon kipuun. Pitääköhän tässä pelätä jotain kohdun ulkoista tuon positiivisen ovistestin ja aiempien viivanpaikkojen (tai haaleista haaleimpien haamujen) takia? :( Ahdistaa. Onko muilla ollut tämmöistä ja jos on, niin mistähän on johtunut? Sen kerran, kun todella toivon menkkoja niin eipä näy. Ja toivon niitä juuri siksi, että varmistuisi että kaikki on ok kun raskaustestin viivat eivät lähteneet tummumaan. Toivottavasti alkaisi tänään! 🙏

EDIT:
Ovistestin kuva lisätty. Ainakin livenä on yhtä tummat viivat. Luokittelen positiiviseksi, koska aina tämmöisen viivan saadessani digitaalinen ovistesti näyttää myös hymynaamaa.
Ei ole itsellä kokemusta, mutta minulle on aina lääkärissä sanottu, että kohdunulkoinen raskaus nostaa hcg hormonia ja se pitäisi siis näkyä positiivisena raskaustesteissä.🤔 Ja siihen liittyvät kivut alkavat vasta myöhemmillä viikoilla (tyyliin viikolla 7), kun sikiö kasvanut eli sen ei pitäisi kipuilla heti. Vuoto kuuluu kai usein myös asiaan. Toki kannattaa oloja tarkkailla ja ehkä tehdä vielä testejä, jos ei menkkoja kuulu 🤗

Toivottavasti saat selvyyden tuohon tilanteeseen tai ne menkat alkaisi nyt eikä tarvitse enää jännittää, että mitä tapahtuu! 🥺🩷

Mulla näkyi dpo 9 viime raskaudessa + ja sekin todella todella huonosti :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:Just se haamujen haamu.
Laitan kuvat alle, ekassa kuvassa dpo 8 ja tokassa dpo 9. Älä siis heitä kirvestä kaivoon, jos keskiviikkona testi negatiivinen :tears:
Juu pitää muistaa. Itse kun raskaana ollut keskenmenneitä kaikki toki niin plussa tullut vasta myöhään, aikaisin taisi olla dpo12 tai dpo13. Jos olisin viisas niin odottaisin jonnekkin sitä luokkaa nytkin. 😆

@Sydänkukka Mulla ollut kohdunulkoinen raskaus, ja siinä tosiaan kyllä raskaustesteissä näkyi viivat ja vahvistuivatkin ajan myötä. Eli yksinään noiden ovistestien takia en olisi huolissani siitä. Mutta muuten en osaa sanoa, mistä tuollainen voisi johtua, paitsi että olisiko myöhäinen ovis vaihtoehto? 🤔 Ilmeisesti verenvuotoa voi ilmestyä myös oviksen aikoihin.

Täälläkin kp1 ja kierron pituudeksi jäi vaan 26 päivää. Normaalisti on sen 28-29.
En taida tässä kierrossa tikuttaa ovulaatioita, mennään vaan fiiliksen mukaan. Tuli ehkä enemmän vaan stressiä siitä niin kokeillaan ilman. Jos ei tämän vuoden puolella ala plussaa kuulua niin pitänee sit seurata taas tarkemmin.
Jään tänne kuitenkin lueskelemaan ja kuumeilemaan, toivottavasti muille tulisi plussia 💞

@Edenn ja @Tipsi89 Kiitos vastauksista!
Ovis on mulla aina melko säännöllinen ja sain sen kiinni testeillä reilu pari viikkoa sitten, eli ei pitäisi olla ovis nyt. Muutenkin kierto yleensä tosi säännöllinen ja en muista, että vuoto olisi koskaan ollut myöhässä, vaan pikemminkin satunnaisesti päivän tai pari etuajassa. Mutta jospa ne sieltä sitten tulisi, saattaa olla kovan stressin myötä kiertokin sekaisin? Tää mahakipu on ärsyttävää, kun joutunut tänäänkin popsia särkylääkettä. Ei auta kun odotella ja seurailla pari päivää ja hakeutua lääkäriin jos jatkuu tää kipuilu :) Kiitos vielä vastauksista, tuli helpottuneempi olo 😊

@Edenn ja @Tipsi89 Kiitos vastauksista!
Ovis on mulla aina melko säännöllinen ja sain sen kiinni testeillä reilu pari viikkoa sitten, eli ei pitäisi olla ovis nyt. Muutenkin kierto yleensä tosi säännöllinen ja en muista, että vuoto olisi koskaan ollut myöhässä, vaan pikemminkin satunnaisesti päivän tai pari etuajassa. Mutta jospa ne sieltä sitten tulisi, saattaa olla kovan stressin myötä kiertokin sekaisin? Tää mahakipu on ärsyttävää, kun joutunut tänäänkin popsia särkylääkettä. Ei auta kun odotella ja seurailla pari päivää ja hakeutua lääkäriin jos jatkuu tää kipuilu :) Kiitos vielä vastauksista, tuli helpottuneempi olo 😊
Ymmärtääkseni joskus keho voi yrittää ovuloida uudestaan, jos ensimmäinen kerta on epäonnistunut. Mutta siitä en tiedä kuinka yleistä tällainen on. Joka tapauksessa jos ovistestit reagoisi hcg niin luulisi raskaustesteissäkin näkyvän suht. nopeasti jotain. Tsemppiä 😊

Mä en aiemmin juurikaan muttanut treeniä kuukautiskierron suhteen, mutta nyt kun yritystä on jo jonkin aikaa takana, niin oon alkanut vähän himmailemaan luteaalivaiheessa, jos sillä olisi edes pientä vaikutusta. Käyn edelleenkin juoksemassa tai rankemmissakin jumpissa, mutta en välttämättä vedä niin tappiin kun alkukierrossa enemmän teen, vaan otan rennommin. Mutta en oo kuitenkaan liikaa halunnut rajoittaa, kun iso osa vuodesta menisi sitten ihan vaan himmaillessa, jos luteaalissa pitäisi selkeämmin aina taukoa.

Täällä dpo 7, terojen lopetuksesta neljä päivää, eikä menkkoja näy! Hitsi kun alkaa melkein toivo jo herätä.. Vaikka eilen kyllä luin että teroilla menkat voi tulla kymmenenkin päivän päästä lopetuksesta, taikka jos tulee terokuurista huolimatta ovulaatio, niin vasta sitten pari viikkoa ovulaatiosta. No mutta tän viikon aikana luulisi että selviäisi tilanne suuntaan tai toiseen.

Tuosta testailusta, mulla jotenkin hillitsee tosi paljon se, että en mielellään työaamuina testaile. Etenkin jos on aikainen aamu ja työpaikalle lähtö, niin en haluaisi varmaan sitä tietoa raskaudesta siihen arkiseen hetkeen ottaa, ja muutenkin mietiskellä sitä koko päivän ajan sitten. Että mieluiten testaan rauhallisena aamuna ja viikonloppuna, ellei sitten oo joku tilanne arkena että pitäisi tietää jos onkin raskaana :Nerd Face:

Mitenköhän tää pitäisi nyt tulkita? Tarvisin apuja ovistestien tulkinnassa 🙈 Eilen aamulla CB Digi näytti tyhjää, samoin liuskat oli vielä negoja. Illasta liuskoilla plussa, samoin digi suoraan hymynaama. Tänä aamuna liuskoilla aavistuksen vahvempi plussa, digiä en pystynyt tehdä kun ollaan reissussa eikä ollut enempää tikkuja mukana. Eli tulkitsenko nyt niin, että tänään olisi vasta dpo -1 🤔 Lähinnä mietityttää tuo digin eilinen hymynaama, mutta toki en tiedä olisiko siihen tullut tänäkin aamuna sama tulos. Toista kertaa digitestien kanssa sählään, joten siksi nyt vähän epävarmuutta ilmassa 🙈 Viime kierrossa sain digillä vain vilkkuvan hymynaaman kerran samalla kun liuska oli positiivinen, ja sitten seuraavana aamuna digi näyttikin jo tyhjää liuskojen ollessa negoja.
Mulla näyttää aina digi plussaa pikkusen ennen ku tulee vahvin liuska, esim. edeltävänä iltana vs. seuraava aamu. Mun käsitys on, että digi on vähän herkempi ja näyttää jo sen piikin alun, liuskoilla saa sit huipun =)

Ymmärtääkseni joskus keho voi yrittää ovuloida uudestaan, jos ensimmäinen kerta on epäonnistunut. Mutta siitä en tiedä kuinka yleistä tällainen on. Joka tapauksessa jos ovistestit reagoisi hcg niin luulisi raskaustesteissäkin näkyvän suht. nopeasti jotain. Tsemppiä 😊
Ja mulla kävi näin km jälkeen! Näky ultrassa kunnon kypsä folli ja ovistesti +, sit meni muutama viikko ja uusiks ovistesti +, ei menkkoja välissä. Eka yritti varmaan tulla liian nopee, ei ollu hormonit vielä tasottuneet ja keho valmis 🫡

Nyt on pakko kysyä vähän erikoinen kysymys: luteaalivaiheen kipeät rinnat on jo tuttu juttu, mutta huomasin tänään, että mun nännit on muuttunut valtavaksi? 😅 Piti oikein mieheltäkin kysyä, että näänkö omiani, mutta ilme paljasti että ei. Onko muilla ollut tällaista? Kun järkikin sen sanoo, ettei tää voi olla mikään aikainen raskausoirekaan, kun oon vasta dpo 6.

Nyt on pakko kysyä vähän erikoinen kysymys: luteaalivaiheen kipeät rinnat on jo tuttu juttu, mutta huomasin tänään, että mun nännit on muuttunut valtavaksi? 😅 Piti oikein mieheltäkin kysyä, että näänkö omiani, mutta ilme paljasti että ei. Onko muilla ollut tällaista? Kun järkikin sen sanoo, ettei tää voi olla mikään aikainen raskausoirekaan, kun oon vasta dpo 6.

Mä olen huomannut saman ja mieskin sitä kommentoi itsekseen just viime kierron luteaalivaiheessa. Minusta koko nännipiha on suurempi kuin ennen kuin olin hormoneilla. Et mulla ei ollut mikään raskausoire.

Heippa kaikille, liityn mukaan kuumeilijoihin👋🏻😊 Heinäkuussa todettiin tm, ja nyt pe tulee neljä viikkoa tyhjennyksestä. Miehen kanssa puhuttiin että tässä syksyllä voitaisiin alkaa kakkosta yrittää ihan tietoisesti (tämä keskeytynyt oli puhdas ylläri.)

🆘Limajuttuja:

Mitään hajua ei ole, miten kierto tämän km jälkeen taas käynnistyy, mutta sitten viime viikon lopulla oli halut aika kovat (ja bongasin ison limaklimpin housuista, mokoma oli karannut pikkareistakin😅😆) joten spontaanisti hyödynnettiin pari päivää. Näitä ovislimoja oli kivasti viime viikolla ja ovat jatkuneet nyt vielä viidettä päivää, joskin vähenemään päin. Veikkaan että itse ovis olis ollut viime pe/la tienoilla. Kysymykseni kuuluukin, kuinka monta päivää teillä muilla ”limabongareilla” on näitä limoja ilmaantunut ja kuinka pitkään oletetun ovulaation jälkeen?🤭 Ymmärtääkseni ne limat pitäisi kai tyrehtyä siihen ovikseen?🤔

Heippa kaikille, liityn mukaan kuumeilijoihin👋🏻😊 Heinäkuussa todettiin tm, ja nyt pe tulee neljä viikkoa tyhjennyksestä. Miehen kanssa puhuttiin että tässä syksyllä voitaisiin alkaa kakkosta yrittää ihan tietoisesti (tämä keskeytynyt oli puhdas ylläri.)

🆘Limajuttuja:

Mitään hajua ei ole, miten kierto tämän km jälkeen taas käynnistyy, mutta sitten viime viikon lopulla oli halut aika kovat (ja bongasin ison limaklimpin housuista, mokoma oli karannut pikkareistakin😅😆) joten spontaanisti hyödynnettiin pari päivää. Näitä ovislimoja oli kivasti viime viikolla ja ovat jatkuneet nyt vielä viidettä päivää, joskin vähenemään päin. Veikkaan että itse ovis olis ollut viime pe/la tienoilla. Kysymykseni kuuluukin, kuinka monta päivää teillä muilla ”limabongareilla” on näitä limoja ilmaantunut ja kuinka pitkään oletetun ovulaation jälkeen?🤭 Ymmärtääkseni ne limat pitäisi kai tyrehtyä siihen ovikseen?🤔
Tervetuloa joukkoon 🤩

Tässä kierrossa mulla oli limat 4 päivää, kolmantena limapäivänä ovisplussa ja oletettavasti ovulaatio tapahtui plussasta vasta kahden päivän päästä (eli vikan limapäivän jälkeen).

Vähän omia juttuja. 🫣 tänään kp26 ja aika minimaalinen luotto, että tässä kierrossa olis tapahtunut jotain. Lisäravinteetkin makasi tullissa 🤬 Sain ne kuitenkin takasin. Missä vaiheessa kiertoa olis järkevää aloittaa gelee royale ja inositoli vai onko merkitystä?

🆘Limajuttuja:

Mulla kesti tässä kierrossa ovislimat noin nelisen päivää ja vähentyivät selkeästi ovispäivän jälkeen.
Täällä piinaillaan dpo 4. Tuntuu, että välillä on tosi luottavainen olo ja välillä taas tuntuu typerältä edes miettiä testailuja... Oon yrittänyt lueskellä mun muistiinpanoja aiemmista yrityskierroista (jolloin oli mukamas kaikenlaista raskausoiretta), niin etten jokaista pikku nippasua tai hajuherkkyyttä pitäisi raskausoireena seuraavan viikon aikana. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Törkee oma napa 😬 mutta koska ajanpuute ja impulsiivinen luonne; onko täällä kokemusta siitä näyttäiskö ovulaatiotesti varhaisen raskauden dpo14? Huomenna virallinen testipäivä dpo15 mutta raskaustestejä ei ollut ja olin liian utelias. Odotin hailuraa mutta toinen viiva tummui yllättävästi. Eihän tää tarkoita varmaan yhtään mitään mut kunhan ihmettelen ääneen 😅

Liitteet

• 17567970740656052382673855498193.jpg
    17567970740656052382673855498193.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 106
Törkee oma napa 😬 mutta koska ajanpuute ja impulsiivinen luonne; onko täällä kokemusta siitä näyttäiskö ovulaatiotesti varhaisen raskauden dpo14? Huomenna virallinen testipäivä dpo15 mutta raskaustestejä ei ollut ja olin liian utelias. Odotin hailuraa mutta toinen viiva tummui yllättävästi. Eihän tää tarkoita varmaan yhtään mitään mut kunhan ihmettelen ääneen 😅
Mulla ainakin ovistestit näyttäneet aina raskauden, mutta vasta kun jotain näkynyt rtestissäkin 😊 Mutta joo, luotettavampi on se rtesti 😁

Takaisin