Yleinen

Mites nuo nt ultrat sun muut. Varataanko niihin aika itse vai varaako neuvola? Ja se nipt-seulonta ei kai ole kaikille automaattisesti jos asuu täällä peräkylillä eikä pk seudulla?
Meillä ainakin laphan alueella kaikille verikoe+ultra eli ilmeisesti juurikin tuo nipt? Neuvola laittaa lähetteet ja itse varataan ajat

Meillä ainakin laphan alueella kaikille verikoe+ultra eli ilmeisesti juurikin tuo nipt? Neuvola laittaa lähetteet ja itse varataan ajat

Verikoe+ultra on ihan perinteinen nt-seula . Nipt on pelkkä verikoe johon ei tarvita ultraa lisäksi.
Ollaan kai murrosvaiheessa tässä niptin ja perinteisen nt-seulonnan välissä ettei sitä ultraa ole vielä poistettu (toivottavasti ei poistetakkaan!)
Voihan se olla että laphan alueella otetaan nimenomaan nipt ja lisäksi ultra eikä lasketa enää niskaturvotuksen ja muiden verikoearvojen perusteella riskilukemia :)

Verikoe+ultra on ihan perinteinen nt-seula . Nipt on pelkkä verikoe johon ei tarvita ultraa lisäksi.
Ollaan kai murrosvaiheessa tässä niptin ja perinteisen nt-seulonnan välissä ettei sitä ultraa ole vielä poistettu (toivottavasti ei poistetakkaan!)
Voihan se olla että laphan alueella otetaan nimenomaan nipt ja lisäksi ultra eikä lasketa enää niskaturvotuksen ja muiden verikoearvojen perusteella riskilukemia :)
Aijaa🤣 En mie tämmösistä ymmärrä. Jompikumpi, kuhan pääsee kartalle mikä meno🙏

Mites nuo nt ultrat sun muut. Varataanko niihin aika itse vai varaako neuvola? Ja se nipt-seulonta ei kai ole kaikille automaattisesti jos asuu täällä peräkylillä eikä pk seudulla?
Tässä on vissiin aika paljon vielä eroja alueiden välillä. Meillä ainakin muistaakseni aika ultriin tulee sairaalalta postitse, sitä ei siis pääse valitsemaan tai varaamaan 🙄 ja jos nyt ymmärsin HUS:in sivut oikein, niin nipt oli tosiaan vaan Helsingissä, ei muualla HUS-alueella (eli ilmeisesti Helsingin kaupunki maksaa sen, muut HUS-alueen kunnathan kuuluu eri hyvinvointialueisiin).

Tässä on vissiin aika paljon vielä eroja alueiden välillä. Meillä ainakin muistaakseni aika ultriin tulee sairaalalta postitse, sitä ei siis pääse valitsemaan tai varaamaan 🙄 ja jos nyt ymmärsin HUS:in sivut oikein, niin nipt oli tosiaan vaan Helsingissä, ei muualla HUS-alueella (eli ilmeisesti Helsingin kaupunki maksaa sen, muut HUS-alueen kunnathan kuuluu eri hyvinvointialueisiin).
Oletko HUS:n alueelta? Nt-ultraan varataan aika Maisan kautta Bulevardille. Näin ollaan aina tehty, ei ole kyllä koskaan joutunut odottamaan aikaa ultraan postitse. Ainoastaan, kun ollut lisätutkimuksia, niin ne on tullut postitse kirjeellä. Kun siis ihan sairaalan pitänyt mennä lääkärin ultraukseen. Maisasta kyllä näkee ajat suht nopeasti, ennen kirjeen saapumista tai posti-sovelluksen kautta näkee kirjeen sisällön (ainakin HUS:n kirjeet)

Oletko HUS:n alueelta? Nt-ultraan varataan aika Maisan kautta Bulevardille. Näin ollaan aina tehty, ei ole kyllä koskaan joutunut odottamaan aikaa ultraan postitse. Ainoastaan, kun ollut lisätutkimuksia, niin ne on tullut postitse kirjeellä. Kun siis ihan sairaalan pitänyt mennä lääkärin ultraukseen. Maisasta kyllä näkee ajat suht nopeasti, ennen kirjeen saapumista tai posti-sovelluksen kautta näkee kirjeen sisällön (ainakin HUS:n kirjeet)
Hyvinkään sairaalaan on kyllä tullut postitse ajat (meillä siellä synnytys ja seulonnat) ja kävin vielä nyt sairaalan sivuilta katsomassa että näin on edelleen. Että ilmeisesti HUS-alueellakin vaihtelevia käytäntöjä 😅 Onko kaikkien muiden HUS-sairaaloiden seulonnat Bulevardilla? Omapostista ja Maisasta ne ajat tosiaan näkee myös, mutta kun ne ei muuten ole mulla kovin aktiivisesti käytössä, niin kirje on melkein ehtinyt perille ennen kuin olen sieltä huomannut 😅

Hyvinkään sairaalaan on kyllä tullut postitse ajat (meillä siellä synnytys ja seulonnat) ja kävin vielä nyt sairaalan sivuilta katsomassa että näin on edelleen. Että ilmeisesti HUS-alueellakin vaihtelevia käytäntöjä 😅 Onko kaikkien muiden HUS-sairaaloiden seulonnat Bulevardilla? Omapostista ja Maisasta ne ajat tosiaan näkee myös, mutta kun ne ei muuten ole mulla kovin aktiivisesti käytössä, niin kirje on melkein ehtinyt perille ennen kuin olen sieltä huomannut 😅

Meillä seulonta kyllä oman kunnan sairaalassa onneksi😅 husilla ollaan .Maisasta sinnekin varataan aika kyllä (onneksi). Synnyttämään joutuukin sitten johonkin muualle 😐

Kannattaa postin appista laittaa notficaatiot päälle, niin saa heti tietää kun posti tulossa!

Bulevardi on pääsääntöisesti käytössä, mutta jos ei aikoja niin pitää soittaa erikseen. Sit saa ite soittaa Lohjalle tai antavat ajan Hyvinkäälle.

Mä taktikoin neuvolan varaamisen niin, ettei tarvinnut soittaa ollenkaan. Eli tein testin varmuuden vuoksi samana aamuna kun oli lainalapsukaisen neuvolakäynti. Sain samalla itelleni varattua ajan lapsen käynnin yhteydessä, kun meillä ihanasti sama tyyppi hoitaa alueellisesti äitiysneuvolasta viimiseen lasten neuvolaan saakka.

Kiinalainen kalenteri povailee meille tyttöä. Mä en kyllä välttämättä haluaisi tietää sukupuolta ollenkaan ennakkoon. Muutenkin luotto koko raskauteen on sillä tasolla, ettei tekis mieli tehä mitään hankintoja ennen kuin lapsi on syntynyt. Toki meillä ennestään on jo jotain, kun nuorempi lainalapsukainen oli 5kk vanha muuttaessaan meille. Toimitaan siis sijaisvanhempina kahdelle lapselle.

Milloin aiotte kertoa lähisuvulle ja lapsille raskaudesta, jos teillä on lapsia ennestään? Vaikuttaako lapsen ikä kertomisen ajankohtaan?

Yritetään ainakin pitää tietoa salassa NT-ultraan asti, jos päästään sinne asti ja kaikki hyvin niin sitten olisi kiva kertoa.😊 Lapselle (2 v.) ei varmaan nyt heti ole kovin kiire kertoa, vaikea sanoa kuinka paljon sitten ymmärtäisi edes.😄

Milloin aiotte kertoa lähisuvulle ja lapsille raskaudesta, jos teillä on lapsia ennestään? Vaikuttaako lapsen ikä kertomisen ajankohtaan?
4v haluaisin kertoa jo kovasti. Pari päivää sitten se makasi kainalossa ja silitteli mun vatsaa ”äiti, ootko varma että sun mahassa ei oo vauvaa? Ku haluaisin niin niin niin kovasti..!” Mut hänen kohdallaan yritetään malttaa mahdollisimman myöhään. Ei ymmärrä ajankulua ja jos kertoo että vauva on tulossa, niin olettaa että se on viimeistään ensi viikolla meillä.

Muulle perheelle kerrotaan varmaan melko pian nt-ultran jälkeen. Olosuhteiden pakosta jouduin kertomaan jo veljelleni, mutta olemme läheisiä niin en koe pahana. Pari kaveria tietää.

Olen myös kertonut kahdelle parhaalle ystävälle jo. Heille joille kertoisin varmasti ensimmäisenä jos jotain ikävää tapahtuisi. Ensiviikolla on varhaisultra. Mietin kertoisimmeko sen jälkeen lähisuvulle ja lapsille, jotka ovat siis teini-ikäinen ja nelosluokkalainen. He siis jo ymmärtävät myös sen jos jotain ikävää sattuisi. Toisaalta he haluavat varmasti asiasta kuuluttaa kaikille, joten mietin sen vuoksi nt ultraan odottamista. Mikäli siellä paljastuukin jotain, että onkin elinkelvoton sikiö tai vastaavaa. En sitten joudu puolelle maailmalle selittämään tilannetta.

Eniten jännitän lapsille kertomista, mutta tähän aiheeseen voin palata kunhan pääsisin joskus salaiseen ryhmään.

Mie en malttanu olla kertomatta, varhaisultran jälkeen (12.7.) Kerroin seuraavalla viikolla kaikille🤣 Isoveli 3v oottaa innolla, hän sanoo pikkusisarukselle joka ilta hyvää yötä ja puhuu kuinka antaa sitten maitoa ja leikkii🫶🫶

Me kerrotaan perheille varmaan varhaisultran jälkeen, jos siellä kaikki kunnossa. Lapsille varmastikin aikaisintaan nt-ultran jälkeen, koska sen jälkeen asiasta tietävät sitten kaikki satunnaisia vastaantulijoita myöten 😂 Lapset siis nyt 5v ja 3v. Esikoiselle taidettiin kertoa keskimmäises vasta rakenneultran jälkeen, kun hän oli niin pieni vielä että ootti sit just joka päivä et joko se vauva tulee 😅

Musta olisi ollut tosi kiva kertoa perheille sellaisella videolla, jossa lapset arvuuttelevat mitä ultrakuvissa on ja sitten paljastetaan asia, mutta en varmaan viitsi odottaa perheille kertomista siihen nt-ultraan (tää varhaisultrakin tuntuu pitkältä ajalta, aiemmista jouduttu juhlien tms takia kertomaan heti plussan jälkeen) ja toisaalta en halua kertoa lapsille ennen sitä nt-ultraa.

Kerroinki (ehkä salaiselle puolelle) siitä kun mieheni 5v pikkusisko pari viikkoa takaperin istahti syliini naama mua päin ja rupes silittelemään mun mahaa ja kysyi "hasu-täti, onko täällä vauva". Vastasin hänelle että siellä saattaa olla jos terveenä pysyy😂❤️ oltiin siis juteltu miehen vanhempien kaa raskaudesta niin taisi sisko ottaa siitä korvansa taakse ja muutaman tunnin päästä tulikin kyselemään😂

Mä putosin silloin heti alkuun täältä maaliskuisista pois mutta nyt heti tärppäs uusiksi ja meille pitäis tulla huhtikuinen.
Ihanaa että tärppäs uudelleen seuraavaan kiertoon! Toivottavasti huhtikuinen pysyisi matkassa🥰❤️

Nt-ultran jälkeen kerron lapsille, ovat jo teinejä joten eka kerron heille ennenkuin muille. Kieltämättä jännittää tosi paljon miten he uutiseen reagoivat, en tiedä yhtään ovatko innoissaan vai pilaako mahdollinen vauva heidän elämänsä nyt sitten😬

Takaisin