Yleinen keskustelu

Joo ei täällä ainakaan. Oon vaan turvonnut ihan valtavasti. Vasta 7+1 ja mun paino on noussut 3,8kg! Oon vähän shokissa tästä, kaikki vaatteet ahdistaa ja puristaa. Oli tarkotus pitää tää ainakin ekan kolmanneksen omana tietona, mutta en tiedä voidaanko mennä käymään edes mun vanhemmilla, etteivät heti päälle päin nää jo pelkästään naamasta ja tisseistä, saati sitten mahasta :tears:
Sisko kerto, että sillä oli tullut puolet koko raskausajan painosta ekan kolmanneksen aikana, joten se tieto vähän lohdutti mua, kun en osannut odottaa tällasta ihan alkuun.
Ohho :o Ei oo kyllä kiva, jos omat vaatteet jo ahdistaa / puristaa jo tässä vaiheessa:Grimacing Face: Hyvä tietää, että ekalla kolmanneksella voi jo tulla puolet painosta, jos tämä paino tästä alkaa nousemaan kuitenkin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Onko täällä muita kellä olisi ilman oksentelua paino pudonnut?
Itse aloin tällä viikolla seurailemaan painon kehitystä ja huomasin tänä aamuna painon laskeneen, ei paljoa, mutta kuitenki, kun tuntuu, että tulee syötyä koko ajan.:tears: Tietysti alkuvuoden raskauteen verrattuna nyt tulee liikuttua enemmän, kun pääsee pyöräilemäään yms.
Mulla tippui paino koko edellisen raskauden ajan hiljakseen, olisiko noin 4kg yhteensä ennen kun jouduttiin keskeyttämään. Ja nyt myös paino pysynyt aikalailla samoissa lukemissa, joinain aamuina vähemmän ja sitten taas nousee ne muutaman satagrammaa takaisin siihe mitä olikin. Toki itsellä on ylipainoa, joten ihan suotavaa ettei se paino ainakaan hirveästi nouse ja edellisessä raskaudessa lääkärikään ei laskusta mitään sanonut.

Onko täällä muita kellä olisi ilman oksentelua paino pudonnut?
Itse aloin tällä viikolla seurailemaan painon kehitystä ja huomasin tänä aamuna painon laskeneen, ei paljoa, mutta kuitenki, kun tuntuu, että tulee syötyä koko ajan.:tears: Tietysti alkuvuoden raskauteen verrattuna nyt tulee liikuttua enemmän, kun pääsee pyöräilemäään yms.
Mulla on aiemmissa raskauksissa aina paino pudonnut aluksi 1-2kg ennen kuin lähtee nousemaan. En ole oksennellut kuitenkaan (kuin yhdessä aiemmassa kerran), joten se ei selitä. Minulla on runsaasti ylipainoa. Kaikkiaan raskausaikoina paino on noussut n. 9-10kg.

@Taateli88 Aika paljon on pudonnut siulla paino. Missähän vaiheessa alkaavat neuvolassa olla sitten huolissaan jos paino laskee?
Miulla alku vuonna tuli joku +-5 kg . noin 2kg sain pois tässä keskenmenon ja uuden plussan välissä.

@ISLI eli painon nousua nyt sitten odotellessa :D

Onko joku käynyt papa-kokeessa raskauden aikana? Erityisesti näin alkuraskaudessa. Tälle vuodelle olisi tuo lähete ja en ennen raskautumista saanut kiireen takia vaan aikaseks mennä..
Mulla myös lähete kesälle ja kyselin tätä neuvolassa niin saa kuulemma mennä mut kaikki ei ota näytettä jos raskaana eli aika risririitainen. Sen ajan saa kuulemma halutessaan varata myös raskauden jälkeen soittamalla sinne vaikka lähete olisi jo nyt jos siis kyse ikään perustuvaan seulontaan.

Meillä tekee äitiysneuvolan terveydenhoitaja synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksen ja ekan synnytyksen jälkeen kyseli mun papakokeesta ja otti sen sitten siinä samalla jälkitarkastuksen yhteydessä, kun satuin olemaan seulontaikäinen. Kutsut multa oli jäänyt jostain syystä saamatta, varmaan sen takia kun muutin sinä vuonna toiseen kaupunkiin.

@Taateli88 Aika paljon on pudonnut siulla paino. Missähän vaiheessa alkaavat neuvolassa olla sitten huolissaan jos paino laskee?
Miulla alku vuonna tuli joku +-5 kg . noin 2kg sain pois tässä keskenmenon ja uuden plussan välissä.

@ISLI eli painon nousua nyt sitten odotellessa :D
Toisaalta kyllähän mulla on varaa tippua sinänsä sen painon, kun sitä on lähtötilanteessa nytkin jo liikaa 😅 ja syön kuitenkin ihan normaalisti, eli varsinaisesti en yrittämällä yritä tiputtaa painoa. Niin ei siitä ollut neuvola terkkari eikä lääkäri huolissaan, eikä myöskään äitipolin lääkärit eikä sikiötutkimusyksikössäkään mitään sanottu.

Onko joku käynyt papa-kokeessa raskauden aikana? Erityisesti näin alkuraskaudessa. Tälle vuodelle olisi tuo lähete ja en ennen raskautumista saanut kiireen takia vaan aikaseks mennä..
Mulla oli esikoisen raskaudessa seulavuosi, olis ollut tokalla tai kolmannella kolmanneksella, siirsin sen sitten synnytyksen jälkeiseen aikaan. Myöhemmin musta sitten oli kuitenkin infoa että sen olis voinut raskaanakin ottaa, mut oli jotenkin ristiriitaista infoa.

Toisaalta kyllähän mulla on varaa tippua sinänsä sen painon, kun sitä on lähtötilanteessa nytkin jo liikaa 😅 ja syön kuitenkin ihan normaalisti, eli varsinaisesti en yrittämällä yritä tiputtaa painoa. Niin ei siitä ollut neuvola terkkari eikä lääkäri huolissaan, eikä myöskään äitipolin lääkärit eikä sikiötutkimusyksikössäkään mitään sanottu.
Eli tuollainenkaan pudotus ei sitte oo vielä haitaksi. Voi siis ihan huoletta olla. Toki itsekin tämän positiivisen kautta otan, että on tippunut. Aloin vaan pohtimaan, että missä vaiheessa pitää alkaa huolestua, että vaikuttaako alkioon / sikiöön.

Eli tuollainenkaan pudotus ei sitte oo vielä haitaksi. Voi siis ihan huoletta olla. Toki itsekin tämän positiivisen kautta otan, että on tippunut. Aloin vaan pohtimaan, että missä vaiheessa pitää alkaa huolestua, että vaikuttaako alkioon / sikiöön.
Yhdellä tutulla tippui alussa paino noin 10kg, toki hänelläkin oli ylimääräistä mistä tippua. Mulle ainakin sanottiin, että sikiö ottaa kyllä tarvitsemansa, joten en ollut huolissani tuosta omasta tiputuksesta. Voihan sitä neuvolasta sitten kysyä, jos paino hurjasti vaan jatkaa tippumistaan.

Yhdellä tutulla tippui alussa paino noin 10kg, toki hänelläkin oli ylimääräistä mistä tippua. Mulle ainakin sanottiin, että sikiö ottaa kyllä tarvitsemansa, joten en ollut huolissani tuosta omasta tiputuksesta. Voihan sitä neuvolasta sitten kysyä, jos paino hurjasti vaan jatkaa tippumistaan.
Pitääkin nyt seurata painoa. ekaan neuvolaan vielä reilu 1,5vk

No nyt sitten on pari päivää oltu ilman suurempia kuvotuksia ja miksi tääkään ei oo hyvä :Grinning Face: Jotenkin sitä alkaa sen perusteella murehtimaan, että entä jos se onkin mennyt hiljaa kesken. Onneksi täällä on paljon kokemuksia siitä, että se oireiden vaihtelu ei merkkaa mitään, ja yritän sitä toistella itselle mantran lailla aina kun huolettaa.
Eilen nukuin pitkästä aikaa taas puolentoista tunnin päikkärit töiden päälle ja ai että kun teki hyvää :Grinning Face: Minä en yleensä nuku ikinä päikkäreitä ja päikkärit syö mun yöunet, mutta ei näköjään enää, mikä on aivan ihanaa :Smiling Cat Face With Heart:

Mä tuun tänne hieman kurkkimaan, tein pari viikkoa sitten r-testin ja la menee helmi-maaliskuun väliin. Nyt mennään rv7+2(?) . Tämä on itselle neljäs raskaus, kaksi kkm, jotka todettu rv 12-13 välissä (vastanneet rv 8-9). Viimeisin kkm tammikuussa, edellinen oli ennen kesäkuussa 2023 syntynyttä.

Tällä kertaa varasin varhaisultran ja se menee todennäköisesti rv 9 tienoille, jotta selviäisi mahdollisimman pian, mikäli mennyt/menossa kesken. En enään viikko tolkulla halua olla valeraskaana.

Just eilen kävin neuvolassa ja oli puhetta, että kun olen ylipainoinen ja oksentelen niin nyt ainakaan ei tarvitse olla huolissaan. Tärkeintä, että pystyy syömään sitä mikä maistuu. Tänään halaillut pönttöä jo kolmesti

Onko tarjottu pahoinvointi lääkettä? Itse aloin syömään heti kun ensimmäisen kerran oksensin. Sen jälkeen en ole oksentanut, vaikka huonoa oloa onkin. Taaperosta tuli haluttua pönttöä 7 viikkoa ja laihduin 4kg sinä aikana. Nyt kun on taapero jaloissa +töissä pitäisi jaksaa, niin en kyllä enään suostu tähän 🫣

No nyt sitten on pari päivää oltu ilman suurempia kuvotuksia ja miksi tääkään ei oo hyvä :Grinning Face: Jotenkin sitä alkaa sen perusteella murehtimaan, että entä jos se onkin mennyt hiljaa kesken. Onneksi täällä on paljon kokemuksia siitä, että se oireiden vaihtelu ei merkkaa mitään, ja yritän sitä toistella itselle mantran lailla aina kun huolettaa.
Eilen nukuin pitkästä aikaa taas puolentoista tunnin päikkärit töiden päälle ja ai että kun teki hyvää :Grinning Face: Minä en yleensä nuku ikinä päikkäreitä ja päikkärit syö mun yöunet, mutta ei näköjään enää, mikä on aivan ihanaa :Smiling Cat Face With Heart:
Mullakaan ei oo nyt kohta viikkoon ollut melkein yhtään pahoinvointia. Välillä saattaa tulla hieman etova olo, mutta se menee ohi heti, kun saa jotain syötyä. Yritän nyt vain luottaa siihen, että raskaus voi mennä hyvin ilman sitä kamalaa pahoinvointia ja nauttia tästä ajasta kun ei ole myöskään vielä mitään kipuja ja kolotuksia!

Täälläkin pahoinvointi helpottanut aika paljon mutta nyt on astunut aika selkeät kohdun kasvukivut kuvioihin. Niitä kyllä sitten riittääkin pitkin päivää.

Onko tarjottu pahoinvointi lääkettä? Itse aloin syömään heti kun ensimmäisen kerran oksensin. Sen jälkeen en ole oksentanut, vaikka huonoa oloa onkin. Taaperosta tuli haluttua pönttöä 7 viikkoa ja laihduin 4kg sinä aikana. Nyt kun on taapero jaloissa +töissä pitäisi jaksaa, niin en kyllä enään suostu tähän 🫣
Pyysi neuvolalääkäriä kirjoittamaan bonjesta reseptin. Nyt ei onneksi ole tarvinnut kahteen päivään oksentaa, kun sain jonkin kesänuhan ja kurkku ollut todella kipeä ja nenä tukossa 🤧 Tää pahoinvointi yllätti, koska esikoisesta en oksentanut kertaakaan 🤢

Onko monella käytössä doppleri? Minkä merkkisiä?

Suositteletteko semmosen hommaamista?

Mä tässä mietin, että olisko semmonen järkevä hommata jossain kohdin vai aiheutanko vaan sillä lisästressiä itelleni. 🤔 Ajatus vaan tuntuu niin kivalle, että olis joku keino miten voisi omaa epävarmuutta hälventää kotikonstein. Toki vielä ollaan niin alussa että tuskin mitään kuuluisi, mutta jos tämä onni tästä jatkuukin niin olis kiva.

Onko monella käytössä doppleri? Minkä merkkisiä?

Suositteletteko semmosen hommaamista?

Mä tässä mietin, että olisko semmonen järkevä hommata jossain kohdin vai aiheutanko vaan sillä lisästressiä itelleni. 🤔 Ajatus vaan tuntuu niin kivalle, että olis joku keino miten voisi omaa epävarmuutta hälventää kotikonstein. Toki vielä ollaan niin alussa että tuskin mitään kuuluisi, mutta jos tämä onni tästä jatkuukin niin olis kiva.
Mä en osaa sanoa suosituksia, mutta parkkeeraan tähän kanssa.
Oon arkaillut dopplerin hankkimista, kun pelkään et jos en heti löydä sykkeitä, niin saan hermoromahduksen. 😅 Mutta eilen mun sisko totesi mulle, että olisko aika kuitenkin hankkia. Oon nyt käynyt 1-2 viikon välein ultrassa. Ei oo ehkä järkevää. 🤣 Tässä on kuitenkin aika monta viikkoa siihen et liikkeet alkavat tuntua..

Takaisin