Yleinen keskustelu

Onko monella käytössä doppleri? Minkä merkkisiä?

Suositteletteko semmosen hommaamista?

Mä tässä mietin, että olisko semmonen järkevä hommata jossain kohdin vai aiheutanko vaan sillä lisästressiä itelleni. 🤔 Ajatus vaan tuntuu niin kivalle, että olis joku keino miten voisi omaa epävarmuutta hälventää kotikonstein. Toki vielä ollaan niin alussa että tuskin mitään kuuluisi, mutta jos tämä onni tästä jatkuukin niin olis kiva.
Ostin dopplerin käytettynä esikoista odottaessa. Silloin kuuntelin joitain kertoja ja toihan se tietysti alkuun mielenrauhaa, kun kuuli sykkeen. Luin kuitenkin silloin, että on vähän ristiriitaista tietoa siitä, voiko dopplerista olla jopa haittaa vauvalle. Liikkeet alkoivat tuntua vasta rakenneultran jälkeen, enkä sen jälkeen doppleria käyttänyt. Kahta seuraavaa odottaessa käytin doppleria varmaan 1-2 kertaa koko raskausaikoina. Liikkeet alkoivat tuntua heistä vähän aikaisemmin.

Mä tässä mietin, että olisko semmonen järkevä hommata jossain kohdin vai aiheutanko vaan sillä lisästressiä itelleni. 🤔 Ajatus vaan tuntuu niin kivalle, että olis joku keino miten voisi omaa epävarmuutta hälventää kotikonstein. Toki vielä ollaan niin alussa että tuskin mitään kuuluisi, mutta jos tämä onni tästä jatkuukin niin olis kiva.
Ostin ite käytettynä sen angelsounds halvan dopplerin viikko (?) sitten. Ja sitä on käytetty muutaman kerran🤭 varsinkin kun raju pahoinvointi katosi viime viikolla ja rintojen kova kipu tällä viikolla, niin molempina kertoina sain rauhan kun syke kuului❤️ ja siis joka kerta ollaan syke löydetty, alkuun vaan kesti vähän kauemmin (30min) löytää syke mutta nyt nopeammin kun tietää missä pikkuinen on❤️

Syke löytyi ensimmäistä kertaa meillä 9+1, eli mielestäni aika aikaisin🥰
Ja suosittelen sellaista kyllä, mutta jos kokee että panikoi kamalasti jos syke ei joka kerta kuulu, niin sitten harkitsisin dopplerin hankintaa uudestaan.

Mä en edellisessä raskaudessa saanut sykettä kuulumaan edes rv 16+x, vaikka katsoin useampia ohjevideoita ja hyvin tarkasti koitin etsiä. Arvannette, millaisen paniikin se aiheutti. 🥲 Ja kaikki oli siis hyvin ja tuo säikäyttelijä nyt kaksivuotias. Dopplerikin oli meille uutena ostettu, käytössä oikea ultraäänigeeli eikä mikään aivan karvalakkimalli se laitekaan, joten siitäkään ei jäänyt kiinni. Istukka oli etuseinämässä, mutta neuvolassa syke kyllä löytyi aina näppärästi tehokkaammilla laitteilla.

Eli oma kokemus on, etten voi suositella ja visusti pysyn jatkossa erossa. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö doppleri olisi monille (useammille?) hyödyllinen ja mielenrauhaa tuova kapine.

No täähän tässä on, että kun muutenkin olen stressaantunut ja jännittyny siktä, että kestääkö tämä, niin luonko doplerilla vaan lisästressiä. Jotenki kaipaisin sitä varmistusta vielä ja kun varsinaiseen nt-ultraan on aikaa. Mulla on yks km ollut 8+5 viikolla ja se huomattiin vast parin viikon jälkeen vko 10. Tilanne oli todella ikävä enkä haluais että se pitkittyis enää niin.

No täähän tässä on, että kun muutenkin olen stressaantunut ja jännittyny siktä, että kestääkö tämä, niin luonko doplerilla vaan lisästressiä. Jotenki kaipaisin sitä varmistusta vielä ja kun varsinaiseen nt-ultraan on aikaa. Mulla on yks km ollut 8+5 viikolla ja se huomattiin vast parin viikon jälkeen vko 10. Tilanne oli todella ikävä enkä haluais että se pitkittyis enää niin.
Mulla on Jumper fetal doppler. Aikaisempien lasten raskauksissa oli joku Angel sounds tms. tosi halpa (jonka silloin 1v esikoinen rikkoi kuopuksen odotuksen aikana heittämällä portaat alas😅). Mä olen kaikissa raskauksissa löytänyt äänet hyvin aikaisin. Tässä raskaudessa jo 9+0. Mulla on selvästi eteen kallistunut kohtu eikä juurikaan ylimääräistä vatsarasvaa, joten äänet löytyy varman siksi aika helposti. Äänet on tuoneet mulle ihan valtavasti mielenrauhaa, varsinkin nyt kun on ollut pientä pyyhintävuotoa ja taustalla km.

Mulla siis oli juuri ennen tätä raskautta km, joka todettiin joskun, kun viikkoja olisi pitänyt olla 10+4. Menin ultraan, kun olin juuri hankkinut tämän nykyisen dopplerin ja en löytänyt sikiön sydänääniä enkä edes istukkaa. Se hiljaisuus dopplerilla silloin oli jotenkin tosi pysäyttävä, kun taas nyt raskaana ollessa mahasta kuuluu ties mitä suhinoita ja viuhunoita vaikka ei heti sikiön sykkeitä löytäisikään. Silloin raskaus oli mennyt kesken jo joskus viikolla 8.

Eilen tuntu ihan kunnolla alavatsassa kireyttä ja viiltämisen tunnetta. Alko jo huolettaa, mutta tänä aamuna luin tuon vau:n vauvanodotus 9.viikko kappaleen ja siinä luki, että kohtu alkaa kasvaa ja lihasten venyminen saattaa tuntua pienenä pistävänä kipuna vatsassa. Heti rauhottu mieli, kun ajankohdallisesti sopii oireet just tuohon.

Mulla on rinnat turvonneet aikalailla ja ei oikein enää vanhat liivit sovi ilman, että päivän päätteeksi on kunnolla punaiset painaumat ihossa. Onko kenelläkään suosituksia, että miten varautua tulevaan? Ostanko vain uudet liivit aina kun näin käy, vai onko jotain liivejä jotka kasvaisi mukana? (Suosituksia merkeistä?) Pystyykö mitenkään "ennustamaan", että mihin kokoon nämä kasvaa, jotta ei tarvisi ostaa turhaan välimallin kokoja? Onko jotain nyrkkisääntöä, että kasvaa tietyn määrän kuppikokoja? Ostaako suoraan imetysliivit? Nyt kuitenkin vasta 9.viikko menossa.

Eilen tuntu ihan kunnolla alavatsassa kireyttä ja viiltämisen tunnetta. Alko jo huolettaa, mutta tänä aamuna luin tuon vau:n vauvanodotus 9.viikko kappaleen ja siinä luki, että kohtu alkaa kasvaa ja lihasten venyminen saattaa tuntua pienenä pistävänä kipuna vatsassa. Heti rauhottu mieli, kun ajankohdallisesti sopii oireet just tuohon.

Mulla on rinnat turvonneet aikalailla ja ei oikein enää vanhat liivit sovi ilman, että päivän päätteeksi on kunnolla punaiset painaumat ihossa. Onko kenelläkään suosituksia, että miten varautua tulevaan? Ostanko vain uudet liivit aina kun näin käy, vai onko jotain liivejä jotka kasvaisi mukana? (Suosituksia merkeistä?) Pystyykö mitenkään "ennustamaan", että mihin kokoon nämä kasvaa, jotta ei tarvisi ostaa turhaan välimallin kokoja? Onko jotain nyrkkisääntöä, että kasvaa tietyn määrän kuppikokoja? Ostaako suoraan imetysliivit? Nyt kuitenkin vasta 9.viikko menossa.
Rintojen kasvuhan on tosi yksilöllistä, joten kukaan ei voi ennalta sanoa miten vielä rinnat voivat kasvaa raskauden aikana. Mä käytän Bravadon seamless silk-rintaliivejä. Niissä koko joustaa kuppikoon kasvua ja olen käyttänyt niitä myös silloin kun en ole imettänyt. Nämä saa tosi usein suosituksia, kun joku kyselee hyviä raskaus- ja imetysajan liivejä.

Mulla on Lindexin kaarituettomia liivejä. Istuvat ainakin itselle tosi hyvin vaikka kuppikoko on ostohetkestä kasvanut varmaan kahdella.

Täällä jännityksellä tänään meno ekaan neuvolaan. Varasin ajan tarkoituksella näin myöhään että saan viikkoja "kulutettua". Tänään 9+6. Taitaa olla viimeinen päivä milloin ensikäynti ainakin täällä meillä päin suositellaan käytäväksi. Meidän neuvolassa on ultralaite mutta en tiedä onko siellä tapana ultrata kaikilta vai oliko viime raskaudessa poikkeus kun vuosin koko raskauden keskenmenoon asti. Ehdin käydä silloin jo monta neuvolaa ja nyt en ole käynyt vielä yhtäkään ja viikkojakin on jo enemmän. Toivottavasti voisivat ultralla vilkaista niin saisi mielenrauhan mikä tilanne masussa on. Edellisistä lapsista ollaan asuttu muualla ja ollut eri neuvola.

Neuvola käyty ja heti alussa käytiin ultralla kurkkaamassa ja ihan oikean kokoinen mini löytyi tällä kertaa. 🥹 Np-ultrassa sitten tarkemmin katsotaan mutta vaikutti terveydenhoitajan mielestä että hyvin tällä kertaa kasvaa. ❤️ En ehkä uskalla silti aivan varmaksi vielä ajatella että kaikki olisi kunnossa, ehkä sen np-ultran jälkeen sitten olo helpottuu enemmän.

Neuvola käyty ja heti alussa käytiin ultralla kurkkaamassa ja ihan oikean kokoinen mini löytyi tällä kertaa. 🥹 Np-ultrassa sitten tarkemmin katsotaan mutta vaikutti terveydenhoitajan mielestä että hyvin tällä kertaa kasvaa. ❤️ En ehkä uskalla silti aivan varmaksi vielä ajatella että kaikki olisi kunnossa, ehkä sen np-ultran jälkeen sitten olo helpottuu enemmän.
Hienoa, että jossain päin ultrataan neuvolassa jo alussa. 😀

Toki tulee mieleen, että eriarvoista Suomessa kun käytännöt vaihtelee. Jossain nipt tehään kaikille haluaville, täällä tämmönen riskiodottaja käy monen seulan kautta. Ei edes sydänääniä kuunneltu kun eka neuvola oli 9+0.

Toki tulee mieleen, että eriarvoista Suomessa kun käytännöt vaihtelee. Jossain nipt tehään kaikille haluaville, täällä tämmönen riskiodottaja käy monen seulan kautta. Ei edes sydänääniä kuunneltu kun eka neuvola oli 9+0.
Me asutaan pikkukylällä, täällä on kyllä ihan peruspalvelut lähellä mutta kaupunkiin on matkaa monta kymmentä kilometriä jos pitää mennä isompaan sairaalaan jostain syystä. Luulen että se ultralaite on siitä syystä tänne hankittu käyttöön. Kun asuttiin muutama vuosi sitten vielä lähempänä kaupunkia niin silloisessa neuvolassa ei ollut myöskään tapana ultralla katsoa heti alussa eikä kyllä missään vaiheessa vaan sieltä sai lähetteen mennä sairaalaan jos oli jotain mitä piti tarkistaa. Sydänäänet kuunneltiin myös ehkä vasta toisella käynnillä kun ne varmasti jo kuuluisivat ettei se herätä huolta jos niitä ei löydykään. Olis kyllä hyvä jos kaikkialla Suomessa ois samat käytännöt ja sama varustelutaso neuvoloissa.

Ihanaa että siellä pikkuisella näyttäisi olevan kaikki hyvin. 😍❤️ Kiva, kun neuvolassa ultrataan.

Joo! Tuo eriarvoisuus nyppii, ei oo reilua!!! Täällä ei edes neuvolassa ultrata, pitää mennä erikseen keskitetysti ultraan, joten niitä ultria on se tasan 2.
Mulla oli kans eka neuvola eilen 9+0 ja terveydenhoitaja sanoi, että ei kuunnella sydänääniä vielä ekalla kerralla, kun niitä ei välttämättä vielä kuulu. Harmitti kyllä, mutta ymmärrän etteivät halua turhaan huolestuttaa. Tuntuu itselle vieläkin jotenkin epätodelliselle tämä raskaus, kun joo, on toki oireita, mutta kun siitä vauvasta ei konkreettisesti ole vielä mitään, ei näköhavaintoja, ei kuulohavaintoja, eikä vielä potkikkaan tietenkään :D 3vk päästä päästään ensimmäiseen ultraan.

Meillä meni ekassa neuvolassa aikalailla se 1,5h niin kuin joku oli täällä jo kertokin. On siis eka raskaus ikinä, joten se varmaan vaikuttaa myös siihen kuin tarkkaan käytiin asiat läpi.

Joo! Tuo eriarvoisuus nyppii, ei oo reilua!!! Täällä ei edes neuvolassa ultrata, pitää mennä erikseen keskitetysti ultraan, joten niitä ultria on se tasan 2.
Mulla oli kans eka neuvola eilen 9+0 ja terveydenhoitaja sanoi, että ei kuunnella sydänääniä vielä ekalla kerralla, kun niitä ei välttämättä vielä kuulu. Harmitti kyllä, mutta ymmärrän etteivät halua turhaan huolestuttaa. Tuntuu itselle vieläkin jotenkin epätodelliselle tämä raskaus, kun joo, on toki oireita, mutta kun siitä vauvasta ei konkreettisesti ole vielä mitään, ei näköhavaintoja, ei kuulohavaintoja, eikä vielä potkikkaan tietenkään :D 3vk päästä päästään ensimmäiseen ultraan.

Meillä meni ekassa neuvolassa aikalailla se 1,5h niin kuin joku oli täällä jo kertokin. On siis eka raskaus ikinä, joten se varmaan vaikuttaa myös siihen kuin tarkkaan käytiin asiat läpi.
Pohjois-savon hvalla kanssa tasan kaksi ultraa. Tuurillaan saa julkisella näköjään varhaisultran .Ekassa raskaudessa ei ollu edes puhettakaa varhaisultrasta saatika, että kuunneltais sydänääniä. Niitäkää tosin ei nyt menneessä ultrassa kuunneltu, Näkyi kyllä näytöllä, että sydän sykkii toisella.

Muokattu viimeksi:
Hei, pieni esittely tähän väliin. Mulla on kerennyt olla varhaisultra yksityisellä 8+0 ja eka neuvola 8+1. Nyt oon menossa viikolla 9+1 ja toivottavasti pikkuinen edelleen menossa mukana. 🙏 Täällä siis eka kauan odotettu raskaus ja tuntuu edelleen oudolta, että ylipäätään oon voinut tulla raskaaksi. ❤️

Hei, pieni esittely tähän väliin. Mulla on kerennyt olla varhaisultra yksityisellä 8+0 ja eka neuvola 8+1. Nyt oon menossa viikolla 9+1 ja toivottavasti pikkuinen edelleen menossa mukana. 🙏 Täällä siis eka kauan odotettu raskaus ja tuntuu edelleen oudolta, että ylipäätään oon voinut tulla raskaaksi. ❤️
Tervetuloa! Ja ihana, että ultrassa oli kaikki hyvin. ☺️

Yönkukka onnea kovasti! 😀 Ihana kuulla, että pitkä odotus on palkittu, oot jo aika hyvillä viikoilla, tsemppiä aikaan ennen np ultraa!

Takaisin