Pikkuviikuna
Vauhtiin päässyt keskustelija
.
Muokattu viimeksi:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Meilläkin syy jäi mysteeriksi, mutta poissulkeminenkin helpotti, kun tietää ettei ole esimerkiksi tukoksia tai munasolut lopussa. Ja miehellä nyt oli jotain kuningasspermaa ettei se siitä ainakaan ollut kiinni.Ihana äiti!Ja vertaistuki
Hyviä ajatuksia, tutkimukset meilläkin käynnissä. Jännästi tuntuu et just tutkimukset helpottaa oloa, kun saa aina yhden pykälän asiaa edistettyä, vaikka muuten sitä junnaa vaan paikallaan ja käy joka kuukausi samat tunteet läpi. Tulee sellainen olo että ainakin joku asia etenee ja saa lisää tietoa jos ei sitä lasta sitten![]()
Miulla se endometrioosi ja sitä kautta olen itse käsitellyt mahdollisen lapsettomuuden nuorena. Miulla ei ole koskaan ollut varsinaista vauvakuumetta niin ehkä se lähtökohta on ollut se, että olen ajatellut lasten olevan vain vaivaksi.Me ei edes mietitty, etteikö mentäisi hoitoihin. Meillä on suvussa lapsettomuutta ja ainakin kaksi paria ovat jättäneet menemättä hoitoihin ja jääneet lapsettomiksi. Minulle oli ihan selvää, että sekin kortti katsotaan läpi. Vasta täällä lueskeltuani aloin miettimään, että niin, onko siinä järkeä.Mutta mulle on teinistä asti ollut selvää, että raskaaksi tuleminen ei ole itsestäänselvää, joten sillä lailla oli helpompi suhtautua hoitoihinkin jotenkin "normaalina". Ehkä vähän vaarallinen ajatus? Ja toisaalta adoptio/sijaisvanhemmuus on myös olleet meille aina vaihtoehtoja.
Mulla tausta hyvin samanlainen, paitsi ylläriraskauden sijaan iski kuitenkin se kolmenkympin kriisi ja ajatus, että haluaisin ehkä lapsia sittenkin.Miulla se endometrioosi ja sitä kautta olen itse käsitellyt mahdollisen lapsettomuuden nuorena. Miulla ei ole koskaan ollut varsinaista vauvakuumetta niin ehkä se lähtökohta on ollut se, että olen ajatellut lasten olevan vain vaivaksi.Yllärilapsi oli kuitenkin parasta mitä olen elämääni saanut ja se muutti käsitystäni lapsista ja lapsiperhe-elämästä. En ole ollut kovin hoivaava luonne niin yllätyin kuinka se minullakin kuitenkin pyöräytti sen maailman navan itsestä pois siihen lapseen.
Mutta ihmisillä on ihan eri taustat ja toiveet elämästä mitkä vaikuttavat suhtautumiseen. Miulla ei edelleenkään ole varsinaista vauvakuumetta, mutta kokisin surua mikäli lapseni ei saisi sisarusta. Ja tiedän kokemuksesta, että sitä lasta kyllä rakastaa, kun se tulee, vaikka nyt miettii vaan sitä kuinka kamalaa se raskaus- ja vauva-aika on fyysisesti.![]()
Sama täällä, en ole yhtään lapsirakas ja miehen kanssa ajateltiin aina, että tuskin meille tulee lapsia. Mutta iän myötä alkoi mieli muuttumaan onneksi molemmilla.En tiedä, en ole kovin lapsirakas enkä hoivaajaluonne, mutta kai tämä nyt on se kuuluisa biologinen kello sitten.![]()
Samaistun tosi paljon tähän, elämä tuntuu jotenkin tyhjältä näin kun on jo yli vuosi sitten päättänyt sitä jälkikasvua hankkia. Vaikka edelleen nähdään kavereita ja on harrastuksia jne niin ne ei täytä sitä tyhjiötä samalla tavalla. Meilläkään ei esim. 5 vuotta sitten ollut yhtään sellainen olo että lapsia haluttaisiin, mutta sieltä se fiilis yhtäkkiä tuli joskus syksyllä 2023. Puoli vuotta annettiin ajatuksen hautua ennen kuin alettiin yrittämään. Silloin olin 32, nyt 34, että kyllähän se alkaa varmaan kellokin tikittää taustalla ja mua huolettaa että hidastaako PCOS prosessia niin paljon että alkaako mulla lopulta esim. menopaussi liian aikaisin ja ollaan liian myöhässä, tai myös se että miten raskaus ja synnytys jne voi kuntoon vaikuttaa. Tosin toivoisin että treenillä voisi edesauttaa synnytyksen onnistumista. Kun oli yritystä takana jo puoli vuotta aloin käymään 3 kertaa viikossa salilla terveyden tukemiseksi ja aion kyllä raskauden aikana treenata niitä synnytykseen tarvittavia lihaksia kyllä niin pieteetillä kuin vaan pystyyHyvä lukea täältä, että muillakin on/on ollut samansuuntaisia ajatuksia lapsien saamisesta. Mäkään en ole mikään lapsirakas, tosin vauvat ehkä osuu johonkin pehmeään kohtaan, mut sit sellanen kolmevuotias taas voi olla aika rasittavaMä oon tässä ehtinyt jo miettiä asiaa monelta kantilta. Musta tuntuu, että aiheellinen pelko siitä miten raskaus, synnytys jne. voi pahimmillaan romahduttaa mun kunnon pysyvästi ihan sänkypotilaaksi asti sotkee tätä kuviota aika tehokkaasti. Toisaalta mietin kadunko jos en yritä kun elämä tuntuu jotenkin tyhjältä näin ja toisaalta pidän itseäni ihan hulluna kun edes mietin koko asiaa riskit tiedostaen. Eihän kukaan voi tietää miten käy, tosin mulla ei oo ollu tuuria terveyteni kanssa joten miksi tää ois poikkeus. Ja mies on ihan tietoinen näistä ja hoitaisi lapsen, et sitä ei tarvi miettiä. Olen kyllä ihan hukassa rehellisesti sanottuna. Tuntuu et teki kummin vain niin joudun katumaan kuitenkin.
Kai siitä saa vähän kontrollin tunnetta tähän tilanteeseen joka muuten on sellainen että ihan hirveästi ei voi siihen määräänsä enempää vaikuttaa.Tuntuu että tää telkkarittomuus on yleistynyt kyllä meidän sukupolvessa! Tai siis meillä on telkkari mutta ei ole kytkettynä seinään, käytetään sitä vaan "näyttönä" eli laitan nimenomaan esim. koneelta tai Chromecastista sarjoja tai elokuvia pyörimään. On useampi kaveri jolla on sama homma. Ei se tv:n ohjelmatarjonta tosiaan hirveesti ole säväyttänyt kun porukoilla pari kertaa vuodessa käy ja siellä se telkkari pyörii, aina vaan huutokauppakeisaria*tää tv-asia on hämmentävä juttu, vieraammatkin sukulaiset kauhistelevat että ollaanko me jotain hihhuleita kun ei tv:tä omisteta ja ovat pelastamassa meitä tv:ttömältä elämältä miettimällä tuttuja, joilta semmoisen saisi käytettynä. Ihan sama vaikka olen kuinka selittänyt että ihan samat sarjat ja suoratoistot voi katsoa läppäriltäkin vieläpä ilman mainoksia. Meillä muutenkin pieni asunto ettei sellaiselle olisi tilaakaan. Jotenkin tuntuu että tv:n ohjelmatarjonta on viimeiset 15 vuotta ollut samaa puppua, aina kun porukoilla avaan ohjelmavalikon niin samat lentoturmatutkinta/Australian rajalla/Hengenvaarallisesti lihava -jaksot pyörivät![]()

Kyllähän tuossa pc:ssä jotain näkyy ja samoin herkässä selvemmin, mutta ymmärrän, että ei voi täysin luottaa, kun on keskenmeno vasta ollut.On taas kyllä niin mystinen tilanne että malttamatonta mieltä koetellaan ja kunnolla…
Ollut nyt muutamana päivänä selkeitä raskausoireita, tänä aamuna uutena oireena pahoinvointia. Siksi päädyin tekemään uuden testin ja jotain siinä omaan silmään näin. Äsken tunsin kuinka jotain alkoi vuotamaan ja olin varma että menkat alkoi, mutta olikin vaan iso kasa valkovuotoa. Siis ihan jäätävästi. Teinpä siis uuden herkän testin ja ovistestin, herkkään selkeä haamu ja ovistesti yllättäen plussa, vaikka aamulla oli niin haalea, että heitin samantien roskikseen.
Tässä mun tilanteessa tuo herkän testin haamulainen ei yksinään tuota vielä iloa, sillä voi hyvin olla että mun kehossa on hcg:ta vielä keskenmenon jäljiltä, mutta se yhdistettynä tohon yllättäen plussaan ovistestiin (ja pc-hailuraan) herätti kyllä taas toivoa…Lisään tähän syssyyn nyt kaikki nämä testit: ekana viime sunnuntain negatesti, toka tän päivän pc-hailura ja sitten apteekin herkkä + ovis, jos joku haluaa spekuloida mun kanssa… Jänniä aikoja edessä jälleen kerran
View attachment 145872
View attachment 145873
View attachment 145874
View attachment 145875
Niinhän se on. Ovistestit mulla reagoi raskauteen aina jo alussa, ja siksi vähän ihmetyttää jos nuo rtestit reagoisivat nyt vanhaan hcg, sillä ovistestitkään eivät ole enää siihen reagoineetKyllähän tuossa pc:ssä jotain näkyy ja samoin herkässä selvemmin, mutta ymmärrän, että ei voi täysin luottaa, kun on keskenmeno vasta ollut.Mutta nythän jos nuo ovat uudesta raskaudesta johtuvia, niin testien pitäisi tummeta tässä muutaman päivän sisällä ja jos taas keskenmenosta, ne häviäisi kokonaan! Toivottavasti vahvistuvat!
![]()